Gå til innhold

Stipend av lånekassen


Gjest Spørsmålstegnet

Anbefalte innlegg

Gjest Spørsmålstegnet

Hei!

Jeg har ikke tatt opp lån eller stipend av lånekassen tidligere, men skal ta det nå. jeg planlegger også å kjøpe leilighet nå, og lurer på om jeg må få foreldrene mine til å kjøpe den for å leie den ut til meg for at jeg skal få stipend, eller om jeg kan stå som eier av den selv? Jeg ble ikke helt klok av lånekassens sider. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er nesten helt sikker på at dersom du må låne penger for å kjøpe leiligheten, vil du kvalifisere for stipend fra lånekassa. Gjeld trekkes fra det du måtte ha av formue. Dessuten er likningsverdien på eiendom lav, så det skal ikke så mye til å ha negativ formue på papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hus, som vi har lånt penger fra banken til. Men jeg får jo "stipend" i tillegg. (det er jo lån, men en del blir gjort til stipend etter at man består)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Det kommer vel an på formuen din? For 2008 er denne grensen på kr 241 840. Det vil si verdien av leiligheten (og evt andre formue) minus evt. gjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 22.52
Det kommer vel an på formuen din? For 2008 er denne grensen på kr 241 840. Det vil si verdien av leiligheten (og evt andre formue) minus evt. gjeld.

Ja, det var det jeg mente også, bare uttrykte meg litt klønete :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier en leilighet som er verdt nesten 2 mill, har ikke boliglån heller. Men likningsverdien er på skarve ca 80 000, dette er verdien lånekassa forholder seg til. Så jeg får fullt lån og stipend. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LilleLovely

Jeg hadde mer enn formuegrensen til lånekassen når jeg skulle begynne å studere, derfor kjøpte jeg en leilighet!dermed har jeg "ingen penger" og får studiestipend og lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roxie Hart
Jeg mener å tro at dersom foreldrene dine eier huset/leiligheten du bor i så har du ikke krav på stipend..

:)

Jo, det får man. Så sant man ikke bor i samme boenhet som foreldrene, kan man motta lån/stipend fra lånekassen.

Lover og regler finner du

HER

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig litt off-topic, men siden det allerede er snakk om studenter og leiligheter: Hvor mye kan man få i boliglån som student? Hvordan har dere uten kausjonister gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det får man. Så sant man ikke bor i samme boenhet som foreldrene, kan man motta lån/stipend fra lånekassen.

Lover og regler finner du

HER

:)

Ok, da tok jeg feil.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...