Gå til innhold

Grønn Shopping 2008

Tabris

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
Så flott å se at vi blir stadig flere her inne :jepp:

Det er bare en ting som forbauser meg i disse tider, hvor man blir opplyst i alle kanaler om viktigheten med å ta vare på miljøet, både lokalt og globalt, og har veldokumentert personlig og generell effekt av å gjennomføre ulike tiltak, hvorfor kan nesten alle fortelle om at de blir "mobbet", beskyldt for å være fanatisk o.s.v hvis de velger en slik livsstil?

Hva er det som er galt ettersom "de andre" føler at de har rett til å kalle/beskylde oss for dette?

Tabris har desverre rik erfaring i dette i de mest utenkelige tråder her på forumet, det er helt sykt hva folk føler de har rett å karakterisere henne som :nei:

Vel ...

Jeg tror det må ha sitt utspring for enkelte i at de ikke selv gidder eller har lyst å gjøre noe og derfor er Tabris og andre "miljøtullinger" en konstant påminnelse til deres egen dårlige samvittighet.

Jeg sier ikke at alle er sånn, det er bare påfallende at de som gjør litt selv sjelden eller aldri angriper de som gjør mer enn dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Vannbåren varme er helt fantastisk - kort og godt og rett og slett. :)

I Bergen er det en stor utbygging på gang av vannbåren fjernvarme som kommer fra forbrenning av restavfall. Kort og godt betyr det at varmen som blir av å brenne søppelet brukes til å varme opp vann som går i et ledningsnett inn til bydelene og så kan kontorer og boliglag knytte seg på med en slik "kjele" som fordeler vannet til radiatorer opp gjennom huset. Nei vær snill og ikke spør meg hvordan vannet kan være varmt fremdeles etter turen fra Rådalen til Bergen sentrum, jeg vet ikke. Men jeg skal undersøke, for sant og s har jeg lurt på det selv.

Men i alle fall er det en av grunnene til at jeg ikke er så stor motstander av at plast går i restavfallet for vanlige husholdninger. Jeg vet at det blir brent og dermed blir energi av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Vi har av den typen der man borer etter grunnvann (180 m ned i jorden) som har en konstant temeratur på rundt 4 grader, setter ned et rør og utnytter temeraturen på dette vannet til oppvarming av vann som går i rør i gulvene våre, samt oppvarming av varmtvann.

Har egentlig ikke forstått hele mekanismen bak, jeg heller :fnise: , men et supert system er det. Vi har et hus på ca 250 kvadratmeter boareal, alltid jevn temperatur, slipper å tenke på fyring før man drar på jobb o.s.v., lave strømutgifter, et miljøvennlig system, og ikke minst er det meget allergivennlig.

Det eneste aberet er prisen. Hele systemet kostet oss ca 200 000,-og det er mye penger i en ellers kostbar byggeprosess. På sikt vil man jo spare det inn, men der og da er det en stor utgift. Vi bygde før myndighetene kom med sitt (latterlig lave) tilskudd til pelletsovner og varmepumper, så vi måtte ta hele kostnaden selv.

Uansett, det er verd hver ei krone, med tanke på komfort, miljø og helse :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder beskyldninger og negativitet, så er jeg helt enig med deg. Jeg blir sliten av det innimellom, når jeg gjør det jeg kan til det beste for dyr, lokalmiljø og klimaet generelt - noe jeg ser på som positivt - og blir møtt med likegyldighet og negativitet.

Jeg tror nok Blondie65 har et poeng. Hvis man får stemplet de som snakker om dyrevern og miljø som "fanatikere", så kan man ufarliggjøre alt de sier og dermed slippe å ta stilling til det i sitt eget liv.

Det høres jo helt genialt ut, nextlife, med vannbåren varme, både for miljø og lommebok. Velfortjent skryt, ja! :jepp:

Jeg har selv brukt litt tid i en Life helsekostbutikk i kveld. Jeg kjøpte Kingfisher tannkrem, vegansk sjokolade til helga, håndsåper, vegansk pålegg og noen middagskaker som så spennende ut.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars

Må skryte litt av vannbåren varme jeg også, i blokkene her er alle radiatorene, varmekabler på badet og varmtvannet varmet opp av vannbåren varme fra søppelforbrenning. Så strømutgiftene er lave, og vi har jevn og allergifri varme hele tiden. Helt genialt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Og nå er det jo noen nye EU-regler på trappene vi må forholde oss til. Innen 2009 (tror jeg) skal alle avfallsdeponi avskaffes, og det avfallet som i dag bare legges i deponier rundt om i Norge skal brennes, og varmen skal utnyttes til oppvarming. Dette er virkelig et stort skritt i riktig retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tulipa
Når det gjelder beskyldninger og negativitet, så er jeg helt enig med deg. Jeg blir sliten av det innimellom, når jeg gjør det jeg kan til det beste for dyr, lokalmiljø og klimaet generelt - noe jeg ser på som positivt - og blir møtt med likegyldighet og negativitet.

Jeg tror nok Blondie65 har et poeng. Hvis man får stemplet de som snakker om dyrevern og miljø som "fanatikere", så kan man ufarliggjøre alt de sier og dermed slippe å ta stilling til det i sitt eget liv.

Det høres jo helt genialt ut, nextlife, med vannbåren varme, både for miljø og lommebok. Velfortjent skryt, ja! :jepp:

Jeg har selv brukt litt tid i en Life helsekostbutikk i kveld. Jeg kjøpte Kingfisher tannkrem, vegansk sjokolade til helga, håndsåper, vegansk pålegg og noen middagskaker som så spennende ut.

Man må da få lov å stille kritiske spørsmål uten å bli beskylt for å være en likegyldig person .. Og det er mye jeg er kritisk til i miljødebatten. For det første poenget med å rose Eli Kari Gjengedal for å spare over 50.000 kroner ved å ikke kjøpe seg nye klær ifjor .. det er temmelig mye mer penger enn vanlige mennesker bruker på klær .. og ihvertfall en tankevekker når man vet at de ikke bruker 1 øre på jobb-klær for de blir kjøpt inn av TV2`s egen kleskonsulent for TV`s egne penger .. Hvis jeg trekker fra pengene jeg bruker til jobb-klær så går det faktisk ikke så mye penger på klær .. Folk flest trenger klær til jobben .. og veldig mange bør kle seg litt representativt og gjerne ikke komme med samme habitt flere dager på rad ..

Jeg stiller også spørsmål ved vannbåren varme .. vi valgte nemlig å ikke legge inn dette i huset da vi bygde for noen år siden .. Når vi regnet på det så ville vi ikke tjene noenting .. for det er så vanvittig dyrt å legge inn i boligen. Og de naboene som la det inn må allikevel fyre i peisen på kalde dager .. den vannbårne varmen holder ikke til å varme opp en stor enebolig på iskalde dager.

Og senest idag diskuterte jeg dette med en kollega .. han bor i en mellomstor leilighet i en lavblokk med vannbåren varme .. Og selvom han får varme fra omkringliggende leiligheter - og er en pendler som reiser hjem hver helg og aldri lager varm mat hjemme så var strømregningen på 1700 kroner for en 2-månedersperiode .. og det var ikke på den kaldeste tiden heller .. I tillegg synes han ikke at det ble skikkelig varmt.

Så jeg mener at vannbåren varme må bli langt billigere og mye bedre før det vil lønne seg for folk å legge dette inn i store, nye eneboliger.

Endret av Tulipa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

I dag opplevde jeg for første gang skryt for at jeg sa nei til pose. Varene var kommet i posen og alt (sånn liten sak igjen) og da jeg sa "nei jeg skal ikke ha pose" sa ekspeditøren at det var bra at folk nå begynte å si nei til unødvendige poser. :)

Skjekt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal man få lov til å være kritisk, men det blir litt slitsomt når det bare er fokus på det negative - og kritikken gjentatte ganger forekommer i en tråd hvor den vel egentlig ikke hører helt hjemme. :)

Ellers er jeg kjempeglad i dag - vi var først og handlet på Meny, hvor minst 90 % av det vi kjøpte var økologisk! Etterpå reiste vi opp til det økologiske gårdsutsalget vi har her - hvor vel bortimot alt som selges er økologisk. Der kjøpte vi til og med økologisk brus og chips! :hoppe:

Så nå sitter vi her hjemme med masse økologiske varer, både til middag og til kos. Mens jeg skriver dette innlegget knasker jeg sunne, økologiske mandler.

Edit: Genialt, Blondie65!

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife
Jeg stiller også spørsmål ved vannbåren varme .. vi valgte nemlig å ikke legge inn dette i huset da vi bygde for noen år siden .. Når vi regnet på det så ville vi ikke tjene noenting .. for det er så vanvittig dyrt å legge inn i boligen. Og de naboene som la det inn må allikevel fyre i peisen på kalde dager .. den vannbårne varmen holder ikke til å varme opp en stor enebolig på iskalde dager.

Jeg er helt enig med deg at det burde være langt billigere å legge inn vannbåren varme i hus, men jeg er helt uenig i det du ellers hevder her. Vi har nå levd med vannbåren varme i 4 år, vi har ca halvparten av det strømforbruket vi ville hatt uten denne formen for oppvarming. Vårt hus er på 3 etg, ca 250 kvadrat boflate, og vi har vannsløyfer i alle rom. Etter våre beregninger vil vi ha spart inn systemet etter 7-10 år. Vi har satt inn ovn for vedfyring, sånn just in case, det eneste som har vært i den ovnen på 4 år er telys. Vi bor i Nordnorge, og her er det til tider veldig kaldt, og vi har til dags dato ikke frosset i huset

Når man legger sammen den økonomiske,-den helsemessige og den miljømessige gevinsten er jeg overhode ikke i tvil om at vi valgte rett, og kommer aldri til å gi meg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også og lette i Stavanger etter heliosbutikken, men ser ut som om den er nedlagt. :(

Du vet om gårds-butikken på Ullandhaug, der har de vel endel Helios-produkter?

Så flott å se at vi blir stadig flere her inne :jepp:

Det er bare en ting som forbauser meg i disse tider, hvor man blir opplyst i alle kanaler om viktigheten med å ta vare på miljøet, både lokalt og globalt, og har veldokumentert personlig og generell effekt av å gjennomføre ulike tiltak, hvorfor kan nesten alle fortelle om at de blir "mobbet", beskyldt for å være fanatisk o.s.v hvis de velger en slik livsstil?

Hva er det som er galt ettersom "de andre" føler at de har rett til å kalle/beskylde oss for dette?

Tabris har desverre rik erfaring i dette i de mest utenkelige tråder her på forumet, det er helt sykt hva folk føler de har rett å karakterisere henne som :nei:

Jeg havnet i en diskusjon om dette her med svigerfar i jula, han mener at klimadebatten og alt snakk om miljøvennlig livsstil er opphausset og overdrevet. Tror det er mange som han, som heller vil lukke øynene og tro at det går over uten at vi behøver å gjøre noe med det..

Ellers er jeg kjempeglad i dag - vi var først og handlet på Meny, hvor minst 90 % av det vi kjøpte var økologisk! Etterpå reiste vi opp til det økologiske gårdsutsalget vi har her - hvor vel bortimot alt som selges er økologisk. Der kjøpte vi til og med økologisk brus og chips! :hoppe:

Så nå sitter vi her hjemme med masse økologiske varer, både til middag og til kos. Mens jeg skriver dette innlegget knasker jeg sunne, økologiske mandler.

Edit: Genialt, Blondie65!

Kan jeg spørre hvilket gårdsbruk det er? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det er den du nevnte først - den som selger økologiske produkter på Ullandhaug, nær universitetet og den botaniske hagen. :) Anbefaler alle som kan til å gå dit - de har masse genialt! Godt utvalg av økologisk kjøtt også, for de som spiser det. De hadde til og med økologisk laks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det er den du nevnte først - den som selger økologiske produkter på Ullandhaug, nær universitetet og den botaniske hagen. :) Anbefaler alle som kan til å gå dit - de har masse genialt! Godt utvalg av økologisk kjøtt også, for de som spiser det. De hadde til og med økologisk laks!

Det var det jeg kanskje trodde ja. :)

Enig i at de har utrolig mye der, også av klær i ubehandlet ull. :) Og de kan ta inn tøybleier hvis noen ønsker det. ;)

Skal ta en tur innom neste gang jeg er i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest barelillemeg
De hadde til og med økologisk laks!

Jeg må inrømme at jeg ikke helt skjønner det med økologisk fisk --- for at fisken skal være økologisk må den jo være oppdrettsfisk, og altså leve i en innhenging... Er det spesielle krav til disse innhengingene som gjør noe mer økologisk enn annet, eller er det utelukkende fóret det dreier seg om mht til økologisk fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Dette med økologisk laks har jeg aldri tenkt på, men ser helt klart at dette er et produkt jeg ikke kommer til å kjøpe da jeg unngår oppdrettsfisk om jeg kan.

