Gå til innhold

Truer med rettsak.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har flyttet tilbake til byen hvor datteren og faren hennes bor. Han har hatt henne i ett år som avtalt og nå skal vi ha delt omsorg. Jeg har flyttet i nærområdet som de har bodd i ett år, og til neste år skal hun begynne på skolen. Så kommer problemene. Vi er enige om alt utenom hvilken skole hun skal gå på. Han skal flytte til en annen bydel etter nyttår, og han krever at datteren vår skal gå på skole der. Det skjønner jeg ikke noe av, siden han jobber i den samme bydelen som jeg bor i og jeg ser det som naturlig at hun begynner på skole sammen med de hun har gått i barnehage med. Hun har heller ikke noen venner i den bydelen han skal flytte til, dette har hun selv sagt uten at jeg har spurt henne. Jeg sparer henne for alt som skjer mellom meg og faren hennes og prøver så godt jeg kan å skjerme henne fra denne konflikten.

Nå skal vi til mekling igjen, og han sier at hvis ikke han får det som han vil, kommer han til å gå til rettsak!!!!! Dette skader alle parter, da det helt sikker vil bli en masse drittslenging og løgner. Og ikke minst vil dette være skadelig for datteren vår.

Jeg er så fortvilet!!! Jeg skulle aldri ha latt han ha henne. Jeg skulle gjort som de fleste andre mødre og tatt henne med meg når jeg flyttet i fjor. Men jeg valgte å la henne være igjen her, fordi hun har nesten ikke sett faren sin (vanlig annenher helg samvær) og fordi hun er veldig glad i han og han er en fantastisk far. Jeg mener mor ikke har enerett på barnet, så lenge far ønsker og er i stand til å ta vare på barnet. Og fordi jeg mente at hun trengte en myk overgang til det nye stedet. Han sa til og med opp barnehageplassen hennes i sommer, og jeg fikk barnehageplass der hvor jeg bodde. Men nå har han tvunget med tilbake, (noe som i grunnen er helt ok) og jeg har endelig funnet meg et sted i næreheten av hans jobb og hennes barnehage.

Det skal også sies at han har fått en ny samboer, og jeg mistenker henne for å ha ganske sterke meninger om denne saken.l Det er jo klart at hvis datteren vår begynner på skole der hvor de skal flytte, så kan hun være med på å hente og levere, noe som blir vanskelig for henne hvis hun skal gå på skole der hvor hun bor nå. Faren derimot jobber i den bydelen jeg bor i og som datteren vår går i barnehage, så han kan lett levere og hente henne.

Huff, dette ble rotete og langt, men jeg måtte bare få ut frustrasjonen min. Holder på skaffe meg en advokat nå som kan hjelpe meg med saken før vi skal til mekling......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil ikke anbefale delt omsorg når dere ikke bor i samme nærmiljø. Det er viktig for barn å ha et stabilt vennemiljø. Også fint å ha noen å gå til og fra skolen sammen med.

Er det mulig for far å bli boende i denne bydelen? Eller er det mulig for deg å flytte dit han skal flytte? Hvis ikke synes jeg dere skal la barnet bo fast hos en av dere, så kan barnet besøke den andre når hun vil. Da finner dere etterhvert ut hvor hun trives best.

En vanskelig sak. Faren har fordel fordi hun bor fast hos han nå. Du har en fordel fordi du bor i hennes kjente miljø. Forstår at du frykter en rettsak. Har vært igjennom det selv og det er et helvete. Har dere en skriftlig avtale på at dere skal ha delt omsorg nå?

