Gjest Tigress Skrevet 25. november 2007 #41 Del Skrevet 25. november 2007 Jeg retter ikke på folk på forumet, men jeg irriterer meg ofte. Årsaken til det er at det er irriterende å lese et innlegg der meningene blir borte fordi språket er så dårlig. Jeg må innrømme at masse skrivefeil er med på å redusere folks autoritet og troverdighet. Det er imidlertid stor forskjell på tastefeil og klare systemfeil: tastefeil overser jeg, men systemfeil er slitsomt. Jeg mener dessuten at selv om jeg ikke skriver perfekt selv, så må det være lov å a) irritere seg over dårlig språk, og b) sette pris på godt språk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crash Skrevet 25. november 2007 #42 Del Skrevet 25. november 2007 Dårlig språk er ikke nødvendigvis det samme som skrivefeil, men begge deler påvirker meg negativt som leser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 25. november 2007 Forfatter #43 Del Skrevet 25. november 2007 a) irritere seg over dårlig språk, og b) sette pris på godt språk. Dette er jeg enig i. Spørsmålet er hva man gjør med det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Advena Skrevet 25. november 2007 #44 Del Skrevet 25. november 2007 Jeg legger merke til skrivefeil, spesielt "og" og "å" -feil, kanskje pågrunn av at det er den verste feilen jeg vet om, men jeg gidder ikke å nevne det når en person har skrevet et innlegg som inneholder skrivefeil. Dette er et forum, og jeg mener alle burde få lov til å skrive det de vil, skrivefeil eller ei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Qha Skrevet 25. november 2007 #45 Del Skrevet 25. november 2007 Vanligvis så bryr jeg meg ikke om andres skrivefeil. Jeg har nok med å passe på meg selv. Men jeg får fnatt når jeg ser "være" skrevet i diverse former. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jenna88 Skrevet 25. november 2007 #46 Del Skrevet 25. november 2007 Jeg påpeker ikke andres skrivefeil, fordi jeg vet at jeg begår diverse skrivefeil når jeg skriver fort selv. Vil påstå at skrivefeilene ikke plager meg nevnverdig, heller. Så lenge jeg forstår det som blir skrevet, er det, det viktigste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 25. november 2007 #47 Del Skrevet 25. november 2007 Enkelte skriver mye feil, og det irriterer meg voldsomt. I tillegg blir jeg litt trist fordi språket forringes av en del unødvendige feil som og/å-feil, liten bokstav i begynnelsen av setningen, feil setningsoppbygging o.l. Imidlertid er det vel sjelden jeg påpeker det, selv om jeg klør i fingrene etter å gjøre det av og til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 25. november 2007 #48 Del Skrevet 25. november 2007 Vanligvis så bryr jeg meg ikke om andres skrivefeil. Jeg har nok med å passe på meg selv. Men jeg får fnatt når jeg ser "være" skrevet i diverse former. Har du noen eksempler? *nysgjerrig* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Filur Skrevet 25. november 2007 #49 Del Skrevet 25. november 2007 Hvorfor må dere hakke på folk som slurver eller skriver feil? Vi har ikke bedt om råd. Det er forskjell på slurv og en og annen skrivefeil. Slurv vitner om at personen ikke gidder å prøve engang. Når man poster på et forum skriver man jo ikke kun for seg selv, og bør kanskje tenke litt på de som skal lese. Må understreke at jeg er langt fra perfekt selv, men jeg prøver ihvertfall.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deborah Skrevet 25. november 2007 #50 Del Skrevet 25. november 2007 Det skader ikke å roe hodet/nervene litt før man skriver videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 26. november 2007 #51 Del Skrevet 26. november 2007 SITER(Tigress @ 25.11.2007 (13:20) ) a) irritere seg over dårlig språk, og b) sette pris på godt språk. Dette er jeg enig i. Spørsmålet er hva man gjør med det I mitt høve: ingenting, eg likar ikkje å gjere det til ein sak i ein tråd der noko anna er tema. Men eg ser det og er det mykje skrivefeil så orkar eg sjeldan gjette meg til kva som eigentleg skal stå der. Eg er lærar, og les så mykje uklart språk til dagleg, at eg ikkje gidd å prøve eingong på fritida... :smile: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 27. november 2007 #52 Del Skrevet 27. november 2007 Men hvis ingen påpeker feil, hvordan skulle vedkommende vite at de gjør feil da? Det er jo en forskjell da mellom å si det fint, eller gjøre dette til en del av argumentet, å være nedlatende med at 'du kan jo ikke skrive riktig, da er din mening verdiløs'. For min del er det helt greit at den som peker ut gjør noen feil og, ingen kan jo være helt perfekte. Men med å peke ut feil som du kanskje kjenner til, kan alle bli litt flinkere! Selvfølgelig, som sagt - det er veldig forskjellige måter å si det og ikke alle steder er like gode for å gjøre dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 27. november 2007 Forfatter #53 Del Skrevet 27. november 2007 Jeg er ikke på kvinneguiden, for å blir rettet på rent språkmessig, for å si det sånn. Har ikke noe behov for å blir rettet på heller. Hvis jeg spør eller er i et språkforum, er det et annet spørsmål. Jeg kan trekke banale sammenligninger her feks. Vanvittig mange her, er dårlige forelsdre med dårlig oppdrager innstinkt. Men det er ikke godkjent at jeg kan rette på andres oppdragelse på en fin og hyggelig måte i alle forum for det? Ikke i noen forum egentlig. Så selvom jeg da er utdannet og kan MYE om det får jeg ikke lov og si noe.... Hvorfor ikke? Fordi jeg ikke er perfekt selv? Selvom barna deres ville hatt godt av deg? Selvom jeg irriterer meg grønn? Dette er