Gå til innhold

Forlag, jobb der?


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Relevant erfaring, enten fra bokbransjen eller markedsføring (hvis det er det du vil jobbe med) hjelper mye. Altfor mange tror dessverre at det holder med et hovedfag/en mastergrad i litteraturvitenskap for å bli redaktør, men da skal du ha en god porsjon flaks.

Det er en liten bransje hvor mange kjenner hverandre, så det hjelper nok å "kjenne noen som kjenner noen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig an på hva slags forlagsjobb du vil ha :) De har jo alt fra selgere og markedsavdelinger til grafiske designere til forfattere og lektorer (for å nevne noe) som jobber som redaktører til andre med tidligere erfaring med å jobbe FOR forlaget som f eks tegnere, fotografer o.l som nå jobber som bilderedaktører, journalister, og endel folk med master innen relativt relevante områder osv... Jeg tror endel jobber seg inn ved å frilanse i starten, f eks. Og ja, jeg tror også nettverk spiller en viss rolle i denne bransjen (i hvert fall om jeg skal dømme utfra navnene på folk jeg har jobbet med, det høres ut som de kommer fra samme miljø de fleste), men først og fremst er det en fordel å være synlig faglig sett, og gjerne være av typen som har hatt verv eller bidratt aktivt andre steder (jobb, interesser) så man virker engasjert og har noe faglig å vise til. Tror jeg, jeg har egentlig mest erfaring i utkanten av bransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...