Gjest Gjest_CAT_* Skrevet 26. november 2007 #1 Skrevet 26. november 2007 har noen tips hva som nytter?? jeg liker ikke drepe noen dyr derfor har jeg prøvd tette hull nedenfor vasken med stålull men musa er sterk og har revet det vekk .. har også satt ut skål med salmiakk.. lukten skal få de vekk men nei :s lukter ekkelt i stua et sted er nok døde mus i veggen!! huseiere vil bare sette ut feller men det hjelper jo ikke om noen er døde alt og lukt siver ut.. de gnager hele natta i veggen og løper rundt
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2007 #2 Skrevet 26. november 2007 Er disse musa dine kjæledyr? Jeg er så bløthjertet at jeg gir musene ost uten musefelle.
smaksløk Skrevet 26. november 2007 #3 Skrevet 26. november 2007 (endret) Haha,...jeg hadde samme problem engang.. Stålull er det eneste som hjelper å tette med..men ei lita mus trenger bare et par milimeter for å presse seg gjennom, ei rotte trenger 1-2 cm, de er så myke i kroppen. Uansett, du kan jo kanskje kjøpe ei felle som ikke dreper da, men det eneste som virker er felle. Legg en liten eplebit eller litt smør på fella, tar de med en gang.. Ei mus kommer aldri alene ser du, er alltid i par, og du vet hva som skjer da!!? Da blir det flere...så få ut feller så fort så mulig... Problemet også, hvis du setter ut gift eller lignede, vil de lete etter vann, derfor de ender opp døde i veggen. Men hvis det lukter tror jeg ikke det er mus, for de er så små. Ikke for å skremme deg, men da virker det som enten du har mange mus eller det er en rotte der? Endret 26. november 2007 av smaksløk
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2007 #4 Skrevet 27. november 2007 Haha,...jeg hadde samme problem engang.. Stålull er det eneste som hjelper å tette med..men ei lita mus trenger bare et par milimeter for å presse seg gjennom, ei rotte trenger 1-2 cm, de er så myke i kroppen. Uansett, du kan jo kanskje kjøpe ei felle som ikke dreper da, men det eneste som virker er felle. Legg en liten eplebit eller litt smør på fella, tar de med en gang.. Ei mus kommer aldri alene ser du, er alltid i par, og du vet hva som skjer da!!? Da blir det flere...så få ut feller så fort så mulig... Problemet også, hvis du setter ut gift eller lignede, vil de lete etter vann, derfor de ender opp døde i veggen. Men hvis det lukter tror jeg ikke det er mus, for de er så små. Ikke for å skremme deg, men da virker det som enten du har mange mus eller det er en rotte der? ja er nok mange sikkert hører de løper overalt er jo dyreelsker men holder på bli gal lukt er jo værst.. og de har spist opp forskjellig jeg hadde i skuffene..de kommer seg tydeligvis inn overalt.,. tettet helt med stålull men det er revet ut neste gang jeg kikker ,er full av små muselort også i skapet. men hører jo de løper bak soveromsveggen rundt hele stueveggen ,oppå loft.. og rundt kjøkken... huseier sa hun skulle sette ut feller noe jeg hater men har ventet lenge og prøvd uliek ting.. prøvde med en hjemmelaget felle bøtte men funket ikke musa kom ikke -- huset er elendig isolert så er åpninger under huset så feller hjelper vel neppe ..kommer jo nye.... dårlig tips av huseiere syns jeg pluss hun sa ikke noe om lukta ..som om jeg bare skal sitte hjemme i stanken ... :s nei gift skal jeg nekte de folka allfall hørt det er en grusom død.. men er ikke koselig med feller heller !! noen som har erfaring med bokser med vibrasjonslyd??
