Gå til innhold

Downlights og spoter - bare til bry?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Hiawatha_*
Skrevet

Hei, hei igjen.

Vi har kjøpt et hus som skal pusses opp og det er mange ting å ta stilling til; blant annet lys.

Da vi pusset opp her i bor nå var downlights og spotbelysning en selvfølge, og det ser det ut til at det har vært for de fleste. jeg er imidlertid mektig lei av å bytte pærer i både tid og utide i "1000" små lamper hvor glassene må skrus av med skrutrekker for å gjøre det ekstra irriterende. Har i tillegg observert at de to gammeldagse lyskuplene med alminnelig glødepære som vi har på vaskerom og bod ikke har hatt behov for å byttes en eneste gang på 6 år! Nærmer downlightsens dagers seg for talte, eller er det bare meg som ikke er tilhenger lenger? vil det bli dølt og gammledags med glødepærer? finns det nye og lurere løsninger??

Noen innspill til temaet belysning?

Lar dere estetikk gå foran praktiske hensyn??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vi bygde hus på slutten av 1990-tallet var downlights det helt store, og vi la inn slike over det meste av huset. Men en god del av dem har fungert utrolig dårlig, og elektrikeren som installerte dem var her gang på gang for å fikse. Uten at det hjalp i det hele tatt.

Så nå er mange av lysene ute av funksjon, og jeg har kjøpt vanlige lamper i stedet. Vi fikk aldri noen god foklaring på hvorfor disse downlightsene ikke lot seg reparere.

I stuen har jeg downlights med stiftpærer, og de fungerer flott. Enkle å skifte er de og. Også de "hele" pærene som fungerer er greie å bytte hos meg, jeg behøver ikke skrujern.

Jeg har ikke trengt å skifte pærer særlig ofte, de har stort sett vart mye lenger enn glødelamper. Og det er greit siden de "hele" downlightspærene er ganske dyre.

Skrevet

Da vi bygde nå var det ikke snakk om å ha annen belysning enn downlights. Vi har dem i stua, kjøkkenet, gangen og på badet. Vi har dimmere på alt, og en fjernkontroll der man kan stille inn forskjellige lyssettinger. Der kan man også slå av alle lys i hele leiligheten med et trykk. Kjempekjekt. Spotlights hadde vi i den forrige leiligheten også, og vi skifta ikke ei eneste pære i løpet av våre tre år der.

Skrevet

Jeg har selv jobbet som elektrikker og kan fortelle deg at det er gjort store framskritt på downlights-fronten.

Det går fint ann å velge modeller med "clipp-on"-løsninger som gjør at du bare kan dra lyspæren rett ut når du trenger å bytte den.

Dessuten: velger man en billig løsning blir ofte kvaliteten deretter, og mange får en dårlig, billig trafo som gjør at pærene går ofte.

Spør elektrikkeren din om dette han/hun er sikkert veldig behjelpelig.

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

Downlights er gammeldagse, dyre i forbruk og brannfarlige. Nå skal man ha LED-lights. Brannsikre, mange flere muligheter ved plassering, mange flere modeller og sist men ikke minst; bruker 1/10 av energien til vanlige pærer.

Dessverre er LED-lights lite brukt blant vanlige elektrikere, men spør du et moderne og oppdatert firma vil de hjelpe deg. Et annet råd er å se over grensen til Finland, der er LED-lights en selvfølge i alle moderne designerbygg.

Skrevet

Jeg har masse downlights og spoter og er kjempefornøyd med dem. Fikk dem installert av elektriker da vi bygde huset og har overhodet ikke hatt noen problemer. Synes spoter og downlights er praktiske og gir et fint lys .. vi har demper på alle og kan justere lyset etter hvordan vi ønsker det.

Skrevet
Downlights er gammeldagse, dyre i forbruk og brannfarlige. Nå skal man ha LED-lights. Brannsikre, mange flere muligheter ved plassering, mange flere modeller og sist men ikke minst; bruker 1/10 av energien til vanlige pærer.

Dessverre er LED-lights lite brukt blant vanlige elektrikere, men spør du et moderne og oppdatert firma vil de hjelpe deg. Et annet råd er å se over grensen til Finland, der er LED-lights en selvfølge i alle moderne designerbygg.

Downlighs er ikke brannfarlige dersom de er installert forsvarlig av elektriker. Jeg har nettopp hatt en brann- og sikkerhetsgjennomgang av hele huset mitt og brannmannen roste arbeidet som er gjort og skrev en prikkfri rapport - ingenting å sette fingeren på. Det virker bare tåpelig å legge ut usannheter.

