Gå til innhold

kroniker uten diagnose

Fremhevede innlegg

Gjest Kronikeren
Skrevet

Jeg er godt voksen. beg tidlig med smerter/plager i musklatur/ledd.Stress påvirker i stor grad.

I perioder er det mye beh/tabl.

var sykemeldt tre lange perioder i fjor. I år har jeg ikke vert sykemeldt. Jeg bruker fridager til å gå til beh.

Det er tatt utallige prøver uten at det vises noe på de. Alt som går på gikt, stoffskifte osv.

Har en veldig ok lege,men føler at han kke forstår helt hva jeg baler med.

Den senere tid er tommel og langfinger blitt veldig vonde eks.men det er god bevegese i de.

Verker i bena, så det sprer seg til rygg/nakke. SÅ DA ER DET Å TY TIL SMERTES. Nå verker det i bena som sprer seg til rygg nakke..

har prøvd div med. Noe har virket noen ganger, andre virket litt lengre,men ikke noe som tar det vekk. har vel gått sånn i ti år nå.

Det har blitt en vanlig tilstand og verke i rygg og nakke. Morgenstivhet er vel den tyngste.

Gikt/raumatisme sier legen.

Overskuddet blir det jo lite av. jeg rører mye på meg, går turer osv. Skog og mark.

beh sier det er god bevegelse i ledd. Og det merker jeg jo selv.

vet ikke hvor jeg ville med dette.

Andre med samme erfaring?

Videoannonse
Annonse
Gjest rikkerikke
Skrevet

Jeg har ikke samme erfaring, men har du vurdert alternativ medisin som akupunktur, homeopati mm. Har du forsøkt vanngymnastikk, det hjelper visst reumatikere. Er det utelukket at det er psykosomatisk? Har du vurdert å ta med deg hele din sykehistorie til en annen lege og få en second opinion?

Ser ut til at jeg kanskje hopper rett i den fellen med å gi gode råd når du kanskje helst hadde trengt noen gode svar, men det er godt ment!

God bedring :klem:

Skrevet
Jeg har ikke samme erfaring, men har du vurdert alternativ medisin som akupunktur, homeopati mm. Har du forsøkt vanngymnastikk, det hjelper visst reumatikere. Er det utelukket at det er psykosomatisk? Har du vurdert å ta med deg hele din sykehistorie til en annen lege og få en second opinion?

Ser ut til at jeg kanskje hopper rett i den fellen med å gi gode råd når du kanskje helst hadde trengt noen gode svar, men det er godt ment!

God bedring :klem:

Tidliger prøvde jeg akumpungtur. ga smertelindring en tid. jeg går i svømmehall også. Varmtbasseng. psykosomatisk. Nå henger det psykiske sammen med det fysiske....Det tærer jo på når de verste anfallene er der. De dagene jeg har så vondt jeg ikke kan stå. Ellers i livet har jeg det greit. Ingen problemer på hjemmefronten osv..

bytte lege? tja, tjo....vet ikke om en ny lege har ville funnet så mye mere.....

Homepati ser jeg ikke noe grunn til å prøve, så lenge jeg IKKE har noe tro på det. Det jeg har sett av det er at folk har bet mye . Nå kom det og en rapport om at det ikke kaN DOKUMENTERES AT DET HAR NOEN EFFEKT,MEN DU VET TROEN TIL FOLK GJØR SÅ MANGT.

Takk for svar alikavel.

Skrevet

Jeg har heller ingen tro på homeopati fordi det i motsetning til andre alternative behandlingsformer aldri har blitt bevist at noe av det virker. Derimot har en rekke klassisk urtemedisin og lignende knyttet til klassiske medisinske tradisjoner og folkemedisin vist seg å virke. Siden så mange behandløinger fra disse tradisjonene har vist seg å virke, mens homeopati aldri har gjort ser jeg på det som bulshit.

Det som er lite utbredt i Europa som smertebehandling, men som brer om seg i USA og som har solid vitenskapelig dokumentert effekt er meditasjon. I boken Full Catastrophe Living beskriver forskeren Jon Kabbat-Zinn et behandlingsprogram med meditasjon og yoga som er brukt i 15 år til behandling av en rekke kroniske fysiske lidelser og psykiske problemer. En rekke ganger har pasienter som følger dette programmet blitt evaluert i såkalte double blind studies med oppsiktsvekkende resultater. De som plages av smerter får sterkt reduserte plager og oppgir gjennomgående at de lærer en teknikk gjennom meditasjonen som gjør at når de opplever smerte så klarer de å leve med den på en måte som gjøre at den ikke plager dem så mye. De fleste opplever også at selve den sykdommen de har, og ikke bare smerten, blir mye bedre. Deltagerene ble også bedt om å angi hvor lykkelige de var på en skala fra 1 til 100. I etterkant av kurset anslo deltagerene seg for å være i snitt 20 poeng lykkeligere enn før kursstart. Dette skiftet fikk støtte fra studier med hjernescannere som viste langt mindre aktivitet i de sentrene av hjernen som er assosiert med negative følelser og ubehag og langt høyere aktivitet i de sentrene som var assosiert med lykke og velvære. En endring på 20 poeng på en skala fra 1-100 oppgir folk vanligvis bare i forbindelse med store endringer i livsbetingelser.

Totalt har over 5000 mennesker vært gjennom dette programmet, det er utført ved et av USAs beste universitetssykehus og evaluert av en annerkjent professor som så har publisert undersøkelsene i prestisjetunge tidsskrifter. Dette er med andre ord et utrolig bra og sikkert program som jeg derfor vil annbefale til en hver som sliter med kroniske smerte. Ved å lese boken Full Catastrophe living og å kjøpe vder med veildet meditasjon kan man få samme utbytte som om man hadde gått på kurset.

http://www.umassmed.edu/content.aspx?id=41252

Budhistisk tong-len meditasjon er også spesielt bra på smertelindring

Hvis man har kroppslige problemer og trenger å "restrukturere" kroppen så er Pilates et suverent verktøy som eventuelt kan suppleres med forsiktig yoga. Pilates gjør grunnarbeidet og gjørt at man for riktig holdning og at musklene legger seg der de skal og er passe sterke og passe myke i forhold til hverandre og at man bruker riktig muskel til rett tid. Dette reduserer gjerne alle former for muskel og ledd plager betraktelig. Om man supplerer dett med litt avspennende yoga og kanskje også yogaøvelser som er gode for de smertefulle områdene burde resultatene bli svært gode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...