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2007 #5 Skrevet 27. november 2007 Er disse musa dine kjæledyr? Jeg er så bløthjertet at jeg gir musene ost uten musefelle. JA VET JEG DREPER HELLER IKKE DYR SÅ ER VANSKELIG... men en kan ikke leve med masse døde dyr i veggen er skikkelig ubehagelig lukt.. og er redd det er brannfarlig og at de gnager så inni veggene er jo ledninger osv... skjult lysanelgg her.. under at de enno virker... ...
snuppelure37 Skrevet 27. november 2007 #6 Skrevet 27. november 2007 Det er nok ikke så veldig mye annet enn musefeller som hjelper. Men dersom musa går i fella, så blir den ikke liggende å lukte såfremt du ikke tømmer den. Vi har prøvd med slike lydgreier som du skal sette i stikkontakten, det hjalp i allefall ikke. Musa satt i kjøkkenskapet 30 cm fra boksen og lea ikke på øyelokkene en gang. Dersom du skal tette med stålull, så må du feste stålulla med ett eller annet, ellers drar bare musa den ut. Vi har brukt akryl til å feste med. Fordelen med stålull er at musa ikke klarer å gnage i den. Ellers kan det være lurt å kjøpe inn masse finmasket netting og legge utenpå muren og evt over åpningen mellom muren og kledningen.
Snuppa 81 Skrevet 27. november 2007 #7 Skrevet 27. november 2007 Vet det kan være vondt å drepe/skade dyr. MEN mus kan forårsake skade på huset ditt.. og som nevnt tidligere her; de kommer sjelden alene.. I fjor vinter bodde jeg i et eldre hus og jeg hørte mus i vegger og (til og med) kjøkkenskap.. Prøvde alt for å bli kvitt dem!! Til slutt ble løsningen musefeller og jeg hadde mus i fella OFTE... Bli kvitt dem !! Heldigvis har jeg flyttet og slipper mus (hvertfall foreløpig) i vinter...
Daria Skrevet 27. november 2007 #8 Skrevet 27. november 2007 Jeg kjøpte sånne lydbokser man plugger inn i stikkontakten, og det hjalp -etterhvert. Det sto på pakken at det kunne ta opp til seks uker før musene ble borte, og det gjorde det. Men etter de seks ukene var musene stort sett borte.
Gjest s.n Skrevet 27. november 2007 #9 Skrevet 27. november 2007 Selv jeg som er veggis mener mus må ut (i forstand festet i en felle...). Både rotter og mus er skadedyr, og som flere har nevnt over kan de gnage seg gjennom ledninger og skape både kortslutning og brann... Kan vel be huseieren kontakte et byrå som kommer inn og rydder opp? Høres ut som det er så ille at en felle eller to ikke fikser problemet. Så er det jo museår i år, så det er vel mange som har problemer...
Leo Skrevet 27. november 2007 #10 Skrevet 27. november 2007 Jeg kjøpte sånne lydbokser man plugger inn i stikkontakten, og det hjalp -etterhvert. Det sto på pakken at det kunne ta opp til seks uker før musene ble borte, og det gjorde det. Men etter de seks ukene var musene stort sett borte.Ulempen er da at det er født minst en ny generasjon mus før boksen begynner å virke... Drektighetstiden hos mus er nemlig i underkant av tre uker Jeg synes heller ikke det er fantastisk å drepe dem, men med tanke på hvor stor skade de kan gjøre og, ikke minst, hvor mange de kan bli i løpet av noen uker, har jeg ingen store betenkligheter med å sette opp feller. Med tanke på at de spiser elektriske ledninger, sprer sykdommer etc. kan de jo være direkte farlige! Vi hadde museinvasjon i garasjen for noen uker siden og i løpet av et par døgn gikk det nærmere 50 stykker i fellene! Ikke utpreget morsom å slå ihjel de som ikke var helt døde, men hadde vi ikke gjort noe med problemet kunne vi vel egentlig bare ha tent på garasjen med bilene i til våren... Siden vi bor slik til at det stadig vil komme nye "kandidater" til utenfra, har vi også gift utplassert og hver dag går jeg meg en runde i hagen og plukker opp de døde musene jeg finner. I selve huset har vi ikke merket noe til mus i år og godt er det. I fjor hadde vi en del, men nå er alle potensielle innganger dekket med nettingbeslag/stålull.