Gå til innhold

Sannhet og virkelighet


Gjest *gjest*

Anbefalte innlegg

Gjest *gjest*

Hei.

Jeg lurer på følgende: Er det noen her som er opptatt av sannhet og virkelighet? Nesten alt som foregår på jordkloden er jo basert på løgn og frykt. Hadde vært fint om noen flere er opptatt av å virkelig finne seg selv, se sannheten i øynene. Jeg kjenner ikke mange sannferdige mennesker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *gjest*
Er ikke en teori basert på at sannhet er noe vi skaper, mens virkelighet er noe vi opplever?

Hm. Jeg vet ikke. Sannhet er noe vi skaper? Skjønte ikke den helt,

Men jeg vet at vi mennesker er veldig flinke til å lyve for oss selv. At vi sjelden godtar ting som det faktisk er. Det er jo så slitsomt å leve i løgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot
Hm. Jeg vet ikke. Sannhet er noe vi skaper? Skjønte ikke den helt,

Men jeg vet at vi mennesker er veldig flinke til å lyve for oss selv. At vi sjelden godtar ting som det faktisk er. Det er jo så slitsomt å leve i løgn.

Hvem definerer den såkalte sannheten da?

...om du skjønte mer nå da, men de som skjønner/vet/forstår, er det de som innehar den såkalte sannheten?

Virkeligheten er våre omgivelser, de fysiske, mens sannhet skaper vi i hodet?...og selvsagt lever de fleste på en løgn...som er erklært som en sannhet...

Men nå finnes det jo heldigvis mange sannheter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *gjest*
Hvem definerer den såkalte sannheten da?

...om du skjønte mer nå da, men de som skjønner/vet/forstår, er det de som innehar den såkalte sannheten?

Virkeligheten er våre omgivelser, de fysiske, mens sannhet skaper vi i hodet?...og selvsagt lever de fleste på en løgn...som er erklært som en sannhet...

Men nå finnes det jo heldigvis mange sannheter...

Jeg skjønner hva du mener. Men synes du det er helt greit? Ja det er selvsagt at de fleste lever på en løgn fordi sannheten gjør vondt. vi er redde for den. Det gjør vondt å se på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener sannheten er viktig. Men den er også vanskelig og hard, både fordi man ofte blir møtt med egne fordommer og feilantagelser i døren mer enn èn gang, i tillegg til at løgnen er så mye tryggere og enklere å forholde seg til. Men jeg vil heller leve i en hard virkelighet enn i en trygg illusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *gjest*
Jeg mener sannheten er viktig. Men den er også vanskelig og hard, både fordi man ofte blir møtt med egne fordommer og feilantagelser i døren mer enn èn gang, i tillegg til at løgnen er så mye tryggere og enklere å forholde seg til. Men jeg vil heller leve i en hard virkelighet enn i en trygg illusjon.

Godt å høre! En "trygg" illusjon ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rikkerikke

Men hvem er i possisjon til å definere hva som er sannhet? Det finnes da en mengde sannheter fordi vi alle oppfatter virkeligheten ulikt. Hvem har størst rett til å definere sannheten om et menneske. Ta en konflikt for eksempel. Hvem innehar retten til å definere hvem som har rett og galt eller hva som er sant. Vi har alle med oss erfaringer som gjør at vi oppfatter virkeligheten ulikt, og således også har ulik oppfatning av hva som er rett og galt.

Jeg tenker at det i mange sammenhenger i livet (mellommenneskelige relasjoner) ikke er viktig å definere hva som er sant, men å definere hva som er felles mål og hvordan man kan nå dem. Psykiatrien baserer seg på en slik modell for jobbing når de arbeider med mennesker med psykiske lidelser som ikke har innsikt i egen sykdom, og er uenig i diagnose som er stilt for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et veldig interessant spørsmål, om det finnes en objektiv sannhet eller om alt bare er snakk om ulike perspektiver. Men det jeg snakker om er at man lager seg opp en formening om hvordan virkeligheten er, og at man ikke er villig til å ta til seg andre synspunkter - uansett hvor veldokumenterte de er - fordi man foretrekker å leve i den illusjonen man selv har laget. Det blir rett og slett for tøft å ta stilling til at virkeligheten kan være annerledes, fordi man da kanskje må revurdere grunnleggende verdier og tankesett i eget liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rikkerikke

Jeg tenker at det er almenmenneskelig at man ikke greier å ta inn over seg nye tankesett som krever at man endrer sine grunnleggende holdninger. Om det er riktig eller galt er vel vanskelig å si, men jeg kan godt forstå det. Om man skal endre slike grunnleggende faktorer krever det tid og trygghet. Bare se hvor vanskelig det kan være å slutte å røyke, slutte å ruse seg på andre ting eller "bare" legge om kostholdet. Man knytter jo gjerne sin identitet til disse grunnleggende verdiene/tankesettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *gjest*
Men hvem er i possisjon til å definere hva som er sannhet? Det finnes da en mengde sannheter fordi vi alle oppfatter virkeligheten ulikt. Hvem har størst rett til å definere sannheten om et menneske. Ta en konflikt for eksempel. Hvem innehar retten til å definere hvem som har rett og galt eller hva som er sant. Vi har alle med oss erfaringer som gjør at vi oppfatter virkeligheten ulikt, og således også har ulik oppfatning av hva som er rett og galt.

Jeg tenker at det i mange sammenhenger i livet (mellommenneskelige relasjoner) ikke er viktig å definere hva som er sant, men å definere hva som er felles mål og hvordan man kan nå dem. Psykiatrien baserer seg på en slik modell for jobbing når de arbeider med mennesker med psykiske lidelser som ikke har innsikt i egen sykdom, og er uenig i diagnose som er stilt for eksempel.

ja det finnes mange forskjellige sannheter, alle har sin oppfatning, men likevel så gjemmer vi det bort. Vi kaller ting noe annet enn det det er hele tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *gjest*
Jeg tenker at det er almenmenneskelig at man ikke greier å ta inn over seg nye tankesett som krever at man endrer sine grunnleggende holdninger. Om det er riktig eller galt er vel vanskelig å si, men jeg kan godt forstå det. Om man skal endre slike grunnleggende faktorer krever det tid og trygghet. Bare se hvor vanskelig det kan være å slutte å røyke, slutte å ruse seg på andre ting eller "bare" legge om kostholdet. Man knytter jo gjerne sin identitet til disse grunnleggende verdiene/tankesettene.

Vi er jo satt her på planeten da, og vi har fått det vi skal ha. Men vi driver og kludrer det til hele tiden. Grunnen til at vi synes det er vanskelig å slutte og røyke er at vi er redd for at vi blir fratatt noe når vi slutter.. Sannheten er at man blir fridd fra en forferdelig uvane ved å slutte. Det tok meg en dag å slutte når jeg forsto hvor enkelt det var. Det var rett og slett bare å la være, og være glad for å bli kvitt det fengselet!

Kosthold er også en spennende ting. Mennesket er den eneste skapningen på jorda som er eller har vært overvektig. Bortsett fra husdyrene da, som vi forer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...