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

At downlights er brannfarlige er ingen usannhet. De blir glovarme og krever mye rom rundt seg. De er veldig vakre det er jeg enig i, men jeg har ikke innstallert de i mitt nye hus og fikk ros fra kontrolløren for det.

Det er mulig at Norge henger mye lenger etter enn Finland, og ikke har oppdaterte internettsider eller det nyeste utstyret, men prøv å gå inn på denne linken: www.oversol.fi

Jeg har LED-lights, og de har IKKE blått lys. Det var før det. De finnes i utallige varianter og kan plasseres hvor som helst.

Men for all del, bare innstaller downlights for min del.

Gjest Gjest_Marthe_*
Skrevet
At downlights er brannfarlige er ingen usannhet. De blir glovarme og krever mye rom rundt seg. De er veldig vakre det er jeg enig i, men jeg har ikke innstallert de i mitt nye hus og fikk ros fra kontrolløren for det.

Det er mulig at Norge henger mye lenger etter enn Finland, og ikke har oppdaterte internettsider eller det nyeste utstyret, men prøv å gå inn på denne linken: www.oversol.fi

Jeg har LED-lights, og de har IKKE blått lys. Det var før det. De finnes i utallige varianter og kan plasseres hvor som helst.

Men for all del, bare innstaller downlights for min del.

Downlight`s installert forskriftsmessig er IKKE brannfarlige .. men det meste kan være brannfarlig om ufaglærte trør til selv.

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

LED-light gir IKKE blått lys, dersom du ikke vil ha det. Er like vakre som downlights, ser egentlig ikke forskjell. Du kan sette led-pærer i vanlige downlights-holdere, iflg forhandleren.

Skrevet
LED-light gir IKKE blått lys, dersom du ikke vil ha det. Er like vakre som downlights, ser egentlig ikke forskjell. Du kan sette led-pærer i vanlige downlights-holdere, iflg forhandleren.

Det er en sannhet med modifiksjoner, de finnes, men foreløpig er ikke de pærene sterke nok og gir ikke bra nok lys til å erstatte vanlige pærer. Men gi det hele etpar år så vil nok LED erstatte mange av dagens glødepærer.

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet
Det er en sannhet med modifiksjoner, de finnes, men foreløpig er ikke de pærene sterke nok og gir ikke bra nok lys til å erstatte vanlige pærer. Men gi det hele etpar år så vil nok LED erstatte mange av dagens glødepærer.

Ja her i Norge er det ikke kommet så langt som i andre land.

Jeg har ikke dårlig lys hjemme :-) Tvert om.

Skrevet
Ja her i Norge er det ikke kommet så langt som i andre land.

Jeg har ikke dårlig lys hjemme :-) Tvert om.

Mulig det, jeg bare gjentar det jeg fikk som svar da jeg snakket med etpar lysprodusenter på ei fagmesse.

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet
Jeg forstod at det visstnok skal finnes LED-lys som ikke gir blått lys. Derfor lurte jeg på hvilken fargegjengivelse LED gir:

Vet du noe om det?

Hvis man kan sette inn LED-pærer i et 12v-anlegg, så er det vel ikke noe å si hva man installerer eller? Dvs. hvis jeg forstod deg rett: Man kan ha flere valgmulighter hvis man installerer et 12v-anlegg, siden man kan bruke begge deler.

(Spør ikke for å være vanskelig, men fordi jeg personlig har interesse av å få dette avklart.)

Sjekk her: http://www.oversol.fi/swe/index_1.htm

Skrevet
Jeg forstod at det visstnok skal finnes LED-lys som ikke gir blått lys. Derfor lurte jeg på hvilken fargegjengivelse LED gir:

Vet du noe om det?

Det finnes absolutt og det jobbes fremdeles mye med å få bedre fargegjengivning. Sjekk feks. Osram.

Hvis man kan sette inn LED-pærer i et 12v-anlegg, så er det vel ikke noe å si hva man installerer eller? Dvs. hvis jeg forstod deg rett: Man kan ha flere valgmulighter hvis man installerer et 12v-anlegg, siden man kan bruke begge deler.

Jeg snakket med bla. Osram under en lyskonferanse nå i høst, hvor fokusen var veldig på LED, og ja - det finnes pærer som man kan bruke i eksisterende anlegg, men de er foreløpig ikke like sterke slik at for å få samme lysstyrke så må man ha flere av de. Men ting skjer fort på markedet nå, og de fleste lover (gode) slike løsninger i løpet av de par neste årene, så ja sånn sett så vil nok et 12v anlegg inneholde flere valgmuligheter. LED er fremdeles en teknologi som er i vanvittig utvikling, slik at løsningene framover nok vil bli bedre enn de som er på markedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...