Gå til innhold

Spise hver 3 time i en periode, hvor mye og hva?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Lurer på om jeg skal prøve på nyåret å spise hver 3 time i et par uker for å se hvordan det vil påvirke. Er i overkant av 10 kg overvektig, middels aktiv. Har begynt i en ny jobb som gjør at jeg i perioder går/løper mye. Kommer ikke til å legge inn mer trening i livet før jeg merker at kroppen er vant til den belastningen den får på jobb. Etter det er planen noe svømming, og trolig noe styrketrening. Før det er det kostholdet jeg vil se litt nøyere over.

Har ingen problemer med å følge kjedelige kostrutiner for en periode, så i hverdagen legger jeg mer vekt på at det er sunt, lettvint og rimelig, enn at det er en kulinarisk nytelse (helgepizzaen blir derimot fritatt ;))

De alternativene jeg tenker på er følgende:

- En skive uten pålegg.

- Noe nøtter.

- Frukt og grønsaker.

- Litt kokte linser.

- En boks røde bønner.

- Litt havregryn.

- Spirer.

Og kombinasjoner av dette. Smooties ol er utelukket av praktiske hensyn.

Ønsker å ha fri ved et måltid om dagen (ca 500 kalorier), og har i følge nutritiondata.com et daglig kaloriforbruk på mellom 2300 og 2600 daglig. Kommer også til å ha fri en dag pr helg, men den pizzaen er såpass mektig i seg selv at et ekstremt kaloriinntak blir det ikke snakk om.

Så hvor mange kalorier må jeg opp i pr måltid i de andre måltidene? Vil ca 300 kalorier være ok som et gjennomsnitt? Vil som sagt ha et større måltid på ca 500 kalorier pr dag.

Og hvilke andre matvarer enn de jeg har ramset opp kan anbefales? Har et vegan kosthold, så egg/kjøtt/melk osv er utelukket.

Er ikke ute etter et raskt vekttap, men håper på ca 10 kg ned i løpet av et halvår. Er det rimelig realistisk kun ved endring av kosthold, og endring fra datajobb til tråkkejobb? Kommer som sagt til å legge inn trening senere, men etter å ha hatt et par runder med raske vekttap tidligere uten at jeg helt har sett årsaken kunne det vært greit å visst hvor mye som i verste/beste fall kan falle av uten noe nevneverdig innsats. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Realistisk mål, absolutt, men du trenger ikke spise hver 3. time. Det er antall kalorier i løpet av en dag som har noe å si. Ellers er måltidene dine helt fine, men som sagt, ha kontroll over kaloriene. Hvis forbruket ditt stemmer, vil du gå ned en halv kilo i uken dersom du spiser ca 1800 kalorier pr dag. Går det senere enn det, kan du enten knipe (LITT) inn på maten eller trene mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spiser hver 3 time.har gjort det i 7 måneder nå.det funker veldig bra for meg.slipper å bli så sulten at jeg stapper i meg hva det måtte være.har heller ingen behov for mellommåltider,bortsett fra frukt og grønt da.

trener i tillegg 5 ganger i uken.har gått ned 15-20 kg på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å snakke med en kostholdsekspert, som kan tilpasse måltidene til deg!

Men jeg har fått beskjed om: å spise hver 3 time, og få til minst 5 fullverdige måltider, drikke 2-3l vann om dagen (mer om man trener), bruke din knyttneve for å måle opp maten, spise variert, og spise mye grønt, fisk, hvitt kjøtt og sunt fett. Spise en spiseskje sunn olje før sengetid og når du står opp, hjelper til å smøre kroppen. Viktig med frukt, men da er epler og pærer best! Pasta og brød i små mengder hvis man trenger det, men helst mørk ris, bønner eller linser. Nøtter er fint :)

Dette og mer til har jeg iallefall fått beskjed om. I tillegg til at jeg tar proteintilskudd som shake, men dette fordi jeg trener en del. Viktig å spise i forhold til hvor mye man rører på seg :)

-Christine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet jeg at jeg er på rett vei i det minste. :)

Kostholdsekspert har jeg ikke mulighet til å oppsøke. Ikke vet jeg om noen her i området som har kunnskap om vegan kosthold, og jeg har en mistanke om at det er i dyreste laget for meg pr dags dato. Har heldigvis lenge hatt interesse for kosthold og ernæring, så det å få i seg nok vitaminer/mineraler/aminosyrer/fettsyrer ser jeg ikke som et stort problem. Men når det gjelder forbrenning har jeg aldri tenkt meg om to ganger før jeg har lagt opp et opplegg for meg selv.

Kommer til å bruke resten av året til å legge opp et opplegg for meg selv, så skal det bli spennende å se hvordan dette går når jeg begynner i januar/februar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Realistisk mål, absolutt, men du trenger ikke spise hver 3. time. Det er antall kalorier i løpet av en dag som har noe å si.

Det er ikke riktig. Da hadde det teoretisk vært mulig å bare spise et skikkelig måltid om dagen... Skal man ned i vekt så burde man spise minst en gang hver tredje time for å holde forbrenninga i gang.

Å spise ofte er ikke slankende i segselv, men det holder blodsukkeret oppe, sån at man ikke blir slapp og lat. Har man stabilt blodsukker får man mer energi, man orker mer og da beveger man seg sansynligvis mer og forbrenner ekstra kalorier pga det.

Det er også viktig å vite hva kaloriene kommer fra.

1 g fett inneholder 9 kalorier, mens 1 g protein eller karbohydrater inneholder 4 kalorier hver.

Et høyt inntak av proteiner er slankende, så kaloriene derfra er ikke like "skumle"

Kalorier fra sundt fett er heller ikkeno å grine av, fordi om du spiser sundt fett så tar ikke kroppen opp det dårlige fettet som den ikke har nytte av. Det er karbohydratene som er de "slemme" rett og slett bare fordi det er så utrolig mye av dem overalt... Man trenger karbohydrater, men man må passe på at man ikke får for mye av dem. ( det er vansklig å få i seg for mye proteiner eller sundt fett)

hva med kaffe, er det usunt?

Det fins både bra og dårlige ting med kaffe. Så lenge du ikke drikke mange kopper om dagen, og samtidig passer på å drikke nok vann (siden kaffe tørker ut kroppen) så burde det ikke ha så mye å si.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk treningsforum.no. Der står det at det ikke spiller noen rolle om man spiser to eller førti måltider pr dag, og at det er hva man spiser som er viktig - ikke hvor ofte man spiser det. ;)

Jeg synes forresten at TS burde kutte ned på karbohydratene. Hva er poenget med å spise en brødskive uten pålegg f.eks? Mer kjøtt og grønt, mindre korn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk treningsforum.no. Der står det at det ikke spiller noen rolle om man spiser to eller førti måltider pr dag, og at det er hva man spiser som er viktig - ikke hvor ofte man spiser det. ;)

Det blir ikkeno mer riktig av at det står der. Hadde man spist 2 måltider om dagen hadde blodsukkere gått rett i dass, å man hadde ikke hatt mye overskudd til noesomhelst. Man skal spise gjevnlig for at blodsukkeret skal holde seg stabilt, så man ikke blir slapp. Det er noe alle som er litt intresert i kosthold burde ha lært.

Spiser du 2 ganger på 1 dag så spiser du altfor lite, selvom det er 2 enorme porsjoner! Kroppen er ikke istand til å lagre og fordele den maten utover en hel dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk treningsforum.no. Der står det at det ikke spiller noen rolle om man spiser to eller førti måltider pr dag, og at det er hva man spiser som er viktig - ikke hvor ofte man spiser det. ;)

Jeg synes forresten at TS burde kutte ned på karbohydratene. Hva er poenget med å spise en brødskive uten pålegg f.eks? Mer kjøtt og grønt, mindre korn.

Som sagt, jeg spiser ikke kjøtt ol ;) (Drikker heller ikke kaffe, så hvem det er som har vært innom her som gjest aner jeg ikke)

Poenget med brødskiver uten pålegg? Er få karbohydratfattige påleggstyper jeg liker med unntak av tartex, og i forbindelse med jobb kan brødskive uten pålegg være noe av det mer praktiske jeg kan ta med meg i farten. Grønt spiser jeg allerede mye av, så litt havregryn og en til to tynne grove skiver daglig vil neppe være en så stor kornmengde at det gjør noen skade.

Og jada, jeg har hatt lange perioder med et til to måltider daglig før, uten at jeg har økt i vekt med det. Har og gått ned i vekt på slikt kosthold uten problemer. Men nå er jeg nysgjerrig på hvordan kroppen min reagerer på hyppig og lite mat, så eneste måten å finne ut hvordan jeg fungerer på det er å forsøke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart man går ned av å spise 2 ganger om dagen. Det er jo altfor lite... Det sjipe er at man mister musklene først, så går fettet, å da blir man tynn på en ikke så pen måte.

Brød i segselv er stappa med karbohydrater. Tror knekkebrød er bedre, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart man går ned av å spise 2 ganger om dagen. Det er jo altfor lite... Det sjipe er at man mister musklene først, så går fettet, å da blir man tynn på en ikke så pen måte.

Brød i segselv er stappa med karbohydrater. Tror knekkebrød er bedre, da.

For meg gikk det iverfall bra, men så var jeg sykelig overvektig (BMI på ca 40) når jeg gikk over til å spise 1-2 ganger i døgnet. Men en optimal måte å gå ned i vekt på er det kanskje ikke.

Spiser på et brød som er nummeret før sponplate (grovhetsgrad på noen og 90 %), så tror nok neppe det er av de verste. Knekkebrød kunne sikkert vært en løsning, hadde jeg bare klart å fått det ned. Men konsistensen er rett og slett ikke noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hørtes ut som et flott brød! Hva heter det og hvor får man kjøpt det?

"Sunt og godt". Hvor godt det er kan sikkert diskuteres, synes det er litt tørt, men helt greit. Til mitt bruk er det mer enn greit nok. Skivene er og ganske små, så det går greit å justere opp og ned uten å måtte dele skivene i to. Kjøper det på coop, tror jeg har sett det på ICA, MENY og et par andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, de brødene har jeg sett. Syns ikke der er no bra... Altformye karbohydrater i dem i forhold til resten av innholdet. Fedonbrød er mye bedre!

Det brødet der har 12 g proteiner og 42 g karbohydrater mens fedonbrød inneholder 18 g protein og 18 g karbo... Hvitt mel inneholder mer karbohydrater enn grovt, så jeg misstenker at "Sundt og Godt" brødet er litt juks og fanteri, om det skal være 90% grovt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Er det mulig å gå ned i vekt uten å trene ?

Jeg har ikke så masse tid til det.. jeg går litt turer innimellom men føler ikke akuratt at dette hjelper særlig på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mulig å gå ned i vekt uten å trene. Det er det totale kaloriunderskuddet som teller. (Utenom at man selvsagt må passe på at man ikke havner på sparebluss)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Ah, de brødene har jeg sett. Syns ikke der er no bra... Altformye karbohydrater i dem i forhold til resten av innholdet. Fedonbrød er mye bedre!

Det brødet der har 12 g proteiner og 42 g karbohydrater mens fedonbrød inneholder 18 g protein og 18 g karbo... Hvitt mel inneholder mer karbohydrater enn grovt, så jeg misstenker at "Sundt og Godt" brødet er litt juks og fanteri, om det skal være 90% grovt.

Hvor fan man få kjøpt Fedon brødet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ELIN_2009
Det blir ikkeno mer riktig av at det står der. Hadde man spist 2 måltider om dagen hadde blodsukkere gått rett i dass, å man hadde ikke hatt mye overskudd til noesomhelst. Man skal spise gjevnlig for at blodsukkeret skal holde seg stabilt, så man ikke blir slapp. Det er noe alle som er litt intresert i kosthold burde ha lært.

Spiser du 2 ganger på 1 dag så spiser du altfor lite, selvom det er 2 enorme porsjoner! Kroppen er ikke istand til å lagre og fordele den maten utover en hel dag.

Må bare si meg helt enig med deg Yme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...