Gå til innhold

sjefen


Gjest ts

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet i kommunen i endel år. Innen helsevesenet.

Har allltid trivdes godt med bade yrket og arbeisplassen min.

Det siste året har jeg jobbet på ny arbeidsplass, samme stilling i en annen kommune, er derfor nyansatt, med leder som er helt pyton. J Jeg merket taktikken hennes rimelig kjapt.

På en periode på tre mnd, etter å ha jobbet der i ca tre mnd, var jeg uheldig å komme litt forsent. Første gangen var grunnen at alt skar seg her hjemme, andre gangen kom jeg i kø bak en ulykke og tredje gangen tok jeg feil av klokkeslettet jeg begynte på jobb. Ting som i mine øyne kan skje alle. På medarbeidersamtalen fikk jeg beskjed om at det ikke var godtatt, og at jeg måtte huske at jeg var i prøveperioden. Greit nok!

Så skjedde det som for meg er helt absurd. Jeg fikk lungebetennelse, og var hjemme fra jobben i 3 uker, var veldig dårlig. Daglig leder ringer meg opp og skjeller meg ut og igjen nevner at jeg må huske at jeg er i prøveperioden. Føler det hele ganske urettferdig. Tilbake på jobb får jeg et brev med en skriftelig advarsel pga. de tre dagene jeg kom for sent. Dette godtar jeg ikke, da flere av mine medarbeidere kommer for sent veldig ofte, uten å få noen form for advarsel. Fordi jeg ikke skriver under på advarselen, blir dette en konflikt mellom meg, dagligleder, avdl leder og personalsjef. På møtene møter ikke daglig leder opp. Og jeg har derfor ikke mulighet til å forsvare meg skikkelig, fordi jeg ikke får lov til å nevne daglig leder da hun ikke er tilstedet. Skjønner fort at hun har framstilt saken anderledes og spiller "stakkar meg" rollen. Føler meg maktesløs.

Blir sykemldt og bedrifshelsetjenesten og forbundet blir dratt innn i saken. Er tilbake på jobb etter 6uker, da jeg er lei av alt og føler at saken ikke vil løses uansett.

Etter dette er daglig leder borte, går inn i en annen stillig på en annen avd midlertidig.

Alt går greit og vi forholder oss til avd.leder.

Nå er daglig leder tilbake. Og hun er i gang igjen. Uten å si det direkte pålegger hun oss å kurse oss, stille opp utenfor arbeidstid uten å få betalt for det. Hun sier at hvis ikke vi kommer på møter på fridagen vår, går på kurser på fridagen så gjør vi ikke jobben vår.

Jeg har valgt å jobbe 80%, fordi det er det jeg har å gi arbeidsplassen, har familie og små barm. Tiden er knapp nok som den er. Nevner dette, men får da kontra beskjed om at det er mitt ansvar å oppdatere meg innenfor yrket mitt. Ok, tenker jeg, hun kan ikke pålegge meg å jobbe overtid gratis, men hun kan presse meg. Gi meg følelsen av å ikke gjøre jobben min hvis jeg ikke stiller opp utenfor arbeidstid.

Måten hun formulerer seg på gjør at jeg ikke kan si noe på dette.

I tilegg har hun organisert arbeidet for oss ansatte slik at det blir veldig tungt for noen, mens andre slipper lett unna. I mine øyne sløsing av ressurser. Dette nevnte jeg, at vi burde gjøre annerledes. Da sier hun at hun har bestemt det sånn, og da skal det være sånn.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, føler at jeg mistrives skikkelig på jobben, har aldri vært i denne situasjonen før? Hva kan jeg gjøre? Bare holde kjeft og gjøre jobben min? Også gratis utenfor arbeidstid?

Jeg er av typen er det et problem vil jeg løse opp i det.. Ellers tærer det på meg og tilslutt de rundt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen kan kreve at du skal stille på kurs og møter utenfor arbeidstid og uten lønn, jfr Arbeidsmiljøloven. Jobber du 80% så har du også bare 80% lønn, og da skal du ikke fylle full stilling.

Men en ting er rettigheter, en annen ting er å kreve dem og fortsette i samme arbeidsmiljø og late som ingenting. Hvis jeg var i dine sko tror jeg nesten jeg vil sett meg om etter ny jobb - det skal jo være bra arbeidsmarked i helsesektoren nå. Og ikke bruk nåværende arbeidsplass som referanse! Det er helt vanlig å ikke orientere arbeidsgiver om at man er i en søkeprosess, så det vil ingen stusse over.

Så kan du jo tenke over om du vil plassere noen skap i sluttsamtalen din, om du greier det uten å bli ufin og usaklig (kan være vanskelig etter en lang og kjip konflikt).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min jobb er det sånn at når ansatte må møte opp på kurs utenom sin faste arbeidstid så får de avspasere tiden senere. Jeg trodde dette var i tråd med reglene?

Man kan jo tross alt neppe klare å finne tidspunkter som passer alle på en arbeidsplass, så om kurset er nødvendig så bør man jo ha adgang til å kreve at de ansatte går på kurset.

Om jeg var ts ville jeg sagt meg villig til å møte opp på kurs forutsatt at jeg kunne ta fri en dag senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rikkerikke

Jeg mener ikke at det du beskriver er akseptabel adferd. Jeg ville likevel ikke brukt mer energi på dette arbeidsforholdet med den lederen. Det er nå en gang slik at du vanskelig kan forandre andre enn deg selv, og om det ikke er mulig for deg å ha henne som leder ville jeg sluttet. Sikkert ikke hverken retferdig eller ønskelig for deg, men det høres ut som da har brukt de kanaler du kan, og da hadde jeg valgt å bruke energien min på å finne noe annet om det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette hørtes ikke bra ut. Det er ille med sjefer som oppfører seg på denne måten. Har vært i akkurat samme situasjon selv, og man blir helt utmattet. Var sykemedlt fra jobben i 8 uker p.g.a mistrivsel. Da jeg kom tilbake var sjefen sylemeldt også hadde ferie, så han var borte i en lang periode, og jeg stortrivdes. Men med en gang han kom tilbake, begynte problemene igjen. Jeg innså at det eneste som ville hjelpe for meg var å slutte.

Slike personer som din sjef, vil ikke forandre seg. Det samme med min sjef. Jeg merket med en gang når jeg sluttet at jeg hadde mer overskudd og følte meg ikke lenger sliten og "deprimert" hvis du skjønner. Jobbmarkedet er veldig bra nå, så kanskje en ide og begynne og se seg litt rundt?

Masse lykke til videre, og håper at jobbsituasjonen blir bedre for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...