Fra reglene til Debio (godkjenningsorganet til Økologiske matvarer i Norge):

Økologisk akvakultur omfatter oppdrett av ulike arter i ferskvann, brakk-vann og saltvann, samt transport og slakting av disse arter. Artene i akva-kultur kan være karnivore, herbivore eller omnivore (kjøtt-, plante- eller alt-etende) i alle stadier. Disse kan oppdrettes i alle former for landbaserte og flytende/nedsenkbare innhegninger i sjø og ferskvann, eller i dam/innsjø med naturlig avgrensning og hvor området er inspiserbart.

Om foring:

Fôr i økologisk akvakultur må være av god kvalitet og ernæringsmessig sammensatt slik at det passer til arten.

Fôret skal bestå av økologisk produserte fôrvarer og/eller fôrvarer med opp-hav i ville akvatiske bestander. Av ressursmessige hensyn skal akvatiske fôrråvarer komme fra bestander som ikke brukes til menneskeføde, og fra biprodukter. Det er et overordnet prinsipp at marine fôrråvarer har utgangspunkt i bestander som forvaltes på en bærekraftig måte, tar hensyn til de totale marine økosystemenes funksjon og fortrinnsvis kommer fra miljøsertifiserte fiskerier.

Resten kan leses på Debio's sider, pga KG's regler om kopirettigheter.

Tabby, mod

Endret av Tabby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var det jeg også tenkte egentlig. Vi kjøpte det der og da - litt korttenkt - men vi ble enige etterpå om at vi ikke skulle kjøpe det igjen. Det hjelper ikke om fôret de får er økologisk når de fortsatt er i samme innhegning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest barelillemeg

Takk Blondie65 - du er så grundig i alt du gjør :Nikke:

Når jeg leser slik lister begynner jeg alltid å tenke på hvordan det er for de fiskene som IKKE er økologiske... Når det er behov for å liste opp så masse for at det skal sertifiseres som økologisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Vel økologisk er et kvalitetsstempel. Det er ikke bare å kalle det for det - det skal være det også. Men jeg personlig synes det er kvalmt at oppdrettsfisk kan være økologisk.

Jeg forstår selvsagt at fisk som har levd sitt liv i naturen ikke kan kontrolleres slik at den kan kalles økologisk, men da hadde det vært bedre å ikke ha et økologisk alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi... Jeg tenker ikke så langt jeg. Kjøpte økologisk røykelaks til jul. Nå mistet jeg lysten på å kjøpe det igjen. Ikke det at jeg kjøper røykelaks så ofte da, ikke spesielt glad i det. Er kun til jul og når jeg lager koldtbord.

Ellers så er jeg litt glad i dag :jepp: Mannen har sagt at vaskenøtter egentlig hørtes veldig smart ut og ba meg bestille en sånn liten prøvepose i første omgang, så får vi se da :) må først bruke opp all neutralen som jeg kjøpte inn på tilbud bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Bare et lite hjertesukk.....

2 av oss i husstanden er allergikere, og det er noen ting vi reagerer anafylaktisk på. I tillegg har den ene av oss en annen sykdom som gjør at vi må ta mange forholdsregler i matveien. Summen av dette er hodebry. Hvordan skal vi leve et liv der vi greier å ta hensyn til det etiske, miljøet, dyrene, oss selv,-med våre spesialbehov o.s.v.

Det som er positivt er at man opparbeider seg en enorm kunnskap om innholdet i det man fører i seg, hvem søren tenker på at plasterfjerner kan innehold spor av nøtter? Eller at tomater kan være genmanipulerte med gener fra fisk?

Det som er synd for oss er at det er noen naturlig ingredisenser vi reagerer på, og derfor mange økologiske varer vi er forhindret fra å bruke.

En annen positiv ting er at stort sett all mat lages fra grunnen her i huset, og det er jo både en helsemessig,-og en miljøgevinst i det.

Aprops tomater,- ICA selger noen fantastiske villtomater. Det er ei lita plast(!)eske med bittesmå tomater, de er spraglete, røde, gule grønne og lilla. Har økologisk merke. De er aldeles nydelig, både til å "knaske", og til å lage saus o.l. av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...