Gå til innhold

Egen bedrift..


Gjest lakkerarn

Anbefalte innlegg

Gjest lakkerarn

Hei!

Er det noen av dere som har sluttet i arbeidet dere drev med og begynte for dere selv?

Jeg driver nå som billakkerer og har lyst til å begynde for meg selv (etterhvert). Har dere et gådt tips til meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et godt tips er å gå et etablererkurs, f eks i regi av kommunen eller NAV. Det er kjempeviktig å sette seg inn i det som har med skatt og regnskapsføring å gjøre, hvis ikke risikerer du å gå på en smell. Det er nok også lurt å spare opp litt egenkapital så du slipper å låne mye penger til etableringen. Finn også ut hvilken selskapsform du tror er lurest. Stikkord er personlig ansvar eller ei, rettigheter o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gatebil_*

Driver egen bedrift.

Har blitt nødt til å få meg en annen utdannelse så jeg kan kombinere den med en annen jobb. Dette både pga min egen inntekt, men også fordi jeg trengte variasjon.

Det er tøfft å drive for seg selv, og det er mye du må sette deg inn i.

Man er ikke lenger ansatt, man er plutselig sin egen sjef. Kanskje klarer man å ansette noen, men de skal lønnes.

Det er ikke bare å ringe å si at du er sjuk en dag, hvis du er sjuk. Hvem skulle du ringe til, det er jo du som er sjefen plutselig ;)

Du bør sette deg inn i lover og regler, ting som omhandler ansettelse av folk, ting som omhandler regnskap og økonomiske saker osv.

Dersom du ikke har noen erfaring, eller familie som har erfaring, anbefaler jeg deg som innlegget før meg å gå et etablerer kurs eller lignende.

Dette hørtes sikkert veldig negativt ut, men det er nok kanskje fordi jeg har kjørt meg litt i kjelleren på min egen bedrift. Det ble så mye jobbing at det nesten sa stopp..

Men de første årene er tøffe. kanskje opptil de ti første årene faktisk.

Men så ser du også hele veien fremskritt, du har selv full kontroll med hvordan det går økonomisk, hvordan kundene reagerer, om du får noen faste kundegrupper osv.

Og det beste er å vite at det er ditt verk.

Det er spennendes å drive for seg selv, men det krever mye selvdisiplin, og det krever at du har litt is i magen.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig kunne ikke tenke meg å starte for meg selv. Det er utrolig mye ansvar. Man må jobbe mye og virkelig stå på. Min far hadde egen bedrift i mange år, og han jobbet MYE overtid. Han gikk nok glipp av mye av oppveksten til oss barna fordi han var så mye på jobb. Har har jo tjent en del penger på det, men penger er ikke alt. Er utrolig mange som går konkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så negative dere to siste er :ler: Det er tøft å drive for seg selv, særlig fordi man risikerer å stå personlig ansvarlig for økonomien til bedriften, og fordi man i utgangspunktet har mye dårligere sikkerhet ved sykdom o.l enn når man er ansatt.

Men det går an å drive AS og ansette seg selv, om man har økonomi til det. Dessuten kommer det jo veldig an på bransje - finn ut hvordan markedet er for billakkerere i området du har tenkt å drive, om det er det du skal jobbe som. Om det kryr av andre innenfor samme nisje bør du kanskje tenke deg om to ganger. Finn ut hvor mye du må ha i omsetning - ikke bare din egen lønn, altså, for at det skal gå rundt og regningene til firmaet bli betalt; kartlegg sannsynlige utgifter, hva du må ta betalt av kundene osv. Få evt hjelp av noen som har greie på dette til å regne på det. Bruk regnskapsfører.

Jeg jobber som selvstendig næringsdrivende og har hatt enkeltpersonforetak i over to år - jeg trives veldig godt, og det går bra økonomisk også. Men jeg har ganske små utgifter sammenliknet med bedrifter som må leie dyre lokaler og gjøre store innkjøp, så risikoen for personlig konkurs er svært liten for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...