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2007 #12 Skrevet 27. november 2007 I huset der jeg bor opplevde naboene flere ganger å ha mus løpende rundt i leilighetene sine. Min leilighet er heldigvis "tett" Men etter at husverten satte opp sånne lydgreier i stikkontaktene i kjelleren har vi ikke vært plaget i det hele tatt. Foreldrene mine fikk også museinvasjon, og kjøpte først en billig type "lyddings" (hva i all verden heter de??), men den virket ikke, så de måtte kjøpe et par dyrere som tydelivis hadde bedre kvalitet, for krafsingen i veggene har stoppet. Nesten litt synd, var veldig stemningsfullt å sitte i kjelleren og lese Roald Dahl mens det tuslet og taslet i veggene
Gjest Eir Skrevet 27. november 2007 #13 Skrevet 27. november 2007 Problemet også, hvis du setter ut gift eller lignede, vil de lete etter vann, derfor de ender opp døde i veggen. Det er en myte, mus har veldig lite behov for vann og får i seg det de trenger via maten, og gift endrer ikke på dette. Vanligvis vil døde mus i veggene ikke lukte noe særlig, men har man uflaks og fuktig vær er 5-6 mus nok til å begynne å lukte. Jeg kjøpte sånne lydbokser man plugger inn i stikkontakten, og det hjalp -etterhvert. Det sto på pakken at det kunne ta opp til seks uker før musene ble borte, og det gjorde det. Men etter de seks ukene var musene stort sett borte. Disse har ingen effekt å snakke om. Når musene blir sultne nok ignorerer de disse. Og siden det er museår i år vil det være for lite mat de aller fleste steder. Den eneste måte å bli kvitt mus i huset på er å redusere bestanden, og da må de drepes. Gift anbefales ikke, siden det er smertefullt og kan skade andre dyr, men man kan kjøpe åtebokser og blodfortynnende åte på feks felleskjøpet (eller kontakte ett skadedyrfirma), og dette er den mest humane måten å ta dem på. Feller kan også brukes i tillegg i starten, dersom man har store, og akutte problemer.
:-) anna Skrevet 27. november 2007 #14 Skrevet 27. november 2007 Jeg er glad i dyr, men jeg har ikke problemer med å ta mus med felle. Jeg vil ikke bruke gift, fordi jeg er redd de skal ligge igjen inne i vegger. Og fordi jeg vil de skal dø kjapt, ikke måtte lide mer enn nødvendig. Min beste kombinasjon er musefeller og katt. Det virker som om kattepusen fører til at musene ikke "slår seg til" hos oss. Det kommer vanligvis inn en eller to i løpet av høsten, men jeg setter opp felle, og får tatt dem i løpet av noen dager. Har et skap som er inni veggen, så jeg får satt ut felle uten at noen andre risikerer å komme bort i den.
smaksløk Skrevet 27. november 2007 #15 Skrevet 27. november 2007 Dersom du skal få de "lydboksene" som du plugger inn til å virke er du nødt å fjerne alt som kan ligne på mat, stearinlys, smuler og fett på benken. Vask over alle flater med fettfjernende såpe (salmiakk f.eks) Og heng all mat o.l. opp på veggen hvor de ikke kan komme til, også søppel bør være fjernet fra gulvet, hvis de ikke finner mat, vil de gå et annet sted å lete..Tilogmed fett på plastbokser o.l. gnager de på, så du må rett og slett fjerne alt de kan gnage på..En felle i tillegg da tar musa lett..Det er etter min menig det mest effektive.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2007 #16 Skrevet 28. november 2007 Sett fram ostebiter.Fang dem i bur å bær dem ut i naturen.
:-) anna Skrevet 28. november 2007 #17 Skrevet 28. november 2007 Sett fram ostebiter.Fang dem i bur å bær dem ut i naturen. Det er mulig jeg oppleves som kynisk her nå men... Altså... når det er kaldt ute så trekker musa inn i hus. Så om man bare bærer dem ut så vil de komme løpende inn igjen. Mus ødelegger mat, de bringer med seg smitte (det gjør dessuten muselort også), de kan gnage istykker det meste, inkludert elektriske ledninger og bygningsmasse, og de formerer seg som bare pokker. Om døde mus blir liggende i veggene så lukter det ubehagelig, og naturlig nok fører muselikene med seg insekter som du ikke synes er så trivelig å ha i huset. (Fleskebiller og larver f.eks) Så visst er mus søte, men det er ikke mye som er søtt med å ha mus i huset. Dessverre. Og om man ikke får tatt de som kommer inn så har man raskt flere musegenerasjoner i hus, og det er heller ikke så søtt lengre. Sett opp feller, sier nå bare jeg.
Leo Skrevet 28. november 2007 #18 Skrevet 28. november 2007 Gift anbefales ikke, siden det er smertefullt og kan skade andre dyr, men man kan kjøpe åtebokser og blodfortynnende åte på feks felleskjøpet (eller kontakte ett skadedyrfirma), og dette er den mest humane måten å ta dem på. Feller kan også brukes i tillegg i starten, dersom man har store, og akutte problemer. Det er denne typen gift vi bruker utendørs og etter antallet døde mus å dømme, er det meget effektivt. Inne bruker vi ikke gift fordi mus, i likhet med de fleste andre dyr, gjemmer seg når de ikke føler seg helt bra og dermed har man plutselig døde mus på steder man absolutt ikke vil ha dem. Jeg har opplevd av en død mus kan spre lukten av kadaver i et helt hus, så det skal ikke så mye til. Innendørs er det feller som gjelder. Å la være å bekjempe skadedyr er i mine øyne ganske tåpelig. Det er ingenting søtt ved et ødelagt og brannfarlig elektrisk anlegg, oppspist isolasjon, musepest, ødelagte klær og møbler osv. osv.
Gjest Eir Skrevet 29. november 2007 #19 Skrevet 29. november 2007 Inne bruker vi ikke gift fordi mus, i likhet med de fleste andre dyr, gjemmer seg når de ikke føler seg helt bra og dermed har man plutselig døde mus på steder man absolutt ikke vil ha dem. Jeg har opplevd av en død mus kan spre lukten av kadaver i et helt hus, så det skal ikke så mye til. Kjøper man skikkelig åte er dette laget nettopp for å unngå dette, ved at den virker så langsomt at musene ikke dør før de er tilbake i bolet sitt. Det er i tillegg svært sjeldent at døde mus råtner, iom at de inneholder svært lite vann tørker de som regel inn når de dør, så dette er ikke noe man trenger å ta hensyn til ved forebyggende systemer.
Leo Skrevet 3. desember 2007 #20 Skrevet 3. desember 2007 Kjøper man skikkelig åte er dette laget nettopp for å unngå dette, ved at den virker så langsomt at musene ikke dør før de er tilbake i bolet sitt. Det er i tillegg svært sjeldent at døde mus råtner, iom at de inneholder svært lite vann tørker de som regel inn når de dør, så dette er ikke noe man trenger å ta hensyn til ved forebyggende systemer. Noe mer skikkelig enn det vi bruker (Klerat) finnes så vidt meg bekjent ikke i lovlig handel. De dør akkurat der det kommer over dem og mus som ikke yngler har da heller ikke noe bol og de som har bol har ikke nødvendigvis dette utendørs. Bare i dag har jeg funnet fire døde mus under trappen og to vedstabelen. I går lå det tre døde midt på garasjegulvet. Forresten har vi gift liggende i åtestasjoner ute hele året, men i går fanget vi igjen 30 mus i garasjen... Og hvis mus ikke råtner, så vet ikke jeg... Jeg har p.t. en død mus liggende mellom isolasjonen og plasten i garasjetaket som jeg kan se og den råtner definitivt! Det hadde den jeg fant bak komfyren der vi bodde før også gjort! At en liten død mus kan bli til så mye gørr og stinke så @£$€ er faktisk helt utrolig! Det vi imidlertid kan være hjertelig enige om er at gift og feller i kombinasjon er det eneste som virker når man har fått ett problem med skadedyr, som mus defintivt er! Godt huset nå er helt tett!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå