Gå til innhold

Til dere såm fint kan overse andres skrivefeil.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer enda på (x-antall sider senere) om det er et stort problem at det kommenteres skrivefeil, da jeg har svært mange av dem i hvert innlegg men det aldri kommenteres. Så egentlig er det ikke så mye poeng å diskutere at folk er dumme som henger seg opp i skrivefeil til stadighet, fordi det faktisk ikke er tilfellet.

Det som er tilfellet er at folk henger seg opp i generellt dårlig språk, som gjør innleggen vanskelige å lese. Så lenge dette er et forum for skriftelig kommunikasjon, er det viktig å forsøke å skrive på en måte som inviterer folk til å lese svarene dine. Språket er det eneste vi har å "bedømme" hverandre på her inne. I det virkelige liv har vi utseende, smil, klær og en hel masse annen info vi kan tillege personen, men her inne blir språket liksom det hele ytre som vi skal dømme etter, og har man veldig dårlig språk og skriver på en måte som irriterer så vil man nok også tillegge personen noen av disse egenskapene. Ja det er å dømme, men tankegangen vår er laget slik, det skjer helt automatisk uten at vi egentlig klarer å kontrollere det.

Jeg er helt enig i at man ikke behøver å kommentere skrivefeil, da kan man selv fremstå veldig negativt og belærende, og da er man like dårlig som den som skriver mye feil. Jeg ville bare rette opp i at jeg ikke har intrykk av at det er det som forekommer her, men klager på dårlig språk. Jeg vil bare legge debatten der den bør være, og som dyslektiker tror jeg jeg er på min plass til å hevde at KG ikke er strenge på å henge seg opp i stavefeil.

Sånn, jeg ville bare avklare akkurat det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er noen innlegg her som det ikke er tjangs til å rette opp fordi det er så mange feil.

Når det er så mye feil, er det klin umulig å få med seg sammenhengen. Innlegg med få skrivefeil overser jeg bare. Innlegg med masse skrivefeil leser jeg ikke.Det blir for støyete.

:sukk:

Endret av vimse
Skrevet
Det er noen innlegg her som det ikke er tjangs til å rette opp fordi det er så mange feil.

Når det er så mye feil, er det klin umulig å få med seg sammenhengen. Innlegg med få skrivefeil overser jeg bare. Innlegg med masse skrivefeil leser jeg ikke.Det blir for støyete.

Problemet ditt blir vel ikke større en at du ikke behøver å lese dette? Det er verre for skribenten som sannsynligvis ikke får mye respons på det h*n har skrevet.

Et av mine poeng er at ingen av oss som leser dette vet hva som ligger bak, hvem skal kunne si om dette er sløvskap eller noe annet?

Om et menneske har problemer med å skrive, er det ikke bedre for de at de faktisk tør å delta i et forum som dette? Her får de både lest og skrevet selv, noe som mange i Norge gjør alt for lite.

Skrevet (endret)

Du skriver slurvete selv da. Så hvis vi virkelig skal begynne å pirke her...

Det er så vanvittig patetisk å kommentere fullt forståelige innlegg, med at de er uleselige, for så å ikke skrive spesiellt godt selv.

Endret av jannamor
Skrevet

Denne debatten har gått over til å bli en skyttergravsdiskusjon med to leire hvor stempling som "språkguder" og "språkslurv" hagler som kuler. For ikke å snakke om gjensidig analyse av hverandres poster for å få bekreftet det ene eller andre standpunktet om man finner en skrivefeil eller fem.

Slik jeg ser det (naiv og idealistisk som jeg er ;)), så hadde vi kanskje kommet lenger hvis alle involverte parter hadde forsøkt å forstå den andres standpunkt i stedet for å kaste seg ned i skyttergraven og angripe med alt man har av arsenal, ufinheter, analyser og stemplingstaktikk.

Kan de som synes det er viktig med språk forstå hvorfor noen reagerer på det, og synes det er både ufint og upassende at slikt blir kommentert? Kan de som ikke bryr seg så mye om språk forstå at det er viktig for noen fordi det de mener det gjør lesning og kommunikasjon lettere?

Skrevet
Du skriver slurvete selv da. Så hvis vi virkelig skal begynne å pirke her...

Det er så vanvittig patetisk å kommentere fullt forståelige innlegg, med at de er uleselige, for så å ikke skrive spesiellt godt selv.

Jeg synes ikke de siterte innleggene var fullt forståelige, nei. Ja, den som skrev innlegget hadde noen feil selv, men det var snakk om noen få feil. Det var ikke en nærmest total mangel på punktom, stor bokstav og rettstavede ord. Å si de er uforståelig er ikke akkurat "pirking" i mine øyne. Pirking er vel mer når man sier ting som "du må ikke splitt infinitivet, vet du vel".

Hvorfor er det så vanskelig å innrømme at dårlig språk er slitsomt å lese? Synes du de innleggene var lettfattelige? Hvis språket er så dårlig at jeg må anstrenge meg for å skjønne hva som står der, om det i det hele tatt er mulig, da hopper jeg over innlegget. Det må jo være irritende for den som har skrevet det at folk bare overser det. Da er det jo i vedkommendes interesse å få tips om hvorfor folk ikke orker lese det, og hva vedkommende kan gjøre for å bli forstått. Jeg gjenkjente et par av disse innleggene og hvem som har skrevet dem, og jeg hopper glatt over vedkommendes innlegg, fordi det er så grusomt å lese så dårlig språk. Tror du ikke vedkommende faktisk hadde foretrukket å bli tipset om at et punktom her og der hadde økt sjansene for at folk gadd lese innlegget?

Det er ikke nødvendig å være så hårsår og paranoid. Om noen skriver ting som "Innlegget blir lettere å lese hvis du deler det opp i setninger :) ", så er ikke det noe jeg vil kalle "hakking". Det er faktisk et forsøk på å være hjelpsom, og neppe ment som "Herregud for et utrolig dumt menneske du må være som ikke får til å skrive punktom engang ass...". Ingen grunn til å tenne på alle pluggene og gå rett i strupen på folk, hvis du ikke -vil- ha hjelp med skrivingen, så kan du jo bare si ifra på en vennlig måte? "Jeg vil helst ikke ha fokus på skrivefeilene mine i denne tråden, takk :) ", for eksempel.

Skrevet

Tråden er ryddet flere ganger, uten hell, så den stenges nå.

vimse-admin.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...