Donpedro Skrevet 2. desember 2007 #1 Skrevet 2. desember 2007 Finnes det noen form for offentlig støtte om man må trekke flere visdomstenner?
Tabris Skrevet 2. desember 2007 #2 Skrevet 2. desember 2007 Hvis du er student så vil ofte universitetet ha en ordning hvor de refunderer en del av utgiftene. Trygdekontoret har også en ordning hvor de automatisk refunderer så og si hele beløpet på en nattskinne - så kanskje de har noe lignende på visdomstenner også? Ta kontakt med tannlegen og hør - det var han som informerte meg om nattskinne-refusjonen.
Rosalie Skrevet 2. desember 2007 #3 Skrevet 2. desember 2007 Dersom de ligger slik til at de må operers ut ved sykehus, får du refundert nesten alt. Dersom de derimot kan trekkes hos tannlege må du ta kostnaden selv, så vidt meg bekjent.
Tabris Skrevet 2. desember 2007 #4 Skrevet 2. desember 2007 Jeg opererte dem ut på sykehuset og betalte ingenting. Men da var jeg innlagt fra før, så det teller kanskje ikke. Blir vel en egenandel på poliklinikken, ja, hvis du gjør det på sykehuset.
Gjest rikkerikke Skrevet 2. desember 2007 #5 Skrevet 2. desember 2007 Jeg fikk refusjon etter operasjon hos tannlegen. Jeg oppfattet det slik at skillet går på om tannen er synlig og således "bare" kan trekkes eller om det er slik at tannen må opereres ut altså ligger "gjemt" under tannkjøttet og man må kutte i tannkjøttet for å komme til tannen og sy etterpå. Det var bare en av mine visdomstenner som måtte operers ut, og jeg er usikker på hvor mye jeg fikk refundert. Tannlegen ordnet alt det for meg.
mia83 Skrevet 2. desember 2007 #6 Skrevet 2. desember 2007 Finnes det noen form for offentlig støtte om man må trekke flere visdomstenner? Jeg trakk 2 visdomstenner på den samme timen hos tannlegen, og måtte betale selv.. slik var det da jeg trakk visdomstann nr. 3 også.. Så om det er helt ukompliserte greier som kan gjøres hos tannlegen så tviler jeg på om du får noen støtte til det.
Gjest Blondie65 Skrevet 2. desember 2007 #7 Skrevet 2. desember 2007 Jeg fikk gjort det gratis hos Odontologisk institutt i Bergen - men der har jeg vært "kunde" i mange år. Det er likevel verdt å undersøke. De er flinke også.
øyenstikker Skrevet 3. desember 2007 #8 Skrevet 3. desember 2007 Første visdommstannen jeg trakk, fikk jeg refundert endel av. Det var fordi jeg måtte skjære i tannkjøttet for å få den ut, og sy etterpå.( Dette går under kirgurgisk inngrep) Dette ble gjort til vanlig tannlege. Nummer 2 måtte jeg betale alt selv. Da bare trakk jeg tanna
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2007 #9 Skrevet 3. desember 2007 Jeg fikk dem operert ut hos en tannteknikker, og deler av beløpet ble refundert.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2007 #10 Skrevet 3. desember 2007 En ting til: du må altså selv betale hele beløpet til f.eks. tannteknikkeren, bare så det er klart. Eventuelle penger fra trygdekontoret får du først en stund etter at du har sendt inn søknad om refusjon i etterkant av operasjonen. For øvrig opererer de som oftest bare ut en tann av gangen.
Gjest Catwoman Skrevet 4. desember 2007 #11 Skrevet 4. desember 2007 Jeg fikk igjen tusen kroner fra trygdekontoret etter at jeg opererte min visdomstann. Trengte ikke å søke, måtte heller ikke legge ut pengene selv først - de tusen kronene var trukket fra i prisen. Jeg fikk beskjed av tannlegen at man får igjen endel av summen når operasjonen er i underkjeven. Er det i overkjeven må du altså betale alt selv.
Gjest nextlife Skrevet 4. desember 2007 #12 Skrevet 4. desember 2007 Og jeg fikk beskjed hos min tannlege at dersom det kunne regnes som en operasjon (noe han sa de fleste fjerninger av visdomstenner kunne) var det reufusjon fra folketrygden, med kun samme egenandel som f. eks sykehus tar. Tror jeg betalte 2-300 kr, og trakk da 2 visdomstenner. :klø: Virker som om det er veldig forskjellig praksis ute å går blandt tannleger
Donpedro Skrevet 4. desember 2007 Forfatter #13 Skrevet 4. desember 2007 Og jeg fikk beskjed hos min tannlege at dersom det kunne regnes som en operasjon (noe han sa de fleste fjerninger av visdomstenner kunne) var det reufusjon fra folketrygden, .... :klø: Virker som om det er veldig forskjellig praksis ute å går blandt tannleger Ja, det virker slik. Jeg har hørt det samme som deg (av venner), men fant ikke noe hos nav. Er heldigvis ikke jeg som må trekke og betale denne gangen.
Rosalie Skrevet 4. desember 2007 #14 Skrevet 4. desember 2007 Kanskje her (http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/fors...ame.htm&2.0): Kapittel 2 B. Men språket var ikke veldig forståelig, da.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2007 #15 Skrevet 4. desember 2007 Utgiftene dekkes fullt ut. b. Horisontalt overbitt som er 9 mm eller mer. Agenesi av to eller flere tenner i samme sidesegment, 3. molarer (visdomstenner) unntatt.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2007 #16 Skrevet 4. desember 2007 Jeg trodde man fikk refusjon når man trakk tenner, men mulig jeg husker feil :klø:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå