Gå til innhold

Fotograf


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hva er gjennomsnittslønn for en portrettfotograf?

Og er det vanskelig å få seg jobb som fotograf (da tenker jeg på alle mulige slags fotoyrker.. hvilket er lettest å få seg jobb i??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som startlønn ca 250 000 kanskje. Som ansatt kommer man vel ikke stort over 300 000 ever.... Da er det bedre å jobbe for seg selv.

Vanskelig å få seg jobb pga at veldig ffå studio har økonomi til å ansette, men har lærlinger hele tiden for å få det hele til å gå rundt. Så du kan vel si at portrettfotografer lever ikke fett og glamorøst som mange kanskje tror...

Mye hard jobbing. MÅ har sprudlende personlighet og håndlag med barn. Må kunne å selge bra, og ha god helse pga mye kryping, bøying og belastning på rygg, nakke og skuldre.. Ja faktisk.....

Lettest å få seg jobb som freelance.... Men da er det veldig usikkert med lønn igjen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne ha mer informasjon rundt selve yrket og hvordan man skaffer seg jobb.

Hva slags bilder tar man som freelancer?

Og hva med andre fotografiyrker, som naturfotograf osv, er det lett å få seg jobb der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det enkleste og best betalte er reklamebyrå, men da tror jeg ikke du får jobbe med bare foto. Som portrettfotograf eller lignende kan du regne med å måtte jobbe knallhardt og gjøre masse ting du egentlig ikke liker. Bryllup, konfirmasjon, skolebilder, russebilder, hva som helst. Men som det ble nevnt over, så er det vanskelig å få jobb hos etablerte fotografer, de tar helst inn lærlinger.

Jeg vet ikke hva du tenker på når du sier freelance, for det kan være hva som helst. Reportasje, nyheter, sport, etc. Aviser og magasiner er nærliggende å ta kontakt med i så tilfelle.

Som naturfotograf kan du like gjerne legge ned businessen med en gang, med mindre du er forberedt på å bruke enorme mengder penger på både fotoutstyr og friluftsutstyr og enorme mengder tid ute i allslags vær. Pluss at det er ekstremt vanskelig å få solgt slike bilder. Som eksempel kan jeg nevne at de som får bilder på trykk i National Geographic bruker mye mer penger på å få tatt bildene enn de får betalt av NG. Det henger så høyt at enkelte fotografer har brukt hundre tusen på bildeprosjektet, og etterpå hengt sjekken opp i glass og ramme uten å heve den.

Vel, det var litt av det negative. Jeg aner ikke om du har noen utdannelse innen foto, eller om du planlegger å ta det. Hvis du er i rette alder så har Lofoten folkehøgskole en av de beste fotolinjene som finnes. Bli med på workshops der du kan finne dem og der du har anledning. Morten Krogvold arrangerer workshop i Venezia i januar, f.eks. Informasjon om slike ting finner du på foto.no. Det koster ofte litt, men du får bygd opp en portfolio som er ekstremt grei å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som freelance må du ut og selge deg selv. Da kan du ikke jobbe på et sted om du forstår. Da jobber du ofte hjemmefra, og er ute og selver deg selv til forskjellige bedrifter og aviser feks. Det er ekstremt krevende om du ikke blir leid inn av et studio feks, som har behov for folk, men da får du betalt bare for de timene du har kunder der.

Det beste man kan gjøre for å etablere seg som fotograf er å få lærlingeplass hos en relativt kjent fotograf. Dvs en fotograf som er kjent i foto-norge, og ikke se og hør kjent nødvendigvis.... og da igjennom denne fotografen danne deg et stort nettverk av andre fotografer og kunder. Gjerne kunder som magasiner og liknende. Nettverk er alt i denne bransjen! Min mann er fotograf og han han hadde ikke vært der han er i dag om han ikke hadde hatt den lærligneplassen og jobben han fikk hos en av landets mest kjente fotografer i foto-norge. Også ut i verden. Dette ga han et stort fortrinn siden han ble kjent med alle som var verdt å kjenne og deltok i fotokonkurranser. I dag jobber han for seg selv og har en stor kundegruppe. og er en allsidig fotograf som er dyktig inner portrett, reklame, bryllup, interiør, eksteriør, mote. Ja han har vært innom det meste. Det som setter maten på bordet er forøvrig den evige strømmen av familier som ønsker å forevige minsten eller konfirmante, eller begge deler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...