Furstina Skrevet 15. april 2003 #1 Skrevet 15. april 2003 I ett annat forum såg jag: Hvis man kjenner navnet på personen kan man gå på f.eks www.bt.no/skatt. Da får man vite inntekt og fødselsdato. Jag tycker det är lite väl mycket uppgifter ute på nätet och är glad att inte mina uppgifter finns där. Jag skulle verkligen inte vilja att mina grannar, mina vänner, mina kollegor, mina "fiender" eller tjuvar sökte reda på sån information om mig - så lätt. jag läste mer på samma site: "Ønsker åpne skattelister Korrupsjonsjeger Eva Joly mener skattelister på nettet forebygger kriminalitet. Si din mening om listene!" "Et lovforslag som skal behandles på Stortinget i løpet av høsten, kan gjøre det slutt på skikken med at skatteligningen legges ut til allmenn beskuelse på internett." Vad tycker ni om det?
Gjest Turi Skrevet 15. april 2003 #2 Skrevet 15. april 2003 Jeg syns det er helt ok. Har brukt skattelistene til å finne fødselsdatoer til medarbeidere etc. Når jeg ser på min nettolønn på skattelistene, ligger den laaangt under bruttolønn. Dersom noen skulle kunne vite hva jeg faktisk har i lønn, ville de måtte ha innsikt i størrelse på studielån, fast/flytende rente, størrelse på huslån, rentebetingelser, billån? rentebetingelser. Kapitalkonto? Rentebetingelser... Bidragspliktig/bidragsmottaker? Rentebetingelser. Det blir med andre ord et komplisert regnestykke. Man kan jo anta da - og få en følelse av hva vedkommende tjener. Brukte dette da jeg begynte i min andre jobb, for noen år siden (var på likningskontoret og sjekket skattelistene). Det var nemlig hemmelig lønn der, og jeg trengte å vite hvor jeg skulle legge meg i lønnsforhandlingene. Man får jo en viss følelse om ikke annet. Ellers tror jeg nok se og hør effekten er stor. Sambizen min fikk tilbud om støtte av kamerater ett år, lønnen var lavere enn min fordi jeg leide leilighet, mens han eide sitt hus OG betalte bidrag på guttungen Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor folk er så redde for dette....
monja Skrevet 15. april 2003 #3 Skrevet 15. april 2003 Det er vel ikke verre at listene ligger på nett enn at de ligger ute på likningskontoret? Og det har de jo gjort i mange år..... Tallet som oppgis her stemmer jo overhodet ikke med bruttolønn, så det kan vel ikke være så farlig vel?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå