Chassi Skrevet 1. desember 2007 #21 Del Skrevet 1. desember 2007 Pinnekjøtt med hjemmelaga kålrabistappe og mandelpotet. Til dessert blir det sjokoladefondue og fruktbiter for å ha oppi. Nam!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 1. desember 2007 #22 Del Skrevet 1. desember 2007 Det blir nok den tradisjonelle ribba med poteter, rødkål, surkål, tyttebærsyltetøy og poteter. Vi bruker "ordentlig" brun saus til, så det må vi også ha. Til dessert blir det kanskje multekrem og is til de som ikke vil ha multekrem, må jo ha noe å gjemme mandelen i. Jeg kunne veldig gjerne spise pinnekjøtt på julaften, men siden jeg er i mindretall der, er det ofte det som står på menyen til nyttår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 1. desember 2007 #23 Del Skrevet 1. desember 2007 Siden jeg lever i blandingsekteskap (østlending og vestlending) blir det både ribbe med tilbehør og pinnekjøtt med tilbehør. Vi trenger ikke dessert etter denne kraftanstrengelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 1. desember 2007 #24 Del Skrevet 1. desember 2007 Vi skal ha ribbe med mandelpoteter, rødkål, surkål, julepølser, sossiser, rosenkål og ribbefett. Det er gjengangeren her i heimen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 1. desember 2007 #25 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) Det spiller ingen rolle hvor jeg er, eller hos hvem. Jeg kan gi slipp på alle tradisjoner i jula, utenom en og det er julemiddagen min. Jeg nekter hardt å spise noe som helst annet enn pinnekjøtt, men tilbehør, dvs vossakorv, kålrabistappe. Det er greit med potet og ribbesaus. Hvis jeg får velge dessert vil jeg gjerne slippe multekrem da jeg ikke er spesiellt glad i verken krem eller multer. Da er riskrem bedre, spesiellt hvis det er mere ris enn krem, namnam. Den beste desserten i jula, er Bjørn-Tores (min mann) hjemmelagde karamellpudding. Han lager vel egentlig alltid julematen. (jeg sniker en skvett fløte i kålrabistappa, for den er vi aldri enige om) Han lager den beste maten i verden. Lile julaften er det Lutefisk etter tradisjonen. Den skal det helst være potet, bacon, baconfett, ertestuing, lefse, brunost, sennep (dijon og grov) sukker og sirup til. En fløtesaus kan og være godt. Nyttårsaften er det kalkun etter min tradisjon hehe. Den skal snittes i skinnet og smøres/masseres under skinnet med estragonsmør med salt og pepper. Den skal sprøytes (med kanyle) med appelsinjuice inn i kjøttet, og gjerne stuffes. (stuffing er hemmelig) På slutten glaseres den lett med honning så skinnet blir sprøtt. Til den må jeg ha fløtesaus med kalkunkraft. Og mandelpotet. Fint med valdorfsalat (uten selleri) og grønnsaker (asparges og bacon sauterte rosenkål) Er og veldig glad i juleskinke men som sagt så lenge jeg får pinnekjøtt på julaften er alt annet ok. Endret 1. desember 2007 av jannamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 1. desember 2007 #26 Del Skrevet 1. desember 2007 Aldri likt ribbe. Det er altfor fett, og høyst en tirsdagsmiddag i mitt hode Det er ok, men ikke som julemiddag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 1. desember 2007 #27 Del Skrevet 1. desember 2007 Nå klarte du å få meg sulten, Jannamor! Lutefisk. Dessverre er det ikke vestlendingers spesialitet, og jeg må dessverre vente helt til neste år med å få den skikkelige hjemmelagede typen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 1. desember 2007 #28 Del Skrevet 1. desember 2007 Pinnekjøttspisere!!!!! Bruker dere pølse til? hvorfor ikke? eller hvilken type? klem fra Jannamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 1. desember 2007 #29 Del Skrevet 1. desember 2007 Nå klarte du å få meg sulten, Jannamor! Lutefisk. Dessverre er det ikke vestlendingers spesialitet, og jeg må dessverre vente helt til neste år med å få den skikkelige hjemmelagede typen. MMM det er smaskens, når det er godt laget ja. Jeg er vanvittig heldig, som skal gifte meg med den beste kokken i verden. Så den er veldig veldig god. Du kunne jo kommet til meg og fått lutefisk Lager du den selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 1. desember 2007 #30 Del Skrevet 1. desember 2007 Hos oss serveres det ikke pølse til på julaften, fordi vi som sagt har ribbe i tillegg. Når jeg lager pinnekjøtt selv, pleier vi heller ikke ha pølse, fordi jeg liker pinnekjøtt best. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 1. desember 2007 #31 Del Skrevet 1. desember 2007 Lager du den selv? Nei. Men min far lager verdens beste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wind-up bird Skrevet 1. desember 2007 #32 Del Skrevet 1. desember 2007 Pinnekjøttspisere!!!!! Bruker dere pølse til? hvorfor ikke? eller hvilken type? klem fra Jannamor Jeg bruker ikke pølse til, fordi jeg ikke er vant til det, og det er jo pinnekjøtt som er godt, pølse kan jeg spise når som helst.. (Hvis jeg får servert pølse til går det greit, og da er det vel vanlig å ha vossakorv til, eller?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titta Skrevet 1. desember 2007 #33 Del Skrevet 1. desember 2007 Svineribbe, julepølse, medisterkake, surkål, agurksalat, tyttebærsyltetøy og poteter. Riskrem til dessert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mia83 Skrevet 1. desember 2007 #34 Del Skrevet 1. desember 2007 Vi skal til svigers i julen og vi skal tradisjon tro ha ribbe m/poteter, surkål og ribbefett og medisterpølse, innmatpølse (som jeg ikke spiser) og medisterkaker. Det er så knallgodt og jeg gleder meg virkelig til julemiddagen hvert år! Til dessert blir det riskrem da er det jul for meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå