Gå til innhold

Kumelk til kattunger?


Gjest Tyrkvinne

Anbefalte innlegg

er ikke kattemelk fra Rimi godt nok

Rimi var det du som sa, jeg snakker om dyrebutikk. Og min kattunge er vel strengt tatt ingen unge lenger, hehe, syns bare det er koselig å gi ham næring han digger, og der høres Silmarills oppskrift glitrende ut. Ingrediensene til den henter jeg derimot på Rimi :handle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp :) Men du skrev "butikk", og da regnet jeg det som kolonialen :)

Flott at du kjøper ekte vare! Rimi er flott til ingedienser ja, helt enig :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så små katter trenger ikke få fisk. det gjør den bare feit og bortsjemt.

Kattunger har ikke vondt av å få fisk, så lenge den ikke er for salt og de ellers har ett variert kosthold. Min yngste katt ble foret med fisk av sin mor fra hun lærte å spise selv, og hun er hverken feit eller bortskjemt.

hvis du vet at kattungen fortsatt diet moren, hvorfor tok du den fra moren da? skjønte du ikke at den fortsatt var avhengig av henne?

At ungen dier moren betyr ikke at den autmatisk er for liten. Kattunger kan tas fra moren når de er 12 uker, men kan bli diet helt opp til 6 måneder.

Synes også det er mange som overreagerer her, greit nok at det ideelle er å vente til 12 uker, men det er ikke verdens undergang om den er 8 uker heller. Verden er ikke perfekt, og noen ganger må man av ulike grunner velge mindre ideelle løsninger.

Mange kattemødre slutter også å die rundt 8 uker, så det er ikke nødvendig med morsmelkerstatning, så lenge den får ett godt for, som er beregnet på kattunger. Den vil nok også begynne å drikke vann, så lenge den har jevn tilgang av friskt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tyrkvinne

Jeg må nesten le. Mange utrolig hissige bedrevitere her men også veldig mange gode svar.

Jeg hentet broren fra samme kullet til pusekatta mi dagen etter. De fant ingen som ville ha ham. Så nå er de to. De har fått vanlig kattemat for kattunger og voksne katter (det var de vant til), ferskvannsfisk uten salt, en teskje tran i ny og ne (som de elsker), kattemelk fra Rema, litt tørrfôr for kattunger og vann. Dette går riktig så bra skal jeg si deg Kattedama som tror du vet alt. Til opplysning har jeg vokst opp med katter, ikke bare èn men mange og jeg er godt over 40 år nå :fnise: så jeg tror ikke du trenger å miste nattesøvnen pga meg og min "uvitenhet".

Hjemme hos oss har kattene alltid fått kumelk (riktignok rett fra kua) og ingen har fått noen problemer pga det. Vi hadde Gammelpusi i 14 år og hun fødte mange kattunger. Noen av kattungene ble "boende hjemme" hos kattemormor og fikk die og stell så lenge kattemor orket. Det hindret ikke at noen av kattene både suttet og trødde med potene og var urenslige. Noen er bare slik.

Kattungene våre har vokst veldig på en uke, de tisser og bæsjer (bæsjen har stabilisert seg nå, ikke lenger tørr og hard) kun i sandkassa, overnatter på vaskerommet med vann og mat uten protester, leker med hverandre dagen lang, har hele huset som tumleplass om dagen og spretter inn på soverommet til meg hvis jeg ligger litt lenge. De koser med alle familiemedlemmene og krøller seg sammen inntil oss og maler. De oppfører seg helt normalt, men de ikke er like nyvasket lenger siden vaskeservicen fra kattemor er opphørt. De får vel sving på tunga snart de også.

Det har blitt en helt annen stemning i huset etter at kattungene kom til oss, de gir så mye glede og kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madre Mia
Jeg må nesten le. Mange utrolig hissige bedrevitere her men også veldig mange gode svar.

Jeg hentet broren fra samme kullet til pusekatta mi dagen etter. De fant ingen som ville ha ham. Så nå er de to. De har fått vanlig kattemat for kattunger og voksne katter (det var de vant til), ferskvannsfisk uten salt, en teskje tran i ny og ne (som de elsker), kattemelk fra Rema, litt tørrfôr for kattunger og vann. Dette går riktig så bra skal jeg si deg Kattedama som tror du vet alt. Til opplysning har jeg vokst opp med katter, ikke bare èn men mange og jeg er godt over 40 år nå :fnise: så jeg tror ikke du trenger å miste nattesøvnen pga meg og min "uvitenhet".

Hjemme hos oss har kattene alltid fått kumelk (riktignok rett fra kua) og ingen har fått noen problemer pga det. Vi hadde Gammelpusi i 14 år og hun fødte mange kattunger. Noen av kattungene ble "boende hjemme" hos kattemormor og fikk die og stell så lenge kattemor orket. Det hindret ikke at noen av kattene både suttet og trødde med potene og var urenslige. Noen er bare slik.

Kattungene våre har vokst veldig på en uke, de tisser og bæsjer (bæsjen har stabilisert seg nå, ikke lenger tørr og hard) kun i sandkassa, overnatter på vaskerommet med vann og mat uten protester, leker med hverandre dagen lang, har hele huset som tumleplass om dagen og spretter inn på soverommet til meg hvis jeg ligger litt lenge. De koser med alle familiemedlemmene og krøller seg sammen inntil oss og maler. De oppfører seg helt normalt, men de ikke er like nyvasket lenger siden vaskeservicen fra kattemor er opphørt. De får vel sving på tunga snart de også.

Det har blitt en helt annen stemning i huset etter at kattungene kom til oss, de gir så mye glede og kos.

Høres koselig ut! Gratulerer med kattene og venn til til å være ute når den tid kommer. Da forsvinner vond lukt fra kattepelsen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...