Gå til innhold

Reisebrev fra Gambia


Gjest Dixie i.i

Anbefalte innlegg

Gjest Dixie i.i

Vi var på den 2 dagers utflukten til Senegal (med "safari"). Det beste med den utflukten var å vente på fergen i Barra.... Aldri hatt så mye morro i hele mitt liv, tror de andre på bussen synes at vi var crazye... vi var veldig uheldige på den utflukten, så såvidt hopet på noen sjraffer, men nå skal de ha brent ned elefantgresset, så da skal det være bedre. Ha med langermet bukse og genser til det, er masse hestebrems der.... Ppå den turen besøkte vi også øya sippo, som hverken har strøm eller inlagt vann, bor ca 100 mennesker der, også spennede. Ellers så likte vi best å gjøre ting på egenånd. Men snakket med fler som synes at utlukten til SOS barnebyen var bra (hverdaglsiv i gambia??) og Akoboku camp eller hva den heter for noe var fin.

Det er garantert ledig rom på Senegambia beach hotell, vi prøvde også å booke mange ganger før vi dro ned, men neida fult fult fult. Så da tok vi et annet, men da vi kom ned var det masse ledige room, er visst bare bookingsystemet som ikke fungerer så bra... Men da hadde vi jo booket ett billigere rom ett annet sted...

Stort sett når de ringer meg fra gambia får jeg bare opp 999 på mobilen, ikke nr det ringer fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke skiftet rom der nede?

Vi kommer evt. til å gjøre det.

Jeg blir så irritert når de sier at de har ringt, men jeg har ikke fått noe ubesvart anrop på mobilen min.

Vi bestiller også den 2 dagers turen til Senegal, husker du hvor mye visum koster og hvor lenge før må det bestilles?

Tusen takk for alle svar, det er en stor hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dixie i.i

Nei, har ikke byttet rom der nede. Første gangen hadde vi bestilt hotell og alt igjennom ving på Senegambia beach, andre gangen hadde vi booket Sarges på forhånd, og selv om vi kunne flytte over på Senegambia Beach gadd vi ikke det. Mye dyrere + at hvor mye er man på hotellet egentlig, vi brukte stranden til Senegambia beach uansett.

Vi fikk visum på dagen, er konsulat på Fridsjof Nansen plass, må bare ringe å avtale på forhånd. Han mailet søknadssjemane så dro vi dit, kostet 200 kr tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Pål_*

Så bra å lese så mye informasjon om Gambia!

Vi har bestilt tur, men ikke bekreftet enda (senest 15:00 i dag), da vi avventer bekreftelse på at vi rekker alle vaksiner osv.

Noen som har, eller skal bo på, Bijilo her? Vet dere noe om hotellet?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Gjest Miracl3

Hei

Jeg har bestilt tur med avreise den 24 mars. Gleder meg som en liten jente til juleaften, kjøpte også med pakken med 2 dagers tur til Senegal. Ikke fordi jeg nødvendigvis skal oppleve så mye på en slik to dagers utflukt men fordi jeg syntes det er litt stas å ha vært en tur innom Senegal også når jeg først er der nede.

Jeg skal bo på Kombo beach hotel, å betalte 4000 kr for 14 dager med Vings happy hour på fredag. Inkl i den prisen har jeg superior rom. Noen som har bodd på dette hotellet?

Jeg leste et sted at vann er mangelvare- er det slik at det er vanskelig å kjøpe vann utenfor de store tursitstedene?

Hva med mygg. Tok dere med Mygga hjemmefra eller har de noe mer lokalt som virker bedre? Hva med myggnetting over sengene. Ta med hjemmefra eller har de på hotellet?

Hvilke type klær satser dere på å pakke ned? Dette er jo et muslimsk land, men slik jeg forstod det så er de ganske liberale. Jeg planlagger hvertfall å ta med en langbukse og en langermet genser og caps til noen av utfluktene. Når det er varmt så er det godt å beskytte hodet mot solen. Antibac har jeg altid med meg på tur også.

Til dere som har vært der. Hvor lenge var dere der? Hva syntes dere var det mest negative ved Gambia? Jeg vet med meg selv at når jeg kommer hjem fra ferie så syntes jeg som oftes det meste var topp, men det er altid noe som kan være ganske negativt som det er greit å være forbredt på før avreise.

Noen skriver at de har leid privat guid til utflukter. Hvor finner dere disse, og hva er det normalt å betale for en heldagsguide?

Håper på svar, og dette var en veldig nyttig tråd. Keep up the good work :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dixie i.i

Heisan. Heldiggris, Gambia er verdens beste land!!

Ang mygnetting så er det ikke behov for dette om det er air condition på rommet. Vet endel av hotellene uten air condition har dette på rommene. Det var på rommet på hotellet i Senegal. Myggen er mest plagsom etter regntiden. (oktober) Når vi var der i november var det masse mygg, når vi var der i slutten av desember så vi knapt en mygg. Vi hadde med mygga, men vet ikke om jeg syntes det hjelper så mye. Det som vi ble plaget mest av var strand lopper... JEg hadde ikke dratt med meg myggnett

Det er ett veldig liberalt land når det gjelder klesstil. Du kan gå kledd akkuratt som du vil, endel av de gambiske jentene går mye mer lettkledd en jeg noen sinne har gått. Så med mindre du skal inn i mosekker eller kirker, så er det ganske fritt frem. Var også endel som solte seg toppløs der nede, uten at det skape noen reaksjoner. Vi gikk med shorts og singlet ol på kveldene og alt. Men selfølgelig, man bør jo kle seg litt etter hvilken oppmerksomhet man søker da... Langermet bukse og genser anbefales til safariutflukten i Senegal, ellers er det for varmt til å bruke... Snakket med noen der nede i går, det er VARMT!

Det mest negative med Gambia som jeg syntes er hvordan Gambierne blir behandlet i sitt eget land. De blir nektet inngang på hoteller, på stranda, på utesteder ol. Men er du hvit kan du gå hvor du vil. Men jeg vet mange syntes at Gambierene kunne bli litt vel innpåslitene og "for vennelige" men vil lærte oss fort hvordan man skulle håndtere det.

Vi hadde stort sett med oss vennene våre på utflukter, men ellers så anbefales det å bruke "offical tourist guides" tror det koster 400 dalasi for en dag og 250 for en halv. Bare pass på å avtale hva dere skal gjøre på forhånd. Disse har stand flere steder, bla utenfor Senegambia Beach Hotel (Senegambia strip er det de aller fleste spisesteder ol ligger).

Vi har aldri opplevd problemer med å få tak i vann, men noen steder måtte vi kjøpe posevann. Pass da på at dere kjøper de som er "forseglet" (er det samme vannet som på flaskene) ikke det som folk tar på pose selv for å selge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hei

Jeg har bestilt tur med avreise den 24 mars. Gleder meg som en liten jente til juleaften, kjøpte også med pakken med 2 dagers tur til Senegal. Ikke fordi jeg nødvendigvis skal oppleve så mye på en slik to dagers utflukt men fordi jeg syntes det er litt stas å ha vært en tur innom Senegal også når jeg først er der nede.

Jeg skal bo på Kombo beach hotel, å betalte 4000 kr for 14 dager med Vings happy hour på fredag. Inkl i den prisen har jeg superior rom. Noen som har bodd på dette hotellet?

Jeg leste et sted at vann er mangelvare- er det slik at det er vanskelig å kjøpe vann utenfor de store tursitstedene?

Hva med mygg. Tok dere med Mygga hjemmefra eller har de noe mer lokalt som virker bedre? Hva med myggnetting over sengene. Ta med hjemmefra eller har de på hotellet?

Hvilke type klær satser dere på å pakke ned? Dette er jo et muslimsk land, men slik jeg forstod det så er de ganske liberale. Jeg planlagger hvertfall å ta med en langbukse og en langermet genser og caps til noen av utfluktene. Når det er varmt så er det godt å beskytte hodet mot solen. Antibac har jeg altid med meg på tur også.

Til dere som har vært der. Hvor lenge var dere der? Hva syntes dere var det mest negative ved Gambia? Jeg vet med meg selv at når jeg kommer hjem fra ferie så syntes jeg som oftes det meste var topp, men det er altid noe som kan være ganske negativt som det er greit å være forbredt på før avreise.

Noen skriver at de har leid privat guid til utflukter. Hvor finner dere disse, og hva er det normalt å betale for en heldagsguide?

Håper på svar, og dette var en veldig nyttig tråd. Keep up the good work :).

Jeg og en venninne tenkte oss også dit, samme dato:) Skal bestille på fredag, Happy hour vi også;)

Men ble litt usikker på vaksiner, vet du prisen for vaksineringen man må ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalte ca 2000 for to stk. men da var ikke malariatablettene ink. De koster vel 750 kr..

Vi reiser oxo 24. mars, og vi gleder oss vilt, leser alt jeg kommer over :)

skriv masse mer info til meg..... :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lune_*

Bare aa faa sagt det saa er ikke Gambia saa eksotisk som man skulle tro.

Jeg kan glatt sammenligne det med Hellas, mtp. turisme.

Vi er veldig skuffa over at det er saa ekstremt turistifisert her :(

Jeg sitter faktisk aa skriver fra Kombo beach hotell naa.

Hotellet er helt OK, vi har spist en del her..men stranda her er grusom. Tusen topplose britiske damer (eier de ikke respekt for de muslimske??)

Jeg vil anbefale dere og bruke stranda som ligger lengre nede, da er man nesten alene paa stranda...deeiilliigg!!!

Jeg har per naa 13 myggstikk paa hoyre fot, tilsammen har jeg 20 myggstikk.

Har brukt opp en MyggA, det hjelper ikke. Be hotellet om aa sparye ned rommet og ta med myggnett. Og ikke minst ta med eurax, det har ikke vi..

Vi var i Senegal paa lordag, men med Scantours ikke Ving, de gjor det samme som Ving bare paa 1 dag og er billigere.

Senegal var ikke noe saerlig egentlig, var sykt varmt..

Er enig i at ferja var morsomt, herregud hva de drasser med seg!! hehe..

Jeg hadde leid lokal guide aa taxi til Sengal og dratt til Dakar.

Der Ving og Scantours drar ligner det helt likt Gambia, ergo. ikke noe poeng egentlig.

Vi var ogsaa paa fisking en dag med et Gambisk firma, det var goy!

Vi var de eneste Norske, anbefales!!

Ellers har jeg tilgode og mote noen hyggelig Gambier som IKKE skal ha penger. Aboslutt ALLE skal ha penger fra deg, saa i gaar hadde jeg et foredrag om at det der maatte de slutte med. :fnis: Afrikanere er LATE mennesker!

Et anne tips er aa bare kjore gule taxier, paa samme strekning tar gronn taxi 3-300dalasi, mens gul tar 50dalasi. Men man maa gaa litt siden de ikke far lov til aa kjore inn i hotell omraadene (bare naar man skal finne en, de kjorer deg elt hjem..).

Ikke reis alene som jente, og jeg kan tenke meg det er slitsomt aa reise to jenter ogsaa.

Jeg faar helt makk av aa ligge alene paa stranden...da kommer de med engang "Are you married?" "Do you have Gambien boyfriend?" hahah..

De har KJEMPE god mat her nede! Vaar favoritter er: The Butcher shop i Fajara- MAA proves!! Den er helt fantastisk!!!!! Dyrer enn gjenomsnittet.

Og den andre er Green mamba i Senegambia (mellom Senegambia hotell og renseriet).

Ellers er Weezos i Fajara god, de har taco..om man blir lei maten, de har mye av det samme her nede.

Vi var ogsaa paa markede i Banjul, albert marked..jeg fikk helt angst der og ville bare hjem. Saa dit dro vi aldri igjen. Vi handla tre ting i Bakotu, der var de ikke paagaaende og hadde greie priser.

Flyet er jaevelig trangt (jeg maatte sitte med dem krolla, er 173-175cm hoy) og maten baade ser og smaker helt forferdelig. Saa spis masse for dere drar..

Vi har hat en fin tur! men var skuffet over at det var saaaa mange turister her...kriteriene vaare var sol og varme, og det fikk vi!

I folge de lokale er det MYE varmere enn det pleier her, en dag maatte vi bare vaere inne pga. det var altfor varmt ute.

Vel vel, 14 dager i Gambia er over for vaar del om noen timer gaar flyet vaart hjem til kulden!

(Jeg betalte 730 for vaksinen, (uten respet som koster 30 kr) men tok ikke stivkrampe for den tok jeg nettopp og 750 for malaria tbl. Det er aboslutt billigst [[ gjore det paa helsestasjonen i bydelen der du bor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lune_*

Vi var forresten veldig glad for at vi ikke valgte Senegambia hotelle alikvell, for der var stranda helt grusomt. Folk laa som sil i tonne...og hotellet var helt ok.

Vi likte bedre aa kunne oppsoke Senegambia omraade naar vi ville...

Av og til er det noe som sier at det du forst valgte er riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lune_*

Lokaguidene, altsaa de i uniform koster 400 dalsi for en halvdag. (i 2006 kostet de under halveprisen, de forteller vel litt om hvor turistifisert det har blitt...)

De staar utenfor hotellet. Tro meg du ser de (enten du vil eller ei), hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SOS barneby har åpent fra tirsdag til torsdag fra kl 10.

