Gå til innhold

informatikk/datautdanning


Gjest datawomah

Anbefalte innlegg

Gjest datawomah

Hei hei :)

Jeg er ei 20 år gammel jente som for tiden tar 2MX + noen andre fag som privatist på privatskole. Har fått øynene opp for informatikkstudiet, og tror det er noe for meg.

Men i dag var jeg på sånn rådgiversamtale, bare for å høre om et fag jeg skal ta opp i vårsemesteret. Da rådgiveren så timeplanen min, og hørte at jeg kanskje skulle studere informatikk, spurte han: "Men tror du det ikke er lurt med mer matematikk?".

Jeg har tidligere dette skoleåret kuttet ut 3MX (hadde opprinnelig 2+3MX på et år), fordi det ble for mye å holde styr på, og jeg var ikke helt fornøyd med læreren heller. Jeg har virkelig ikke lyst til å ta opp enda fler fag etter dette året, vil egentlig bare starte på studiene.

Lurer på om noen har erfaring med informatikk/ evt. annen datautdanning, og lurer på om jeg kan klare meg med 2MX (det er trossalt det som er "grensa" for å komme inn) på studiet? Ble veldig usikker når rådgiveren stilte dette spørsmålet. Men vet jo ikke hvor mye peiling han har på akkurat den utdanningen da.

Hvis noen går/kjenner noen som går på studiet, vil jeg også gjerne høre litt om erfaringer/jobbmuligheter osv?

Dette ble veldig kronglete og mye for et såpass lite spørsmål, men håper dere forstod :) takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjesta:)

Jeg ser ingen grunn til at du må ha så forferdelig mye matte! Jeg fikk karakter 1 (stryk) i 1MY på allmenn grunnkurs, likevel jobber jeg innen informatikk i dag! Det skal også nevnes at jeg ikke tok informatikk-studie, men kom meg innom yrket med en god porsjon flaks. Lykke til, jobben er vanvittig spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil bli ingeniør må du ha matte. Noen av høgskolene arrangerer forkurs i matte og fysikk slik at du kvalifiserer til opptak.

For mer "standard" IT-utdanning trenger du ikke matte, tror jeg, men sannelig ikke helt sikker. Hva med å sjekke på nettsidene til aktuelle skoler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer holder på med master i informatikk, og han er veldig glad for at han har 3mx. Det er en god del matematikk både på bachelor og masternivå, og uten gode mattekunnskaper ville enkelte av fagene vært tunge å komme seg gjennom.

Det kreves 2mx (eller 2my/3mz) for å komme inn på studiet, men det står på universitetet sine sider at de anbefaler at en også har kunnskap tilsvarende 3mx.

(han har også to års it-utdanning fra en privat høyskole og der hadde han ikke noe behov for mattekunnskaper)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte informatikk på universitetet i Oslo og eneste grunnlaget jeg hadde var matte fra 1.klasse videregående. Det var litt tøft de første månedene men fullstendig overkommelig dersom du er litt målrettet. Jeg lånte mattebøkene fra 2. og 3 klasse og støttet meg til dem når jeg hadde behov for å få matet manglende kunnskaper inn med teskje.

Nå har jeg noen år arbeidserfaring som programmerer og har aldri savnet noen mattekunnskaper (som jeg ikke har kunnet tilegne meg underveis i arbeidet mitt).

It er ganske generelt begrep. Om du har behov for veldig gode forkunnskaper i matte avhenger litt av hvilken retning innen IT du ønsker å utdanne deg innenfor. Jobbmulighetene er mange og innenfor nesten alle bransjer/fagområder.

Om du bor i Oslo kan du stikke innom på od@ nettverket sin neste samling på Onkel Donald i morgen (27.sep ). Her kan du prate med mange jenter i ulike itstillinger og få litt tips&tricks samt ta en øl eller to med oss. Send meg gjerne en privatmld om du har flere spørsmål eller har lyst å henge deg på for å få mer "innside info" om hvordan yrket er fra andre kvinner.

Lykke til med valget. Jeg har aldri angret et sekund på mitt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

It er et veldig omfattende begrep. På UiB er "datautdanningen" delt opp over tre forskjellige fakulteter, HF, SV og mat.nat. Til datalinguistikk (HF) og informasjnsvitenskap (SV) trenger du ikke matte. Informatikk derimot, på mat.nat., der trenger du matte. Ikke til de grunnleggende programmeringsfagene, men i de videregående fagene trenger du en god del. De fleste som studerer informatikk tar også en god del mattefag på universitetet.

Skal du studere it som går mest på programmering, design, og slikt, så går det vel greit uten 3mx, dog det ikke skader å ha det. Har du tenkt deg mer over på ting som kryptologi og slikt, så trenger du -mye- matte.

Men det er ikke bare selve mattekunnskapene du får bruk for, det er vel så mye selve tenkemåten. Det å analysere problemer logisk, dele dem opp i underproblemer, finne ut hvilke verktøyer du kan bruke til å løse dem og sette dem sammen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...