Gå til innhold

Truer med rettsak.

Fremhevede innlegg

Skrevet
"§ 37. Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med.

Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet."

http://www.lovdata.no/all/tl-19810408-007-007.html#37

Det der er en skrekkelig tekst. Særlig for foreldre som ønsker å være mer sammen med barna sine, og der bostedsforeldern nekter. Jeg kjenner 2 slike tilfeller godt.

Enda så oppegående og flink samværsforeldern er, så bruker bostedsforeldern makten ved å ikke engang ta samværsforeldern med på råd. Det er ikke til barnas beste overhodet. (Jeg snakker ikke om tilfeller der den ene foreldren er voldelig osv, men oppegående mennesker der begge foreldrene er like godt egnet)

Beklager, en digresjon!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det der er en skrekkelig tekst. Særlig for foreldre som ønsker å være mer sammen med barna sine, og der bostedsforeldern nekter. Jeg kjenner 2 slike tilfeller godt.

Enda så oppegående og flink samværsforeldern er, så bruker bostedsforeldern makten ved å ikke engang ta samværsforeldern med på råd. Det er ikke til barnas beste overhodet. (Jeg snakker ikke om tilfeller der den ene foreldren er voldelig osv, men oppegående mennesker der begge foreldrene er like godt egnet)

Beklager, en digresjon!

Jeg bare MÅ følge opp denne "digresjonen" og si at teksten langt på vei bekrefter at Barnets Beste ikke er sentralt i den gamle Barneloven. Barneloven tar med andre ord mer hensyn til foreldrene enn barnet og så lenge stadig flere foreldre velger andre løsninger enn det barneloven fremelsker synes det som om "noen" er blinde for endringer. De fleste med litt omtanke for barnet ser altså dette. Men politikerene er ikke interesert å gjøre noe for barna, og dermed blir den nødvendige endringen trenert av forskjellige organisasjoner/partier.

La oss håpe at noe snart blir gjort.

Skrevet

Jeg er helt enig i det dere sier om barneloven. Den henger ikke på greip når det gjelder foreldre som stiller opp og er gode foreldre selv om de ikke bor sammen....den skulle vært endret for leeenge siden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...