Gå til innhold

Dine erfaringer med politiet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette er et spørsmål til de som har hatt noe med politiet å gjøre i en hvilken som helst sammenheng. Hvordan ble du behandlet? Har du et godt inntrykk av politiet i Norge?

Jeg synes ofte at de yngre politimennene som jobber ute kan være svæt frekke og uforskammede, mens de over 40 som regel er veldig hyggelige.

Fortell gjerne om enkeltepisoder. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn på 14 år ble slått ned og ranet for noen "småpenger" tidlig i sommer. Har bare positivt å si om politiets innsats i saken, selv om gjerningsmennene ikke ble tatt.

Skrevet

Vel, da jeg var sammen med x ble vi stoppet mange ganger (var visst en bil som ofte ble stjelt så de sjekket dem) og de som stoppet oss var alltid frekke!

Har og med samme fyr i samme bil blitt stoppet fordi sjåføren ikk hadde belte, og han var skikkelig hyggelig og sa bare, beklager sånn er det når dere ikke har belte!

Har og nevnt en bekymring og da ville de ha meg inn å snakke med dem og de var kjempe hyggelige.

Jeg ble og da jeg var yngre antastet av en mann, men klarte å komme meg vekk, etter at de ikke hadde funnet han spurte de flere ganger å spørre om jeg egentlig løy. Det var veldig hardt at ingen trodde på meg. Da likte jeg ikke politiet.

Da jeg ringte når x angrep meg kom de veldig fort, men etterlot meg for meg selv! Vet ikke helt om jeg syns det var så hyggelig, men dagen etterpå ringte en hyggelig mann å spurte forsiktig om jeg kom til å gå tilbake til han og om jeg ville anmelde han! Så det er litt begge deler egentlig. Både av gamle og unge, jenter som gutter!

Skrevet

Ville ha min sønn inn til en samtale om rett og galt, konsekvenser av dårlige valg dersom det kom på rullebladet, begrensninger i yrkesvalg dersom dersom osv. Møtte på en politimann rundt 30-35 som var meget hyggelig og tok oppgaven på alvor. Inntrykket mitt var meget positivt. Dette er når 1,5 år siden og vi har ikke trengt ny samtale for å si det slik. :)

En annen gang skulle jeg annmelde en som kjørte på meg og ikke hadde førerkort. Møtte en mann i 60 årene som var meget hyggelig.

Tredje gang; trengte vandelsattest til en jobbsøknad. Møtte en mann i 60 årene som var meget hyggelig.

Så mine erfaringer med politiet er bra. :jepp:

Gjest nextlife
Skrevet (endret)

Mitt første møte med politiet var etter en slosskamp i fylla :nei: for "100 år" siden. Jeg var ung og dum, og fikk reprimande, en muntlig advarsel og ble behandlet med både respekt og omsorg :)

Har i voksen alder hatt med politiet å gjører flere ganger i forbindelse med jobben min. Både i avhør og når de etterforsker, og i potensielt truende situasjoner. Synes de gjør en kjempejobb som vokter av lov og rett, og beskytter der det trengs.

Storemor på 18 er endel på byen i helgene, og sier de politispurvene som patruljerer byen er noen maktkåte j.....! :fnise:

Endret av nextlife
Gjest =tentacle=
Skrevet

Har kun en erfaring fra et avhør, og ble behandlet helt nøytralt og profesjonelt, selv om jeg hadde vært uaktsom i en sak og det hadde fått konsekvenser. Har godt inntrykk av politiet.

Skrevet

Jeg stjal en gang et kinderegg i dagligvaren rett borti veien her og endte pokker meg i kasjotten!

Jeg hadde aldri stjålet noe før, vet ikke hvorfor jeg gjorde det, men gjort er gjort og spist er spist.

Politiet var forøvrig veldig hyggelige med meg, da jeg på tro og ære lovet og aldri stjele mer :)

Skrevet

Det generelle inntrykket er godt.

Det er imidlertid muligens fordi jeg er ganske "streit" (som førsteinntrykk ihvertfall :ler: ), da jeg har endel eksempler på fordommer fra politifolk som kan oppfattes som ganske ubehagelig. Jeg kjenner for eksempel en lege som ser mer ut som en stereotypisk hasjdealer (i manges øyne...), kjører en typisk "slaskebil" - og blir nesten alltid stoppet av politiet. Ifølge ham er det veldig merkbart hvordan tonen endres fra han blir stoppet og til de får vite at han er lege fra Vestlandet...

Samtidig består jo politiets oppgaver mye av oppsøkende arbeid, og jeg kan forstå at enkelte grupper utmerker seg og blir gjenstand for hyppigere kontroll, selv om det i mange tilfeller blir veldig uheldig.

Skrevet

Politimennene som patruljerer Oslo om natten har jeg et elendig inntrykk av. Maken til mennesker beruset av makt skal du lete lenge etter.

Politietterforskere har jeg et ganske godt inntrykk av.

Jeg har dårlig erfaring med politibetjenter som kjører ekstremt hardt på at man skal vedta forelegg "så får vi det ut av verden", selv om man er uskyldig.

Når jeg blir stoppet i kontroll har jeg som regel blitt møtt av veldig hyggelige mennesker, med noen få drittsekk-unntak.

Alt i alt er det veldig blandet, men mye bedre enn omtrent alle andre land i verden.

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet

For å gjøre en lang historie kort så endte jeg og en venninne på politistasjonen. Tror vi var 14 og 12 år. En voksen hadde kjørt oss dit og servert en historie om at vi skulle rømme hjemmefra. Sannheten var at vi skulle haike til Oslo for så å ta toget hjem. Det hadde vi også sagt til vedkommende som kjørte oss til politistasjonen.

Frustrasjonen over å ikke bli trodd. Uansett hva vi sa så ble vi ikke trodd og den voksnes ord sto. Ble kjørt hjem og fulgt til døra.

Skrevet

Har såpass erfaring at jeg vet at det er nesten bedre å ordne opp selv...

Ble en gang "terrorisert" av exen til en venninne, hun var da på besøk hos meg. Hun var redd han, så jeg pratet med han utenfor etter han hadde veltet søppeldunker, knust flasker osv. Jeg tok det rolig og saklig, men han klikket og dyttet til meg å truet med å drepe meg..Jeg måtte i forsvar sparke ham i skrittet for å komme unna, og sprang inn å ringte til politiet. De kom raskt og fikk fjernet ham, så det var bra.

Men når jeg skulle anmelde det, ville ikke betjenten ta imot anmeldelsen. Jeg ble henvist videre til konfliktråd, noe som ikke nyttet med den psykopaten der! :nei: Angret på at jeg ikke sto på mitt, for den dag idag har jeg store plager med ryggen etter han dyttet meg og han vil ikke betale et rødt øre. Hadde jeg hatt anmeldelse på ham, måtte han ha betalt for utgifter til kiropraktor.. Men så var jeg også den gang redd for at han skulle komme igjen (noe han gjorde og jeg satt musestille i mørket og ventet på at han skulle gå) Så jeg tenkte at hvis han kommer en gang til, får jeg slå han i hodet med noe hardt eller sende folk på han..så han fikk lære seg at han ikke kom unna med slik oppførsel mot folk!

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Vel som streit blond norsk jente med stor respekt for autoriteter i uniform er jeg ikke akkurat den som oftest blir stoppet av politiet.

Det synes jeg på en måte er litt trist, for jeg vet det er mange venner av meg med annerledes utseende på diverse måter som blir stoppet ganske ofte.

Skjønner på en måte at enkelte grupper er "værre" enn andre, men når det gjelder f.eks. søk etter narkotika så kunne jo jeg vært like ille som alle andre.

Har opplevd at en politibetjent nærmest dro med seg narkotikahunden vekk fra meg og mine venninner for så å gå rett bort til en annen gruppe like ved. Jeg synes istedet de skulle la hunden gjøre jobben og ikke styre den på den måten. (De hadde ikke funnet noe på oss, og de fant ingenting på de i den andre gjengen heller!).

Skrevet
Politimennene som patruljerer Oslo om natten har jeg et elendig inntrykk av. Maken til mennesker beruset av makt skal du lete lenge etter.

Politietterforskere har jeg et ganske godt inntrykk av.

