Gå til innhold

handlefritt år

Gjest Kashmir

Anbefalte innlegg

Gjest Bodillen

Inspirert av Eli kari Gjengedal, blir mitt nyttårsforsett å slå et slag for miljøet og gjøre 2008 til et handlefritt år. Planen er å ikke kjøpe ett eneste klesplagg til meg selv i 2008.

Blir spennende å se om det faktisk vil bli veldig vanskelig...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Genialt, Bodilen! :-D (Og velkommen tilbake :hallo: )

Vi har forresten en tråd om grønn shopping nå, både for de som vil redusere sitt forbruk og de som vil kutte deler av den - du er hjertelig velkommen! *peker på signaturen sin*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Genialt, Bodilen! :-D (Og velkommen tilbake :hallo: )

Vi har forresten en tråd om grønn shopping nå, både for de som vil redusere sitt forbruk og de som vil kutte deler av den - du er hjertelig velkommen! *peker på signaturen sin*

Takk for det, Tabris! :)

Grønn shopping 2008 - for et strålende tiltak! Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Den tanken har jeg også tenkt. Jeg har mer enn nok klær som det er.

Ja, og det har vel egentlig de aller fleste? Og er man lei noen klær, så går det jo an å bytte med søstre eller venninner? :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bodillen
Hva med sokker, bh´er og truser?

Ellers skulle jeg klart et halvt år, og så en liten runde. Og så et halvt år igjen....

Satser på å klare meg med det jeg har. Men jeg er ikke innstilt på å bytte denslags med søstre og venninner, altså... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på å klare meg med det jeg har. Men jeg er ikke innstilt på å bytte denslags med søstre og venninner, altså... :fnise:

Jeg klarer meg ikke med dem jeg har, men det er jo forkjellig hvor god kvalitet man har på ting ..... Ser den med bytting, hehe. DEN ville ikke jeg gått med på nei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Personlig kjøper jeg ikke undertøy SÅ ofte så med litt planlegging hadde det nok holdt å kjøpe det i januar 2009.

Men jeg shopper altså ikke klær så ofte, ikke en gang månedlig. Jeg kjøper nytt når det er behov fordi det gamle er utslitt.

Men det er klart at når Eli Kari shopper for 4000 pr måned er det jo mulig å tenke seg godt om en gang til.

Forøvrig tar jeg buss ... ikke bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt for shoppefritt år, men jeg er litt skeptisk dersom en skal sprengshoppe undertøy og strømper og alle mulige klær før nyttår, bare for ikke å kjøpe noe neste år... Da er hensikten litt borte for min del. Målet bør vel være å redusere det totale forbruket - og det gjør en kun ved å tenke langsiktig.

(Ser for meg at Gjengedal fråtser for 50000 kroner på salg i januar 2008... skrekk og gru)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg synes det er VIKTIG med fokus. Det fokuset kan man ha når man shopper normalt også. Det samme gjelder forbruk.

Eks.:

- Har jeg bruk for vinterkåpe?

- Må jeg ha bil? Når bruker jeg den, kunne det vært løst anderledes?

- Hvor mye av det jeg shopper - spesielt på impuls, salg og lignende - blir aldri brukt? Tenker jeg over om de klærne jeg nå skal kjøpe passer sammen med det jeg har nå, eller generer et enkel kjøp av en topp et helt "ras" av nye sko, belte, veske, hårklemme, leppestift ...etc?

- Hvor mye av maten jeg kjøper ender i søppelet? Enten det er via frysen eller fra kjøleskapet? Dette har vært en utfordring for meg tidligere fordi jeg måtte vende meg til at jeg var alene og kjøpe mat deretter.

- Må jeg ha papiravis?

- Må jeg ta i mot reklame i posten?

- Bruker jeg telefonkatalogen på papir? Skulle jeg kanskje registrert meg som en som ikke mottar den?

- Finnes der økologiske/svanemerkede produkter i min nærbutikk?

- Kaster jeg fullt brukelige ting? Finnes der andre alternativer (gjenbruksstasjon/byttehall/Fretex/finn.no)

Osv.

Klarer vi å stille disse spørsmålene hver gang vi står overfor et valg så tror jeg vi er kommet langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg, Blondie65. Veldig bra tips og tankegang.

Et eksempel er når man kjøper et "sett" med f.eks en turkis topp med turkis accessories, så ender man opp med noe som er hyperin i noen måneder, men som ikke passer til noe annet man har og som man "går lei".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt triks er å spørre meg selv når jeg vurderer å kjøpe noe: 'er det behov eller begjær som styrer valget mitt nå'?. Veldig ofte er det begjær... og da har jeg blitt flink til å legge det fra meg igjen!

Endret av s.n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bodillen

Å handle som en gal før januar 2008, vil jo gjøre hele prosjektet bortkastet. Jeg har ingen planer om å gjøre noe sånt, bare leve med det jeg har, og det mener jeg skal gå greit.

Jeg tror nok mye er gjort for folk flest bare ved å bruke hodet litt før man handler. Et shoppingfritt år kan virke drastisk for mange. Jeg ser på det som et artig og utfordrende prosjekt.

Endret av Bodillen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok mye er gjort for folk flest bare ved å bruke hodet litt før man handler. Et shoppingfritt år kan virke drastisk for mange. Jeg ser på det som et artig og utfordrende prosjekt.

Jeg er enig med deg her. Det har så mye å si hvordan vi selv velger å forholde oss til ting. Velger vi å ha en negativ eller positiv vinkling på det vi gjør? Ser vi det som et problem eller en utfodring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvor man kan registrere seg for å ikke få telefonkatalogen?? Jeg har skaffet meg et sånn nei takk til reklame klistermerke, og det er utrolig deilig å slippe all reklamen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom jeg hadde hatt en shoppingkonsulent som kjøpte inn masse jobb-klær til meg hver måned, så hadde det faktisk vært ganske enkelt å unngå å kjøpe klær på en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Dersom jeg hadde hatt en shoppingkonsulent som kjøpte inn masse jobb-klær til meg hver måned, så hadde det faktisk vært ganske enkelt å unngå å kjøpe klær på en stund.

Å? Må du kjøpe jobb klær hver måned? Jeg går i jobb 5 dager i uken og trenger da ikke nye klær hver måned av den grunn.

Skal man representere så er det selvsagt nødvendig å se fresh ut men nye klær hver måned høres drøyt ut uansett.

Uansett Tulipa - det er frivillig om man ønsker å kutte ned på forbruket sitt eller ikke. Hvis du ikke har lyst til det er det helt greit det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...