Og alle slipper inn.

Vi har heller valgt å støtte www.gambias-venner.dk heller.

Og betaler skolegangen til et barn.

Et skoleår koster 2500dalasi.

Et annet tips, det er nok av dopapir på alle doene, men de har ikke såpe.Jeg hadde tatt med desinfiserende såpe fra apoteket i små flasker, som kan ligge i veska når du skal på tur eller resturant (hvis vannet virker da, hehe!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest David Ricardo

Hei!

Jeg og min samboer kom nettop fra Gambia. Vi var der fra 17 - 24 mars - påskeferien. Hotellet vi bodde på var Sunbeach Hotel & Resort.

Dette var vel den mest innholdsrike ferien vi har vært på. Vi har ikke ligget så mye stille på stranden eller ved bassenget, men forsøkt å oppleve landet.

Vi har vandret i slummen, vært i Bakau og hilst på moren til guiden vår, klappet krokodiller, matet apekatter, etc...

Vi fikk et dårlig førsteintrykk av Gambia etter en horribel flytur. Hvis dere har fått problemer med rygg eller benplass på andre fly så råder jeg dere å bestille ekstra benplass da det tar nesten 10 timer å komme ned til Gambia.

Da vi endelig kom fram til hotellet så dro vi straks rundt og utforsket. Vårt første møte med stranda var ikke bare positivt. Overalt rundt oss kom det folk som skulle ha oss med på turer og ikke tok nei for et svar. Dette er det såkalte hasslerne som er OVERALT og som kommer til å plage livskitten av dere dersom dere ikke allerede har en lokal guide. Når det er sagt så forstår man selvsagt hvorfor folk vil ha penger av deg. Dette er tross alt et meget fattig land. Så no hard feelings, men det var vilt irriterende.

Så vi fikk oss ganske fort en guide ettersom vi ville se og lære mere om landet. Guiden vår het Njagga og holder til rett utenfor Sunbeach Hotel & Resort. Dette er en utrolig hyggelig mann på alle måter. En av de mest sympatiske menneskene jeg har møtt. Med utrolig mange talenter. Njagga sitter i den bua utenfor hotellet og er official tourist guide - i blå skjorte. Han snakker også svensk, noe som kan være en fordel dersom noen av dere tenker på å dra og ikke er sikker på alle engelske ord. En av de andre guidene, Baksal er også å anbefale.

Anbefaler krokodilleparken hvor man kan klappe krokodiller samt apeparken. Bare pass på å ha med minst 1 liter vann uansett hvor dere skal. Her er det 37-39 grader i mars måned, det er ikke noen ønskesituasjon å gå i bakken midt i byen.

Når det gjelder hotellet så var dette helt greit. Vi dro uansett ikke ned for å ligge på hotellet. De ansatte var litt pushy til tider da mange av dem kun får betalt per tips. But then again, sånn er det og det har man forståelse for.

Vi har lært veldig mye om livet etter å ha vært i Gambia og sett den fattigdommen som er der. Legg merke til hvordan folk til tross for stor fattigdom ser ut til å være lykkeligere enn det vi nordmenn er. For det påstår jeg at de er. Mye lykkeligere...

Dette ble litt ustrukturert grunnet hastverk. Men spør om det er noe dere lurer på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Ricardo

Må forresten ta med en quote fra bussjåføren som tok oss fra hotellet til flyplassen da vi skulle hjem: ".... hope you all enjoyed your stay hear in The Gambia and we hope you come back. And if you have some Dalasi left you can just give them to me when you go out. Some dalasi for the driver, yeah?"

Dette var etter at han nesten hadde kjørt på et par syklister, et par geiter, noen kuer, etc... Gambia har masse sjarm :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Lune_*

Vel, har du sett en krokodille før synes jeg krokodilleparken var ræva.

Vi synes "parken" (dvs et basseng med noen krokodiller i) var temmelig bortkasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om en som skrev inn her mente at jeg med mitt første innlegg vitnet om lite forsåtelse for andre kulturer og amatørmessig reising så beklager at jeg ikke er verdens beste skribent, men det er ikke det jeg driver med!!

Jeg synes det var morsomt å lese om din opplevelse, jeg. "Amatørmessig reising", pøh! Folk flest er ikke reisebokforfattere - og da synes jeg det er morsommere å lese om opplevelser som din.

Har vært i Gambia selv, og vil absolutt tilbake - fantastisk land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

, men om jeg skal dra dit for ett halvt år til høsten så må jeg spare spare...

Hva skal du gjøre der i et halvt år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...