akkurat det samme. Folk vil ikke ha råd slik at de kan bli sånn nogenlunde gode foreldre. Jeg vil ikke ha språkråd slik at jeg kan bli noenlunde god skribent i deres øyne. Bare blir irritert, men det er sant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormen Skrevet 27. november 2007 #54 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Jeg er ikke på kvinneguiden, for å blir rettet på rent språkmessig, for å si det sånn. Har ikke noe behov for å blir rettet på heller. Hvis jeg spør eller er i et språkforum, er det et annet spørsmål. Jeg kan trekke banale sammenligninger her feks. Vanvittig mange her, er dårlige forelsdre med dårlig oppdrager innstinkt. Men det er ikke godkjent at jeg kan rette på andres oppdragelse på en fin og hyggelig måte i alle forum for det? Ikke i noen forum egentlig. Så selvom jeg da er utdannet og kan MYE om det får jeg ikke lov og si noe.... Hvorfor ikke? Fordi jeg ikke er perfekt selv? Selvom barna deres ville hatt godt av deg? Selvom jeg irriterer meg grønn? Dette er akkurat det samme. Folk vil ikke ha råd slik at de kan bli sånn nogenlunde gode foreldre. Jeg vil ikke ha språkråd slik at jeg kan bli noenlunde god skribent i deres øyne. Bare blir irritert, men det er sant. Jeg syns at dette ble en helt feil sammenligning, da jeg syns jeg til stadighet ser folk som vil endre andres oppdragelsesmetoder her inne. Se bare på de stadige skrikekur- og samsovingstrådene. Barneoppdragelse blir vel ofte dradd inn i tråder hvor dette ikke var tema opprinnelig. Det er klart at det er ubehagelig for noen å bli rettet på til stadighet, men jeg må si meg enig i at jeg syns det er skremmende mye dårlig rettskriving her og noen innlegg er veldig tunge å lese. Hvorfor er det så veldig negativt å få konstruktiv kritikk og kanskje å kunne lære noe nytt? Endret 27. november 2007 av Bokormen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Advena Skrevet 27. november 2007 #55 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Det jeg derimot har store problemer med å overse, er skrivefeil i f.eks. aviser eller underteksting på TV. Men det er en annen diskusjon. Endret 27. november 2007 av Advena Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 27. november 2007 #56 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Uansett hvordan man velger å forholde seg til kritikk, er det ikke til å komme bort fra at skriftspråket er det kommunikasjonsverktøyet vi har til rådighet på et internettforum. Det er skremmende å se at så mange har en slett holdning til det å skrive presist, og ikke minst riktig. Ingen er feilfrie, men det er helt tydelig at det er mange som gir totalt blaffen i rettskriving og ikke engang forsøker å skrive riktig. Dette er, som tidligere påpekt, ekstremt forstyrrende for kommunikasjonen, og jeg merker selv jeg blir irritert når det er innlegg med så mange skrivefeil at jeg må konsentrere meg om å finne det egentlige innholdet. Til syvende og sist fører dette til at jeg ikke gidder å lese det jeg opplever som de verste innleggene, og det er litt synd. Det er noe man bør ta i betraktning dersom man står hardnakket på sin rett til å skrive feil uten å få kommentarer. Edit: Sent oppdaget skrivefeil. Endret 27. november 2007 av Helen Parr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 27. november 2007 #57 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Til syvende og sist fører dette til at jeg ikke gidder å lese det jeg opplever som de verste innleggene, og det er litt synd. Det er noe man bør ta i betraktning dersom man står hardnakket på sin rett til å skrive feil uten å få kommentarer. Jeg hadde egentlig tenkt å holde meg unna denne tråden, men jeg vil si meg enig med Mrs Parr. En annen ting som er vanskelig å lese er innlegg med bare store bokstaver, og innlegg med banning for annet hvert ord. Det er, etter min mening, dårlig språkbruk og når jeg ser det i innlegg så tenker jeg mitt om den som skriver. Språk er viktig, det vil jeg ikke gi meg på. Endret 27. november 2007 av Brunhilde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 27. november 2007 #58 Del Skrevet 27. november 2007 Ingen er feilfri, men på et skriftlig forum burde det vel være temmelig opplagt at man prøver å holde seg til et så godt språk som mulig. Jeg er selv litt "flink" å få taste/stavefeil, det irriterer meg grenseløst når jeg har postet et innlegg, for så å oppdage stavefeil. For mitt vedkommende er det veldig forstyrrende å lese innlegg med tegnsettingsfeil, og/å, orddelingsfeil o.s.v. Dette gjør at jeg gjerne hopper over innlegg fra brukere som har som eneste regel at de konsekvent gjør disse feilene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 27. november 2007 #59 Del Skrevet 27. november 2007 Enig med de sista talerne. Innlegg med mye skrivefeil hopper jeg over. Det samme med innlegg skrevet med sms-språk og dialektbruk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2007 #60 Del Skrevet 27. november 2007 Jeg er enig med de siste innleggerne her. Og til TS vil jeg bare si: Hvis du til stadighet får tilbakemelding på feil i innleggene dine, hvorfor kan du ikke bare ta dem til etterretning? Har du rett og slett ikke lyst til å uttrykke deg korrekt? Når det gjelder barneoppdragelse, som du gjerne vil sammenligne med, så finnes der ingen fasit. I norsk rettskrivning finnes fasitsvar på alt du måtte lure på. Dette er et skriftlig forum. Alle kan gjøre feil, men man bør anstrenge seg for å unngå det. Og gjerne rette dem opp dersom man blir gjort oppmerksom på dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg