Gå til innhold

Be noen til middag og noen til kaffe?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Vurderer å be færre til middag og flere til kaffen. Har jo aller mest lyst til at alle gjestene skal være med hele tiden. Men med kuvertpris på over 900 kroner per gjest, så blir det jo litt dyrt for oss.

Noen av dere som velger å gjøre det sånn? Synes det verste er om vi ber folk som kommer tilreisende "bare" til kaffen og festen, men det er til vurdering.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg tror vi skal gjøre det sånn...

fikk klar beskjed her inne at dette var gjerrig og gammeldags, men det får bare være. skal betale alt selv, + at jeg skal lage all mat ,nattmat og bryllupskake selv. så da er det nok best med færre til middag..

Gjest nextlife
Skrevet

Synes det er en helt grei måte å gjøre det på. Det jeg ikke synes er så greit er å be tilreisende bare til kaffe. Synes på en måte de fortjener å være med på hele festen når de kommer reisende til bryllup :jepp:

Gjest Gjest_Majka_*
Skrevet

Jeg har veldig stor slekt. Det blir 120 stk til middag om vi skal invitere slekta vi har tenkt å be. Så det blir for mye. Derfor ber vi tanter og onkler til middag og søskenbarn til kaffen.

Synes de det blir for langt å reise så må det nesten være deres problem. Blir VELDIG dyrt med 120 stk til middag!

Da velger vi heller å ha fri bar og levende musikk. Er det noe JEG synes er gnient, så er det at gjestene må kjøpe drikkevarene selv!!

Heller bli invitert til kaffe og ha fri bar og levende musikk. Er det som er ordentlig mener nå jeg da.

Skrevet

synes kaffegjester er helt greit... MEN uformell invitasjon synes jeg er et must... og gi tydelig beskjed om at det er SUPERHYGGELIG at dere kommer, men skjønner hvis dere har noe annet fore. Verste er om brudeparet blir sure hvis kaffegjestene ikke kommer.

Skrevet

Så lenge brullypet skal være sentralt så går det greit.. Tror jeg ville vurdert å ikke komme om det lå langt unna..

Skrevet

Jeg er vant med at det blir invitert til kaffe, men da kun folk som bor i lokalområdet. Folk som må reise et godt stykke blir enten invitert til middag eller ikke invitert i det hele tatt. Og jeg syns i grunnen det er litt ufint å invitere noen til kun kaffe og fest, når man vet at de har lang reisevei og antageligvis vil måtte overnatte eller dra igjen etter kun meget få timer.

Skrevet

Vi kommer antageligvis til å be en del til kaffe, fest og fri bar :-D

Dette har ikke noe med økonomi å gjøre i vårt tilfelle,men det er rett og slett ikke plass til fler enn 60 til middag, og siden vi har lyst til å invitere mer enn 60 gjester,må nødvendigvis noe av de komme til kaffe.

Tror ikke det kommer til å bli noe problem med at folk blir fornærmet eller noe...

Når det gjelder tilreisende,kommer det litt an på hva du mener... Vi tenker å invitere folk på kaffe som bor en time unna, regner med at de er med på vielsen, så da blir det vel til at de går sammen om å spise litt mat osv har jeg tenkt... så joiner de oss for fest og moro utover ettermiddagen....men det kommer jo litt an på hvor langt unna de bor da?

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Jeg har opplevd at man hadde 70 til middag og 80 til kaffe. Da skjønner jeg regelrett ikke problemet, bortsett fra et enormt behov for å lage et skille på de som var fine nok til å invitere i kaffen og de som ikke var det.

Endre: Jeg vil bare presisere at det er snakk om 70 middagsgjester + 10 ekstra kaffegjester = 80 totalt. Det er DETTE jeg ikke skjønner poenget med.

Endret av Blondie65
Gjest Gjest_Silje79_*
Skrevet

Vi har invitert 54 stk til middag og har faktisk 56 ekstra gjester til kaffe. Det er vanlig i vår vennekrets, og ingen som reagerer på..

Skrevet

Det jeg ikke skjønner er hvorfor det har blitt fremstilt som gniersk og uhøflig å invitere til kaffe....

Høres ut som om noen heller har hatt dårlige erfaringer med å bli invitert til kaffe (altså blitt fornærma når de heller burde bli glad for at brudeparet vil ha de til å feire med de..noe som er ganske smålig spør du meg)

Det er ikke alle som har så god råd at de kan invitere 80stk til middag, med nesten 1000,- per kuvert. Det er sinnsykt mye penger det.

Vi har ca. 70stk på gjestelista.

ca. 55 av de er familie, og resten er venner.

Vi har bestemt oss for å bare ha familie+forlovere og kanskje et par av våre aller nærmeste venner til middag.

Resten av gjengen skal komme til kaffe/festen.

Hva kuvertprisen ender på hos oss er jeg ikke sikker på enda, det eneste jeg vet er at vi ikke har råd til å ha alle til middag.

Og er det en sitasjon der brudepar splitter opp forhold(bare inviterer en part av et etablert forhold) er jeg enig i at det blir helt feil...

Gjest Blondie65
Skrevet
Det jeg ikke skjønner er hvorfor det har blitt fremstilt som gniersk og uhøflig å invitere til kaffe....

Høres ut som om noen heller har hatt dårlige erfaringer med å bli invitert til kaffe (altså blitt fornærma når de heller burde bli glad for at brudeparet vil ha de til å feire med de..noe som er ganske smålig spør du meg)

Det er ikke alle som har så god råd at de kan invitere 80stk til middag, med nesten 1000,- per kuvert. Det er sinnsykt mye penger det.

Vi har ca. 70stk på gjestelista.

ca. 55 av de er familie, og resten er venner.

Vi har bestemt oss for å bare ha familie+forlovere og kanskje et par av våre aller nærmeste venner til middag.

Resten av gjengen skal komme til kaffe/festen.

Hva kuvertprisen ender på hos oss er jeg ikke sikker på enda, det eneste jeg vet er at vi ikke har råd til å ha alle til middag.

Og er det en sitasjon der brudepar splitter opp forhold(bare inviterer en part av et etablert forhold) er jeg enig i at det blir helt feil...

Jeg synes ikke det er gniet å invitere f.eks. 30 til middag og 100 til kaffe, eller 50 til middag og 80 til kaffe. Det jeg synes er rart er når man har veldig mange til middag og 10 ekstra til kaffe. Det er da jeg stusser.

Skrevet

Kaffegjester er ikke B-gjester, synes det er litt teit med folk som blir fornærmet over å "bare" bli innvitert til kaffe.

MEN, ett par ting som er lurt å tenke på med kaffegjester.

-Kaffegjester er mest naturlig for folk som ikke har så lang reiseveg. Jeg har i alle fall vert vant med at kaffegjester er naboer, venner og fjærnere slektninger som ikke or så alt for langt unna.

1 time maks kanskje.

- Å ikke bare be ett par kaffegjester, når det er 3 par eller noe blir det veldig lite koselig.

- Å få kaffegjestene til å føle seg velkomne, velkomstdrink kanskje? Og ikke lang venting på forsinket middag.

I ett bryllup jeg var i serverte kompisene til brudgommen, de og partnerne var deretter med på kaffen og resten av festen, det er også en måte å gjøre det på.

LYKKE TIL!

Gjest =tentacle=
Skrevet

Hvis jeg skulle reist land og strand rundt for å få med meg et kaffeselskap, måtte det være en nær person som giftet seg.

Middagen er en del av bryllupshøytideligheten, kaffegjester får ikke høre brud og brudgoms taler til hverandre en gang. Det hander ikke bare om maten.

Gjest Gjest_Majka_*
Skrevet

Nei det handler faktisk om penger! Er vanvittig dyrt å invitere masse folk til middag. De fleste av mine søskenbarn bor langt unna, men har ikke råd til å invitere dem på middag likevel. Da ville d blitt 120 stk til middag, noe det faktisk ikke er så mange i dag som har råd til.

Kommer de ikke så får det være deres valg. Kan ikke bruke 120.000 kr kun på middag bare fordi alle gjestene skal få høre talene..

Gjest =tentacle=
Skrevet
Nei det handler faktisk om penger! Er vanvittig dyrt å invitere masse folk til middag. De fleste av mine søskenbarn bor langt unna, men har ikke råd til å invitere dem på middag likevel. Da ville d blitt 120 stk til middag, noe det faktisk ikke er så mange i dag som har råd til.

Kommer de ikke så får det være deres valg. Kan ikke bruke 120.000 kr kun på middag bare fordi alle gjestene skal få høre talene..

Det finnes middager som ikke koster 1000 kroner per kuvert. Jeg synes ikke det er sympatisk å gi noen gjester kaffe og kaker, for å imponere A-gjestene med en fancy meny.

Gjest nextlife
Skrevet
Kan ikke bruke 120.000 kr kun på middag bare fordi alle gjestene skal få høre talene..

Hva med å finne en annen løsning hvis det er så viktig å ha så mange gjester i bryllupet,da?

Skrevet

er mange sider ved denne saken... min mening:

- alt 1:ville vurdert totalt budsjettet, sett etter rimeligere meny for kunne ha med alle.

- alt 2:redusert antall middagsgjester, slik at ca like mange kom til middag som til kaffe.

men for alt i verden - skal middagen drøye ut til 11-12, og festen slutte kl 2, så kan du spare kaffegjestene for både tid og penger... ingenting som er så kjipt som å sitte 3-4 stk i en forsal mens middagen drøyer og drøyer...

Skrevet

Da ville jeg vurdert å la være å invitere dem i det hele tatt, men klart, du kan overlate beslutningen om å ikke komme til dem. Jeg hadde i hvert fall ikke giddet å reise til en annen del av landet, med det det innebærer av tid og penger, for å komme til kaffen.

Men å invitere folk som bor rimelig nært (og f eks kan ta taxi, tog/buss osv hjem om kvelden), og som ikke hører til den nærmeste venne- eller familiekretsen, på kaffe, har jeg ingen invendinger mot. Om alkoholen er gratis får man jo tross alt en fin og billig fest for innsatsen :ler: Så jeg synes ikke kaffegjester pr definisjon er b-gjester, men synes det er en selvfølge at om man kanskje må betal for to overnattinger mm, bør man inviteres til hele herligheten om det skal være realistisk at man gidder å dra. Men brudeparet får man gjerne ikke hørt så mye fra på festen, i hvert fall er det min erfaring.

Gjest Gjest_Majka_*
Skrevet

Tviler på at det er noen som inviterer middag for å imponere.. budsjettet er ikke større enn det er, og ikke lokalet heller for den del. Er det ikke plass til mer enn 80 til middag så er det ikke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...