Det er jo sånn at majoriteten av politifolkene som begynner i Oslo etter endt utdannelse begynner i ordenspolitiet. Etter noen år går de kanskje over til å bli etterforskere.

Grunnen til at du har en dårlig oppfatning av de som patruljerer ute, mens du har et godt inntrykk av de som "sitter på kontor" kan derfor ha noe med erfaring og modenhet å gjøre. Det hadde jo vært en fordel å beholde de med erfaring ute i gata litt lenger.

Men det har helt sikkert litt å gjøre med ulike roller å gjøre også. En politimann som jobber i gata må ofte ta raske beslutninger i pressede situasjoner, og har ikke samme mulighet til å bruke tid på forklaringer og informasjon som en etterforsker.

Gjest Speiderpiken
Skrevet
Vel som streit blond norsk jente med stor respekt for autoriteter i uniform er jeg ikke akkurat den som oftest blir stoppet av politiet.

Det synes jeg på en måte er litt trist, for jeg vet det er mange venner av meg med annerledes utseende på diverse måter som blir stoppet ganske ofte.

Skjønner på en måte at enkelte grupper er "værre" enn andre, men når det gjelder f.eks. søk etter narkotika så kunne jo jeg vært like ille som alle andre.

Har opplevd at en politibetjent nærmest dro med seg narkotikahunden vekk fra meg og mine venninner for så å gå rett bort til en annen gruppe like ved. Jeg synes istedet de skulle la hunden gjøre jobben og ikke styre den på den måten. (De hadde ikke funnet noe på oss, og de fant ingenting på de i den andre gjengen heller!).

Fasaden har alt å si, ja. Opplevde også at narkopolitiet stoppet undersøkelsen av oss når de oppdaget speiderskjorten på toppen av baggen ;-) Speidere gjør jo som kjent ingen ting galt ;-) Ikke at vi hadde gjort det denne gangen heller, men...

Skrevet (endret)

Kun positive erfaringer (men ikke de helt store sakene da). Ved en anledning ble bilen min stjålet, og høflig politmann forklarte hva som hadde skjedd (tyvene var tatt da jeg ringte, -noen hadde sett innbruddet).

En annen gang klarte jeg å kjøre på feil side av en trafikkøy i en avkjørsel. Det var midt på natta, stupmørkt og akkurat der var veien usedvanlig dårlig opplyst så jeg svingte av ca. 2 sek. for sent. Bilen bak meg var politibil, så selvsagt ble jeg stoppet og spurt hva i allverden jeg drev på med. Jeg forklarte at avkjørselen hadde kommet for brått på. Politimann stakk hodet inn i bilen (sniffet vel etter alkoholdunster, tenker jeg :fnise: ), formante meg om å se meg bedre for neste gang og sendte meg videre. Dette var i mine studentdager og siden den gang har jeg holdt meg pent på min side av trafikkøyer...

Endret av Cata
Skrevet (endret)

De gangene jeg selv har vært med å blitt stoppet av politiet harde vært ok. Alle gangene har de forsåvidt hatt god grunn til å stoppe oss, men ikke hatt mulighet til å peke på noe konkret, og da har de holdt seg innenfor det de har myndighet til, og latt oss gå etter å ha snakket litt.

Samtidig kjenner jeg mange som har hatt problemer med dem, og som blir trakassert fordi de er menn og har langt hår, har noen gram med hasj på rullebladet fra da de var bare drittunger, osv.

Men det jeg synes er mest betenkelig er at de fleste som har svært negative erfaringer med politiet er tenåringer, som ikke aner noe om sine rettigheter, og at så mange politifolk synes det er greit å utnytte dette.

Har totalt sett ett positivt inntrykk av politiet, selv om jeg generelt sett synes prioriteringene deres er helt på jordet, men det er desverre noen få råtne epler som ødelegger for alle de ålreite folka i etaten.

