Gå til innhold

Studere norsk


Mirepoix

Anbefalte innlegg

Har veldig lyst til å studere til neste år, og syns norsk språkhistorie alltid har vært spennende..

Noen som har studert norsk? og har lyst til å si litt om studiet?

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg studerer bl.a. norsk ved Universitetet i Oslo.

Jeg vet ikke helt om jeg skjønte spørsmålet ditt, men jeg prøver å gi et svar likevel.

Ved UiO er det ulike måter du kan studere norsk på. Du ta et årsstudium i norsk eller norsk som andrespråk, ta en bachelorgrad i språk der du fordyper deg i nordisk (norsk) eller norsk som andrespråk, eller du kan gå på Lektor- og adjunktprogrammet med nordisk som hovedområde.

Når du studerer vil du lære om mange ulike temaer, litt avhengig av hvilket studieprogram du velger. Du vil ha noen obligatoriske emner, og noen du kan velge mellom. Velger du språkprogrammet og fordypning innen nordisk (norsk), så skal du ha 80 studipoeng innen nordisk. Dette kalles en 80-gruppe, og her er en oversikt over emner du da kan velge mellom.

Undervisningen er en kombinasjon av forelesninger og seminargrupper, og i løpet av semesteret er det kvalifiseringsoppgaver som gir deg adgang til å ta eksamen. Noen ganger er oppgavene veldig klare, i andre emner er de mer åpne og du får større frihet til å velge hva du vil skrive om. Dette varierer fra emne til emne.

Det står veldig mye på nettsidene, og jeg vil anbefale deg å lese der først. Jeg går ut ifra at det er tilsvarende nettsider for andre utdanningsintitusjoner.

Jeg vet ikke om det jeg har skrevet er svar nok på spørsmålene dine, men spør gjerne mer (og litt mer konkret), så skal jeg svare. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar=) Syns du svarte bra!

Er bare litt usikker på om jeg skal søke på noe innenfor norsk eller sykepleie.. Jeg har ihvertfall lyst til å jobbe med barn, og det kan jeg jo gjøre uansett hva jeg velger (lærer, sykepleier).