Gå til innhold

Til dere såm fint kan overse andres skrivefeil.

jannamor

Anbefalte innlegg

No lurer eg på ein ting: går det an å stille eit spørsmål om innholdet i eit innlegg, når grunnen til at ein lurer er at det er så uklart språk at ein ikkje skjønar kva som står der?

Er det hakking?

Nei, det har vært sagt flere ganger. :)

Endret av Chrizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der er ikke det samme og det vet du også. Det er forskjell på hvordan man skriver og hvordan man prater.

Gi meg forresten et eksempel på om det virkelig går ant å uttale seg feil på grunn av latskap? Om du skal uttale et langt ord som f. eks. utenriksdepartementet, så om man er lat så sier man kanskje "uriksmanget" istedenfor. :ler: Gi deg nå da!

Enig med Christy her. De fleste snakker godt, i det minste forståelig. De som har dysleksi kan for eksempel gjøre seg veldig godt forstått muntlig, men sliter mer med det skriftlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg få lov til å si, jannamor, at dine meninger om oss som liker et bra språk er preget mer av din forsvarsposisjon og det du leser inn i det vi har skrevet enn hva vi faktisk mener. Hadde du lest innleggene våre med forsvarsverkene nede, så hadde du nok sett det.

Og jeg sier for andre gang i denne tråden - AMEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ellers - å skrive feil med vilje, som du har gjort i overskriften, er særdeles dårlig nettikette. Og din venninne har helt rett i at man ikke trenger å skrive akademisk språk på et forum (Gud bedre - da hadde de færreste av oss skjønt en dritt :fnise: ), men å dra det derfra til ren slurv med setningsoppbygging, manglende tegnsetting og overdrevet bruk av store bokstaver er for drøyt. Eller pleier du å snakke helt sammenhengende uten luft mellom ord og setninger, gjerne med setningsoppbyggning verre enn Yoda, og pleier du å ROPE til folk du snakker med i dagliglivet? Hvis ikke - så kan du ikke forsvare hvordan du til tider skriver her inne.

Ellers er man ikke språksnobb bare fordi man følger språkets regler. Eller kanskje jeg ksal begynne å kalle de som slurver for språksjusker?

Du slurver selv da. Om det er med vilje eller ikke, vites ikke.

nettikette feks? er det et ord? ksal? Er du språksjuske?

Dårlig nettetikette eller diskusjonstaktikk?

Det er noen av innleggene mine, som er skrevet slik, ikke alle. Denne trådstarten og overskriften er skrevet i en viss stil med vilje

Ja, jeg har vært god til å slurve, men ikke engang prøv deg på å si at jeg slurver nå, eller i "slle" innleggene mine.

Å antyde slike holdninger om mitt muntlige språk, er verken tolerant, hyggelig, eller sannferdig. Dette viser mer om din uvitenhet, enn om meg som person.

Endret av vimse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No lurer eg på ein ting: går det an å stille eit spørsmål om innholdet i eit innlegg, når grunnen til at ein lurer er at det er så uklart språk at ein ikkje skjønar kva som står der?

Er det hakking?

Det går selvfølgelig an :) Spørre; Hva mente du egentlig med det? Det er en helt annen ting. :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg få lov til å si, jannamor, at dine meninger om oss som liker et bra språk er preget mer av din forsvarsposisjon og det du leser inn i det vi har skrevet enn hva vi faktisk mener. Hadde du lest innleggene våre med forsvarsverkene nede, så hadde du nok sett det.

Det er nok noe sant i det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AMEN!

:banantroll: :kosteskaft: Åh, halleluja, åh halleluja, hallellllujjjjaaaaaaaa :Hehe::danser::skaal::pls::kaklehone:

Uten støtte til innlegg, eller sammenligning forøvrig, synes bare vi trengte litt lettliv her inne :ler:

:sjenert:

:plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt retter jeg ikke på andres skrivefeil fordi:

1. Dette er et diskusjonsforum, ikke et rettskrivingsforum. I mine øyne er det ganske uhøflig å rette på andres skrivefeil. Retter dere på andres talefeil irl, kanskje?

2. Jeg vet at jeg skriver altfor fort her inne, så jeg tviler ikke på at en kan finne skrivefeil i innleggene mine.

3. Personlig ser jeg ikke hvorfor en absolutt MÅ kommentere skrivefeil. Er det en form for selvhevdelse? Mange her inne reagerer på dette, så hvorfor fortsetter folk likevel å hakke på slikt?

Det er absolutt ingenting galt i å framelske godt språk, jeg gjør det selv. Men det betyr ikke nødvendigvis at en må påpeke at andre skriver feil/dårlig. Så lenge vedkommende gjør seg forstått er det viktigst. Mange gode debatter spores av pga. folk påpeker skrivefeil, og det er veldig synd. Synes jeg, da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nettikette feks? er det et ord?

Ja, nettikette er et ord.

Flere kunne hatt godt av å lese noe av f.eks. dette: God nettikette :fnise:

Edit: Spesielt de fire første :ler:

Endret av Miros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt retter jeg ikke på andres skrivefeil fordi:

1. Dette er et diskusjonsforum, ikke et rettskrivingsforum. I mine øyne er det ganske uhøflig å rette på andres skrivefeil. Retter dere på andres talefeil irl, kanskje?

2. Jeg vet at jeg skriver altfor fort her inne, så jeg tviler ikke på at en kan finne skrivefeil i innleggene mine.

3. Personlig ser jeg ikke hvorfor en absolutt MÅ kommentere skrivefeil. Er det en form for selvhevdelse? Mange her inne reagerer på dette, så hvorfor fortsetter folk likevel å hakke på slikt?

Det er absolutt ingenting galt i å framelske godt språk, jeg gjør det selv. Men det betyr ikke nødvendigvis at en må påpeke at andre skriver feil/dårlig. Så lenge vedkommende gjør seg forstått er det viktigst. Mange gode debatter spores av pga. folk påpeker skrivefeil, og det er veldig synd. Synes jeg, da. :)

:Nikke::klappe::blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du slurver selv da. Om det er med vilje eller ikke, vites ikke.

nettikette feks? er det et ord? ksal? Er du språksjuske?

Dårlig nettetikette eller diskusjonstaktikk?

Det er noen av innleggene mine, som er skrevet slik, ikke alle. Denne trådstarten og overskriften er skrevet i en viss stil med vilje

Ja, jeg har vært god til å slurve, men ikke engang prøv deg på å si at jeg slurver nå, eller i "slle" innleggene mine.

Å antyde slike holdninger om mitt muntlige språk, er verken tolerant, hyggelig, eller sannferdig. Dette viser mer om din uvitenhet, enn om meg som person.

Nettikette er et ord, ja. Takk for at du spør. Er for øvrig synonymt med nettvett.

Og ksal er vel min største slurvefeil ved siden av slle. :ler: Men som jeg og flere tidligere i denne tråden har påpekt, så er det ikke det ikke rene skrive-/bommet-på-tastaturet-feil som irriterer oss mest. Men generelt dårlig språk.

Og for øvrig har jeg ikke vist noen holdninger overfor ditt muntlige språk, hvordan i alle dager kan jeg gjøre det når jeg aldri har hørt deg snakke, men jeg spurte om du snakker som du skriver, noe jeg slett ikke regner med.

Ellers reagerer jeg svært lite på at folk pirker på hvordan jeg skriver, så lenge rent flisespikkeri ikke ødelegger en god diskusjon. Noe jeg har til gode å oppleve på KG på veldig lang tid (og ja da, jeg fulgte med på "JÆVLA LEGER"-tråden din, hvor du selv klarte å ødelegge tråden med å tenne på alle pluggene på velmenenede råd)

Og å skrive feil med vilje er bare teit og gir ingen statement. Med mindre skrivefeilen er det som gir en setning dobbel betydning.

EDIT: Skrivefeil

Endret av vimse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettikette er et ord, ja. Takk for at du spør. Er for øvrig synonymt med nettvett.

Og ksal er vel min største slurvefeil ved siden av slle. :ler: Men som jeg og flere tidligere i denne tråden har påpekt, så er det ikke det ikke rene skrive-/bommet-på-tastaturet-feil som irriterer oss mest. Men generelt dårlig språk.

Og for øvrig har jeg ikke vist noen holdninger overfor ditt muntlige språk, hvordan i alle dager kan jeg gjøre det når jeg aldri har hørt deg snakke, men jeg spurte om du snakker som du skriver, noe jeg slett ikke regner med.

Ellers reagerer jeg svært lite på at folk pirker på hvordan jeg skriver, så lenge rent flisespikkeri ikke ødelegger en god diskusjon. Noe jeg har til gode å ha opplevd på KG på veldig lang tid (og ja da, jeg fulgte med på "JÆVLA LEGER"-tråden din, hvor du selv klarte å ødelegge tråden med å tenne på alle pluggene på velmenenede råd)

Og å skrive feil med vilje er bare teit og gir ingen statement. Med mindre skrivefeilen er det som gir en setning dobel betydning.

Hvorfor må setningen nødvendigvis ha en "dobel" betydning? Personlig har jeg ingen problemer med overskriften. Personlig synes jeg kanskje disse "slle"-feilene er vel så irriterende, da vet en at skribenten kan bedre, men ikke gidder å lese over innleggene sine.

Jeg gidder ikke å irritere meg over folk som ikke skriver hundre prosent grammatisk riktig, hvorfor skal jeg det? Det går ikke utover meg uansett. Det som irriterer meg mest er mennesker som stadig vekk skal hakke på andre, spesielt når de ikke skriver perfekt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og å skrive feil med vilje er bare teit og gir ingen statement. Med mindre skrivefeilen er det som gir en setning dobbel betydning.

EDIT: Skrivefeil

Vel du ble irritert. Vi har forskjellige meninger. Lege tråden min, var rent utløp for massivt sinne. Der banna jeg så det rant av meg.

Jeg vil ikke påstå at det er et velmenende råd, at det er min egen skyld at legen sa det h*n gjorde. Men meg om det. Den tråden har heller ingenting her å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel du ble irritert. Vi har forskjellige meninger. Lege tråden min, var rent utløp for massivt sinne. Der banna jeg så det rant av meg.

Jeg vil ikke påstå at det er et velmenende råd, at det er min egen skyld at legen sa det h*n gjorde. Men meg om det. Den tråden har heller ingenting her å gjøre.

Enig i at det er lite relevant å nevne den diskusjonen, her.

Håper du står på videre og skriver som du føler for, Jannemor. Hvis andre har problemer med ditt språk, synes jeg ikke du er den som har størst problemer. Hvis folk virkelig ikke finner annet å irritere seg over har de det rett og slett for godt.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Jenna: Jepp, jeg pleier å unngå slle og ksal, men jeg må ofte legge inn innlegget og lese over det på nytt etter at det er lagt inn for å se slike skrivefeil. Lettere å lese hva man har skrevet når det ikke kun står i en bitteliten frikant som man må scrolle i. Blir slike feil stående, er det enten fordi jeg av ren latskap (fy på meg) ikke har giddet å lese igjennom det jeg har skrevet eller fordi innlegget langt og en slik feil har sluppet igjennom korrekturlesinga.

Endret av vimse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mer en den tråden da. Mye fra en god stund tilbake. Men samme det. Dette er ikke riktig sted eller tid for å gå inn i den debatten :)

Endret av vimse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke pirket på noen som har tastet feil på tastaturet.

Men når folk f.eks konsekvent skriver "venninder", så synes jeg det er på sin plass å forsøke å hjelpe dem.

Haha, det er faktisk tillatt hvis en skriver riksmål. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det nok ikke. :) Men hvor er det du mener at folk plukker så fælt på språket ditt? (regner med at det er derfor du har begynt denne tråden). Jeg kan med min godeste vilje ikke se det! Det er jo flere i denne tråden som etterlyser hvilke tråder dette skjer i, med unntak av her inne på Språk-forumet. Og her må det ærlig talt være lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det nok ikke. :) Men hvor er det du mener at folk plukker så fælt på språket ditt? (regner med at det er derfor du har begynt denne tråden). Jeg kan med min godeste vilje ikke se det! Det er jo flere i denne tråden som etterlyser hvilke tråder dette skjer i, med unntak av her inne på Språk-forumet. Og her må det ærlig talt være lov.

Her er det selvfølgelig lov ja. Det er derfor vi har et språkforum.

Snakker ikke bare om mitt språk. Mange som blir hakket på. Jeg har vel svart på dette tidligere i denne tråden også, i hvertfall sånn delvis. Det er vel pga, at det for meg er et vanvittig forstyrrende element med den rettingen. Jeg orker ikke lese tråder, eller innlegg av de som gjør det (akkurat som dere ikke gidder og lese mine innlegg)

Det er derfor jeg startet denne tråden. Selvsagt er jeg selv en brikke i saken. Det sier seg selv. Man må være opptatt av saken, for å starte en tråd.

Når jeg (som sagt) får tid, skal jeg lete etter slike tråder. Ikke at jeg føler behov for å bruke tid på det, men skal gjøre det. En dag jeg orker. Ikke i dag.

Dessuten er mitt (som hater retting) og deres (som synes det er helt på sin plass, overalt til en hver tid) syn på ødelagt, vidt forskjellig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...