Gå til innhold

Til dere såm fint kan overse andres skrivefeil.

jannamor

Anbefalte innlegg

Men hvem sier hva som er problemet da? Om du leser hovedinnlegget til jannamor så skulle det vel da ikke være så mye å svare på for de som mener at det er et problem? Om du skjønner hva jeg mener...

Hm, nei, må innrømme at jeg forsto ikke helt hva du mente. ;) For meg er det i hvertfall en slik støy som er problemet, og det er slik jeg forstår en del av de andre som reagerer på skrivefeil også - men jeg kan selvsagt forstå feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til et rikt ordforråd hører banning ofte med.

Det kan jo forresten vitne om at man er dårlig til noe helt annet når man henger seg opp i en bagatell i et innlegg og ikke kan svare på resten ;)

Kanskje du kan utdype litt her?

Jeg mener, men nå er ikke jeg nordlending, at det er mulig å ha et fargerikt språkt og et rikt ordforråd helt uten å banne. ;)

Hvem er det forresten som henger seg opp i bagateller i innlegg, er det deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke pirket på noen som har tastet feil på tastaturet.

Men når folk f.eks konsekvent skriver "venninder", så synes jeg det er på sin plass å forsøke å hjelpe dem.

Venninde er korrekt riksmål, og de som skriver det, gjør det ofte svært bevisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er et interessant at tråden heter " Til dere såm fint kan overse andres skrivefeil", mens hovedinnlegget er rettet mot de som ikke kan overse andres skrivefeil. Sånn sett er det jo et skoleeksempel på hvordan manglende korrektur vanskeliggjør kommunikasjonen. Første gang jeg leste hovedinnlegget var det nemlig langt fra opplagt hva vedkommende egentlig ville frem til. Og jeg er vel egentlig fortsatt litt i tvil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Det gjør at jeg skriver avslappet, og rett fra levra. Det gjør at det fort kan bli endel språkfeil. Men for meg er ikke det så viktig

Jeg har skjønt at du skriver dårlig for å slappe av, men hva med oss som skal lese? Det er langt mer avslappene å lese når man skjønner hva som står uten masse feil. Det er flere som har sagt de hopper over innlegg med masse feil og dårlig språk. Vil du ikke at innleggene dine skal leses?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er et interessant at tråden heter " Til dere såm fint kan overse andres skrivefeil", mens hovedinnlegget er rettet mot de som ikke kan overse andres skrivefeil. Sånn sett er det jo et skoleeksempel på hvordan manglende korrektur vanskeliggjør kommunikasjonen. Første gang jeg leste hovedinnlegget var det nemlig langt fra opplagt hva vedkommende egentlig ville frem til. Og jeg er vel egentlig fortsatt litt i tvil....

Det er et statement fra meg. Et utløp for irritasjon, rettet mot de som retter på andre, på en slik måte at det forstyrrer. Eller faktisk ødelegger en tråd, som ikke omhandler språk. Jeg bryr meg ikke om andres skrivefeil på nettforum. Er det noe jeg ikke forstår i et innlegg, spør jeg.

Det er egentlig det tråden er ment som. En diskusjon, om det er ok og hakke på andre med rød rettepenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du kan utdype litt her?

Jeg mener, men nå er ikke jeg nordlending, at det er mulig å ha et fargerikt språkt og et rikt ordforråd helt uten å banne. ;)

Jeg skrev ikke at det må være med i et rikt og fargerikt ordforråd, jeg skrev at det ofte hører med. Særlig som du selv nevner her oppe i nord. Det betyr ikke at jeg bannes til vanlig, jeg bannes lite, men brukt på riktig måte er det bare kreativt og herlig å se i et ellers så kjedelig språk som norsk kan være. I Nord-Norge har blant andre Arthur Arntzen talt varmt om bannskapens kulturelle verdi. I og med at det hører til vår kultur så kan jo ikke du påstå at alle her oppe har dårlig ordforråd? Så her må vi få lov å være uenige, med tro på at folk flest vet hvor og når det passer med slikt.

Angående det siste så var det deg jeg mente ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, jannamor, det er du som selv velger å ta det som hakking. Du har også muligheten til å velge å se det mer positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hopper selv over de innleggene som er fulle av skrivefeil. Det blir utrolig slitsomt å skulle sitte å tolke eller gjette seg til hva personen egentlig mener.

Men det er meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, jannamor, det er du som selv velger å ta det som hakking. Du har også muligheten til å velge å se det mer positivt.

Ingen har rett til å rette på andres skrivefeil i tide og utide. Det er da innholdet som teller....Dessuten er det varsomhet som gjelder også når en person skal gjøres bevisst på sin svakhet og veiledes av andre. Hvem i svarten er et menneske på et forum som mener at det er h*ns oppgave å gjøre dette? Selv om du kanskje er varsom, er det sikkert at andre er det? Det burde ikke være lov å rette på andres skrivefeil i et forum, om de ikke spør om det. Om man starter en egen tråd er noe annet. Om man spør hva noen egentlig mener er også noe annet.

Hvorfor ta motet fra den som har gjort feil og som t.o.m. har vanskeligheter i forhold til f.eks. rettskriving?.

Enkelte kan bare ikke skrive feilfritt og flott, det er en personlig sak for hver enkelt og endel av skaperverket!! Selv de som ikke har hatt feilskrivingsproblemer burde jo ha erfart i livets skole at heller ikke her er alle mennesker like. Ikke alle kan få til korrekt ortografi (språkrådet) og får da selvsagt heller ikke interesse for språk.

Da må de jo sikkert ha andre interesser og egenskaper vi andre kan lære av.

Noen kommer aldri til å få til å skrive slik "språkelskere" ønsker. Dette ser jeg på lik linje med at noen ba en svaksynt person ta seg sammen og se skikkelig og godt når denne personen fra naturens side var formet til den personen som skulle leve et helt liv akkurat slik han/hun var.

Noe kan gjøres i mange tilfeller ved/med riktig hjelp og støtte. Det må man være enige om, de som ikke har direkte språkproblemer eller problemer med ortografien.

Vi må aldri skape nye tapere i vårt samfunn!!

For meg så høres det både frekt og irriterende ut om selvutnevnte språkelskere skal rette på folk i tide og utide. Slik jeg ser det så har ingen på dette forumet rett til å gjøre det.

Endret av Chrizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Ingen har rett til å rette på andres skrivefeil i tide og utide. Det er da innholdet som teller....Dessuten er det varsomhet som gjelder også når en person skal gjøres bevisst på sin svakhet og veiledes av andre. Hvem i svarten er et menneske på et forum som mener at det er h*ns oppgave å gjøre dette? Selv om du kanskje er varsom, er det sikkert at andre er det? Det burde ikke være lov å rette på andres skrivefeil i et forum, om de ikke spør om det. Om man starter en egen tråd er noe annet. Om man spør hva noen egentlig mener er også noe annet.

Hvorfor ta motet fra den som har gjort feil og som t.o.m. har vanskeligheter i forhold til f.eks. rettskriving?.

Enkelte kan bare ikke skrive feilfritt og flott, det er en personlig sak for hver enkelt og endel av skaperverket!! Selv de som ikke har hatt feilskrivingsproblemer burde jo ha erfart i livets skole at heller ikke her er alle mennesker like. Ikke alle kan få til korrekt ortografi (språkrådet) og får da selvsagt heller ikke interesse for språk.

Da må de jo sikkert ha andre interesser og egenskaper vi andre kan lære av.

Noen kommer aldri til å få til å skrive slik "språkelskere" ønsker. Dette ser jeg på lik linje med at noen ba en svaksynt person ta seg sammen og se skikkelig og godt når denne personen fra naturens side var formet til den personen som skulle leve et helt liv akkurat slik han/hun var.

Noe kan gjøres i mange tilfeller ved/med riktig hjelp og støtte. Det må man være enige om, de som ikke har direkte språkproblemer eller problemer med ortografien.

Vi må aldri skape nye tapere i vårt samfunn!!

For meg så høres det både frekt og irriterende ut om selvutnevnte språkelskere skal rette på folk i tide og utide. Slik jeg ser det så har ingen på dette forumet rett til å gjøre det.

Nei, ikke alle kan. Men det virker som om en del folk ikke gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke alle kan. Men det virker som om en del folk ikke gidder.

Hvem er flink nok til å se forskjellen da? Du er kanskje det, men hva med de som ikke er det? Er det riktig at folk bare fyrer løs? Kanskje best at alle lar være og heller gjrø som de fleste her på KG faktisk gjør, de starter opp generelle tråder om skrivefeil og irritasjoner over dette. Send en PM kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig ikke at du henger deg opp i bagateller, det skulle bare være en morsom kommentar, men det forsvant på en måte da tråden ble ryddet. Jeg er også egentlig helt enig med deg i at banning i tide og utide er forstyrrende og dårlig bruk av språket. I dette tilfellet kan det også godt hende at jeg gjorde akkurat det jeg sa at du gjorde, altså at jeg hengte meg opp i en bagatell, selv om jeg faktisk tror at vi i bunn er enige. Jeg synes bare det er litt morsomt å "krangle" litt med deg av og til fordi du er ei tøff :heks:

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bellatrix

Det er det jeg pleier å gjøre, starte en tråd her på Språk. Man må ikke kommentere skrivefeil, men det er ganske sært å først lage en tråd om at folk kommenterer for så så skrive at man ikke gidder så skrive ordentlig fordi det er mer avslappene å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er egentlig forskjellen på å påpeke en skrivefeil eller å påpeke en faktafeil i et argument? Begge feil kan komme av sløvhet, eller de kan komme av at man faktisk ikke vet det rette svaret selv om man tror man visste det (og i noen tilfeller for språket: dysleksi).

