Concertina Skrevet 26. november 2007 #1 Del Skrevet 26. november 2007 Har en oppskrift på ginger cookies som jeg tenkte jeg skulle lage, denne inneholder "molasses" - har skjønt at dette er en slags tykk sirup elns, men fås dette kjøpt i Norge? Hvor? Og hvis ikke, kan jeg bruke noe annet i stedenfor? Mørk sirup? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 26. november 2007 #2 Del Skrevet 26. november 2007 Det heter melasse på norsk, og er vel i bunn og grunn ikke så forskjellig fra mørk sirup vil jeg tro. Jeg mener jeg har sett melasse på Ultra på Bryn i Oslo, men er ikke 100% sikker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 26. november 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 26. november 2007 Det heter melasse på norsk, og er vel i bunn og grunn ikke så forskjellig fra mørk sirup vil jeg tro. Jeg mener jeg har sett melasse på Ultra på Bryn i Oslo, men er ikke 100% sikker. Åh...det er jo sånn som er i hestefôr Jeg tror ikke jeg gidder å dra til Ultra kun for det, jeg har mørk sirup i skapet og det skal ikke være mer enn 2 ss i de kjeksene så. Men takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 26. november 2007 #4 Del Skrevet 26. november 2007 Sirup kan brukes. Definisjonen på melasse er nemlig dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 26. november 2007 #5 Del Skrevet 26. november 2007 Har en oppskrift på ginger cookies som jeg tenkte jeg skulle lage, denne inneholder "molasses" - har skjønt at dette er en slags tykk sirup elns, men fås dette kjøpt i Norge? Hvor? Og hvis ikke, kan jeg bruke noe annet i stedenfor? Mørk sirup? Oppskrift..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest itla Skrevet 27. november 2007 #6 Del Skrevet 27. november 2007 Kan bekrefte at de har på Ultra på Bryn. Forøvrig er jeg litt uenig i at det blir det samme med mørk sirup - melasse er mindre søtt enn sirup, ihvertfall blackstrap molasses, som jeg bruker. Men det er sikkert mulig å justere med sukkermengden forøvrig. Jeg ble forøvrig nysgjerrig på oppskriften jeg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 27. november 2007 Forfatter #7 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Oppskrift..? Jeg ble forøvrig nysgjerrig på oppskriften jeg også. Og dette gjorde at jeg tittet på oppskriften igjen, og curses: noe får man igjen av at man skriver av oppskrifter på ruteark og 1-tall uten hake... *sukk* De 15ml med melasse skulle vært 115 ml, men jeg har stekt en prøvekake og den smakte akkurat slik ginger-cookies skal smake og så helt rett ut, så jeg tror jeg bare lar det gå for denne gangen - det står nå tre brett i ovnen. Vurderer å blande inn litt mer sirup i den resterende deigen, men vet ikke om jeg orker Oppskriften er i hvertfall: 330 g smør 430 g brunt sukker 2 egg 115 ml melasse 545 g hvetemel 20 g bakepulver 7 g malt ingefær (krydder) 6 g salt 15 g revet frisk ingefær 85 g hakket kandisert ingefær - jeg kjørte denne i hurtigmikser for å slippe store biter i kakene (det var det sist jeg smakte denne oppskriften og det var ikke så godt ) Bland sammen smør og brunt sukker til en jevn røre, miks inn eggene og melassen. Bland sammen hvetemel, malt ingefær, bakepulver og salt, og bland dette inn i røren, Tilsett til slutt frisk og kandisert ingefær. Settes kaldt i minst 2 timer eller over natten (deigen er ganske klissete). Varm ovnen til 175 grader, små baller på ca 2-2,5 cm diameter, plasser de med omlag 5 cm mellomrom på bakepapir. Stekes i ca 10 min. Dette skal holde til 35 stykker, jeg lagde dobbel oppskrift og har riktignok laget noen litt mindre, men det blir nok Endret 27. november 2007 av Concertina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 27. november 2007 Forfatter #8 Del Skrevet 27. november 2007 Oppdatering: de ble veldig gode Men ikke så seige som de burde vært. Så jeg tilsatte mørk sirup i den deigen jeg hadde igjen, så får man se om det funker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mischa Skrevet 27. november 2007 #9 Del Skrevet 27. november 2007 Hvor selger de kandisert ingefær? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 27. november 2007 Forfatter #10 Del Skrevet 27. november 2007 Hvor selger de kandisert ingefær? Invanderbutikker i hvertfall, står sammen med nøtter og andre tørkede og kandiserte frukt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pnin Skrevet 27. november 2007 #11 Del Skrevet 27. november 2007 Selger det også på Coop Mega. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mischa Skrevet 27. november 2007 #12 Del Skrevet 27. november 2007 takk begge to! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå