Gå til innhold

Hvordan oppføre seg på julehandel


Gjest Frk Åberg

Anbefalte innlegg

Gjest Frk Åberg

I disse splitter pine gale julegavehandeltider, tenkte jeg at det kunne være greit å spre noen ord om folkeskikk når man beveger seg ut i folkehavet.

1. Ikke stopp rett etter en rulletrapp for å tenke ut hvilken butikk som skal bli den neste. Ta heller et steg til siden.

2. Ikke okkupper hele kassaområdet i fem minutter når du er ferdig med handelen fordi du må skrive en sms, telle pengene dine eller hva. Plukk opp varene og tingene dine og beveg deg til siden, så irriterte køgjengere kan få slippe til.

3. Når man går tre i bredden, så stopper man ikke plutselig opp i en trang butikk eller i gangene på kjøpesenteret, uten vilje til å flytte seg. Det er klart det er hyggelig å prate med venninner man ikke har sett på en stund, men det fins andre folk i denne verden.

4. I rulletrappen/båndet: stå til høyre, gå til venstre. Noen av oss ønsker å tilbringe minst mulig tid på kjøpesenteret, og har ikke tålmodighet til å bruke halve tiden til å stå på et bånd.

Det er ikke med glede jeg sier dette, men jeg syns damer i femtiårene er spesielt ille. Det er som om de ikke klarer å ta innover seg at det fins flere folk som er ute på jakt etter julegaver. Jeg lurer på om det er de samme menneskene som slår opp bildøra i en smal og trafikkert gate uten å se seg for først. Man skulle ikke tro at hjernesvinnet starter allerede når man teoretisk sett har halve livet foran seg, så jeg tror ikke det er evnen til å ha flere tanker i hodet samtidig som mangler, men snarere viljen. Og det er denne mistanken som irriterer meg.

Vel, er det noen andre som har tips, slik at denne tråden kan utgjøre et lite bidrag for å gjøre julehandelen litt smidigere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gode regler.

Jeg vil gjerne legge til denne:

Ikke la ungene løpe fritt rundt mens de hyler i vilden sky, det er til sjenanse for andre handlende!

Ikke sett fra deg barnevognen midt i butikken. Den er vanskelig å komme forbi!

Det er nemlig ikke bare "damer i 50-åra" som kan være svimete, småbarnsmødre kommer absolutt i samme kategori.

Den viktigste regelen for julehandel er dog:

Prøv å ha tid til å hygge deg mens du handler, da blir irritasjonen over alle som gjør noe du ikke liker mye mindre!

God førjulstid til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fysisk og mentalt umulig å ikke stresse når man må kjøpe tusen julegaver, siden det tar lang tid og shopping som foregår over lang tid er usigelig kjedelig. :blaaveis:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fysisk og mentalt umulig å ikke stresse når man må kjøpe tusen julegaver, siden det tar lang tid og shopping som foregår over lang tid er usigelig kjedelig. :blaaveis:

... og derfor er det lurt å begynne tidlig, ha planlagt hva man skal ha, hvor man får det og evt shoppe på nettet :)

Og selvsagt unngå de verste tidene på kjøpesentre o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... og derfor er det lurt å begynne tidlig, ha planlagt hva man skal ha, hvor man får det og evt shoppe på nettet :)

Og selvsagt unngå de verste tidene på kjøpesentre o.l.

Ja jeg vet det, men jeg eier ikke planleggings- og shoppinggener. Men jeg har faktisk kjøpt noen gaver på nett allerede, det er helt genialt! Har funnet masse stilig på diverse amerikanske nettsteder, men dessverre få som sender til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Og når du kommer der i pelskåpen din midt inne i kjøpesenteret med mannen som et veldig slitent pakkseddel bak er det uinteressant for alle oss andre å høre hvor innmari inn i granskauen lei du er av shopping og julestress.

Et hett tips for å unngå de verste handledagene: handle på ukekvelder mandag til onsdag istedenfor alle andre dager. Dette fungerte fint for meg i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sa du det, Frk. Åberg! Lurer på om jeg skal printe ut listen og klistre opp på de store shoppingstedene i Oslo? :fnise:

Det er faktisk ingenting som er mindre hyggelig enn å gå på slike steder i Oslo sentrum nå i førjulstiden, og da spesielt på Oslo City. Det gjelder selv om utenfor rushtiden. Julestemningen min forsvinner iallfall med en gang jeg kommer innenfor dørene!

Og mye av grunnen til det er at veldig mange ikke ser ut til å forstå at det er andre mennesker der i tillegg til en selv.

En annen ting som folk kan huske, er at det er veldig hyggelig hvis man kan stoppe opp og si "Beklager" eller "Sorry" og smile fort hvis man dunker hardt borti andre i det man presser seg frem med albuene ut - det er det nesten ingen som gjør.

Uff, kjenner jeg blir irritert bare av å tenke på det. Tror ikke det blir noen tur på Oslo City i morgen gitt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater du å shoppe:

* nettshopping er genialt - er du her - finner du nettshopper også

* send en som liker å shoppe

* skriv liste før du går ut

* Mandag, tirsdag og onsdag er bra dager å shoppe - enn så lenge

* Bli ferdig denne uken før rushet setter inn for fullt

Og må du ut; smiiiil... :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg vil bare ha det sagt; jeg er ikke en som dulter borti og kjefter på folk fordi de ikke gjør som jeg vil. Jeg føler selv at jeg oppfører meg eksemplarisk i handlesituasjoner, selv om jeg kjenner irirtasjonen inni meg. Det er selvsagt alle andre det er noe i veien med ;)

Nei, men alvorlig talt, så irriterer jeg meg nesten mest over de som er så sure i julestresset. Det er da ikke det stakkars butikkpersonalet sin skyld at det er mye folk. Jeg hater å shoppe selv, men klarer da å holde maska likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er jo faktisk å ikke være sint og sur når du er ute og handler, for det smitter over på andre. Hvis du går der og banner og steiker fordi de foran går litt sakte, så smitter du de andre rundt deg med ditt humør.

Dessuten ser jeg ærlig talt ikke helt problemet med folk som går litt sakte o.l, førjulstiden skal jo være en koselig tid sammen med venner og familie, og ikke bare mas og kjefting?

Det er så trist og se sure og sinte folk.. Er mye kjekkere med positive mennesker :jepp::sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange fine tips. :)

Jeg kan vel bare gjenta et allerede nevnt råd; Det er lov å være blid!

Spar deg selv og omverdenen. og avslutt shoppingen når du kjenner at humøret er på rask vei nedover. Det er fremdeles mange dager igjen til jul.

Ellers hadde jeg en opplevelse forleden;

Jeg var på vei fra ærend til ærend på et shoppingsenter i en Østfoldby. Foran meg går det antakeligvis en mor og datter, sistnevnte med barnevogn og baby, begge antrukket i ukledelige miniskjørt, høyhælte støvler, nyfrisert høysåte - hele pakka (skrekkelig ukledelig).

De labber (eller vrikker) bortover den forholdsvis smale gangen. Jeg må sakke ned farten, og etter tyve sekunder oppdager datteren meg og sier til sin mor at de må gå inn til siden, de tar opp hele gangen.

Idet jeg passerer, hører jeg moren si ganske freidig "det nøtter´nte å ha det travelt på kjøpesenter" med skrekkelig nasal østfolddialekt. :sprettoy:

Jeg flekker finger uten å snu meg, ganske ulikt meg. :ler:

Jeg vet selvfølgelig at det finnes folk som synes det å tilbringe dagen på kjøpesenter er helt kurant tidsfordriv, dem om det. Men enkelte av oss går fra butikk til butikk fordi vi har faktiske ærend der.

Det er plass til oss alle, men en liten smule respekt og hensyn er ikke å forakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I disse splitter pine gale julegavehandeltider, tenkte jeg at det kunne være greit å spre noen ord om folkeskikk når man beveger seg ut i folkehavet.

1. Ikke stopp rett etter en rulletrapp for å tenke ut hvilken butikk som skal bli den neste. Ta heller et steg til siden.

2. Ikke okkupper hele kassaområdet i fem minutter når du er ferdig med handelen fordi du må skrive en sms, telle pengene dine eller hva. Plukk opp varene og tingene dine og beveg deg til siden, så irriterte køgjengere kan få slippe til.

3. Når man går tre i bredden, så stopper man ikke plutselig opp i en trang butikk eller i gangene på kjøpesenteret, uten vilje til å flytte seg. Det er klart det er hyggelig å prate med venninner man ikke har sett på en stund, men det fins andre folk i denne verden.

4. I rulletrappen/båndet: stå til høyre, gå til venstre. Noen av oss ønsker å tilbringe minst mulig tid på kjøpesenteret, og har ikke tålmodighet til å bruke halve tiden til å stå på et bånd.

Det er ikke med glede jeg sier dette, men jeg syns damer i femtiårene er spesielt ille. Det er som om de ikke klarer å ta innover seg at det fins flere folk som er ute på jakt etter julegaver. Jeg lurer på om det er de samme menneskene som slår opp bildøra i en smal og trafikkert gate uten å se seg for først. Man skulle ikke tro at hjernesvinnet starter allerede når man teoretisk sett har halve livet foran seg, så jeg tror ikke det er evnen til å ha flere tanker i hodet samtidig som mangler, men snarere viljen. Og det er denne mistanken som irriterer meg.

Vel, er det noen andre som har tips, slik at denne tråden kan utgjøre et lite bidrag for å gjøre julehandelen litt smidigere?

Haha...kjenner jeg ble irritert bare av å lese det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange fine tips. :)

Det er plass til oss alle, men en liten smule respekt og hensyn er ikke å forakte.

Og det er du den rette å snakke om, som viser fingeren til ukjente mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill

Hi, hi dette er fine regler Frk. Åberg :)

Det som slår meg er vel at alle som leser innlegget til trådstarter er helt enige, men tenker kanskje ikke så mye over at dere er kanskje en av dem selv...meg inkludert!

Alle irriterer seg over dette, men vi gjør vel alle disse "feilene" vi som svarer her og er enige med ts?.....eller?

Jeg irriterer meg over andre som er slik ts beskriver, men er sikkert litt sånn selv- prøver å unngå da!

Jeg står til høyre i rulletrappa (lært sønnen min dette fra han var liten tass)

Stiller meg aldri brått opp midt i pasasjen med handleposer osv....

Prøver å være kjapp i betalingskassa, sier alltid takk til dama bak kassen med et SMIL :)

Alltid blid på julehandel (sjeldent sur generelt da så det går bra)

Prøver det jeg kan, men feiler sikkert jeg også.... :Nikke:

Det verste er de som (jeg føler) "bevisst" ikke tar hennsyn.

Dette er de som stiller seg midt opp i pasasjene, enten i "gangen" butikken, rulletrapper osv," med barnevogner og handlekurver etc.

de som "prøver" å komme fram forran deg i køen og sier: "jeg skal bare spørre om...." så går skravla bla, bla, bla... *himmel*

Ser sønnen min har tatt mye etter meg i positiv retning, og flirer av sure "handlefolk" og er høfflig og blid mot de i køen og mot de som står i kassa! (noe annet er forsurende og unødvendig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og pakk inn gavene selv. Ikke be damen bak kassen pakke inn en og en av alle de tolv bøkene du har kjøpt.

Gjør det selv!

Støttes hel-hjertet!

Er det relativt stille i butikken og ekspeditøren har tid, kan du selvsagt få ting pakket inn, men er det kø bak deg (jeg regner som mer enn én person bak meg som kø), kan du pakke inn selv ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er du den rette å snakke om, som viser fingeren til ukjente mennesker?

Tonefallet til dette kvinnemennesket fikk meg til å reagere kraftig. Som sagt, jeg pleier ikke å gjøre sånt, men når folk sprer spydige kommentarer rundt seg uten grunn må det være lov å reagere.

hadde jeg stått bak dem og signalisert med all tydelighet hvor håpløse de var som gikk sakte, da kunne jeg skjønt kommentaren.

Men jeg er stort sett en meget hyggelig og tålmodig person.

Så det så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Og pakk inn gavene selv. Ikke be damen bak kassen pakke inn en og en av alle de tolv bøkene du har kjøpt.

Gjør det selv!

Så enig, så enig! Tenk å være så "korttenkt" å spørre en ellers så travel/stresset ekspeditør om dette, midt i den værste julehandelen :murvegg:

Har du ikke papir hjemme, så kjøp selv eller spørr om å få med papir!

Tenk på andre kunder, og tenk på dem som står bak disken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...