Tabris Skrevet 28. november 2007 #121 Del Skrevet 28. november 2007 Det der er ikke det samme og det vet du også. Alle vi prater bra, det er forskjell på hvordan man skriver og hvordan man prater. Nei, alle prater faktisk ikke bra, ikke i det hele tatt. Noe som kan gjøre kommunikasjon vanskelig og øke sjansen for misforståelser - det samme gjelder når man skriver. Det er det som er hovedgrunnen for at man vil at folk skal skrive bra: ikke for at man skal være pedanter og "språksnobber", men for å fjerne unødvendig støy og for å minske sjansen for misforståelser. Dette er spesielt viktig når man har en skriftlig debatt, siden man da ikke kan høre tonefall eller se kroppsspråket til den man debatterer med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 28. november 2007 #122 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Det der er ikke det samme og det vet du også. Alle vi prater bra, det er forskjell på hvordan man skriver og hvordan man prater. I en seriøs skriftlig debatt blir man ikke tatt seriøst dersom språket er dårlig. Og hva er vi på? Jo, et skriftlig debattforum, hvor også seriøse debatter foregår. EDIT: Stygg slurvefeil Endret 28. november 2007 av Wadjet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 28. november 2007 #123 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Jeg må innrømme at jeg synes denne diskusjonen har utviklet seg og blitt svært så interessant, men det er fortsatt et par ting jeg lurer på. Har virkelig mange tråder blitt helt ødelagt av kommentarer om dårlig språk? Kan TS linke til eksempler på det? Jeg har fortsatt til gode å lese en tråd som er ødelagt av språkkommentarer. De eneste kommentarene jeg har sett har vært små og svært få. Endret 28. november 2007 av Grønt blad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 28. november 2007 #124 Del Skrevet 28. november 2007 Nei, alle prater faktisk ikke bra, ikke i det hele tatt. Noe som kan gjøre kommunikasjon vanskelig og øke sjansen for misforståelser - det samme gjelder når man skriver. Det er det som er hovedgrunnen for at man vil at folk skal skrive bra: ikke for at man skal være pedanter og "språksnobber", men for å fjerne unødvendig støy og for å minske sjansen for misforståelser. Dette er spesielt viktig når man har en skriftlig debatt, siden man da ikke kan høre tonefall eller se kroppsspråket til den man debatterer med. Jo, men det gjelder folkeskikk selv om man diskuterer skriftlig. Altså at man ikke påpeker skrivefeil men heller spør hva man mente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 28. november 2007 #125 Del Skrevet 28. november 2007 I en seriøs skriftlig debatt blir man ikke tatt seriøst dersom språket er dårlig. Og hva er vi på? Jo, et spriftlig debattforum, hvor også seriøse debatter foregår. Joda, det er nok de aller fleste her enige i. Jeg også for den delen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest marihan Skrevet 28. november 2007 #126 Del Skrevet 28. november 2007 Jeg må innrømme at jeg synes denne diskusjonen har utviklet seg og blitt svært så interessant, men det er fortsatt en ting jeg lurer på. Har virkelig mange tråder blitt helt ødelagt av kommentarer om dårlig språk? Kan TS linke til eksempler på det? Jeg har fortsatt til gode å lese en tråd som er ødelagt av språkkommentarer. De eneste kommentarene jeg har sett har vært små og svært få. Ja, jeg lurer også på hvilke tråder det er snakk om..Hva som utløste denne tråden.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 28. november 2007 #127 Del Skrevet 28. november 2007 Jo, men det gjelder folkeskikk selv om man diskuterer skriftlig. Altså at man ikke påpeker skrivefeil men heller spør hva man mente. Men jeg synes faktisk ikke det er tegn på dårlig folkeskikk om man påpeker feil på en høflig måte (i tillegg til argumenter som går på saken - ikke i stedet for), hverken når man diskuterer muntlig eller skriftlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 28. november 2007 #128 Del Skrevet 28. november 2007 Men jeg synes faktisk ikke det er tegn på dårlig folkeskikk om man påpeker feil på en høflig måte (i tillegg til argumenter som går på saken - ikke i stedet for), hverken når man diskuterer muntlig eller skriftlig. Det synes altså jeg. Om du har noe å si om måten jeg skriver på så vil jeg at du skal holde det unna min tråd om "valpehold". Det kan som jeg tidligere skrev skape masse irritasjon og på den måten også lage den støyen som du snakker om. Jeg tviler ikke på at din hensikt er god, men du har ikke rett til det, ufint er det også. Send en PM, start en ny generell tråd, det bryr meg ikke, men ligg unna å belære folk, særlig siden man ikke vet hva som ligger bak, eller hvordan folk tar det. Jeg mener fortsatt at det er stor forskjell på å kommentere faktafeil og skrivefeil i en tråd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 28. november 2007 #129 Del Skrevet 28. november 2007 men det er fortsatt et par ting jeg lurer på. Har virkelig mange tråder blitt helt ødelagt av kommentarer om dårlig språk? Kan TS linke til eksempler på det? Jeg har fortsatt til gode å lese en tråd som er ødelagt av språkkommentarer. De eneste kommentarene jeg har sett har vært små og svært få. Jeg vet faktisk ikke om noen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 28. november 2007 #130 Del Skrevet 28. november 2007 Jeg vet faktisk ikke om noen Ikke jeg, heller! Så lurer på om enkelte overdriver problemet litt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 28. november 2007 #131 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Det der er ikke det samme og det vet du også. Det er forskjell på hvordan man skriver og hvordan man prater. Gi meg forresten et eksempel på om det virkelig går ant å uttale seg feil på grunn av latskap? Om du skal uttale et langt ord som f. eks. utenriksdepartementet, så om man er lat så sier man kanskje "uriksmanget" istedenfor. Gi deg nå da! Jeg vet ikke hvordan man snakker feil på grunn av latskap, men å kalle utenriksdepartementet for uriksmanget høres ut som et godt eksempel på noe som kan virke særdeles useriøst. Endret 28. november 2007 av Bellatrix Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 28. november 2007 #132 Del Skrevet 28. november 2007 Jeg vet ikke hvordan man snakker feil på grunn av latskap, men å kalle utenriksdepartementet for uriksmanget høres ut som et godt eksempel på noe som kan virke særdeles useriøst. Nei, nå ble det litt for morsomt her, ser for meg at halve Stortinget blir et offer for "pratesløvskap" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 28. november 2007 Forfatter #133 Del Skrevet 28. november 2007 Jeg har ligget unna denne tråden hittil, men nå klarer jeg ikke å la være lenger. Kan trådstarter vennligst rette overskriften? (Fra "såm" til "som") En av de grovere skrivefeilene jeg har sett, og jeg blir fysisk uvel av å måtte se den på forsiden av "nye innlegg" omtrent hele tiden. Ellers syns jeg at "det er kjedelig å måtte tenke på å skrive riktig" er et elendig argument fra trådstarter. For du er på et forum hvor uttrykksformen er skriftlig, og bør dermed tilstrebe å gjøre innleggene dine best mulig når det gjelder skriftlig tone og utseende, av respekt for dine med-/motdebattanter. Ellers bør du finne deg en hobby/hang out hvor skriftlig språk ikke betyr noe. Og som flere her har påpekt: Vi henger oss sjelden opp i enkeltfeil (eller - jeg gjør det, men påpeker det ikke), men det er generelt dårlig språk, tegnsetting, smileybruk og bruk av store bokstaver som er problemet, og som det må være lov til å påpeke. Og det må jo være kjedelig å få nicket ditt knyttet opp mot dårlig språk, og derfor hopper man over dine innlegg? Du er nemlig i grenseland til tider... Helt ærlig, tror du min trådstart og overskrift er skrevet uten viten og vilje? Det står bl,annet SÅM fordi jeg vil skape debatt. Dere ser (som vanlig) ikke poenget, men henger dere opp i skrivefeil. Akkurat som jeg regnet med. Jeg kommer ikke til å rette det, nettopp fordi det er skrevet feil, med viten og vilje. Du får mene hva du vil om språket mitt. Jeg har tatt kritikken til etterretning, og skriver så godt jeg bare klarer. Jeg har skrevet innlegg her, hvor jeg er ydmyk og viser mine svakheter. (i motsetning til mange andre her, som ser på seg selv som språkguder) Ingen kan forvente at jeg gjør noe mer, enn så godt jeg kan. Har foressten snakket med ei jeg kjenner, som har master i nordisk litteratur og språk. Hun er ikke enig med dere. Hun mener heller ikke at man skal skrive likt på et nettforum sÅm i et offentlig brev. Dette er løst, ledig og uformelt. "Gatespråk" er fullt tillatt. Hun mener heller ikke at språket mitt er ille i det hele tatt. Så, beklager alle dere språkbedrevitere. Jeg velger og tro på en med 6 års utdanning innenfor språk jeg. Jeg synes i utgangspunktet ikke det er noe negativt og bli gjort oppmerksom på en feil, en gang eller to fra samme person. Poenget er at dette derimot skjer flere ganger. Da skjer det ofte på en uhøflig måte, som igjen fører til utsklidning av samtale tema, og ikke som en fint lite ps nederst under et argument i den egentlige diskusjonen. Når man i tillegg, har sagt fra at, at man setter pris på å ikke bli rettet mer av de det gjelder, synes jeg man skal respektere det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 28. november 2007 Forfatter #134 Del Skrevet 28. november 2007 Det synes altså jeg. Om du har noe å si om måten jeg skriver på så vil jeg at du skal holde det unna min tråd om "valpehold". Det kan som jeg tidligere skrev skape masse irritasjon og på den måten også lage den støyen som du snakker om. Jeg tviler ikke på at din hensikt er god, men du har ikke rett til det, ufint er det også. Send en PM, start en ny generell tråd, det bryr meg ikke, men ligg unna å belære folk, særlig siden man ikke vet hva som ligger bak, eller hvordan folk tar det. Jeg mener fortsatt at det er stor forskjell på å kommentere faktafeil og skrivefeil i en tråd. enig. Det å kommentere skrivefeil, blir som du selv sa, og kommentere uttalefeil i en muntlig debatt. Man skjønner poenget uavhengig av "feilen" gjør man ikke? Ingen som kommenterer uttale i en muntlig debatt vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 28. november 2007 #135 Del Skrevet 28. november 2007 1. Hvem ser på seg selv som "språkguder"? 