Gå til innhold

Stamming?

Fremhevede innlegg

Gjest stammer
Skrevet

Hei.

Jeg er 24 år, og jeg stammer. Det er ikke slik at jeg stammer i hver eneste setning, men spesielle ord, og jeg synes det er fryktelig flaut. Jeg er ikke åpen om det med noen, men pleier å "unngå" ordene som er vanskelige...

Problemet nå er at jeg har begynt å jobbe i hotellresepsjon, og må ofte ringe rundt til forskjellige folk på huset for å si at noen er i resepsjonen og venter på dem.

Resepsjonen er et fryktelig vanskelig ord å si! Når noen ringer og jeg sier "resepsjonen?" går det greit, men når jeg skal ringe andre og si at noen er i respsjonen, eller det er fra resepsjonen går det bare ikke!

Det blir r-r-r-e-s-s-s-e-p-s-s-s-j-o-n-e-n, og jeg merker at folk ser på meg, både gjester og de andre ansatte.. Det er helt grusomt, og jeg vurderer nesten å si opp jobben på grunn av dette! Det må vel kunne gå an å gjøre noe med dette!?

Trenger fryktlig hjelp...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei.

Jeg er 24 år, og jeg stammer. Det er ikke slik at jeg stammer i hver eneste setning, men spesielle ord, og jeg synes det er fryktelig flaut. Jeg er ikke åpen om det med noen, men pleier å "unngå" ordene som er vanskelige...

Problemet nå er at jeg har begynt å jobbe i hotellresepsjon, og må ofte ringe rundt til forskjellige folk på huset for å si at noen er i resepsjonen og venter på dem.

Resepsjonen er et fryktelig vanskelig ord å si! Når noen ringer og jeg sier "resepsjonen?" går det greit, men når jeg skal ringe andre og si at noen er i respsjonen, eller det er fra resepsjonen går det bare ikke!

Det blir r-r-r-e-s-s-s-e-p-s-s-s-j-o-n-e-n, og jeg merker at folk ser på meg, både gjester og de andre ansatte.. Det er helt grusomt, og jeg vurderer nesten å si opp jobben på grunn av dette! Det må vel kunne gå an å gjøre noe med dette!?

Trenger fryktlig hjelp...

Har du snakket med legen din om dette? Kanskje han kan hjelpe deg med evt henvisning til logoped? Eller kanskje dette bare gjelder barn? er litt usikker.. :sjenert:

Skrevet

Jeg kjenner en som stammet i voksen alder, og han gikk til logoped. Be om henvisning fra legen din! Dette er et problem som kan løses :)

Gjest Stammer
Skrevet
Jeg kjenner en som stammet i voksen alder, og han gikk til logoped. Be om henvisning fra legen din! Dette er et problem som kan løses :)

Å, det var godt å høre.. Er som sagt lite åpen om dette, men skal prøve å snakke med legen min om det. Vet noen hva som skjer hos en logopoed..? Hvor lang tid pleier det å ta før det hjelper?

Skrevet
Å, det var godt å høre.. Er som sagt lite åpen om dette, men skal prøve å snakke med legen min om det. Vet noen hva som skjer hos en logopoed..? Hvor lang tid pleier det å ta før det hjelper?

Du får vel forskjellige taleøvelser kanskje? Er litt usikker på det, og vet ikke hvor lang tid det tar..

Skrevet

Min samboer stammet til han var godt voksen. For han skyldtes det nok usikkerhet. Han kan ennå stamme litt i situasjoner hvor han føler seg veldig utrygg i samkvem med andre mennesker, men nå er det så sjelden at vi glemmer det mellom hver gang.

Skrevet

Fra gjest med samboer soms tammer.

Forsøk å bli trygg i forhold til stamminga di. Ok, du stammer, men hva så? Du er et like godt menneske for det, og det du sier er like viktig som det andre sier selv om du stammer.

Stamming kan vanskelig skjules, derfor bør du bestrebe å bli fortrolig med den.

Min samboer stammet verre og verre jo mer han forsøkte å la være, men nå stammer han altså knapt hvert skuddår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...