Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

TVNorge planlegger å sende den svært kontroversielle tv-serien ”To Catch a Predator”, hvor pedofile lures i en felle og avsløres på direkten.

http://www.nrk.no/nyheter/1.4138294

Må si jeg er svært skeptisk til at man skal henge ut folk med navn og ansikt, og det uten at de er dømt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sett dette i USA. Bruken av ordet "pedofil" er jo direkte feil i dette tilfellet. Mange av jentene som det lokkes med er 14-15 år gamle. Det er jo faktisk lovlig i mange land. Ikke at jeg synes noe om det, men det blir helt feil å henge ut folk på tv på den måten.

Skrevet

Hvem bryr seg om lov og rett. Vi snakker jo om seer tall, det er jo bare seer tall som teller.

Skrevet (endret)
TVNorge planlegger å sende den svært kontroversielle tv-serien â€To Catch a Predatorâ€, hvor pedofile lures i en felle og avsløres på direkten.

http://www.nrk.no/nyheter/1.4138294

Må si jeg er svært skeptisk til at man skal henge ut folk med navn og ansikt, og det uten at de er dømt.

Samme her. Det er langt over streken. Men er det meningen at TVNorge skal lage sitt eget show, eller skal de sende den amerikanske varianten?

Men det at man rigger en felle for en slik predator, har jeg sans for, dersom det ikke gjøres som en provokatør-aksjon. Men de er en meget delikat balansegang som jeg ikke ville overlatt til TVNorge å turnere.

Amerikanerne har gjort noe lignende i fht bander som stjeler biler, ved at de ganske enkelt setter fra seg en bil som ser passelig fristende ut, og som det er ganske lett å bryte seg inn i. Etter at en kriminell har tatt åtet og brutt seg inn i bilen, får han noen minutter til å pelle ut utstyr og ransake hanskerom, etc. Så smekker bilens sekundære låssystem i, og det blir umulig å komme seg ut. Hele seansen filmes med flere kameraer. Voila, tekniske bevis og en fengselskandidat som ikke kan stikke av. Instant domfelling, uten at man kaster bort ressurser til etterforskning. Og når man tenker på hvor mange biler en enkelt gatekriminell kan rasere og rundstjele i løpet av en uke, sparer det samfunnet og en mengde enkeltpersoner for et stort tap og mye trøbbel.

Hvis man tilsvarende lar pedofile som jakter på nettet selv ta kontakt med "barn" på chatsider, og sørger for at det er hans eller hennes initiativer som driver utviklingen fremover, så kan man kanskje bruke det som et bevis. Men i det øyeblikket det bikker over til at det blir "åtet" som driver saken frem, så er det bikket over i provokatør-virksomhet, og da kompliseres antakelig den juridiske siden av det.

Hvis det ikke kan brukes i en rettsak, så er hele øvelsen kun egnet til å generere sendetid, og da er det etter min mening totalt forkastelig.

Endret av Mann 42
Skrevet
Hvis man tilsvarende lar pedofile som jakter på nettet selv ta kontakt med "barn" på chatsider, og sørger for at det er hans eller hennes initiativer som driver utviklingen fremover, så kan man kanskje bruke det som et bevis. Men i det øyeblikket det bikker over til at det blir "åtet" som driver saken frem, så er det bikket over i provokatør-virksomhet, og da kompliseres antakelig den juridiske siden av det.

Men hvis det ikke finnes noe barn er det vel ikke ulovlig? :forvirra: Eller er det annerledes med den nye grooming-loven kanskje?

Ellers står det på wikipedia-siden om dette programmet: "... in many cases, the decoy is the first to bring up the subject of sex."

Ytterst tvilsomt. Men det er jo snakk om et land der man kan søke opp kriminelle med navn og bilde selv etter at de har sonet ferdig: http://www.familywatchdog.us/

Hvordan kan man tro at noen kan bli rehabilitert med et system som dette?

Skrevet
Men hvis det ikke finnes noe barn er det vel ikke ulovlig? :forvirra: Eller er det annerledes med den nye grooming-loven kanskje?

Ellers står det på wikipedia-siden om dette programmet: "... in many cases, the decoy is the first to bring up the subject of sex."

Ytterst tvilsomt. Men det er jo snakk om et land der man kan søke opp kriminelle med navn og bilde selv etter at de har sonet ferdig: http://www.familywatchdog.us/

Hvordan kan man tro at noen kan bli rehabilitert med et system som dette?

Hvis det er tilfelle, så er det provokatørvirksomhet, og det er ikke tillatt her i landet. Men jeg skjønner jo godt at det er vanskelig å finne pedofile i store nok kvanta til at det blir ukentlig lørdagsunderholdning av det, og da kan man jo fristes til å ty til desperate åtgjerder. Og etter hva man skjønner, så bruker jo mange av de som jakter etter barn på nettet, ganske lang tid på å bygge opp en relasjon som tillater dem å manipulere offeret. Det er nok en ganske krevende jobb for en underbetalt TV-hacker.

Skrevet
Hvis det er tilfelle, så er det provokatørvirksomhet, og det er ikke tillatt her i landet.

Men det er vel bare ulovlig hvis politiet gjør det? Og det er jo ikke politiet som står bak dette programmet så vidt jeg vet.

Skrevet

Jeg har egentlig ingen problemer med å "ta" folk som svarer på kontaktanonser for å kjøpe sex av 13 år gamle jenter. når jeg har sett det når jeg har vært i usa har det vært helt tydelig at personen de tar for å skulle kjøpe sex er ute etter akkurat det. jentene som spiller de unge jegntene er alltid voksne, men ser unge ut og er sminket veldig unge.

Skrevet
Men det er vel bare ulovlig hvis politiet gjør det? Og det er jo ikke politiet som står bak dette programmet så vidt jeg vet.

Spiller ingen trille. Polititet kan ikke bruke beviser som er fremkommet på ulovlig måte. Så det eneste som kan komme ut av det dersom man skulle gjøre dette, er å støkke en pedo og ruske litt opp i miljøet. Sikkert i og for seg hyggelig for dem som gjør det, men det fører ikke til noe mer. Skal man først jage pedofile, så bør det være med domfellelse som siktemål, og da duger ikke dette konseptet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...