Endret av Eir
Skrevet

Mine erfaringer er også bare bra, så langt jeg kan huske. Jeg har vært i kontakt med politi i egenskap av lovbryter, i embets medfør på andres vegne, og som vanlig publikum med behov for assistanse. Og så har jeg hatt med dem å gjøre i forb med diverse ulykker der jeg har vært med som frivillig mannskap. Dessuten har jeg blitt konfrontert et par-tre ganger på grunn av overstadig beruselse da jeg var helt ung. Den ene gangen i militæret, da ble jeg overlatt til MP-ene etter et par timer, de plukket meg opp på legevakta, og var også ganske hyggelige. Den andre gangen seint på natta ute på byen i Bergen, da jeg oppførte meg som jeg ikke helt visst hvor jeg skulle. Det medførte forsåvidt riktighet, og etter et litt ørskent intervju ble det konstatert at jeg skulle til Fantoft, og da kjørte de meg dit og forsikret seg om at jeg kom meg hjem i god behold.

Det hender at jeg lurer på hvor alle drittsekkpurkene er, som man leser så mye om, for jeg har aldri møtt en eneste en. Den verste opplevelsen jeg har hatt, er i grunnen av at de ikke gjorde antydning til å etterforske noe som helst da jeg hadde innbrudd i bilen og ble rundstjålet.

Skrevet

Har bare positive oppleveser med politiet.

For endel år siden skulle de pågripe en mann i nabohuset som de fryktet var bevæpned og usatbil. Vi fikk beskjed om å holde oss innendørs og i ro mens pågripelsen foregikk. En haug med tung bevæpned politi tok seg inn i huset og mannen ble tatt. Når de skulle ta ham ut til bilen slo han seg fullstendig vang, sparket og hylte. Men politiet hånderte det ganske enkelt flott, og mannen ble tatt vare på til tross for rebelsk oppførsel.Etterpå kom de en liten runde til de nærmeste naboene og snakket litt med oss, ikke om hva som feilte mannen ( jeg kjenner familien , så jeg vet at han var alvorlig psykisk syk), men kort om hvorfor de måtte inn bevæpned og om noen av oss hadde opplevde situasjonen som truende.Veldig godt at de tok den samtalen spesielt med barna som syntes det var skummelt.

Min yngste ble utsatt for en blotter på skoleveien. Hun ringte meg og jeg tok deretter kontakt med politiet. Jeg dro for å hente henne, hun hadde løpt inn i en kiosk og politiet var kommet dit før jeg kom fram.Politimennene som kom til kiosken var helt suverene, Lilletupp var kjemperedd og den ene politimannen hadde tatt henne opp på fanget, tårket tårer og snørr og trøstet. Også når vi kom ned på kammerset for å avgi forklaring ble hun tatt på alvor og behandlet på en trygg og omsorgsfull måte

En kortvarig nabo her tiltet loddrett, og gikk løs på forbipasserende og naboer som prøvde å gripe inn. Vi ringte etter hjelp og omtrent før vi rakk å avslutte samtalen kom det politibiler fra alle retninger. Mannen ble kjapt lagt i bakken og fjernet.

Mitt inntrykk av Trondhjemspolitiet er udelt positivt, har møtt hjelpsomme og omsorgsfulle betjenter som tar jobben sin svært seriøst. Vi har fått hjelp og støtte, spør du ungene her er politet de man ringer til når man trenger hjelp.

Gjest vimselot
Skrevet (endret)
Dette er et spørsmål til de som har hatt noe med politiet å gjøre i en hvilken som helst sammenheng. Hvordan ble du behandlet? Har du et godt inntrykk av politiet i Norge?

Jeg synes ofte at de yngre politimennene som jobber ute kan være svæt frekke og uforskammede, mens de over 40 som regel er veldig hyggelige.

Fortell gjerne om enkeltepisoder. :)

Jeg har aldri spurt etter alder på en off. tjenestemann, men inntrykket er generelt positivt i de senere år, sett bort fra at enkelte kan være overfladiske hvis du (eller din venninne) skal anmelde f.eks. overgrep. Overfladisk, kan være usikkerhet?

I alle fall, vet jeg ikke det sikkert...

Har ikke så mye erfaring med politiet, men i de saken(e) jeg har blitt innkalt som vitne osv, har jeg oppfattet de som svært vennlige (men da har jeg jo forsøkt å huske hva som skjedde når osv og det har ikke vært så lett siden man nesten aldri ser på klokken når man har inntatt alkohol, og ser sjelden på klokken ellers, i alle fall har jeg ingen notisbok der jeg loggfører alt...).

