Gå til innhold

arveanlegg for blodpropp-abort

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Elisabeth_*
Skrevet

Hei, jeg har fått beskjed fra sykehuset etter utredning pga.flere aborter at jeg har arveanlegg for blodpropp.

Hva kan jeg gjøre for å forebygge? jeg har fått endel celulitter, kommer det av samme årsak(tykt blod-levrer seg)? vil tro jeg har større sjanse for å få blodpropp når celulitter?? jeg har også alltid hatt lavt blodtrykk er d noen sammenheng der?? Mange spørsmål på engang. Setter pris på alle tips-råd dersom du vet noe om dette..eller deling av erfaringer..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cellulitter er små opphopninger av underhudsfett, og trenger ikke å ha noe med forhøyet risiko for blodpropp å gjøre, så vidt jeg vet. Andre?

Du bør snakke med helsepersonell for å få vite hvordan du kan forebygge blodpropp, ikke minst om du planlegger å bli gravid igjen. Ikke eksprimenter på egen hånd.

Siden du har fått vite dette i forbindelse med utredning for gjentatte aborter, er det kanskje slik at årsaken til abortene er blodpropper/infarkter i morkaken? Forebygging med Albyl-E (som i tillegg til å være smertestillede er blodfortynnende) er ikke uvanlig. Ved graviditet er likedan det vanlig å gi fragminsprøyter.

Gjest Gjest_Elisabeth_*
Skrevet
Cellulitter er små opphopninger av underhudsfett, og trenger ikke å ha noe med forhøyet risiko for blodpropp å gjøre, så vidt jeg vet. Andre?

Du bør snakke med helsepersonell for å få vite hvordan du kan forebygge blodpropp, ikke minst om du planlegger å bli gravid igjen. Ikke eksprimenter på egen hånd.

Siden du har fått vite dette i forbindelse med utredning for gjentatte aborter, er det kanskje slik at årsaken til abortene er blodpropper/infarkter i morkaken? Forebygging med Albyl-E (som i tillegg til å være smertestillede er blodfortynnende) er ikke uvanlig. Ved graviditet er likedan det vanlig å gi fragminsprøyter.

Men når du har celulitter får du jo dårlig blodsirkulasjon og kalde ben osv, det må da bety at siden dårlig blodgjennomstrømning også økt risiko når har anlegg for det?????

Jeg vet ikke mer enn at jeg har arveanlegg, sykehuset skrev i brevet at det var usikkert om det var grunnen til abortene mine. Alle abortene var veldig tidlig i svangerskapet. Noen andre som vet noe?? og jeg tenker litt på mat for å forebygge osv? også?

Skrevet (endret)

Dette bør du ta opp med helsepersonell.

Her og herfinner du noen seriøse råd.

Endret av junia
Skrevet

Om du føler du ikke får nok hjelp fra helsevesenet kan det være noen på snartgravid.com har oversikt over en bedre lege der du bor.

Skrevet

Dette må du prate med legen om. Et alternativ er å ta blodfortynnende i sprøyteform under graviditeten og i et par uker etter fødselen. Det er noe du bør diskutere med legen din før du blir gravid, men med en slik behandling er det ingen større risiko for abort.

Skrevet
Dette må du prate med legen om. Et alternativ er å ta blodfortynnende i sprøyteform under graviditeten og i et par uker etter fødselen. Det er noe du bør diskutere med legen din før du blir gravid, men med en slik behandling er det ingen større risiko for abort.

Du har helt rett at hun må snakke med LEGEN. Dersom en kvinne har gjenntatte aborter som følge av antiphospholipid antibodier eller arvelig annlegg for blodpropp så startes behandlingen som regel FØR kvinnen er gravid.

Men snakk med legen din!

Skrevet
Du har helt rett at hun må snakke med LEGEN. Dersom en kvinne har gjenntatte aborter som følge av antiphospholipid antibodier eller arvelig annlegg for blodpropp så startes behandlingen som regel FØR kvinnen er gravid.

Men snakk med legen din!

Ja, det stemmer nok. Jeg har selv anlegg for blodpropp, men har ikke hatt noen aborter, og skal derfor ikke starte behandling før et par uker ut i en eventuell graviditet. :)

Skrevet
jeg har fått endel celulitter, kommer det av samme årsak(tykt blod-levrer seg)? vil tro jeg har større sjanse for å få blodpropp når celulitter?? jeg har også alltid hatt lavt blodtrykk er d noen sammenheng der?? Mange spørsmål på engang. Setter pris på alle tips-råd dersom du vet noe om dette..eller deling av erfaringer..

Ingen sammenheng mellom blodpropp og cellulitter og heller ikke mellom blodpropp og lavt blodtrykk.

Men det er sammenheng mellom blodpropp og overvekt.

Snakk med legen din!

Gjest Gjest_Elisabeth_*
Skrevet
Ingen sammenheng mellom blodpropp og cellulitter og heller ikke mellom blodpropp og lavt blodtrykk.

Men det er sammenheng mellom blodpropp og overvekt.

Snakk med legen din!

Tusen takk for alle svar! Skal bestille time hos legen... Noen fler som har noen erfaringer?? kosthold???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...