Gå til innhold

Be noen til middag og noen til kaffe?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Majka_*
Skrevet

Det er ikke jeg som absolutt skal ha så mange gjester, er bare noen på forumet som ville blitt fornærmet over å bli invitert kun til kaffe.

Derfor jeg skrev det. Har alt klart vi.

De som blir fornærmet over slikt burde kanskje tenke litt over kostnadene for brudeparet.

Hadde jeg skullet invitere alle de som bor langt unna til middag i tillegg, så hadde d blitt 120 stk, fordi stort sett alle bor langt unna dessverre.. og det er det ikke plass til og det har vi ikke råd til. Og det kan vi faktisk ikke noe for dessverre.

Har aldri ment å fornærme noen med dette. Er det noen som ikke har forståelse for dette så er det ikke noe jeg kan få gjort noe med dessverre

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Majka_*
Skrevet
Det finnes middager som ikke koster 1000 kroner per kuvert. Jeg synes ikke det er sympatisk å gi noen gjester kaffe og kaker, for å imponere A-gjestene med en fancy meny.

Er ikke derfor vi ikke skal invitere alle til middag. Det er ikke plass og vi har ikke råd. Og da har vi i tillegg kuttet ut forretten. Skal kun ha hovedrett og dessert.

Er jo faktisk det at vi gifter oss som er det viktige, ikke å ha den flotteste og dyreste festen mener nå jeg da.

Skrevet

Det og invitere evt venner til kaffe i et bryllup er helt greit. Jeg har en tantunger som har planer om å gifte seg, i Trondheim, og vi er blitt forespeilet at vi vil bli invitert til kaffe, helt greit hadde vi bodd i Trondheim, Men jeg reiser ikke fra Stavanger til Trondheim for et par timers kaffebesøk.

Skrevet

Vi har mange venner ulike steder i landet, 40-80mil unna, og inviterte de til kaffe. Vi ønsket å invitere til middag, men det hadde vi ikke råd til. Vi valgte å ha fri bar, derfor føltes det greiere å invitere tilreisende på kaffe. Vi hadde nok ikke gjort det hvis vi ikke kunnet spandere alkohol på dem. Vi fikk ingen negative reaksjoner, og nesten alle de inviterte kom!

Gjest Apple- i.i
Skrevet

Jeg har personlig dårlig erfaring som kaffegjest (ble invitert til bryllup i en by jeg ikke kjente noen, jeg bodde i utlandet og måtte flydd, tatt tog og buss og overnattet på hotell - da ble jeg rimelig skuffet over kun å bli invitert til kaffe, for å si det sånn, og takket selvfølgelig nei), og hadde tenkt at jeg aldri skal ha kaffegjester når jeg gifter meg... :ler:

Vi skal leie lokale og ha catering, så vi får ikke gjort middagen så mye billigere, vi blir ca 70-80 til bords (kunne kanskje klemt inn borti 100, men da blir det veeeldig trangt). Vi har begge stor familie og mange som bor langt borte, så disse blir invitert til middag.

Så har jeg en gammel vennegjeng som bor litt rundt i landet, disse blir invitert på middag, ca 15 personer (inkl partnere). Grunnen til at jeg "tør" invitere dem bare til kaffe selv om noen kommer langveisfra, er at jeg vet at gjengen kommer til å gå et sted sammen under middagen og komme samlet til kaffen. Ville selvsagt aldri invitert noen som kom alene langveisifra til kaffe.

Det er flere kaffegjester, 30-40 tilsammen hvis alle kommer.

Hva syns dere andre om denne løsningen?

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg har personlig dårlig erfaring som kaffegjest (ble invitert til bryllup i en by jeg ikke kjente noen, jeg bodde i utlandet og måtte flydd, tatt tog og buss og overnattet på hotell - da ble jeg rimelig skuffet over kun å bli invitert til kaffe, for å si det sånn, og takket selvfølgelig nei), og hadde tenkt at jeg aldri skal ha kaffegjester når jeg gifter meg... :ler:

Vi skal leie lokale og ha catering, så vi får ikke gjort middagen så mye billigere, vi blir ca 70-80 til bords (kunne kanskje klemt inn borti 100, men da blir det veeeldig trangt). Vi har begge stor familie og mange som bor langt borte, så disse blir invitert til middag.

Så har jeg en gammel vennegjeng som bor litt rundt i landet, disse blir invitert på middag, ca 15 personer (inkl partnere). Grunnen til at jeg "tør" invitere dem bare til kaffe selv om noen kommer langveisfra, er at jeg vet at gjengen kommer til å gå et sted sammen under middagen og komme samlet til kaffen. Ville selvsagt aldri invitert noen som kom alene langveisifra til kaffe.

Det er flere kaffegjester, 30-40 tilsammen hvis alle kommer.

Hva syns dere andre om denne løsningen?

Dette synes jeg høres postivt ut.

Jeg har selv både gode og dårlige erfaringer som kaffegjest. De gode har vært når det har vært et opplegg, selv om man kom langveis fra for "vorspiel" (i.e. middag eller lignende) slik at man kommer i stemning før brylluppet, og at man får "litt mer" enn tur/retur for reisen sin enn 3 timers kaffebesøk.

Den dårlige erfaringen var når jeg ble bedt uten partner (for han like de ikke) og det var nesten 80 gjester og 10 ekstra til kaffe. Disse gjorde det KUN for å markere at noen var finere til å be til middag (de sa det, det var ikke spekulasjon fra meg).

Dårlig erfaring også med å bli invitert til etterpå fest en annen plass i landet mens middagen var der vi bor selv som vi ikke ble invitert i. Da ble det jo ikke reist i noen etterpåfest for det hadde vi ikke råd til.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Dårlig erfaring også med å bli invitert til etterpå fest en annen plass i landet mens middagen var der vi bor selv som vi ikke ble invitert i. Da ble det jo ikke reist i noen etterpåfest for det hadde vi ikke råd til.

Det har jeg også opplevd. Mange måneder etter bryllupsdagen, med formell invitasjon til uformell fest. Følte ikke at det hadde så mye med bryllup å gjøre.

Gjest Blondie65
Skrevet
Det har jeg også opplevd. Mange måneder etter bryllupsdagen, med formell invitasjon til uformell fest. Følte ikke at det hadde så mye med bryllup å gjøre.

Vel her gikk invitasjonene ut samtidig som brylluppet og de som giftet seg var godt informert om vår situasjon (at vi i tillegg til vårt eget bryllupp hadde et annet bryllupp i nær familie kort før deres bryllup) og burde skjønt at det ikke var mulig for oss å reise. Men men. Disse var invitert og tilstede i vårt bryllup (som var uten skille mellom kaffe og middagsgjester pga den dårlige erfaringen fra tidligere).

Gjest Gjest_Majka_*
Skrevet
Vi har mange venner ulike steder i landet, 40-80mil unna, og inviterte de til kaffe. Vi ønsket å invitere til middag, men det hadde vi ikke råd til. Vi valgte å ha fri bar, derfor føltes det greiere å invitere tilreisende på kaffe. Vi hadde nok ikke gjort det hvis vi ikke kunnet spandere alkohol på dem. Vi fikk ingen negative reaksjoner, og nesten alle de inviterte kom!

Akkurat! Var det jeg mente! :):jepp:

Skrevet

Jeg har særdeles dårlig erfaring med og være kaffegjest. Fikk kun kake og kaffe + snacks og det var det. Man måtte kjøpe alt av drikke selv inkl brus.

Hvis man skal ha kaffegjester synes jeg at man må ha fri bar. Og hvis man har fri bar og kaffegjestene er nok litt mer "tørste" enn middagsgjestene siden de har fått drikke til maten kommer nok regningen til og bli høy. Hva med heller og be alle til middag men kutte den frie baren evt. ha noen bonger til hver. Levende musikk syns jeg personlig er en veldig stor utgiftspost som ikke er verdt alle pengene. Var i et bryllup der de hadde betalt 8000 for band.

Det var ikke mange timene de spilte. Middagen var vel ferdig ved 10 tiden, så var det kaffe/avec, kakespisning og så spilte bandet fra 12 til 2 da lokalet stengte. De hadde betalt 4500 pr time med musikk.

Gjest Gjest_Majka_*
Skrevet
Jeg har særdeles dårlig erfaring med og være kaffegjest. Fikk kun kake og kaffe + snacks og det var det. Man måtte kjøpe alt av drikke selv inkl brus.

Hvis man skal ha kaffegjester synes jeg at man må ha fri bar. Og hvis man har fri bar og kaffegjestene er nok litt mer "tørste" enn middagsgjestene siden de har fått drikke til maten kommer nok regningen til og bli høy. Hva med heller og be alle til middag men kutte den frie baren evt. ha noen bonger til hver. Levende musikk syns jeg personlig er en veldig stor utgiftspost som ikke er verdt alle pengene. Var i et bryllup der de hadde betalt 8000 for band.

Det var ikke mange timene de spilte. Middagen var vel ferdig ved 10 tiden, så var det kaffe/avec, kakespisning og så spilte bandet fra 12 til 2 da lokalet stengte. De hadde betalt 4500 pr time med musikk.

Jeg vil heller ha fri bar. Synes det er dumt at gjestene skal måtte betale når de er i et bryllup. Er helt enig i at det bør være fri bar når det er en del som kun blir invitert på kaffe.

Vi skal kjøpe drikkevarene i Tyskland så vi sparer masse på d. D ville kostet like mye for oss å be alle gjestene på middag som å ha fri bar, og vi velger da det siste. Dessuten er det ikke plass til flere til middag i lokalet vi har valgt heller. Fordelen med dette lokalet er at vi kan feste til neste morgen om vi vil :) Gjestene skal få slippe å betale noe i mitt bryllup. hehe.

Bandet vi bruker tar 4000 for å spille fra kl 21- 03 og det synes jeg ikke er så verst.

Skrevet

Det blir sikkert veldig bra Majka!

Jeg synes det er helt greit å invitere familie til middag, en høytidelig greie, og så invitere venner etterpå til en skikkelig fest :duskedame:

Som sagt kan nesten alle de vi inviterte (de få som ikke kom hadde andre grunner, ikke at de synes det var kjipt å være kaffegjest), og jeg vil heller ikke synes det er kjipt å være kaffegjest hos andre. Man får ta en avgjørelse selv om man har råd eller ikke til å komme, men har man dårlig råd spiller det vel ikke noen stor rolle om man får middag eller ikke?

Bryllup er morsomt, det er gøy å være kaffegjest :jepp:

4000 for bandet var helt grei pris det :)

• 10 måneder senere...
Skrevet

Oi, her var det mange "sure miner"... Tråden er gammel men måtte bare kommentere den..

Er det virkelig slik at bryllupsgjestene sitter og vurderer kostnadene de har med å delta i feiringen? Om de får valuta for pengene liksom? Jøss. Trodde gjestene kanskje syntes det var hyggelig å få være en del av brudeparets dag! Jeg har aldri tenkt at bryllup skulle være "gratis middag og fest" for meg selv, men sett det som hyggelig at brudeparet vil dele dagen med meg. Og jeg har da aldri tenkt at middagen ikke var dyr nok, eller at det ikke var pengene verd om jeg "bare" ble invitert på kaffe/kaker og fest. Makan...

Å gifte seg er stort. Mange ønsker å feire sammen med familie, venner, kollegaer osv. Noen vil ha mange sammen med seg, noen færre. Men å gifte seg går langt utover det økonomiske! Om brudeparet vil dele dagen med sine, men ikke har råd til å spandere middag på alle, skal de la være å holde bryllup da? De fleste har et budsjett å holde seg til, men det betyr ikke at de bør la være å invitere folk de vil ha sammen med seg. Jeg ville syntes det var hyggelig å komme til kaffe/kaker og fest jeg... Om brudeparet ikke holdt fri bar ville jeg ikke blitt snurt for det heller. Bryllup er IKKE gratis fest, men en gledens dag med brudeparet i sentrum!

Skrevet
Bryllup er IKKE gratis fest, men en gledens dag med brudeparet i sentrum!

Det er ditt syn. Det finnes andre som har et mer avslappet syn på det. For meg er bryllup ingen big deal,hverken mitt eget eller andres. For meg er bryllup mer fest enn høytidelig og brudeparet ser jeg knapt noe til. De er som regel for opptatt med nærmeste familie. Brudeparet er i sentrum i kirken,naturlig nok. Men resten av kvelden er de ikke det.

Skrevet (endret)

..

Endret av thapara
Skrevet

Synes alle bør få gjøre som de selv vil jeg. Det er store forskjeller på økonomien blant folk og det må være lov å gifte seg selv om man ikke har mye penger. Synes det er overflødig å kommentere at det eller det er gnient, for det kan faktisk såre å høre at man er gnien når man egentlig gjerne skulle invitert alle man kjenner når man endelig skal gifte seg. Velger man kaffegjester så er det sikkert en årsak til det og det må være helt greit. På den måten får alle deltatt på festen på en eller annen måte. Det er jo ikke sånn at bryllupet er over selv om middagen er fordøyd. Det artigste skjer jo gjerne når baren åpner allikevel, enten det er bonger+betal selv eller fri bar.

Skrevet
Jeg ville heller ordnet billigere middag slik at alle kunne vært med,evt. spist middag med bare foreldre og forlovere dagen før eller noe, og ha felles fest for alle etter vielsen.

Det er selvfølgelig opp til dere, men vær forbredt på at noen kan komme til å bli veldig fornærmet over å bli bedt til kaffen..

Selv om middagen ikke er den dyreste er det ikke alle som har råd til å spandere på 100 mennesker... Eller, kanskje grunnen er at de synes bryllupsmiddagen blir for upersonlig med 100 stk tilstede, og heller ønsker å dele akkurat den biten med de aller nærmeste. Selve kake-kaffe-festbiten er mindre høytidelig, og kanskje de føler at det passer bedre med storfamilien og venner til den biten...

Om noen blir fornærmet for at de ikke får middag, bare kaker og fest, så ok. Det er mye rart her i verden, man kan ikke tilfredsstille alle. Jeg synes det er uhørt å bli fornærmet for sånt!!! Om ikke saken er at feks bare brudens familie er invitert, og brudgommens skal komme til kaffe. DET er en annen sak ;)

Gjest Gjest_trine_*
Skrevet
Selv om middagen ikke er den dyreste er det ikke alle som har råd til å spandere på 100 mennesker... Eller, kanskje grunnen er at de synes bryllupsmiddagen blir for upersonlig med 100 stk tilstede, og heller ønsker å dele akkurat den biten med de aller nærmeste. Selve kake-kaffe-festbiten er mindre høytidelig, og kanskje de føler at det passer bedre med storfamilien og venner til den biten...

Om noen blir fornærmet for at de ikke får middag, bare kaker og fest, så ok. Det er mye rart her i verden, man kan ikke tilfredsstille alle. Jeg synes det er uhørt å bli fornærmet for sånt!!! Om ikke saken er at feks bare brudens familie er invitert, og brudgommens skal komme til kaffe. DET er en annen sak ;)

Så lenge brudeparet ikke blir fornærmet for at man kanskje takker nei, så blir ikke jeg forærmet for å være 2.pri. Enkelt og greit. Jeg har stor forståelse for at man ikke kan ha gud og hver mann til middag. Derimot syns jeg (basert på de innleggene man leser på kg) at veldig mange har typisk 80 til middag + 20 til kaffe... da snakker vi plutselig rimelig mange til middag i første omgang (ikke noe privat lite nært middagselskap) og kaffegjengen vil automatisk føle seg annenrangs.Går ikke ann å argumentere med lite nær middagselskap og stor fest etterpå..dersom festen i praksis bare øker med max 20 personer (og det er dersom alle inviterte kommer...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...