Gå til innhold

Samsyn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Hvordan vet man om man har dårlig samsyn? Får man sjekket det hos optiker, må man i så fall si ifra at man vil få det undersøkt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får sjekket samsynet hos optikeren, men det er kanskje ikke noe man sjekker om det ikke er noe spesielt som tilsier at man burde sjekke det, så det kan være lurt å be spesielt om en sjekk for dette.

Dersom du plutslig har begynt å se dobbelt så bør du få sjekket dette fortest mulig!

Skrevet
Man får sjekket samsynet hos optikeren, men det er kanskje ikke noe man sjekker om det ikke er noe spesielt som tilsier at man burde sjekke det, så det kan være lurt å be spesielt om en sjekk for dette.

Dersom du plutslig har begynt å se dobbelt så bør du få sjekket dette fortest mulig!

Ok. Har aldri spurt om de kunne sjekke det, kanskje jeg burde spørre... Er det det samme som skjult skjeling? Hehe, har ikke plutselig begynt å se dobbelt nei

Skrevet

Jeg skjeler ikke (synlig iallefall) men må lukke det ene øyet for å se klart, ellers blir det dobbelt og uklart. Går greit når jeg fokuserer på noe som er nærme (<10 cm fra øynene) men ved lengre avstander må jeg bruke kun ett øye. Er det dette som er dårlig samsyn?

Skrevet
Jeg skjeler ikke (synlig iallefall) men må lukke det ene øyet for å se klart, ellers blir det dobbelt og uklart. Går greit når jeg fokuserer på noe som er nærme (<10 cm fra øynene) men ved lengre avstander må jeg bruke kun ett øye. Er det dette som er dårlig samsyn?

Hmm.. Kanskje det er det som er skjult skjeling? Bruker du ikke briller eller noe? Jeg har en tendens til å legge hodet ned i boken når jeg leser eller tar notater, men vet ikke helt hvorfor, jeg er nemlig langsynt så det passer jo ikke helt;) Lukker noen ganger det ene øyet når jeg skal lese noe, sånn at jeg ikke mister linjen...

Skrevet (endret)
Hmm.. Kanskje det er det som er skjult skjeling? Bruker du ikke briller eller noe? Jeg har en tendens til å legge hodet ned i boken når jeg leser eller tar notater, men vet ikke helt hvorfor, jeg er nemlig langsynt så det passer jo ikke helt;) Lukker noen ganger det ene øyet når jeg skal lese noe, sånn at jeg ikke mister linjen...

Nei bruker ikke briller. Kanskje jeg skulle spørre legen om det neste gang jeg er der, for folk stusser litt når de ser at jeg kniper igjen det ene øyet når jeg ser på tv :fnise: .

Endret av *Svima*
Skrevet
Nei bruker ikke briller. Kanskje jeg skulle spørre legen om det neste gang jeg er der, for folk stusser litt når de ser at jeg kniper igjen det ene øyet når jeg ser på tv :fnise: .

Hehe, tviler ikke de ser litt rart på deg da... Men jeg lukker øyet mer når jeg leser, hvis jeg sitter normalt fra det jeg leser. Gjør du også det?

Skrevet

Samsyn er vel enkelt forklart at øynene samarbeider om å se. Jeg har ikke samsyn i det hele tatt pga 4 skjeleoperasjoner. Det vil si at jeg ser på begge øynene, men fordi hjernen ikke klarer å koble disse to bildene sammen bruker jeg bare det høyre. Hvis jeg lukker det høyre ser jeg selvfølgelig med det venstre.

Skrevet

Jeg har samsynssvikt og brukt lesebriller på grunn av det i mange år. For en stund siden gjorde jeg en konsentrasjonsøvelse som kalles for tratak og oppdaget til min overaskelse at det gjorde vidunderverker for samsynet. egentlig gjorde jeg bare øvelsen for å bli mer konsentrert.

Øvelsen består i at man først konsentrerer seg (ikke anstrengende men forsiktig) om å se på flammen i et lys man har tent fremfor seg i øyenhøyde, så etter en stund lukker man øynene, da ser man på den refleksjonen av flammen som man har på netthinen og prøver å holde den i området mellom øyenbrynene. Etter hvert merket jeg at det indre blikket mitt var litt skjevt, men at det begynte å gjevne seg ut av denne øvelsen slik at jeg begynte å bruke begge øyne like mye.

