Tabris Skrevet 29. november 2007 Forfatter #61 Del Skrevet 29. november 2007 Å, det var et genialt nett. :-D Bedre enn det jeg har, som reklamerer for Coop på den ene siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Advena Skrevet 29. november 2007 #62 Del Skrevet 29. november 2007 Men det nettet fra WWF er ikke kjempestort, da.. (Jeg har det samme ) Jeg har et stort fra Australia (men kanskje litt ork å reise ned dit for å kjøpe et nett), og et svææært jeg kjøpte på Cubus med masse farger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 29. november 2007 #63 Del Skrevet 29. november 2007 Men det nettet fra WWF er ikke kjempestort, da.. (Jeg har det samme ) Jeg har et stort fra Australia (men kanskje litt ork å reise ned dit for å kjøpe et nett), og et svææært jeg kjøpte på Cubus med masse farger. Jeg går til og fra butikken, så det er uaktuelt med noe kjempestort for det klarer jeg ikke bære likevel. Uansett håper jeg at butikkene etterhvert "ser oss" og lager egne nett. Og - jeg var inne på Rema sine hjemmesider og leste litt og de er i alle fall opptatt av både etisk handel og miljøet. På papiret i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Advena Skrevet 29. november 2007 #64 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Jeg går til og fra butikken, så det er uaktuelt med noe kjempestort for det klarer jeg ikke bære likevel. Da er det kjempegreit, for det har jo litt lange reimer også. Endret 29. november 2007 av Advena Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodillen Skrevet 29. november 2007 #65 Del Skrevet 29. november 2007 Jeg går til og fra butikken, så det er uaktuelt med noe kjempestort for det klarer jeg ikke bære likevel. Uansett håper jeg at butikkene etterhvert "ser oss" og lager egne nett. Og - jeg var inne på Rema sine hjemmesider og leste litt og de er i alle fall opptatt av både etisk handel og miljøet. På papiret i alle fall. Det var billig, i hvert fall! Men hvor stort er det, egentlig? På størrelse med en vanlig plastpose? Selv kjører jeg oftest til butikken, siden jeg handler så mye av gangen. Men med den prisen går det jo fint an å kjøpe to-tre stykker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Advena Skrevet 29. november 2007 #66 Del Skrevet 29. november 2007 Det var billig, i hvert fall! Men hvor stort er det, egentlig? På størrelse med en vanlig plastpose? Selv kjører jeg oftest til butikken, siden jeg handler så mye av gangen. Men med den prisen går det jo fint an å kjøpe to-tre stykker. Jeg mener den er på størrelse med en vanlig plastpose, eller kanskje litt mindre. Men det er min oppfatning, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 30. november 2007 #67 Del Skrevet 30. november 2007 Det var billig, i hvert fall! Men hvor stort er det, egentlig? På størrelse med en vanlig plastpose? Selv kjører jeg oftest til butikken, siden jeg handler så mye av gangen. Men med den prisen går det jo fint an å kjøpe to-tre stykker. Jeg skal måle det når det ankommer. Vurderer å kjøpe flere og ha et fast i de forskjellige veskene jeg bruker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 30. november 2007 #68 Del Skrevet 30. november 2007 Her kan til og med de miljøbevisste produktene bli bedre - jeg har enda ikke sett refill til Ecovers speilvask (Jiff er foran her...). grrr Du kan jo istedenfor bruke en mikrofiberklut for glass - syns det fungerer vel så bra jeg. Apropos handleposer, jeg har noen fra Frankrike, hvor det i sommer innførte forbud mot poser i matbutikkene. Istedenfor kjøper man flergangsposer til en euro, og når de blir utslitt, får man en ny i innbytte mot den gamle. Hvorfor har ingen norske politikere guts til noe lignende? Det skal riktignok sies at Frankrike er mye bedre på ruller med søppelposer enn oss, men det er jo mye dårlige plastkvalitet og ergo bedre enn høykvalitetsposene vi bruker i bosspannet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 1. desember 2007 #69 Del Skrevet 1. desember 2007 I dag begynner vi søppelsortering her... er vel sikkert et av de siste stedene i landet?! Tar mye plass under vasken da - men nå har jeg fått plassert tre dunker der - til plast, matavfall og restavfall. Papir har vi alltid sortert ut. Skal ikke påpeke meg selv som kjempe miljøvennlig, men jeg prøver og gjøre litt. Det er verre med sambo - som ikke helt forstår nødvendigheten tror jeg, men jeg håper han gidder å klare å innordne seg etter det nye søppelsystemet. Har innstallert en liten peisovn hjemme - og så leste jeg om den på nett, (den har visst vunnet en designpris ) Og der står det at den er miljøvennlig - produserer lite røyk og avfall - omdanner isteden mesteparten av energien til varme. Det er fint Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 1. desember 2007 Forfatter #70 Del Skrevet 1. desember 2007 Jeg synes jeg hørte snakk om at Stavanger vurderer å bli plastposefri...? Det hadde i såfall vært genialt. :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 1. desember 2007 #71 Del Skrevet 1. desember 2007 Angående handlenett, så har jeg store planer om å hekle mitt eget. Jeg har oppskriften i en bok, så jeg får ikke lagt den ut, men den så hvertfall veldig grei ut, med massevis av luftmasker som på en måte hekles i hverandre. Det er altså mange muligheter, spesielt hvis man er glad i håndarbeid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 1. desember 2007 #72 Del Skrevet 1. desember 2007 Ja, da henger jeg meg på her inne Jeg mener selv jeg er bevisst både på miljø, etikk og helse når jeg vurderer innkjøp. Dette er heldigvis noe som er økende bevissthet på, men desverre ikke i like stor grad hos produsenter og handelsstand. Mitt øverste mål er å få butikkene i lokalområdet til å ta inn flere varer i kategorien miljøvennlig, økologisk og fairtrade. Utvalget pr. i dag er meget begrenset for å si det mildt. Selv om jeg planlegger godt synes jeg at jeg bruker alt for mye tid til å lete byen rundt etter de ulike varene jeg trenger i det daglige husholdet. Må gjerne innom 5-6 butikker for å få alt jeg trenger. På den lokale Icabutikken har de et trist utvalg av overnevnte produkter, men en super driver som virkelig prøver å gjøre meg til lags så utvalget der øker stadig. Jeg skal fortsette å være bevisst på hvilke behov familien har, og nødvendighetn av innkjøp vurderes nøye. Et annet prioritert område vil være å forøke å øke bevisstheten rundt emnet hos Storemor på 18. Hun er desverre ikke helt der ennå, studerer og jobber, har relativt god inntekt som i stor grad går til bildrift og shopping, så der har jeg en jobb å gjøre. Når jeg gjør mine innkjøp skal jeg fortsette å være kritisk til varen jeg kjøper. Enhver som skal selge noe til meg skal fortsatt få lov å dokumentere at varen ikke bryter med etiske eller miljømessige hensyn. (Har et prosjekt gående ang. hvilket skinn som er brukt i en pengbok jeg tenker å kjøpe, butikken har ennå, etter 2 mnd ikke greid å fortelle meg hvilket,-og hvorfra skinnet kommer ) Skal forsøke å få ned strømforbruket med ca 500 kWh pr. år. Har ikke mye å gå på her, ettersom vi har vannbåret varme, balansert ventilasjon, og gjennomført alle anbefalte enøktiltak. Tja, det var det jeg hadde å komme med i denne omgang. Forresten, jeg sykler på butikken, og bruker ryggsekk når jeg handler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 1. desember 2007 #73 Del Skrevet 1. desember 2007 Forresten, i disse førjulstider må man jo ha adventskalender : http://www.gronnhverdag.no/adventskalender2007.php Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CW13 Skrevet 1. desember 2007 #74 Del Skrevet 1. desember 2007 Jeg slenger meg med o denne tråden. Har også en plan om å bli mer bevisst når det gjelder forbruk, la bilen stå og velge bedre varer. I tillegg til handlenett kan jeg anbefale at dere skaffer en bra ryggsekk. Helt perfekt når man går eller sykler i steden for handlenett. Eventuelt kanskje sykkelkurver om man bruker sykkelen når man storhandler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 1. desember 2007 Forfatter #75 Del Skrevet 1. desember 2007 Velkommen på lasset, nextlife og CW13! Så bra at du våger å stille spørsmål og krav til slike ting, nextlife. Flere skulle gjort det! Enig, CW13 (og nextlife), ryggsekk er veldig smart. Jeg bruker det selv, kan bære tyngre ting på ryggen enn i poser/nett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Advena Skrevet 1. desember 2007 #76 Del Skrevet 1. desember 2007 Velkommen til nye folk! Da jeg jobbet i matbutikk, ble jeg obs på at flere og flere faktisk tok med seg enten egne poser, eller hadde ryggsekk. Kjempefint! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 1. desember 2007 #77 Del Skrevet 1. desember 2007 Apropos handleposer, jeg har noen fra Frankrike, hvor det i sommer innførte forbud mot poser i matbutikkene. Istedenfor kjøper man flergangsposer til en euro, og når de blir utslitt, får man en ny i innbytte mot den gamle. Hvorfor har ingen norske politikere guts til noe lignende? Det skal riktignok sies at Frankrike er mye bedre på ruller med søppelposer enn oss, men det er jo mye dårlige plastkvalitet og ergo bedre enn høykvalitetsposene vi bruker i bosspannet. Det handler ikke om at man ikke gidder, men man utreder (i hjel dessverre) bedre alternativ som ikke skaper større problemer. For oss i det daglige er det veldig synlig med alle plastposene som flyter ut av kjøkkenskuffen eller ligger slengt utenfor butikken. Derfor tenker vi "kill kill" på det. Og det er bra at vi tar et eget initiativ på det og tenker at dette skal VI gjøre noe med for vår del. Men det er ikke plastposene som er det store store problemet for søppelhaugen. Det er all den krympeplasten som kommer med alt som blir kjøpt: Pakke med tre paprika - pakket i krympeplast Pakke med løk - pakket i plastikk netting Ny kontorstol - pakket i krympeplast (mye av det til og med) Hotellkjøkkenet får varer fra leverandør to ganger pr uke - hele pallen er "snurret" i krympeplast. I tillegg kommer plastdunker, plastflasker, plastspann - etc. Det verste med disse er at disse kunne vært gjenbrukt (refill prinsipp) men ingen vaskebyrå eller restauranter f.eks. gjenbruker disse svære dunkene annet enn til internt bruk (syltetøybøtte brukes til oppbevaring av mat). De burde jo vært levert i retur til leverandør for påfyll! Og pizza med BÅDE papiremballasje OG plastemballasje. Plastposene - selv om det er for mange av dem - blir i det minste gjenbrukt som søppelposer. Restavfallet med pose blir brent her i Bergen og varmen blir energigjenvunnet til fjernvarme. Hva kan vi gjøre? Vel. Gode ideer for å ta med frukt og grønt fra butikk i løs vekt uten bruk av plastposer mottas med takk. Det lar seg nok ikke gjøre sånn helt uten videre. (Og bare for å "toppa heila dritten" så er nå soppposene kommet med plastvindu ... sjeeeeeeesssssssh ...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 1. desember 2007 #78 Del Skrevet 1. desember 2007 I dag begynner vi søppelsortering her... er vel sikkert et av de siste stedene i landet?! Tar mye plass under vasken da - men nå har jeg fått plassert tre dunker der - til plast, matavfall og restavfall. Papir har vi alltid sortert ut. Skal ikke påpeke meg selv som kjempe miljøvennlig, men jeg prøver og gjøre litt. Det er verre med sambo - som ikke helt forstår nødvendigheten tror jeg, men jeg håper han gidder å klare å innordne seg etter det nye søppelsystemet. Har innstallert en liten peisovn hjemme - og så leste jeg om den på nett, (den har visst vunnet en designpris ) Og der står det at den er miljøvennlig - produserer lite røyk og avfall - omdanner isteden mesteparten av energien til varme. Det er fint I Bergen sorterer vi ikke ut matavfallet - det lar seg ikke gjøre pga at vi ikke har noe sted å gjøre av det. Hoteller/restauranter leverte tidligere matavfall til dyrefor, men det ble det slutt på for ca et år siden pga at det var uetisk (griser som spiser kotelettrester). Nå blir restaurantmatavfallet levert til kompostering og det må kjøres lange veier for å få det til. Husholdningsmatavfall blir for tiden brent og dermed energigjenvunnet til fjernvarme. Det er mye enklere å sortere enn man tror. Først tenker man "å herk asså" men oppdager fort at det blir en vane. PÅ jobben er det den eldre garde som er verst å få med på det. Den yngre garde skjønner godt at det må gjøres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 1. desember 2007 #79 Del Skrevet 1. desember 2007 Forresten, i disse førjulstider må man jo ha adventskalender : http://www.gronnhverdag.no/adventskalender2007.php Jeg har hørt om julekalenderen din allerede og den hadde jeg skikkelig sansen for Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 1. desember 2007 Forfatter #80 Del Skrevet 1. desember 2007 Kanskje frukt og grønt i papposer i stedet for plastposer hadde vært noe? De kan i hvertfall gjenvinnes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå