Gå til innhold

Kvinner og kakebokser

Cognizance

Anbefalte innlegg

Se for deg en stor vegg med mange hyller, i forskjellig høyde. På hyllene er det kakebokser. Det er mulig å strekke seg opp, lirke av lokket og fomle rundt med hånda nedi kakeboksene, men det er ikke mulig å forutsi hva som er oppi de, uten å kjenne etter. Det går ikke an å se nedi, bare kjenne etter med hånda.

Noen kakebokser er tomme. Noen har kaker. Hver boks har kun en type kake.

Kakene er javnt over veldig gode.

Noen kaker kan se utrolig innbydende ut men smaker nesten ingenting.

Andre kaker ser virkelig fæle ut men smaker helt fantastisk.

Det å bedømme kaker på utseendet er vanskelig - nybegynnere tror gjerne at de kakene som ser best ut også smaker best, men det stemmer ikke alltid, spesielt ikke i lengden.

Noen kaker smaker utrolig godt helt i starten, men etter å ha spist et par blir det for mye, man blir lei, mister interessen, og vil heller lete i andre kakebokser etter kaker som smaker bedre.

Noen har det slik at de blir fort lei uansett. De vil heller prøve mange forskjellige kaker framfor å finne seg en sort de liker spesielt godt. De går ofte bare etter de kakene som ser best ut. De spiser seg fort lei og går mye fra kakeboks til kakeboks.

Noen kaker smaker ikke spesielt godt til å begynne med - men kan ha komplekse smaksmønstre, subtile variasjoner, og mette godt samtidig som de gjør en sulten, slik at jo flere man spiser, jo bedre blir de, og jo mer vil man ha.

Noen kaker smaker så fantastisk, at man glømmer alt annet, begynner å tenke at det finnes bare denne typen kake og på hvor utrolig heldig man her som fant fram til akkurat denne kakeboksen.

Så tenker du, da er det jo enkelt, det er bare å gå rundt i hylla, lirke lokket av kakeboks etter kakeboks, smake seg fram, spise litt her og der alt etter hva man har lyst på av søtt og surt? No such luck! Kakeboksene har nemlig feller, feller som på sitt verste kan være livsfarlige. I tillegg er det mange kakebokser som har lokk som sitter så fast at det enten er umulig eller tar utrolig lang tid å lirke av lokket.

Noen kakebokser har syre, av varierende styrke, som etser i hånda hvis du stikker den nedi. Smerten kan utholdes - men bare hvis du tror at kakene i nettopp den boksen virkelig er verdt det. Har du smakt på de før, og vet at de smaker helt fantastisk, kan du bli frista til å holde hånda i boksen og lete rundt etter kaker så lenge at hånda blir ødelagt.

Noen har musefeller, andre digre rottefeller, som gir deg en saftig smekk på fingrene, så stor at du per refleks trekker til deg hånda igjen. Noen kan gi deg et elektrisk støt så kraftig at det lukter brent av fingrene dine i lang tid.

Og selv om du har fått ut et eller to kakestykker uten å merke noe til fellene, betyr ikke det at du er sikra - plutselig, etter kake nummer fem eller sju kan du få deg en gediken smekk på fingrene. Det er umulig å forutsi. Kakespising er risikosport!

I tillegg til at fellene gjør det svært risikabelt å gå på kakejakt, er du ikke alene. Du konkurrerer med haugevis av andre folk, som vil lete i de samme kakeboksene som deg og spise de samme kakene som deg.

Det de fleste ønsker seg på sikt er å finne en kakeboks med kaker de synes ser bra ut, som smaker best mulig slik de selv vurderer det og som har en smak som man ikke blir så fort lei av. Noen bryr seg fint lite om andres kakebokser, og prøver å snike til seg kaker fra boksene andre spiser fast av. Da kan det være ekstra vanskelig å lirke av lokket, og fellene er på hugget, men noen er dyktige og klarer det likevel.

Noen kakebokser, gjerne noen av de med kaker som ser best ut, kondittorpynta små kunstverk noen ganger, står på hyller så langt oppe at de er omtrent umulig å nå opp til.

Noen kakebokser er feilsorterte, de skulle egentlig vært på øverste hylle men har av en eller annen grunn havna lenger nede. Kansje kakeboksen har et uvanlig mønster? Lykken kan bli stor for den som oppdager en ledig kakeboks uten feller med fine kaker med herlig smak på ei, etter forholda, alt for lett tilgjengelig hylle.

Noen kan ha blitt så demoraliserte av stengte lokk, rottefeller, elektriske støt og syreangrep at de har gitt opp hele kakespisinga. Noen går svært forsiktig fram, livredde for smerten som ligger i fellene. De kan bli kjempeglad bare de finner en boks uten kaker som kan spises i det hele tatt. Og tross alt, de aller fleste kakene smaker veldig godt.

Noen er fryktelig lite opptatt av hvilke hylle kakeboksen står på eller hvordan kakene ser ut. Det de vil ha, er gjerne helt vanlige kaker som smaker godt som ligger i kakebokser som ikke har feller, som de kan spise på risikofritt i mange år.

Og enda mer:

Noen få kan være så heldige å oppleve at en kakeboks ramler ned fra hylla opp i fanget på dem, med lokket åpent så kakene spruter utover. Det vil si, de er heldige hvis de liker den kaketypen. Hvis ikke, blir det bare griseri og stress med å sope smulene vekk.

Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

:-)

For tiden har jeg funnet meg en kakeboks med helt fantastisk gode kaker. I alle fall smaker de slik nå etter at jeg bare har spist noen få. I motsetning til før klarte jeg denne gangen å lirke av lokket og komme til. Ja, det var nesten som om lokket spratt opp av seg selv! Spørsmålet nå er om det er flere kaker igjen, og om de kan spises uten å utløse noen felle. Veldig spennende dette her!

Endret av Cognizance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

-Og plutselig en dag, etter mye prøving og feiling, svidde hender og oppgitthet, finner man den kakeboksen som man ikke vil dele med noen og som man vil ha for seg selv, resten av livet.

Nemlig den kakeboksen som passer helt perfekt for MEG. Det finnes en kakeboks til alle - i livets hylle.

I believe in magic :hjerter_rundt:

:ler::nissekyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
-Og plutselig en dag, etter mye prøving og feiling, svidde hender og oppgitthet, finner man den kakeboksen som man ikke vil dele med noen og som man vil ha for seg selv, resten av livet.

Nemlig den kakeboksen som passer helt perfekt for MEG. Det finnes en kakeboks til alle - i livets hylle.

I believe in magic :hjerter_rundt:

:ler::nissekyss:

Ja! :love: :nissekyss::hoppe: :juhu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha! Veldig bra! Life is like a kakeboks. You never know what your gonna get. :)

Kakeboks sjæl! :)

Ååå jeg vil ha en kakeboks akkurat høyt nok oppe på hyllene så jeg må jobbe litt før jeg får smake på de akkurat passe søte og tøffe kakene!! :-D :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

En utrolig bra beskrivelse dette her egentlig.

Eneste problemet mitt er at jeg ikke liker kaker (de ekte) i det hele tatt, så det eneste jeg greide å tenke på var hvor kvalm jeg kom til å bli hvis jeg skulle smake på alle disse kakene ;) hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Don Giovanni
En utrolig bra beskrivelse dette her egentlig.

Eneste problemet mitt er at jeg ikke liker kaker (de ekte) i det hele tatt, så det eneste jeg greide å tenke på var hvor kvalm jeg kom til å bli hvis jeg skulle smake på alle disse kakene ;) hehe..

Ikke så ulikt metaforens tilsiktede betydning med andre ord :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakespising er risikosport!

Det var da svært. Noen burde kanskje komme seg ut mer.

Kaker er ingen risikosport dersom man er en god observatør og har øyne for høy kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da svært. Noen burde kanskje komme seg ut mer.

Det har du helt sikkert helt rett i.

Det

Kaker er ingen risikosport dersom man er en god observatør og har øyne for høy kvalitet.

Jeg tenderer til å være uenig. Eneste måte å unngå risikoen på er å ikke bli følelsesmessig involvert. Og hvem vil vel bare spiske kaker man ikke får noe ekte følelsesmessig engasjement i forhold til :-P

Endret av Cognizance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt sikkert helt rett i.

Jeg tenderer til å være uenig. Eneste måte å unngå risikoen på er å ikke bli følelsesmessig involvert. Og hvem vil vel bare spiske kaker man ikke får noe ekte følelsesmessig engasjement i forhold til :-P

Uenig.

Har man god observasjonsevne og sans for høy kvalitet behøver man ikke brenne seg mer enn nødvendig. Dog med følelsene i behold.

Det er hva som kjennetegner de avanserte konditorene fra de andre smulteringselgerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...