Gå til innhold

Eksamensnerver


Gjest Akka

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta min første universitetseksamen nå på torsdag. Og jeg har så sinnsykt angst for å drite meg ut! Jeg føler ikke at jeg behersker hele pensumet, som selvfølgelig er ganske omfattende, og når jeg ser gjennom gamle eksamensoppgaver skjønner jeg ikke hvordan jeg skal klare å skrive en hel masse fornuftig uten hjelpemidler... Jeg som synes vanlige semesteroppgaver med alle mulige hjelpemidler er vanskelig... Føler jeg må "satse" og "spesialisere meg" på et par temaer, og håpe på det beste.

Så, teit spørsmål kanskje, men hvor mange sider er det vanlig å skrive under en eksamen? 6 timers eksamen, studiet gir 15 studiepoeng, og er et emne innenfor media. Åh, utrolig teit spørsmål, men jeg er så nervøs og klarer ikke verken å tenke klart eller huske helt hva faglæreren har sagt...

Jeg tror jeg kommer til å stryke. :gråte: Og det mener jeg helt seriøst. Jeg panikkleser/ser over forelesningsnotater/noterer/pugger uttrykk dagen lang, men har vanskeligheter med å konsentrere meg. Har vondt i magen og klarer ikke å spise normalt... Sover ikke akkurat så veldig godt heller.

Kan ikke noen fortelle om egne erfaringer fra skriftlige eksamener? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Det er helt normalt med eksamensnerver og det er også helt normalt med 41.000 spørsmål når det er første eksamen. Hva er for mye, hva er for lite. Hvor mye forventes det. Har jeg lest rett, vet jeg nok om alt?

Osv. Osv. Osv.

Bare erfaring fra flere eksamener kan gi deg svar på dette.

Jeg ønsker lykke til (fra hun med migreneanfall og oppkast ved den første universitetseksamenen som gikk VELDIG bra ...!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roxie Hart

Jeg er også en nervøs sjel når det gjelder eksamen, men desto bedre når det er overstått!

Selv opplever jeg at når jeg først sitter med eksamensoppgaven foran meg, blir jeg rolig og da kommer ting jeg aldri trodde jeg kunne. Det du leser sitter nok inne i deg et sted, og det kommer når du sitter der.

Vanskelig å gi råd - er man nervøs, så er man nervøs!

(Og husk at nervøsitet ofte er positivt for sluttresultatet!)

Uansett, lykke til!! Det går som regel bra med de fleste som leser på forhånd :klem:

Endret av Roxie Hart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: -ro deg ned! Litt nervøsitet er sunt, å ikke spise eller sove flere dager i forveien er det ikke. Det er ikke verre enn at dersom du stryker, så konter du. Daveit du dessuten hva du går til.

Hvis du er redd for å drite deg ut ift medstudentene dine, så synes ihvertfall jeg at karakteren er din sak, og ikke noe du behøver å dele med andre (det er et av de områdene jeg synes det er helt akseptabelt med en liten løgn).

Se på de gamle eksamensoppgavene, se hva som går igjen, og konsentrer deg om det hvis du må velge. Prøv å løs noen oppgaver.

Når du får eksamenen din, les rolig gjennom alle oppgavene og noter det som først faller deg inne. Prøv å finne ut hvor mye tid du har til rådighet på hver oppgave. IKKE kladd hele oppgaven, kun stikkord. Du skal skrive på gjennomslagspapir (vi gjør i hvertfall det), så ha noen gode penner og linjal til å stryke over med hvis du skriver feil.

Husk legitimasjon!

Hvor mye det er vanlig å skrive varierer helt sikkert. Jeg hadde 3-timerseksamen for noen dager siden, der jeg skrev 10 sider. Andre i klassen skrev 5, mens andre igjen skrev 20, med andre ord helt umulig å si noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk på hvor mange sider du må skrive - det er innhold som teller, ikke antall ord! En kan si med 100 ord mye mer enn andre som skriver 1000 ord om ingenting. Det du må fram til, er det du prøver å si, skulle det da ta 5 sider eller 10.

Ellers - nerver er bra, synes jeg. Det er noe med eksamensnerver som gjør at alt sitter mye bedre. Siste minutt før eksamen føler du at du vet ingenting, men da du før spørsmålene, kommer det bare fra et sted du ikke visste om ;)

Men det er viktig å få nok sovn, spise nok, og hvis du er for nervøs, roe deg litt ned. Det er ikke livsviktig - hvis det ikke går bra, kan du alltid ta det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...