Gå til innhold

Vegeterianer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis du skulle passe noen unger der den ene er vegetarianer, ville du tatt hensyn til at den ungen ikke skal ha kjøtt eller fisk som mat?

Hvorfor eller hvorfor ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det ville jeg absolutt tatt hensyn til.

En mage som ikke er vant med kjøtt kan få magetrøbbel dersom h*n får kjøtt.

Dessuten synes jeg det er viktig å respektere andre menneskers valg, også innen matvaner.

Skrevet
:overrasket: Selvfølgelig! Jeg ville ikke en gang tenkt over problemstillingen.
Skrevet

Naturligvis. Kan ikke se for meg en grunn til at man ikke skulle gjøre det.

Skrevet

Som de andre allerede har sagt; naturligvis ville jeg laget vegetarmat til vedkommende, og muligens laget vegetarmat til hele gjengen slik at alle spiste det samme. Ingen som har vondt av å kutte ut kjøtt/fisk/og evt melk/melkeprodukter/egg innimellom. ;)

Skrevet

Selvfølgelig.

Det er like selvfølgelig som at jeg ville tilpasset for en allergiker, muslim eller andre med spesielle preferanser (tror likevel det ville blitt vanskelig med koshermat - da måtte de nok tatt med seg grytene sin selv...men mat skulle de fått hos meg!!)

Gjest Blondie65
Skrevet

Ja jeg kan faktisk ikke forstå hvorfor man ikke skulle tatt hensyn til det?

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Selvsagt. Det ville ikke falle meg inn å lure på det i det hele tatt.

Gjest Mor til allergiker
Skrevet

Jeg ser at alle vil ta hensyn til at et barn er vegetarianer, men min erfaring er at veldig mange følger sin egen overbevisning om at "bare litt kan ikke skade" når de serverer mat til allergikere.

Og når det er så mange som har den holdningen til allergi, der barn (og voksne) faktisk blir syke av en gitt ingrediens, kan jeg ikke skjønne at de har en annen holdning til vegetarianere, som har valgt å leve med et alternativt kosthold ut i fra en overbevisning, ikke ut i fra nødvendighet.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Skjønner selvfølgelig at dette kan være et problem for allergikere når man møter folk som har lite forståelse for at det er ting man absolutt ikke tåler.

Man må imidlertid huske på at vegeterianere også kan få kraftige reaksjoner om de spiser kjøtt, uansett om dette er aldri så selvvalgt!

Gjest Mor til allergiker
Skrevet
Skjønner selvfølgelig at dette kan være et problem for allergikere når man møter folk som har lite forståelse for at det er ting man absolutt ikke tåler.

Man må imidlertid huske på at vegeterianere også kan få kraftige reaksjoner om de spiser kjøtt, uansett om dette er aldri så selvvalgt!

Mitt poeng var at de som ikke tar hensyn til allergikere vil mest sannsynlig heller ikke ta hensyn til vegetarianere.

Og det finnes en god del av dem der ute, selv om alle her skriver at de vil ta hensyn, gjenspeiler ikke det virkeligheten.

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg ser at alle vil ta hensyn til at et barn er vegetarianer, men min erfaring er at veldig mange følger sin egen overbevisning om at "bare litt kan ikke skade" når de serverer mat til allergikere.

Og når det er så mange som har den holdningen til allergi, der barn (og voksne) faktisk blir syke av en gitt ingrediens, kan jeg ikke skjønne at de har en annen holdning til vegetarianere, som har valgt å leve med et alternativt kosthold ut i fra en overbevisning, ikke ut i fra nødvendighet.

Dette er jeg helt enig med deg i. Jeg er allergiker selv, og da jeg vokste opp ble jeg tvunget til å spise ting jeg ikke likte selv. Derfor har jeg stor respekt for andres matpreferanser.

Gjest Helen Parr
Skrevet

Dersom noen er vegetarianere, tar jeg selvsagt hensyn til det.

At elleve stykker svarer det i denne tråden trenger for øvrig ikke bety at alle gjør det.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Jeg tar hensyn til veggiser, muslimer og allergikere.

Skrevet

Tja, det kommer an på. Hvis det bare var noen som plutselig kom innom, er det ikke sikkert jeg gidder å lese alle innholdsdeklarasjonene for å være sikker på at maten ikke inneholder spor av melk, egg, gelatin e.l. Er det derimot et planlagt besøk ville jeg nok lagt tilrette menyen.

Skrevet

Jeg ville så absolutt tatt hensyn og laget vegetarmat.

Skrevet

Jeg mener at en allergiker ikke kan sammenlignes med frivillig vegeterianer.

Hvis noen hadde spurt om jeg ville passe de 4 ungene deres - hvorav den ene er frivillig vegererianer som ikke kunne spise, kjøtt, fisk, melk, egg, gelatin, osv, så hadde jeg ærlig talt kviet meg.

Og hvis jeg var moren til denne ungeflokken så hadde jeg sørget for at vegeterianeren/allergikeren fikk med seg spesialmat slik at det ikke skulle føles som en ekstra-belastning for vertene.

Egentlig så mener jeg at man skal være glad for at man får barnevakt - man kan ikke forlange ekstraforpleining i tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...