Gå til innhold

Om "politisk korrekt"

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Politisk korrekt betyr for meg de meningene man kan si høyt uten å ta alt for mye hensyn til hvem man snakker med. De "trygge" meningene. Tenker ikke på det som et skjellsord eller et argument i en diskusjon, men jeg tenker vel at hvis man er veeeldig politisk korrekt har man ikke egne meninger, eller tør ikke å stå for dem.

På visse områder er jeg politisk korrekt, på andre ikke.

Politisk korrekte meninger er for meg f.eks. å mene at gravide ikke skal drikke alkohol, at det er greit å ta abort (men man bør helst slite litt med seg selv etterpå), at sykepleiere er veldig verdifulle mennesker som fortjener mer lønn, at de som har mye bør dele med de som har lite, bla bla bla.

Ikke politisk korrekte meninger er for eksempel rasistiske holdninger, å mene at folk får klare seg selv hvis de blir syke/narkomane/whatever, å være for nivå-deling i barneskolen, å være mot abort uansett grunnlag, evt å bruke abort som prevansjon, eller å si at Bush er en bra mann.

Et annet eksempel; å mene at unger har best av å gå hjemme med mamma er ikke politisk korrekt. Å mene at det er best å sende dem i barnehage er heller ikke PK. Det politisk korrekte må være at alle må få velge den løsningen som passer dem og deres barn best.

Jeg spyr av politisk korrekthet, og det irriterer vettet av meg at jeg nok er PK på de fleste områder. Men det er kanskje ofte slik at de politisk ukorrekte meningene vi har er hjertesakene våre, og at det er grunnen til at de fleste mener det er alle andre som er PK?

Du har nok litt rett, Tabris, i at PK meninger er de som ser begge sider av en sak, mer nyanserte om du vil. Men hvis man er for nyansert, hvis man alltid må se en sak fra alle sider, så får man ofte ikke tatt noen avgjørelser, og verden stopper opp. Det er vel problemet med partiene på midten også... Det er best å ikke mene for mye, for da kan man støte fra seg velgere?

Endret av nimbus
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Politisk korrekt betyr for meg de meningene man kan si høyt uten å ta alt for mye hensyn til hvem man snakker med. De "trygge" meningene. Tenker ikke på det som et skjellsord eller et argument i en diskusjon, men jeg tenker vel at hvis man er veeeldig politisk korrekt har man ikke egne meninger, eller tør ikke å stå for dem.

På visse områder er jeg politisk korrekt, på andre ikke.

Politisk korrekte meninger er for meg f.eks. å mene at gravide ikke skal drikke alkohol, at det er greit å ta abort (men man bør helst slite litt med seg selv etterpå), at sykepleiere er veldig verdifulle mennesker som fortjener mer lønn, at de som har mye bør dele med de som har lite, bla bla bla.

Ikke politisk korrekte meninger er for eksempel rasistiske holdninger, å mene at folk får klare seg selv hvis de blir syke/narkomane/whatever, å være for nivå-deling i barneskolen, å være mot abort uansett grunnlag, evt å bruke abort som prevansjon, eller å si at Bush er en bra mann.

Et annet eksempel; å mene at unger har best av å gå hjemme med mamma er ikke politisk korrekt. Å mene at det er best å sende dem i barnehage er heller ikke PK. Det politisk korrekte må være at alle må få velge den løsningen som passer dem og deres barn best.

Jeg spyr av politisk korrekthet, og det irriterer vettet av meg at jeg nok er PK på de fleste områder. Men det er kanskje ofte slik at de politisk ukorrekte meningene vi har er hjertesakene våre, og at det er grunnen til at de fleste mener det er alle andre som er PK?

Du har nok litt rett, Tabris, i at PK meninger er de som ser begge sider av en sak, mer nyanserte om du vil. Men hvis man er for nyansert, hvis man alltid må se en sak fra alle sider, så får man ofte ikke tatt noen avgjørelser, og verden stopper opp. Det er vel problemet med partiene på midten også... Det er best å ikke mene for mye, for da kan man støte fra seg velgere?

Eller for å si det kortere. Det flertallet mener

Skrevet
Eller for å si det kortere. Det flertallet mener

Ikke nødvendigvis.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Ikke nødvendigvis.

Man kan jo si det er det flertallet gir utrykk fr å mene i hvertfall.

Jg har en tendens til å være ganske plitisk ukorrekt, får ofte en masse refs for det.

Skrevet
Man kan jo si det er det flertallet gir utrykk fr å mene i hvertfall.

...

Den kan jeg gå med på.

Skrevet

Jeg er forsåvidt enig i dette. Hvis man nyanserer for mye, så blir man sittende på gjerdet, og det er en viss porsjon feighet i det også. Evt. kan man fint se en sak fra flere sider - og forstå de andre sidene også - men likevel ha en mening.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Det er jo også interessant at jeg ofte opplever at det som blir stemplet som politisk korrekte meninger her inne, ikke er så politisk korrekte ute "i den virkelige verden".

Skrevet
Det er jo også interessant at jeg ofte opplever at det som blir stemplet som politisk korrekte meninger her inne, ikke er så politisk korrekte ute "i den virkelige verden".

Hvilke meninger tenker du på da?

Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)
Hvilke meninger tenker du på da?

Jeg tenker f.eks. på diverse innvandringsdebatter her inne, der jeg blant annet har blitt stemplet som politisk korrekt. Ute blant folk (jeg tenkte ikke på politikere når jeg skrev "den virkelige verden") opplever jeg imidlertid at disse meningene er ganske så politisk ukorrekte.

Edit: Bare for å klargjøre; det jeg legger i begrepet politisk korrekthet her er en allmenhet. Meninger som "alle" har. Det burde jeg selvfølgelig ha spesifisert i det første innlegget mitt ;)

Endret av Wolfmoon
Skrevet

Ja, noen ganger kan det virke som om alt innenfor ytterpunktene i visse saker blir stemplet som PK. Men det er forsåvidt et begrep jeg hører mindre og mindre, heldigvis.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Du sier noe.

Nå er jeg generelt imot å stemple både folk og folks meninger med mine merkelapper da (man stempler kanskje ikke merkelapper, men men..), og synes heller ikke det er spesielt hyggelig å bli satt i bås selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...