Gå til innhold

Holde pusten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er det mest normale når det gjelder å holde pusten?

Det sies at man får hjerneskade etter 6 minutter uten luft, hvordan er det da mulig å holde den i nesten 9 minutter, noe en del fridykkere klarer, uten å få hjerneskade?

Hva klarer dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg klarer ca 1,5 minutt. Min bror klarer over 4 minutter, men da blir han blåaktig og klam, så det er nok ikke særlig sunt...

Tror det vanlig er 1-2 minutter.

Skrevet (endret)

dobbeltposting...

Endret av nimbus
Skrevet

Tror ikke jeg klarer et sekund mer enn et minutt.. Tror ikke jeg klarer det heller:P Er litt dårlig jeg :tunge1:

Skrevet
Hva er det mest normale når det gjelder å holde pusten?

Det sies at man får hjerneskade etter 6 minutter uten luft, hvordan er det da mulig å holde den i nesten 9 minutter, noe en del fridykkere klarer, uten å få hjerneskade?

Hva klarer dere?

De trener opp eller manipulerer kroppen sin slik at de kan ta opp store mengder oksygen rett før dykk, og de trener også kroppen/bevegelser slik at oksygenet varer lengst mulig. Slike fridykkere har også som regel større lunger enn vanlig (større volum = mer oksygen).

Det er også stor forskjell på "døde" mennesker og når man holder pusten. Når man er død har blodsirkulasjonen stoppet opp og ingen oksygen kommer til hjernen. Når man holder pusten er blodsirkulasjonen igang og dermed kommer det oksygen til hjernen - om enn lite av det.

Det er vanlig å regne med at en person som ikke har fått noe tilførsel av oksygen til hjernen på fem minutter, vil få en hjerneskade. På samme måte kan en si at det ved nedsatt oksygentilførsel vil oppstå en hjerneskade etter 15 minutter. Dette er omtrentlige tall, og skader kan oppstå både etter kortere og lenger tid. Det er flere ganger rapportert at mennesker som har vært kraftig nedkjølt tåler lengre perioder med redusert tilførsel av oksygen.
info fra kress

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...