Gå til innhold

Hva er rettferdig her?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte bil for første gang i høst. Har lite/ingen peiling på biler, men naboen som jeg kjøpte bilen av (privat) sa at den nettopp hadde vært på verksted, så den var helt strøket.

2 måneder etter kjøpet var bilen på EU-kontroll. Der fant de den ene feilen etter den andre. Begge støtdemperne bak var helt ødelagte, en mansjett fremme var ødelagt og lysene var feilinnstilt og noe manglet. alt i alt blir det reperasjoner for ca 16 000 kr. Fikk litt av et sjokk siden han jeg kjøpte bilen sa den var helt strøket.

Pappa mener at jeg skal klage til selgeren og få han til å betale delene eller reperasjon, men jeg vet ikke om det er rettferdig nå. 2 måneder etter jeg kjøpte bilen? Hva synes dere?`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Lytt til din far.

Om du kommer noen vei er en helt annen sak.

Du kan stille deg spørsmålet:

Hadde du kjøpt denne bilen dersom du visste om at det kom til å påløpe utgifter på kr 16.000?

Er det du som har påført bilen disse skadene?

Hvis svaret på begge spørsmålene er nei, har ikke da selger solgt deg noe som ikke stemmer med opplysnigene han ga?

Er det rettferdig at du skal betale for noe du ikke fikk vite om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Takk for svar.

Nei jeg har ikke kjøpt den, om jeg viste at det ble 16 000 kr dyrere. De på verkstedet sa at det hadde vært feil med bilen en god stund, siden både demperne og mansjetten var HELT ødelagte og MÅTTE repareres snarest! Jeg kjører bare til og fra jobb i byen, så det er nok ikke jeg som har fått skadene på bilen.

Selgeren viste jo at jeg er helt blank når det gjelder biler, og dette er jo den første bilen jeg eier. Han sa at den var helt strøket når jeg kjøpte den :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt avgjørende hva som står i kjøpsavtalen også. Dersom det står "som forevist" kan du ha problemer med å komme noen vei, men jeg ville absolutt forsøkt om jeg var deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærdommen er: Kjøp ikke privat med mindre du har kunnskaper til det. Sørg ihvertfall for å få se alle kvitteringer på service og kontroller som er utført. Kan ikke selger forevise dette, så krever du at h*n skal ta den gjennom EU-kontroll.

Tviler sterkt på at du kommer noen vei i denne saken. Og neste gang: Få med deg noen bilkyndige dersom du skal kjøpe privat, jeg vil anbefale å vurdere å kjøpe gjennom forhandler, da man får 6 mnd bruktbilgaranti samt gratis service innen denne tiden er gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men du kommer ingen vei med mindre det står i kontrakten at den nylig hadde hatt full service.

Ikke kast bort mer tid på det, er mitt råd. Lær av feilen og få med deg en bilkyndig neste gang. Selv om han kanskje ikke hadde oppdaget alle feilene ville han sikkert ha ting som ville gjort ham mistenksom. Eventuelt kjøper du neste bil fra en velrenommert bruktbilhandler.

Les denne her også:

http://www.budstikka.no/sec_forbruker/sec_...ticle122124.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lærdommen er: Kjøp ikke privat med mindre du har kunnskaper til det. Sørg ihvertfall for å få se alle kvitteringer på service og kontroller som er utført. Kan ikke selger forevise dette, så krever du at h*n skal ta den gjennom EU-kontroll.

Tviler sterkt på at du kommer noen vei i denne saken. Og neste gang: Få med deg noen bilkyndige dersom du skal kjøpe privat, jeg vil anbefale å vurdere å kjøpe gjennom forhandler, da man får 6 mnd bruktbilgaranti samt gratis service innen denne tiden er gått.

He, he. Du var raskere ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he. Du var raskere ute!

;)

Er selv mest opptatt av bilens farge, utseende og sittekomfort, så jeg kjøper ikke bil alene, ei heller hos privatperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
;)

Er selv mest opptatt av bilens farge, utseende og sittekomfort, så jeg kjøper ikke bil alene, ei heller hos privatperson.

Men man har altså visse rettigheter selv om man kun er opptatt av det ytre. Som selger har man faktisk visse plikter, så med mindre han har en annen forståelse <v "nettopp vært på verksted" og "strøken" så har han gitt villedende opplysninger. Jada selger burde ha satt seg mer inn i og fått kontroll og alt det der. Men selger har også et ansvar. Selv ved "som besiktiget" salg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man har altså visse rettigheter selv om man kun er opptatt av det ytre. Som selger har man faktisk visse plikter, så med mindre han har en annen forståelse <v "nettopp vært på verksted" og "strøken" så har han gitt villedende opplysninger. Jada selger burde ha satt seg mer inn i og fått kontroll og alt det der. Men selger har også et ansvar. Selv ved "som besiktiget" salg

Så klart, men dersom det ikke står i kjøpskontrakt at bilen nettopp har vært på service og var helt strøken, blir det ord mot ord. Og da vil neppe kjøper komme noen vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkte du bilen i det hele tatt før du kjøpte den? Ja, selger har opplysningsplikt, men kjøper har også undersøkelsesplikt. Er dette noe du burde ha oppdaget vet undersøkelse, er det ikke en mangel dersom ikke selger eksplisitt har gitt uttrykk for at bilen er i god stand. Jeg vil også si at det å beskrive en bil som "strøken" er mer en generell reklame for bilen enn en garanti for at den er mangelfri. Prisen du betalte vil også være en indikasjon på hva du kan forvente deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen tvil om at du har blitt lurt, men om det ikke står spesifikt i kontrakten at bilen er i tipp-topp stand, så blir det nok ord mot ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...