2. Hvem har sagt at man skal skrive likt på et forum som man gjør i et offentlig brev? 3. Hvorfor kaller du de som er opptatt av bra språk for "språkbedrevitere"? Vitner det om en tolerant holdning - som du ønsker vi skal ha til deg og dine meninger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 28. november 2007 Forfatter #136 Del Skrevet 28. november 2007 Ikke jeg, heller! Så lurer på om enkelte overdriver problemet litt... Jeg har kommentert dette i denne tråden tidligere. Hvis du ikke har lest hele tråden, og alikevel uttaler deg så bastant, foreslår jeg at du leser HELE tråden. Svarer ikke på det samme flere ganger i samme tråd !!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 28. november 2007 #137 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Jeg har kommentert dette i denne tråden tidligere. Hvis du ikke har lest hele tråden, og alikevel uttaler deg så bastant, foreslår jeg at du leser HELE tråden. Svarer ikke på det samme flere ganger i samme tråd !!! Og ellers - å skrive feil med vilje, som du har gjort i overskriften, er særdeles dårlig nettikette. Og din venninne har helt rett i at man ikke trenger å skrive akademisk språk på et forum (Gud bedre - da hadde de færreste av oss skjønt en dritt ), men å dra det derfra til ren slurv med setningsoppbygging, manglende tegnsetting og overdrevet bruk av store bokstaver er for drøyt. Eller pleier du å snakke helt sammenhengende uten luft mellom ord og setninger, gjerne med setningsoppbyggning verre enn Yoda, og pleier du å ROPE til folk du snakker med i dagliglivet? Hvis ikke - så kan du ikke forsvare hvordan du til tider skriver her inne. Ellers er man ikke språksnobb bare fordi man følger språkets regler. Eller kanskje jeg ksal begynne å kalle de som slurver for språksjusker? Endret 29. november 2007 av vimse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 28. november 2007 Forfatter #138 Del Skrevet 28. november 2007 1. Hvem ser på seg selv som "språkguder"? 2. Hvem har sagt at man skal skrive likt på et forum som man gjør i et offentlig brev? 3. Hvorfor kaller du de som er opptatt av bra språk for "språkbedrevitere"? Vitner det om en tolerant holdning - som du ønsker vi skal ha til deg og dine meninger? 1. Mener du jeg skal bruke tid på å gi deg en liste med navn nå? En liste med navn som vil personifisere de jeg er kritisk og krass mot? Dette vil som du selv skjønner gå imot forumets regler. Det vil jeg ikke gjøre, beklager. Jeg kaller dere språkguder, fordi dere mener det er deres rett og hakke på folks skrivefeil i tide og utide. Det er ingen av dere som har innsikt nok til å se at ved å gjøre det sårer dere andre. I hvertfall meg. 2. Igjen, kan vel ikke utlevere navn her heller, da det vil bli tolket som personkritikk? 3. Fordi, de retter som om de selv har fasiten. I mange tilfeller, skriver de stygge feil selv. Det kan man selvfølgelig bare le bort. knis knis. tatata jeg liker å bli rettet på jeg tihaho Dette er min mening. Jeg må få lov å ha min mening. Om den er tolerant eller ei ,er vel øyet som ser. Er dere tolerante som hakker på bagateller fordi dere blir irritert? (uten å tenke på de dere hakker på) Mange setter pris på å bli rettet på, (på en ordentlig måte, som et tillegg til et godt argument i tråden. Men jeg blir såret. Mulig jeg er alene om det. Men tanken på å tenke på andre mennesker slår dere ikke. Så å stille spørsmål ved min toleranse, kan fort kastes rett tilbake. Øyet som ser, desverre. Dessuten, er jeg i en ganske klar forsvarsposisjon. Hvilket jeg må få lov til å være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 28. november 2007 #139 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) No lurer eg på ein ting: går det an å stille eit spørsmål om innholdet i eit innlegg, når grunnen til at ein lurer er at det er så uklart språk at ein ikkje skjønar kva som står der? Er det hakking? Endret 28. november 2007 av Tigress Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 28. november 2007 #140 Del Skrevet 28. november 2007 Da må jeg få lov til å si, jannamor, at dine meninger om oss som liker et bra språk er preget mer av din forsvarsposisjon og det du leser inn i det vi har skrevet enn hva vi faktisk mener. Hadde du lest innleggene våre med forsvarsverkene nede, så hadde du nok sett det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg