Gå til innhold

Studere norsk


Mirepoix

Anbefalte innlegg

Har veldig lyst til å studere til neste år, og syns norsk språkhistorie alltid har vært spennende..

Noen som har studert norsk? og har lyst til å si litt om studiet?

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg studerer bl.a. norsk ved Universitetet i Oslo.

Jeg vet ikke helt om jeg skjønte spørsmålet ditt, men jeg prøver å gi et svar likevel.

Ved UiO er det ulike måter du kan studere norsk på. Du ta et årsstudium i norsk eller norsk som andrespråk, ta en bachelorgrad i språk der du fordyper deg i nordisk (norsk) eller norsk som andrespråk, eller du kan gå på Lektor- og adjunktprogrammet med nordisk som hovedområde.

Når du studerer vil du lære om mange ulike temaer, litt avhengig av hvilket studieprogram du velger. Du vil ha noen obligatoriske emner, og noen du kan velge mellom. Velger du språkprogrammet og fordypning innen nordisk (norsk), så skal du ha 80 studipoeng innen nordisk. Dette kalles en 80-gruppe, og her er en oversikt over emner du da kan velge mellom.

Undervisningen er en kombinasjon av forelesninger og seminargrupper, og i løpet av semesteret er det kvalifiseringsoppgaver som gir deg adgang til å ta eksamen. Noen ganger er oppgavene veldig klare, i andre emner er de mer åpne og du får større frihet til å velge hva du vil skrive om. Dette varierer fra emne til emne.

Det står veldig mye på nettsidene, og jeg vil anbefale deg å lese der først. Jeg går ut ifra at det er tilsvarende nettsider for andre utdanningsintitusjoner.

Jeg vet ikke om det jeg har skrevet er svar nok på spørsmålene dine, men spør gjerne mer (og litt mer konkret), så skal jeg svare. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar=) Syns du svarte bra!

Er bare litt usikker på om jeg skal søke på noe innenfor norsk eller sykepleie.. Jeg har ihvertfall lyst til å jobbe med barn, og det kan jeg jo gjøre uansett hva jeg velger (lærer, sykepleier).

Det eneste er at jeg ikke har så god fantasi når det gjelder skriving av noveller og fortellinger, men det virket ikke som at det var så mye av det da jeg så igjennom linkene.

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar=) Syns du svarte bra!

Er bare litt usikker på om jeg skal søke på noe innenfor norsk eller sykepleie.. Jeg har ihvertfall lyst til å jobbe med barn, og det kan jeg jo gjøre uansett hva jeg velger (lærer, sykepleier).

Det eneste er at jeg ikke har så god fantasi når det gjelder skriving av noveller og fortellinger, men det virket ikke som at det var så mye av det da jeg så igjennom linkene.

=)

Jeg er ingen ekspert på lærerutdanning, men det hadde vært ganske snålt om de testet deg på å skrive noveller/fortellinger. Som norsklærer skal du vel først og fremst formidle teori og stimulere til lese- og skrivelyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommer ikke til å teste deg for å se om du kan skrive gode noveller o.l. Det er viktigere at du vet hva som er en god eller dårlig tekst og hvorfor den er god eller dårlig. Dette er noe du lærer.

Dersom du velger å gå på lektor- og adjunktprogrammet vil du få kjennskap til teori på områder som grammatikk, tekstanalyse, analyse av litteratur, språkhistorie, litteraturhistorie, litt norsk for fremmedspråklige m.m

Dersom du velger Lektor- og adjunktprogrammet vil du kunne undervise fra og med 5. klasse på barneskolen og oppover. De fleste arbeider i vgs. eller ungdomsskolen, men noen er også ansatt ved universiteter og høyskoler.

Hvis du derimot ønsker å arbeide med yngre barn, så må du gå allmennlærerstudiet. Da får du riktignok kunnskaper i omtrent alle fag, og får et mindre fokus på norsk. Hvis du derimot velger å gå Lektor- og adjunktprogrammet fokuserer du kun på to fag, og du kan dermed fordype deg ordentlig i norsk språk. Du får også integrert PPU (Praktisk pedagogisk utdanning - som gir deg kompetanse til å undervise) integrert i studieløpet, noe som kan være greit hvis du ønsker å undervise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...