Jeg forstår bare ikke helt hvorfor språket er en slags hellig ku for noen, og at motargumentene blir "feilfritt og flott" og lignende kommentarer. Jeg har aldri sett noen her inne - eller andre steder - som mener at man skal skrive feilfritt. Faktisk så har jo de fleste som reagerer på dårlig språk sagt at de selvsagt skriver feil selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Men hva er egentlig forskjellen på å påpeke en skrivefeil eller å påpeke en faktafeil i et argument? Begge feil kan komme av sløvhet, eller de kan komme av at man faktisk ikke vet det rette svaret selv om man tror man visste det (og i noen tilfeller for språket: dysleksi).

Jeg forstår bare ikke helt hvorfor språket er en slags hellig ku for noen, og at motargumentene blir "feilfritt og flott" og lignende kommentarer. Jeg har aldri sett noen her inne - eller andre steder - som mener at man skal skrive feilfritt. Faktisk så har jo de fleste som reagerer på dårlig språk sagt at de selvsagt skriver feil selv.

Selvfølgelig er det stor forskjell. En som påpeker faktafeil viser jo interesse for innholdet i det som er skrevet, det virker jo tøvete for en som har skrevet et innlegg om f. eks. oljeutvinning at noen påpeker skrivefeil, det kan også forstyrre hele diskusjonen. Det blir jo det samme som å sitte i en debatt på tv og debattere i en viktig sak, så sitter noen og rekker opp handen og skal ha ordet for å påpeke uttalefeil og ikke for å kommentere det som er sagt. Slike ting kan rett og slett trigge usakligheter, på grunn av irritasjonen det medfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ligget unna denne tråden hittil, men nå klarer jeg ikke å la være lenger. Kan trådstarter vennligst rette overskriften? (Fra "såm" til "som") En av de grovere skrivefeilene jeg har sett, og jeg blir fysisk uvel av å måtte se den på forsiden av "nye innlegg" omtrent hele tiden.

Ellers syns jeg at "det er kjedelig å måtte tenke på å skrive riktig" er et elendig argument fra trådstarter. For du er på et forum hvor uttrykksformen er skriftlig, og bør dermed tilstrebe å gjøre innleggene dine best mulig når det gjelder skriftlig tone og utseende, av respekt for dine med-/motdebattanter. Ellers bør du finne deg en hobby/hang out hvor skriftlig språk ikke betyr noe. Og som flere her har påpekt: Vi henger oss sjelden opp i enkeltfeil (eller - jeg gjør det, men påpeker det ikke), men det er generelt dårlig språk, tegnsetting, smileybruk og bruk av store bokstaver som er problemet, og som det må være lov til å påpeke. Og det må jo være kjedelig å få nicket ditt knyttet opp mot dårlig språk, og derfor hopper man over dine innlegg? Du er nemlig i grenseland til tider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Selvfølgelig er det stor forskjell. En som påpeker faktafeil viser jo interesse for innholdet i det som er skrevet, det virker jo tøvete for en som har skrevet et innlegg om f. eks. oljeutvinning at noen påpeker skrivefeil, det kan også forstyrre hele diskusjonen. Det blir jo det samme som å sitte i en debatt på tv og debattere i en viktig sak, så sitter noen og rekker opp handen og skal ha ordet for å påpeke uttalefeil og ikke for å kommentere det som er sagt. Slike ting kan rett og slett trigge usakligheter, på grunn av irritasjonen det medfører.

Hvis noen sitter i en seriøs debatt og uttaler ord feil av ren latskap så ville neppe mange tatt denne debattanten seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen sitter i en seriøs debatt og uttaler ord feil av ren latskap så ville neppe mange tatt denne debattanten seriøst.

Det der er ikke det samme og det vet du også. Det er forskjell på hvordan man skriver og hvordan man prater.

Gi meg forresten et eksempel på om det virkelig går ant å uttale seg feil på grunn av latskap? Om du skal uttale et langt ord som f. eks. utenriksdepartementet, så om man er lat så sier man kanskje "uriksmanget" istedenfor. :ler: Gi deg nå da!

Endret av Chrizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...