Håper det ordner seg til beste for deres datter. :klem:

Skrevet
Jeg har flyttet tilbake til byen hvor datteren og faren hennes bor. Han har hatt henne i ett år som avtalt og nå skal vi ha delt omsorg. Jeg har flyttet i nærområdet som de har bodd i ett år, og til neste år skal hun begynne på skolen. Så kommer problemene. Vi er enige om alt utenom hvilken skole hun skal gå på. Han skal flytte til en annen bydel etter nyttår, og han krever at datteren vår skal gå på skole der. Det skjønner jeg ikke noe av, siden han jobber i den samme bydelen som jeg bor i og jeg ser det som naturlig at hun begynner på skole sammen med de hun har gått i barnehage med. Hun har heller ikke noen venner i den bydelen han skal flytte til, dette har hun selv sagt uten at jeg har spurt henne. Jeg sparer henne for alt som skjer mellom meg og faren hennes og prøver så godt jeg kan å skjerme henne fra denne konflikten.

...

...

Jeg synes dette er et klassisk eksempel på hvordan bostedsforelder (i dette tilfellet far) ikke tar hensyn til barnet og deg. Isteden for å ta hensyn til flertallet av de involverte (inkl. barnet), velger han å bare ta hensyn til seg selv

Da du valgte å flytte lot du barnet få være i sitt etablerte miljø. Når far velger å flytte velger han å dra barnet ut fra sitt etablerte milø.

Dette viser at faren har liten vilje til å ha barnet i fokus, men pga det dårlige lovverket er det mulig å gjøre slike ting tror jeg.

Hvis dere alerede har en ordning med felles omsorg som praktiseres idag, tror jeg du stiller sterkt. Men dette forutsetter at jenta får beholde en del av sine nærmeste venner om hun begynner på skolen der du bor.

Jeg vil på det sterkeste fraråde rettsak ettersom dette kan gi økt konfliktnivå. Hvordan en slik sak ender er også høyst uvisst.

Felles omsorg for ett barn tilsier at barnet får bostedsadresse hos hver av dere annethvert år. I teorien vil det si at du kan flytte barnet det ret hun har adresse hos deg, men også dette vil skape mer konflikt.

Barnets nærmiljø og mulighet til å gå på skolen med de hun har gått i barnehage med vil være en fordel, men ingen forutsetning.

Skrevet
Vil ikke anbefale delt omsorg når dere ikke bor i samme nærmiljø. Det er viktig for barn å ha et stabilt vennemiljø. Også fint å ha noen å gå til og fra skolen sammen med.

Er det mulig for far å bli boende i denne bydelen? Eller er det mulig for deg å flytte dit han skal flytte? Hvis ikke synes jeg dere skal la barnet bo fast hos en av dere, så kan barnet besøke den andre når hun vil. Da finner dere etterhvert ut hvor hun trives best.

En vanskelig sak. Faren har fordel fordi hun bor fast hos han nå. Du har en fordel fordi du bor i hennes kjente miljø. Forstår at du frykter en rettsak. Har vært igjennom det selv og det er et helvete. Har dere en skriftlig avtale på at dere skal ha delt omsorg nå?

Håper det ordner seg til beste for deres datter. :klem:

Skriver under denne. Skal dere ha delt omsorg bør dere i det minste bo i samme skolekrets. Ikke minst for at datteren deres skal slippe å ha to vennegjenger - en annenhver uke. Vanskelig å knytte nære vennskap når man ikke kan treffes utenom skole/SFO mer enn annenhver uke. Ikke minst når de blir litt eldre og har behov for å være med venner på fritiden.

Jeg er generelt litt skeptisk til delt omsorg, og mener at det må være noe barna må velge selv når de er gamle nok til å ta valget. Fram til da bør de ha et fast bosted, gjerne med utvidet samvær.

Skrevet

Det med delt omsorg er veldig omdiskutert, det er jeg klar over. Men datteren min er ikke så gammel enda at det å treffe venner utenom skolen/SFO ikke er så aktuelt enda. Men dette må jo kunne justeres etterhvert som hun vokser.

Det jeg syns er så leit er at han bruker ord som forutsigbarhet og stabilitet, når han da selv skal slite henne vekk fra det hun har nå. Jeg mener at han kun tenker på seg selv og samboeren sin, slik at de skal få det enklest mulig i hverdagen. Han kjører jo til og fra jobben hver eneste dag, så det kan jo ikke være så vanskelig for han å levere og hente.

Han mener at jeg skal kjøre hele den veien hver morgen og ettermiddag ut der hvor de bor, og at det bare tar ti min ekstra. Jeg skjønner bare ikke argumentasjonen hans. Vi har jo blitt enige om at hun skal stå folkeregistrer på meg fra nyttår av. Avtalen er ikke skrevet under, men det er det vi har blitt enige om på meklingene.

Jeg blir veldig frustert og føler meg til de grader overkjørt, når jeg mener at jeg har gjort alt jeg kunne for å tilpasse meg den hverdagen datteren min har i dag....

Skrevet
Vi har jo blitt enige om at hun skal stå folkeregistrer på meg fra nyttår av. Avtalen er ikke skrevet under, men det er det vi har blitt enige om på meklingene.

Heretter må du være nøye med at alle avtaler gjøres skriftlig. Du stiller mye svakere med en muntlig avtale. Da blir det dine ord mot hans ord. Hvis han lyver er dine ord ingenting verdt. Meklinger journalføres ikke, så du får ingen dokumentasjon derfra heller.

Skrevet

Jeg har kopi av avtalen som vi ble enige om hos mekleren, så den saken er grei. Mekleren har også en kopi, og kan stadfeste at vi var enige om alt, utenom hvor hun skal begynne på skole......

Skrevet
Jeg har kopi av avtalen som vi ble enige om hos mekleren, så den saken er grei. Mekleren har også en kopi, og kan stadfeste at vi var enige om alt, utenom hvor hun skal begynne på skole......

Da kan det virke som du har en skriftlig avtale. Mekleren har ikke lov til å utlevere sin kopi uten at barnets far samtykker. Jeg hadde selv dette problemet, og fikk ikke utlevert journal eller annen viktig dokumentasjon fra mekling/familievernkontor.

Skrevet

Dessverre har gjest ovenfor rett. Avtalen fra meklerkontoret er ikke juridisk bindende.

MEN, - å bryte avtalen gir veldig sterke signaler om hvem som ønsker konflikt. Far bør derfor unngå en rettsak ang felles omsorg såfremt han ikke har noen gode argumenter for å gå bort fra avtalen. Slik jeg oppfatter dine innlegg har du hele veien forsøkt å ivareta jentas behov for en stabil bosituasjon med etablerte venner. Dette taler utvilsomt til din fordel fordi det viser vilje til å ha fokuset på barnet.

Likevel kan bostedsforelder ha en fordel om det er slik at du ikke har flyttet til jentas etablerte nærmiljø (dvs gangavstand for å leke med venner). Jeg vil ikke spå noe mht et evt utfall av rettsak, men et etablert nærmiljø vil utvilsomt slå possitivt ut. Det samme vil viljen til å ivareta jentas behov for mye samvær/omsorg fra begge foreldrene.

I dette tilfellet tror jeg ex'en truer med rettsak mer enn han mener det. Men ikke la skolevalget ødelegge samvær/omsorgsløsningen. Kansje du velger å flytte om en stund og at du da velger en bolig i nærheten av jentas skole. I så tilfelle vil faren stille svakt om han velger å flytte igjen.

Gjest nextlife
Skrevet

Er det umulig at du flytter på deg, da?

Eller at far blir boende der han bor nå?

Jeg tenker at det beste for barnet er å ha dere begge i nærheten, ved delt omsorg, og at hun får gå på skole i nærmiljøet sitt (mtp videre sosialisering med skolekamerater)

Gjest Blondie65
Skrevet

Men hvorfor er det far som skal bestemme hvor trådstarter skal bo?

Trådstarter valgte å la barnet bo med far slik at barnet fikk være i sitt vante miljø. Nå har far besluttet at det gjelder et annet sett med regler for han. Den type avgjørelser uten samråd med den andre forelderen er helt uforenelig med 50/50 ordning for samvær mener jeg. Så hvis dette er så viktig for far får han enten finne seg i den ekstra kjøringen eller så får han akseptere en lavere andel i samværsordningen.