De har også spurt om mitt forhold til rus per "i dag", og da har jeg fortalt at dette kan dere vel se på skjermen, men jeg røyker bare litt hasj av og til, men så lite at dere ikke vil bry dere, dessuten er det ikke derfor jeg er her nå...

Så har ingen direkte negative erfaringer, sett bort i fra da jeg selv ringte politiet en gang pga trusler osv fra en av mine ekser... Da de kom, var han eldste (ca 55 år) truende mot meg og fortalte at om jeg drev og ringte på den måten, uten grunn, ville jeg bli arrestert for falsk anmeldelse (anmeldte ikke, men han som var ung, så bare beklemt ut), for selvfølgelig stoppet eksen å vandre med knyttnevene når politiet ble blandet inn, dvs jeg var rask å ringe (de spurte ikke om noen legejournal, den er full av dritt, men de spurte ikke...

Har følt meg behandlet med respekt i de senere år. Men det var ikke slik da jeg var ungdom, følte at de trådte over grenser, fordi de ville ha NOEN som lekket info om hva og hvem osv.

De vet at de ikke kan få noe av en voksen dame som meg, men de brukte glattcelle osv. og det var ikke morsomt for en tenåring...

Dvs de kan ikke få info av meg i dag, en grunn er at jeg ikke prater, men en annen grunn er at jeg ikke vet noenting heller, og hadde jeg visst noe, ville jeg aldri fortalt det (når det gjelder hasj, som jeg røyker av og til)

Men jeg tror det er veldig avhengig av person (ikke meg), men at alle innenfor politiet er forskjellige. Å sette tenåringer på glattcelle gjør de den dag i dag, fordi de vil at noen skal "snakke", men vet ikke helt, har bare på følelsen av at ingenting har endret seg på 25 år...

En av grunnene til at jeg stadig ble blandet inn i saker (ikke som vitne, men som en ...ungdom)? Hva kunne grunnen være? At jeg kjente så mange mennesker og beveget meg i f.skjellige miljøer, og at de håpet jeg skulle tyste på noen.

Som vitne har jeg alltid blitt behandlet med respekt. De har forsiktig spurt om mitt forhold til rus, og jeg har forsiktig svart tilbake at jeg nesten ikke ruser meg.

Dvs jeg har bare vært vitne som et bindeledd til hva som skjedde før (i dag oppklarte saker) den dødes siste bevegelser osv...

Og da har jeg selvfølgelig forklart hva som skjedde i forkant, og cirka når det skjedde (ikke dødsfallet), men den dødes siste bevegelser.

Morsomt, nei.

Så selv om jeg har oppdaget intelligente politimenn, som har spurt meg ut om "siste bevegelser, klokkeslett osv", og da har jeg jo svart ærlig, det var jo alvorlig, vet jeg ikke helt hva jeg skal mene om politiet, men trur de er forskjellige. Noen er så voksne at de rister på hodet av ...av, det jeg synes er forferdelig dvs å sette ungdommer på glattcelle, men det er de minnene jeg har.

De siste årene har politiet vært vennlige mht meg som person, fordi de vet at jeg ikke gjør noe galt.

Endret av vimselot
Skrevet (endret)

har både positive og negative erfaringer med politiet (aldri som mistenkt/tiltalt osv) men de verste jeg kommer borti er forholdsvis unge jenter i det yrket.

har inntrykk av at de legger vekt på å oppføre seg mest mulig bitchy for å "hevde seg" ovenfor de mannlige kollegene og jeg får helt fnatt.

ble fratatt et leietau med kjetting til hest under en rutinekontroll på veien en gang, det var visst et "farlig våpen"...

eh, jaha... når tauet lå sammen med to grimer, ridehjelm, støvler, et par salunderlag, hodelag, dekken etc i bilen så må jeg innrømme at jeg ikke skjønte den der. hadde det ligget sammen med et balltre så kunne jeg forstått avgjørelsen bedre.

trenger vel kanskje ikke nevne at det var ett stykk "bitchy" kvinnfolk som fant ut at DET tauet var farlig ?

(fikk forresten tauet igjen av ett stykk meget flau lensmann dagen etter, han sa rett ut at den fratagelsen var litt drøy)

Endret av minienthe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...