Gå til innhold

Søker lærerstillinger


Gjest Jobbsøker'n

Anbefalte innlegg

Gjest Jobbsøker'n

Jeg skal nå begynne å søke lærerjobber for alvor for første gang (fullførte utdanningen i 2005), og er litt i villrede hva jeg skal skrive i søknadene.

Arbeidsmarkedet har vært vanskelig for nyutdannede lærere der jeg bor og jeg har derfor jobbet i annen bransje de to siste årene.

Hvordan skal jeg legge frem søknaden slik at jeg har størst mulig sjanse på å få jobben?? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal nå begynne å søke lærerjobber for alvor for første gang (fullførte utdanningen i 2005), og er litt i villrede hva jeg skal skrive i søknadene.

Arbeidsmarkedet har vært vanskelig for nyutdannede lærere der jeg bor og jeg har derfor jobbet i annen bransje de to siste årene.

Hvordan skal jeg legge frem søknaden slik at jeg har størst mulig sjanse på å få jobben?? :sjenert:

Ikke meningen å være frekk- men som lærer bør du vite det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Meg_*
Ikke meningen å være frekk- men som lærer bør du vite det;)

Ja, det lærer man virkelig i lærerutdanninga!

Til ts. Ikke veldig mange gode råd, men få frem hvilke aldersgrupper du kan tenke deg å jobbe med. Hvorfor du egner deg som lærer og hva det er du liker ved yrket. Generelt gode egenskaper ved deg selv også, i forhold til kolleger (samarbeidsvillig osv). Jeg vet ikke helt, men kanskje hvorfor du ikke har jobbet innen skolen. Det kan være at de stusser på det når de ser på cv`en din.

Du må nesten prøve, også kan du jo se hva slags respons du får. Det er veldig vanskelig i mange områder nå å få jobb. Det er innsparinger, og budsjettene er stramme. Jeg vet ikke hva slags jobb du skal søke på, men kanskje sende avgårde på tilkallingsvikarer osv. Storbyene har kanskje søknadsfrist for lærere neste skoleår i slutten av desember?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke hva man lærer på lærerskolen, men å skrive ny søknad for hver stilling spesielt rettet mot den aktuelle stillingen bør vel være allmenkunnskap for alle over 18. Se hva fokusområdene til skolen er, fokuser på disse og dine fag. Er skolen friluftsorientert så trekker du fram din speiderbakgrunn f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Hei Ts

Ja, det er jeg enig med deg i, det er rart hva folk tror vi kan vi som har gått på lærerskolen!

Jeg har vært med å ansatt lærere (både som tilittsvalgt og som leder ) i mange år, veldig artig!

Det du kan gjøre, som jeg ser mange gjør og som vi (der jeg jobba - og mange andre steder også) syns var veldig ok, er å sende en mail til de skolene du kunne tenke deg å jobbe på, og si akkurat det. Og spørre om du kan få komme på besøk og til en samtale, fordi du lurer på om du kunne tenke deg å jobbe der.

Da får du møtt lederne der, og de får møtt deg, uten at det er forpliktende. Du merker fort om du syns de er ok, og du kan spørre og grave. Du kan også ringe, men da må du spørre etter rektor eller inspektør og snakke med en av dem, kontordamen holder ikke. De skolelderne jeg kjenner syns sånt er veldig ok.

På den måten vet de hvem du er som person, og det har mye å si når man skal ansette folk. Som lærer bør det jo være litt tak i deg, og da viser du akkurat det. Så kan du spørre om alt du vil, og kanskje du får snakke med tillitsvalgt også.

Det skjer masse på en skole i løpet av ett år, folk blir syke og gravide feks, det kan være en mulighet.

At du har jobbet med noe helt annet etter lærerskolen kan være positivt, det ville jeg ikke bekymret meg for.

Prøv å tenke at det er du som skal velge hvor du skal jobbe, da er det lettere å kjenne etter om du virkelig vil være ett sted.

Dette kan du gjøre uavhengig av om de lyser ut stillinger eller ikke, og midt i året.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...