Skrevet

Jeg har akkurat flyttet tilbake, og har funnet en nydelig leilighet til oss. Jeg mener at hvis far abosolutt vil flytte til kjæresten sin i en annen bydel, så er det han som bør ta konsekvensene. Han jobber jo i samme bydel som den skolen jeg mener hun skal gå på, så det blir ikke noe ekstra kjøring for han....

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg har akkurat flyttet tilbake, og har funnet en nydelig leilighet til oss. Jeg mener at hvis far abosolutt vil flytte til kjæresten sin i en annen bydel, så er det han som bør ta konsekvensene. Han jobber jo i samme bydel som den skolen jeg mener hun skal gå på, så det blir ikke noe ekstra kjøring for han....

Jeg synes det du sier høres fornuftig ut. Og hvis han absolutt vil gå til retten for dette - ønsk han god tur. Han er ikke garantert å få det slik han vil. Han handler heller ikke ut fra barnets interesse men ut fra sin egen (og evt. ny samboer). Du på den annen side er opptatt av barnets beste, det har du allerede bevist. Jeg tror personlig du har en god sak.

Skrevet
Jeg har flyttet tilbake til byen hvor datteren og faren hennes bor. Han har hatt henne i ett år som avtalt og nå skal vi ha delt omsorg. Jeg har flyttet i nærområdet som de har bodd i ett år, og til neste år skal hun begynne på skolen. Så kommer problemene. Vi er enige om alt utenom hvilken skole hun skal gå på. Han skal flytte til en annen bydel etter nyttår, og han krever at datteren vår skal gå på skole der. Det skjønner jeg ikke noe av, siden han jobber i den samme bydelen som jeg bor i og jeg ser det som naturlig at hun begynner på skole sammen med de hun har gått i barnehage med. Hun har heller ikke noen venner i den bydelen han skal flytte til, dette har hun selv sagt uten at jeg har spurt henne. Jeg sparer henne for alt som skjer mellom meg og faren hennes og prøver så godt jeg kan å skjerme henne fra denne konflikten. Nå skal vi til mekling igjen, og han sier at hvis ikke han får det som han vil, kommer han til å gå til rettsak!!!!! Dette skader alle parter, da det helt sikker vil bli en masse drittslenging og løgner. Og ikke minst vil dette være skadelig for datteren vår. Jeg er så fortvilet!!! Jeg skulle aldri ha latt han ha henne. Jeg skulle gjort som de fleste andre mødre og tatt henne med meg når jeg flyttet i fjor. Men jeg valgte å la henne være igjen her, fordi hun har nesten ikke sett faren sin (vanlig annenher helg samvær) og fordi hun er veldig glad i han og han er en fantastisk far. Jeg mener mor ikke har enerett på barnet, så lenge far ønsker og er i stand til å ta vare på barnet. Og fordi jeg mente at hun trengte en myk overgang til det nye stedet. Han sa til og med opp barnehageplassen hennes i sommer, og jeg fikk barnehageplass der hvor jeg bodde. Men nå har han tvunget med tilbake, (noe som i grunnen er helt ok) og jeg har endelig funnet meg et sted i næreheten av hans jobb og hennes barnehage. Det skal også sies at han har fått en ny samboer, og jeg mistenker henne for å ha ganske sterke meninger om denne saken.l Det er jo klart at hvis datteren vår begynner på skole der hvor de skal flytte, så kan hun være med på å hente og levere, noe som blir vanskelig for henne hvis hun skal gå på skole der hvor hun bor nå. Faren derimot jobber i den bydelen jeg bor i og som datteren vår går i barnehage, så han kan lett levere og hente henne. Huff, dette ble rotete og langt, men jeg måtte bare få ut frustrasjonen min. Holder på skaffe meg en advokat nå som kan hjelpe meg med saken før vi skal til mekling......

MED DAGENS BARNEHAGETILBUD, så er mange i barnehage i områder hvor de IKKE skal gå på skole. det er vel ikke annerledes hos dere enn i andre byer.

jeg syns det er rart at du ikke vil ha datteren i skole i bydelen hun bor. Du begrunner med at far jobber nærheten av deg, og at hun kan gå på skole der. For meg er det naturlig at barna går i skole i nærmiljøet.

slik du vil det, så skal far kjøre henne til skolen i en annen bydel.

Når en begynner på skolen, så tilpasser slike smårollinger seg fort. De får fort venner. At hun ikke har venner der hun skal flytte er jo forståelig, hun bor jo ikke der.

Er det ikke naturlig for deg at hun får gå på skolen med barna i nabolaget?

Beklager, jeg vil ikke gi deg noe medhold her. Om han vil gjøre så drastisk som å gå til rettsak, så tror jeg du blir en tapende part.

Og er det nødvendig at dere må til megling pga skolevalget? her får far medhold av meg.

Skrevet
MED DAGENS BARNEHAGETILBUD, så er mange i barnehage i områder hvor de IKKE skal gå på skole. det er vel ikke annerledes hos dere enn i andre byer.

jeg syns det er rart at du ikke vil ha datteren i skole i bydelen hun bor. Du begrunner med at far jobber nærheten av deg, og at hun kan gå på skole der. For meg er det naturlig at barna går i skole i nærmiljøet.

slik du vil det, så skal far kjøre henne til skolen i en annen bydel.

Når en begynner på skolen, så tilpasser slike smårollinger seg fort. De får fort venner. At hun ikke har venner der hun skal flytte er jo forståelig, hun bor jo ikke der.

Er det ikke naturlig for deg at hun får gå på skolen med barna i nabolaget?

Beklager, jeg vil ikke gi deg noe medhold her. Om han vil gjøre så drastisk som å gå til rettsak, så tror jeg du blir en tapende part.

Og er det nødvendig at dere må til megling pga skolevalget? her får far medhold av meg.

Du misforstår helt...jeg bor i samme bydel som dattern min og faren hennes. De bor 5 min herfra. Og skolen som hun eventuelt skal gå på ligger 2 min fra barnehagen hennes. Det er far som vil flytte henne fra lokalmiljøet, jeg vil at hun skal være her.

Gjest første gjest
Skrevet

Jeg støtter deg 100% på at barnet bør få gå på skole der hun bor nå. Det er jo faren som velger å flytte til en annen bydel.

Praktiserer dere delt omsorg nå eller bor hun mest hos faren? Det kan bli avgjørende i forhold til det juridiske.

Jeg ville kotaktet familievernkontoret og prøvd å få med faren på en eller flere samtaler der. Tror det kan være godt at en profesjonell og nøytral person kan hjelpe dere med å bli enige.

Dere har ikke så god tid på dere siden hun skal begynne på skolen i august. Ofte er det besøksdag å skolen før sommerferien. Sikkert godt for jenta med forutsigbarhet i forhold til hvilken skole hun skal begynne på. Også viktig at hun får fortsette på den skolen hun førtst begynner på. Har hun venner i barnehagen som skal begynne på skole der dere bor nå?

Jeg mener at den beste løsningen er at faren ikke flytter fra bydelen deres. Hvis han flytter mener jeg det er best at jenta bor fast hos deg og at hun har utvidet samvær med faren (samværsgruppe 3?).

Gjest første gjest
Skrevet

Må bare legge til at det viktigste er selvsagt hva jenta ønsker selv. Hun er ikke gammel nok til å bli hørt i retten hvis saken havner der, men dere må begge tenke på hva som er best for henne. Det bør også vurdere om hun er mer knyttet til en av foreldrene. Dette betyr ikke noe juridisk, men det betyr mye for jenta.

Gjest gullklumpen
Skrevet

Min mann har et barn fra før og som skal begynne på skole neste år. Han og barnets mor har delt omsorg, men barnet bor mest hos oss. Vi har ønsker om å flytte i noe større, men hvor vi bor er det såpass høye boligpriser at vi har rett og slett ikke råd til det, med mindre vi flytter litt lengre bort. I området her er 3 skoler, en i nærheten av mor, en i nærheten av oss (som barnet hører til pga bosted) og en i nærheten av barnehagen, hvor mange av barnets venner skal begynne og som ligger dessuten bra til med tanke på kollektiv trafikk. Som kompromiss foreslo vi å søke skole 3, siden den er midt på veien for begge parter og alle bestevennene fra barnehagen skal dessuten begynne der. Det avslo mor blankt, jeg tror det er fordi hun tror at så lenge hun ikke er med på noen kompromisser så klarer hun å få viljen sin til slutt, dvs skolen nærmest henne. Vi undersøkte hva som ville skje ved evt flytting utenfor området og da fikk vi veldig klart svar på at hvis foreldrene ikke er enige om hvor barnet skal begynne på skole (når det er delt omsorg), så går barnet på den skolen det hørte til ifølge siste bostedsadresse før flyttingen. I vårt tilfelle den skolen hvor vi bor nå og i ditt tilfelle i den bydelen hvor barnet bor nå.

Skrevet

Jeg kom tilbake til bergen i slutten av oktober og har bodd en mnd hos min mor mens jeg lette etter en leilighet. I den perioden hadde jeg henne annenhver helg og hver tirsdag og torsdag. Det har jeg nå også, og vi begynner med delt omsorg fra 1 januar.

Vi er blitt enige om at hun skal stå folkeregistert hos meg fra neste år, men det kan jo være at far ikke går med på det likevel...jeg mener siden han er blitt så steil på det med skolen. Vi får se, skal til mekling hos en advokat snart.

Hun har fått papiret fra den skolen jeg ønsker at hun skal gå på, og det er den hun sokner til nå. Faren bor nemlig her i nærmiljøet, og skal flytte 1 januar. Jeg har undersøkt om hvem av venninnene hennes som skal gå der, og det er 1 bestevennine som skal gå det og hun andre på en annen skole her ute. Her er det tre skoler i nærheten av hverandre, så det blir ikke vanskelig å holde kontakten med de to venninnene hennes. Hun har også sagt at hun vil gå på den skolen, og at faren har sagt at hun skal gå der.

Jeg er veldig spent på meklingen....jeg føler at jeg har veldig sterke kort. Stabil inntekt, hus og bil. Er singel, men det er jo 40% av norges befolkning...;) og skulle det skje at jeg finner meg en ny mann, er det så mye å velge i denne bydelen og det er ganske ok priser også..

Takk for støtte...jeg har vært skikkelig frustrert over dette...

Skrevet
Hun har fått papiret fra den skolen jeg ønsker at hun skal gå på, og det er den hun sokner til nå. Faren bor nemlig her i nærmiljøet, og skal flytte 1 januar. Jeg har undersøkt om hvem av venninnene hennes som skal gå der, og det er 1 bestevennine som skal gå det og hun andre på en annen skole her ute. Her er det tre skoler i nærheten av hverandre, så det blir ikke vanskelig å holde kontakten med de to venninnene hennes. Hun har også sagt at hun vil gå på den skolen, og at faren har sagt at hun skal gå der.

Jeg mener dette er et godt argument. Jeg håper virkelig at faren vil ta hensyn til jentas ønsker.

Det som kan gjøre det vanskelig for deg er § 37 i barneloven:

"§ 37. Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med.

Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet."

http://www.lovdata.no/all/tl-19810408-007-007.html#37

Dersom faren fastholder at barnet skal bo fast hos han, trenger han ikke ditt samtykke for å flytte barnet til en annen skole. Hvis dere ikke blir enige, og du står fast ved at det er best for barnet å gå på skolen der hun bor nå, er eneste alternativet å møtes i retten. Det er mulig å inngå forlik i et rettsforberedende møte. Ellers blir det rettsak, Det er dyrt, slitsomt og konfliktskapende.

Føler med deg i denne saken. Lykke til! :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...