Gå til innhold

Stive nakkemuskler

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sliter med stramme nakkemuskler, høye skuldre og vond rygg til tross for at jeg trener regelmessig (4-5 ganger i uken), spiser sunt og går jevnlig til fysioterapi. Jeg kler meg godt, passer på å sitte/ligge i bekvemme stillinger, og nå aner jeg ikke hva jeg kan gjøre for å bedre situasjonen lenger.

Musklene er fryktelig stramme og det gjør veldig vondt. Setter STOR pris på alle tanker.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_jente_*
Skrevet

hei :)

ønsker å komme med et tips som har hjulpet meg. jeg kjøpte ny pute i sengen, en som lignet på de Tempurputene en får kjøpt. jeg var betydelig bedre etter bare en natt med den. bør prøves :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Nå vet ikke jeg om du jobber eller studerer men her er tips som har hjulpet meg:

* Går du ofte med tung skulderveske? Skift til ryggsekk for å fjerne belastningen fra en skulder

* Hvordan er sitte stillingen din på jobb / foran PC? En ergometrisk pult for pc SKAL ha sving der pc står. Tastaturet SKAL være rett foran skjermen og musen SKAL være ca ved siden av tastaturet.

Hvis du har en rett pult er det ofte at skjermen står på ene siden og du kikker til høyre mot skjermen. En annen feil er at museledningen er for kort og dermed strekker man seg i høyrearmen for å "muse". Løsning er ofte trådløs mus.

Lær deg hurtigtaster - disse finner du i hjelp i Microsoft Office. Dermed bruker du tastatur istedenfor mus og belaster musearmen mindre.

Skjerm skal ALDRI stå foran vindu - gjør den det myser du for å se på skjermen fordi sollyset ødelegger lyset foran skjermen.

Dersom du har rett pult og ingen mulighet for å få ny, plasser skjermen rett foran deg og tasturet rett foran skjermen. Hvis du har arbeid som krever at har pult plass så må du ordne dette på begge sider av skjermen.

* Stol: Stolen skal være innstilt slik at knærne danner en rett vinkel når føttene hviler i gulvet og føttene SKAL være på gulvet, ikke krøllet opp på foten av stolen.

Skrevet

Trenger du briller? Eller kanskje du har briller med feil styrke? Gnisser du tenner om natten? Det kan gi deg veldig stive og vonde muskler... Spør sambo, eller ta en tur til tannlegen. Stress kan også føre til at man gnisser tenner, og at man derfor får stramme muskler i nakken.

Gjest Jenna88
Skrevet

Tusen takk for alle svar. Skal forsøke å besvare alle spørsmålene i ett:

Nabodama: Jeg undrer veldig på om dette kan skyldes fysiske skader i nakken. Jeg vet at jeg stresser mye til tider, samtidig føler jeg at jeg er flink til å koble av når jeg kommer hjem fra jobb/ skole.

Takk for informative linker. Skal ta en nærmere titt på de aktuelle sidene. :)

Blondie: Jeg er veldig bevisst på riktig sittestillinger og slikt, jeg går til tider med tung ransel, (bruker ikke veske av grunnen du beskriver), mulig dette kan være utslagsgivende...

Gjest: Jeg gnisser ikke tenner, og jeg bruker kontaktlinser med riktig styrke. Hadde synstest senest i forrige måned, så jeg vil tro styrken er ganske korrekt.

Gjest2: Takk for tips! Jeg har ikke prøvd den puta før, så den skal definitivt anskaffes snarest.

Hverken lege eller fysioterapeauter finner ut hva som feiler meg. Skal ikke gå så langt at jeg påstår det hemmer arbeid eller skole, men det er veldig belastende og det gjør vondt.

Tusen takk for alle innspill.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...