Gå til innhold

Gravid


-Alvildebrud-

Anbefalte innlegg

Hei damer,

Sitter her med ny jobb og klump i magen. Det er jo så toft å starte på nytt igjen. Nye kolleger, arbeidsmljo, rutiner osv. Vel. I tillegg lengter vi enormt etter å starte familieplanleggingen.. snart.

Men forstår at det ikke går for om et par år pga jobb.

Hvor stort hensyn tok dere til arbeidsgiver da dere begynte å planlegge en liten familie? og fremtiden.

Er det noen her inne som ble gavid forste året i ny jobb??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, jeg hadde begynt i ny jobb 2. januar (dette er noen år tilbake) og 31. januar oppdaga jeg at jeg var gravid. Jeg var ikke særlig høy i hatten når jeg skulle fortelle avd.overlegen og avd.leder om min tilstand. Men, jeg fikk bare gratulasjoner og spørsmål om hvordan formen var :) De var ytterst profesjonelle og gjorde hele "greia" veldig enkelt for meg.

Gravidteten var ikke planlagt men jeg hadde hatt mine små tvil når jeg fikk telefonen og tilbud om jobb noen uker i forveien. Skulle jeg takke ja? Men, jeg tok ingen "hensyn" i så måte og takket ja!

Er du gravid nå forresten? Eller er dere prøvere? Vel, jeg tenker som så at det kan ta tid før du blir gravid (håper jo det klaffer for dere snart :) ) og et sv.skap er jo som kjent 40 uker.. Både du og sjefen får tid til å forberede seg på at du skal ut i permisjon bl.a Dette må og burde en sjef forvente seg når han har kvinnelige medarbeidere i fruktbar alder. Ellers burde han jo heller ansatt kvinner over 50 og/eller bare mannfolk ;)

Men, på en annen side; har du lyst å bli godt innarbeidet i jobben, jobba der f.eks 2-3 år FØR dere begynner å prøve? Føler du det blir mer "rett" overfor sjefen? Har du "tid" til å ta slike hensyn, eller tikker klokka veldig høyt? Dette er det kun du som kan besvare!

Ønsker deg lykke til - med både prøving og fremtidig sv.skap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner fikk ny jobb, men skulle ikke begynne der før 3 måneder etter. Siden foreldrene hennes hadde slitt med å få barn var hun redd det samme ville være tilfelle for henne, så hun og samboeren begynte å prøve, og ble gravid nesten med en gang, så det første hun måtte fortelle i den nye jobben var at hun var blitt gravid, men sjefen tok det helt fint...

Jeg er ikke ferdig utdannet ennå, men er såpass ung (blir 24 det året) når jeg er ferdig, at kommer sikkert jobbe 6-12 mnd før vi begynner å prøve, men det er vel så mye for å få relevant arbeidserfaring som det er for å ta hensyn til arbeidsgiver. Det kommer litt an på hvor gammel du er, men det er jo ikke alltid det klaffer med en gang, så jeg ville ikke tenkt at jeg "måtte" jobbe så og så lenge før jeg ble gravid, hvis jeg var deg...2 år hørtes veldig lenge ut i allefall!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...