Skrevet
Jeg har samsynssvikt og brukt lesebriller på grunn av det i mange år. For en stund siden gjorde jeg en konsentrasjonsøvelse som kalles for tratak og oppdaget til min overaskelse at det gjorde vidunderverker for samsynet. egentlig gjorde jeg bare øvelsen for å bli mer konsentrert.

Øvelsen består i at man først konsentrerer seg (ikke anstrengende men forsiktig) om å se på flammen i et lys man har tent fremfor seg i øyenhøyde, så etter en stund lukker man øynene, da ser man på den refleksjonen av flammen som man har på netthinen og prøver å holde den i området mellom øyenbrynene. Etter hvert merket jeg at det indre blikket mitt var litt skjevt, men at det begynte å gjevne seg ut av denne øvelsen slik at jeg begynte å bruke begge øyne like mye.

Har du sluttet med lesebriller nå da? Hvordan så du når du leste uten lesebriller tidligere? Dvs hva slag symptomer hadde du?

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tror jeg ville fått testet samsynet ja.

En jeg kjenner slet med lesingen og da ble det oppdaget at vedkommende skjegler "feil vei": altså i stedet for at øynene fokuserer på nesen eller "glir inn mot midten" skjeler vedkommende på den måten at øynene er ute av fokus horisontalt. Dermed må fingeren følge når det leses for ellers hopper man opp eller ned flere linjer. Foreldre og skole trodde barnet var ordblind siden lesingen av så stakkato. Briller fikset problemet.

Skrevet

Optiker sjekker for samsyn ja.

Jeg mangler etter sigende samsyn, men merker ingenting til det i hverdagen. Dersom jeg kjenner etter så kan jeg merke at jeg bruker bare ett øye ad gangen. Dette har optikeren min dratt nytte av, for siden jeg bruker linser så får jeg ikke 100% korreksjon på øynene (linsestyrken varierer jo trinnvis), så det ene øyet er korrigert slik at jeg ser best på langt hold med det, mens det andre benyttes til lesing og data :ler: . Dermed kan jeg visstnok klare meg lenger uten lesebriller.

Har diskutert det med optikeren og vi er enige om at siden det manglende samsynet ikke plager meg (ikke dobbeltsyn og ikke hodepine) så er dette en grei måte å gjøre det på.

Skrevet

Er feil med samsynet og skjult skjeling det samme? Hva er i så fall symptomene?

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Fra Helse Bergen sine hjemmesider:

Hva er skjult skjeling?

Svar: Skjult skjeling ("indre skjeling") kalles på fagspråket latent skjeling. Dette vil si at øynene til vanlig står rett og pasienten har normalt samsyn. Når samsynet brytes, for eksempel ved at det ene øyet dekkes til, glir imidlertid øyet fra rett stilling til skjeling (vanligvis utover).

Innlegget endret grunnet copyright.

Lillebøll-mod

Endret av lillebøll
Skrevet

Jeg fikk beskjed fra en optiker en gang at jeg ikke hadde samsyn, men brukte bare briller en periode mens jeg studerte. Da jeg var hos øyelege med barnet så nevnte jeg dette og da tok det ham ca. 2 sekunder å fastslå at jeg hadde samsyn - men at jeg hadde latens skjeling. (Kan ses på bilder før jeg lærte å korrigere det ved bildetaking. I tillegg klarer jeg ikke å se i kikkert uten å lukke det ene øyet (ser to bilder - klarer ikke å kombinere disse bildene).)

Gjest Blondie65
Skrevet
I tillegg klarer jeg ikke å se i kikkert uten å lukke det ene øyet (ser to bilder - klarer ikke å kombinere disse bildene).)

Veldig interessant beskrivelse. Vi ser alle to bilder, men fordi vi har et øye som er dominant "forkaster" hjernen bilde fra det ene øyet. Når vi skal sikte eller se noe med det ene øyet lukker vi det ikke-dominante øyet slik at vi får det rette bildet. Man kan selv teste veldig enkelt hva som er det dominante øyet ved å holde fingeren ca 50 cm foran ansiktet og mot en kant eller et punkt i bakgrunnen slik at fingeren dekker det. Så lukker man vekselsvis et øye og det øyet som fremdeles har fingeren foran bakgrunnen er det dominante.

Mitt er det venstre, og det ser jeg forferdelig dårlig på. I voksen alder kunne optikeren fortelle meg at dette var grunnen til at sport og ballspill var det verste jeg visste på barneskolen (jeg var jo ikke i stand til å treffe en låve selv om jeg stod inne i den).

En liten digresjon ... <popp> tilbake til tema.

Skrevet

Ok, takk for svar. Men hvordan arter det seg for den som lider av skjult skjeling, altså utover det som er vanlig? Ser man rart eller blir man bare vond i øynene? Til deg som har skjult skjeling, hadde briller noen virkning? Jeg ser selv av og til litt rar ut i øynene på bilder, altså som om jeg skulle skjele... Tror kanskje at jeg også lukker det ene øyet når jeg ser i kikkert, men det er kanskje helt vanlig? Eller kanskje ikke siden det da ikke ville bli lagt kikkerter med to "kanaler"? Hmm.. Kan en optiker finne ut av dette?

Gjest Blondie65
Skrevet
Tror kanskje at jeg også lukker det ene øyet når jeg ser i kikkert, men det er kanskje helt vanlig? Eller kanskje ikke siden det da ikke ville bli lagt kikkerter med to "kanaler"? Hmm.. Kan en optiker finne ut av dette?

Har du "normalt" syn skal det ikke være nødvendig å lukke ene øyet når du ser i kikkert.

En optiker finner ut av dette.

I følge den linken jeg la ut fra Helse Bergen arter skjult skjeling seg slik at du får problemer med å følge linjen når du leser. Bokstavene danser litt bortetter siden.

Jeg vil også tro at dersom du gjør "sikte testen" som jeg beskrev vil du ikke få frem noe dominant øye - men "fingeren" vil hoppe frem og tilbake mot bakgrunnen når du skifter øye.

Skrevet
Ok, takk for svar. Men hvordan arter det seg for den som lider av skjult skjeling, altså utover det som er vanlig? Ser man rart eller blir man bare vond i øynene? Til deg som har skjult skjeling, hadde briller noen virkning? Jeg ser selv av og til litt rar ut i øynene på bilder, altså som om jeg skulle skjele... Tror kanskje at jeg også lukker det ene øyet når jeg ser i kikkert, men det er kanskje helt vanlig? Eller kanskje ikke siden det da ikke ville bli lagt kikkerter med to "kanaler"? Hmm.. Kan en optiker finne ut av dette?

Hvis det var meg du mente så bruker jeg ikke briller i dag og har heller ikke bruk for briller. Har ikke hodepine eller noe. Jeg lærte å korrigere øynene mine ved bildetaking på videregående etter at jeg måtte ta nye portrettbildet da jeg var avgangselev. Det gjelder bare å fokusere på kamera - dette er nok for meg for å korrigere.

Kikkert er heldigvis ikke noe tap for meg. :ler:

Har vært veldig obs på dette med barnet, så han har gått til ortoptist for minimal skjeling i 2 år og har hatt lappebehandling - nå er han helt "frisk"meldt.

Skrevet
Hvis det var meg du mente så bruker jeg ikke briller i dag og har heller ikke bruk for briller. Har ikke hodepine eller noe. Jeg lærte å korrigere øynene mine ved bildetaking på videregående etter at jeg måtte ta nye portrettbildet da jeg var avgangselev. Det gjelder bare å fokusere på kamera - dette er nok for meg for å korrigere.

Kikkert er heldigvis ikke noe tap for meg. :ler:

Har vært veldig obs på dette med barnet, så han har gått til ortoptist for minimal skjeling i 2 år og har hatt lappebehandling - nå er han helt "frisk"meldt.

Takk for svar igjen. Det var deg jeg mente ja... Jeg sliter nemlig ved lesing, har problemer med å holde linjen, samt at jeg legger ansiktet veldig langt ned i boken, og da blir jeg veldig for sliten i øyenene. Jeg har bare en liten brytningsfeil, så det burde ikke føre til veldig store ubehageligheter... Syns ofte at det kommer et slags skrått lys over teksten. Det er som om det blinker litt svakt... Dette er selvfølgelig ganske ubehagelig... Når jeg leser eller annet virker det som om jeg bruker det høyre øyet mest, jeg ser nemlig stort sett den høyre siden av nesen. Hvis det var forståelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...