Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2007 #141 Del Skrevet 17. desember 2007 la Flaca skrev: Vel, det kunne ikke falle meg inn å legge meg på benken og skræve for en allmennpraktiker. Jeg har hatt alle undersøkelser (utenom GU) i forbindelse med graviditeter hos fastlegen min, og han var faktisk merkbart smågrønn på området. Sa de fleste benyttet jordmor til sånt. Så det å gjøre en gynekologisk undersøkelse hos en som hovedsaklig tar seg av helt andre områder blir feil for meg. Klart du kan ønske at dine underlivsundersøkelse ikke blir gjort av fastlegen din. Jeg unngår også GU hos min fastlege, dette fordi jeg synes at det er for flaut å se h*n i øyene etterpå. Med dette er våre preferanser. Du skriver at fastleger ikke har GU som et av sine hovedområdet, dette er helt feil. GU er regnet som en av fastlegenes rutine oppgaver. Skjønner at du synes at hele denne episoden hos legen din var veldig traumatisk, men det er på grunn av din tolkinig og at du tydligvis er veldig ømfintlig på dette området. For legen din gjorde faktisk en meget grundig og god jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 17. desember 2007 #142 Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Min fastlege var ikke så veldig godt kjent med forskjellige p-piller heller, da jeg spurte om p-ringen sa han at jeg skulle helst snakke med gynekolog om akkurat dette, så for min del er det helt sikkert til gynekolog jeg vil for å få tatt prøver og lignende. I tillegg har jeg hatt litt ujevnheter med greiene i det siste. Hvis fastlegen har også vært enig at jeg skulle til en gynekolog, da skulle jo en komme til en litt raskere enn i 5 måneder! Jeg synes det er helt skandaløst at det skulle ta så lang tid. Det er så lang kø i Norge med hver eneste lege! Spesielt irriterende er dette med hudlege, synes jeg. Først vente flere dager til å komme til fastlege, da minst en måned til til å komme til hudlege. En venn av meg hadde noe betennelse eller lignende på ansiktet, fastlege visste ikke hva det var (det var ikke samme fastlege vi har da, den legen jeg har faktisk vet noe og ) og sendte da til hudlege. Og da måtte en vente. Selvfølgelig er dette ikke en 'nødsituasjon', men det er ikke så kult å gå rundt en hel måned med flassende og knallrød ansikt. Kunne en ikke bare ha litt flere leger? En må jo betale egenandel for hver eneste tingeling uansett? Hvor går alle de pengene til? Det finnes faktisk land med mye lavere skatt som er absolutt ikke like rike som Norge, men hvor mennesker faktisk ikke må betale egenandel, og en kommer til lege mye fortere! Argh. Av og til er velfredsstaten helt utrolig irriterende. Og hvorfor er nordmenn så syke? Sikkert halvparten av de syke som ikke kan jobbe, kunne godt jobbe. Kjenner selv flere som ikke jobber, selv om de kunne egentlig. Men hvorfor jobbe, hvis staten betaler deg uansett? Argh. (eller kanskje er jeg bare trøtt og frustrert etter å ha sittet oppe hele natta og skrivet skolegreier ) Endret 17. desember 2007 av mrs_bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2007 #143 Del Skrevet 17. desember 2007 mrs_bond skrev: Det finnes faktisk land med mye lavere skatt som er absolutt ikke like rike som Norge, men hvor mennesker faktisk ikke må betale egenandel, og en kommer til lege mye fortere! Har du noen eksempler på dette???? I Australia betaler man nesten like mye skatt som i Norge men der må man ha privat forsikring eller punge ut selv om man vil ha den beste helsehjelpen. Hjelp på dette nivået får man dekket, og 1500 kr i egenandel er jo egentlig ingenting. Tror ikke det finnes land hvor man betaler mindre skatt, og får gratis helsehjelp på det nivået som vi har her. Hvis ikke fastlegen din er komfortabel med ukomplisert (eller er det noen komplikasjoner i ditt tilfelle?) foreskrivning og veiledning av prevansjon, så burde du bytte. Ukompliset prevansjon er faktisk "bread and butter" for en allmennlege/fastlege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amadea Skrevet 17. desember 2007 #144 Del Skrevet 17. desember 2007 Gjest skrev: Har du noen eksempler på dette???? Spania. Men det er vel bare skatt på lönnsinntekt som er lavere egentlig. Og dessuten vet jeg ikke om det er kortere ventetid hos spesialist. Men egenandel betales i hvert fall ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 17. desember 2007 #145 Del Skrevet 17. desember 2007 Gjest skrev: Har du noen eksempler på dette???? Khm, jeg er jo selv ikke norsk, så en god eksempel for min del kunne være hjemlandet mitt, men det er noe jeg helst hadde holdt privat her Men det finnes sikkert andre Europeiske land som kunne være som eksempler, jeg er ikke så godt kjent med alle. For meg var det sånt: med besøk til fastlege betaler en aldri noen egenandel, hvis en blir sendt til en spesialist fra fastlege, betaler en heller ikke noe egenandel. Du betaler bare egenandel da du selv vil til spesialist uten henvisning. Alle som jobber lovlig har tilgang til en egen fastlege, det betyr da at firmaet du jobber i, betaler skatt. Jo da, det er heller ikke noe perfekt helsesystem, jeg prøver ikke å si dette, det kunne alltid være mer penger og bedre, det perfekte systemet finnes jo i ingen steder. Men jeg har forundret meg over Norsk helsesystem for mange år nå. Med alle de pengene (og med skattene og egenandelene blir det mye) - hvorfor er køene så lange og hvorfor er tjenesten ikke så mye bedre enn det skulle være? Jeg forstår at det oppstår en del problemer i Norge såm har grunnen i geografi (i noen steder i Norge er det faktisk få mennesker), men likevel? Jeg bare får ofte inntrykk at i Norge går litt for mye penger til å holde opp byrokratiet og litt for lite for jobben selv. Litt for mye stat for min smak.. Men dette går allerede da vekk fra helsesystemet da, det synes jeg mer generelt og. :kaffe: Bah, kanskje jeg er bare litt 'kranglete' akkurat nå, er litt trøtt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2007 #146 Del Skrevet 17. desember 2007 Amadea skrev: Spania. Men det er vel bare skatt på lönnsinntekt som er lavere egentlig. Og dessuten vet jeg ikke om det er kortere ventetid hos spesialist. Men egenandel betales i hvert fall ikke. Som du ser her brukes det i Spania langt mindre av landets inntekt på helsevesen, spanjolene betaler også en dobbelt så stor andel av egen lomme til helsetjenester sammenlignet med nordmenn. Så at de ikke har egenandel er vel ikke helt sammenlignbart. Norge bruker også 4 512 US$ pr innbygger til helsevesen i løpet av et år, Spania bruker kun 1 397 US$ pr innbygger. Spania bruker 7.4% av social security på helsevesnet, Norge bruker 16,3 %. Norge har også langt flere sykehus senger med 42 pr 100 000 sammenlignet med Spania som har 30. Går ikke akkurat ann å sammenlignde disse to landene når Norge bruker 4 ganger så mye pr innbygger og Spania har en langt mer utbygget privathelsevesen som man selv må betale for. Som dere kan lese her så er nordmenn på topp på klaging og syting til tross for at vi har verdens nest beste helsevesen. Og her kan du lese at Norge er nr 3 i verden på å bruke penger på helsevesnet til sine innbyggere. Men tanke på at staten bruker 40 000 kr på helsen til hver enkelt av oss HVERT år, så er det slett ikke noe å si på den skarve egenandelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2007 #147 Del Skrevet 17. desember 2007 mrs_bond skrev: Khm, jeg er jo selv ikke norsk, så en god eksempel for min del kunne være hjemlandet mitt, men det er noe jeg helst hadde holdt privat her Ingen eksempler? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 17. desember 2007 #148 Del Skrevet 17. desember 2007 mrs_bond skrev: Kunne en ikke bare ha litt flere leger? En må jo betale egenandel for hver eneste tingeling uansett? Hvor går alle de pengene til? Det finnes faktisk land med mye lavere skatt som er absolutt ikke like rike som Norge, men hvor mennesker faktisk ikke må betale egenandel, og en kommer til lege mye fortere! Argh. Av og til er velfredsstaten helt utrolig irriterende. Cuba er jo kjent for helsevesenet, men så lenge man ikke kan uttrykke sine meninger fritt, blir ikke totalpakken så interessant for min del. Det er forsåvidt bra å strekke seg oppover, etter land som har klart noe bedre. Men det samtidig litt merkelig å alltid skulle sammenligne enkeltområder med andre land, og fra der konkludere med at vi bor i et dårlig land. Noen land er bedre på enkelte ting, men land som f.eks. Norge kan være bedre på en rekke områder totalt sett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleKylling Skrevet 17. desember 2007 #149 Del Skrevet 17. desember 2007 mrs_bond skrev: Kunne en ikke bare ha litt flere leger? En må jo betale egenandel for hver eneste tingeling uansett? Hvor går alle de pengene til? Det finnes faktisk land med mye lavere skatt som er absolutt ikke like rike som Norge, men hvor mennesker faktisk ikke må betale egenandel, og en kommer til lege mye fortere! Argh. Av og til er velfredsstaten helt utrolig irriterende. Og hvorfor er nordmenn så syke? Sikkert halvparten av de syke som ikke kan jobbe, kunne godt jobbe. Kjenner selv flere som ikke jobber, selv om de kunne egentlig. Men hvorfor jobbe, hvis staten betaler deg uansett? Argh. (eller kanskje er jeg bare trøtt og frustrert etter å ha sittet oppe hele natta og skrivet skolegreier ) Du skriver jo egentlig svaret på legemangelen din selv her da... at folk er for mye syke. Eller rettere sagt, går til legen for de UTROLIGSTE ting. Dette vet jeg av erfaring. Mange leger bruker store deler av dagen sin på totalt unødvendige konsultasjoner. Fordi folk er redde, engstelige eller gud vet hva. Man går ikke til legen fordi man har hostet i en natt. Men joda, det er faktisk mange som gjør det. Nå kan man jo også kritisere kontorpersonalet som ikke siler ut pasienter bedre, men de vet kanskje ikke bedre...? Hvis mange fler hadde brukt litt sunn foruft istedenfor å fly til legen, ja da hadde det vært kortere ventetid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amadea Skrevet 17. desember 2007 #150 Del Skrevet 17. desember 2007 Gjest skrev: Som du ser her brukes det i Spania langt mindre av landets inntekt på helsevesen, spanjolene betaler også en dobbelt så stor andel av egen lomme til helsetjenester sammenlignet med nordmenn. Så at de ikke har egenandel er vel ikke helt sammenlignbart. (...) Og her kan du lese at Norge er nr 3 i verden på å bruke penger på helsevesnet til sine innbyggere. Men tanke på at staten bruker 40 000 kr på helsen til hver enkelt av oss HVERT år, så er det slett ikke noe å si på den skarve egenandelen. Ikke for å krangle, men du ba om eksempler på dette: "Det finnes faktisk land med mye lavere skatt som er absolutt ikke like rike som Norge, men hvor mennesker faktisk ikke må betale egenandel, og en kommer til lege mye fortere!" Og det ga jeg deg, bortsett fra at jeg tok forbehold om ventetiden som jeg ikke har grunnlag for å sammenlikne. Jeg vet at mange har privat helseforsikring i Spania (ofte gjennom jobben), men dette er altså frivillig og jeg personlig tror ikke det er nödvendig (og jeg har erfaring med spansk helsevesen). Går det ikke an å debattere offentlige tjenester uten å bli arrstert som klager og syter? Forresten så er jeg for egenandelen, jeg tror den får ned ventetiden hos legen. Mange her i landet (Spania) som går til legen som en slags fritidsaktivitet (dette er min helt subjektive mening altså, nei desverre jeg har ingen dokumentasjon. .) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 17. desember 2007 #151 Del Skrevet 17. desember 2007 Gjest skrev: Ingen eksempler? Det eneste helsevesenet jeg har personlig erfaring med, ville jeg ikke oppgi fordi jeg ville gjerne holde min person litt mer uklar. Men kan oppriktig si at ventetidene er ikke like ille og det er ingen egenandel. Og det er ikke Cuba heller Egentlig det var den 5-måneds ventetid for GU jeg reagerte mest på - det er jo helt sinnsykt! I tillegg liker jeg ikke å gjøre ting dobbelt, dvs å vente for å få en henvisning å da vente igjen. Frk Åberg skrev: Cuba er jo kjent for helsevesenet, men så lenge man ikke kan uttrykke sine meninger fritt, blir ikke totalpakken så interessant for min del. Det er forsåvidt bra å strekke seg oppover, etter land som har klart noe bedre. Men det samtidig litt merkelig å alltid skulle sammenligne enkeltområder med andre land, og fra der konkludere med at vi bor i et dårlig land. Noen land er bedre på enkelte ting, men land som f.eks. Norge kan være bedre på en rekke områder totalt sett. Jeg har ikke sagt at Norge var et dårlig land å bo i, det har sikkert mange undersøkelser visst også. Så som hele pakken, er Norge selvfølgelig ikke dårlig, men hvorfor unnskylde med dette? Skulle ikke målet være å være best mulig i alle slags sektorer? Men selv om jeg kanskje hadde uttalt meg litt mildere nå (har fått nok søvn og er litt mindre trøtt - dvs litt mindre irritabel heheh), synes jeg fortsett at 'systemet' i Norge kunne være litt mindre og flere mennesker skulle til jobb i stedet for å være alt for enkelt trygdet. Det er alt for enkelt i Norge for å være for syk til å jobbe. Men hvor går linjen egentlig? Det at en ikke kan gjøre visse type jobb, betyr ofte ikke at man ikke kan jobbe i det hele tatt. Det som gjør alt så dyrt i Norge, er at mennesker vil alle ha relativt grei lønn - det betyr at alle ekstra mennesker i offentlig sektor koster ganske mye. Systemet er rett og slett for stor, synes jeg. En må jo ha litt lov for frustrasjon hvis en må vente nesten 6 måneder for en GU! Jeg kunne forstå en måned, men nesten 6 (5,5 egentlig da, men for dramatikkens skyld )! Dette er etter jeg har egentlig fått allerede enighet fra fastlege, at det hadde vært bra å få dette gjort? LilleKylling skrev: Du skriver jo egentlig svaret på legemangelen din selv her da... at folk er for mye syke. Eller rettere sagt, går til legen for de UTROLIGSTE ting. Dette vet jeg av erfaring. Mange leger bruker store deler av dagen sin på totalt unødvendige konsultasjoner. Fordi folk er redde, engstelige eller gud vet hva. Man går ikke til legen fordi man har hostet i en natt. Men joda, det er faktisk mange som gjør det. Nå kan man jo også kritisere kontorpersonalet som ikke siler ut pasienter bedre, men de vet kanskje ikke bedre...? Hvis mange fler hadde brukt litt sunn foruft istedenfor å fly til legen, ja da hadde det vært kortere ventetid. Det kan godt være sant. Med for min del personlig er det for eksempel rart at mange medisiner som skulle være uten resept må en ha resept for.. For eksempel når det gjelder halspastiller så de som du kan kjøpe fritt i Norge er jo bare sukkergodteri, de har ingen medisinisk virkning egentlig. Kanskje en løsning er å ha litt bedre kuldemedisin fritt tilgjengelig i apotekene? Mennesker kanskje løper ofte til legen fordi de vil ja raske løsninger. Selvfølgelig synes jeg egentlig at mennesker skulle spise mindre tabletter og bruke mer yrtemedisin, men ikke alle har tålmodigjet eller tid for dette. Men hvordan å dyrke sunn fornuft, er et veldig godt spørsmål. Jeg vet ikke. Jeg kan jo godt forstå at med å ha åpen tilgang til spesialister kunne det godt bli ennå verre, men dette er tråd for frustasjonen. Jeg løper ikke til lege med hver eneste ting, og hvis jeg må da må jeg. Og akkurat der og da er dobbeltventing litt irriterende! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 17. desember 2007 #152 Del Skrevet 17. desember 2007 mrs_bond skrev: Jeg har ikke sagt at Norge var et dårlig land å bo i, det har sikkert mange undersøkelser visst også. Så som hele pakken, er Norge selvfølgelig ikke dårlig, men hvorfor unnskylde med dette? Skulle ikke målet være å være best mulig i alle slags sektorer? Joda, men det er snakk om penger, enten man vil det eller ei. I stedet for å pøse alle pengene inn i helse (som allerede er en av de største utgiftspostene på statsbudsjettet), prøver man å fordele. Det sier seg da selv at helsevesenet aldri vil bli helt optimalt for alle. Med mindre du snakker om å bruke opp alle oljepengene nå, og overlate de kommende generasjoner til seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amadea Skrevet 17. desember 2007 #153 Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Det er jo ikke sikkert det er nödvendig å bruke flere penger for å bedre helsevesenet, men at det er rom for en aldri så liten effektivisering kanskje? Jeg har for én gangs skyld funnet fram litt statistikk . Her kan vi altså se at Norge har en av verdens beste legedekning. At man da må vente 5,5 måneder på en gynekologisk undersökelse er jo helt sykt! Jeg håper virkelig det var en adskildt situasjon grunnet akutt mangel på gynekologer i området. Endret 17. desember 2007 av Amadea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 17. desember 2007 #154 Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Frk Åberg skrev: Joda, men det er snakk om penger, enten man vil det eller ei. I stedet for å pøse alle pengene inn i helse (som allerede er en av de største utgiftspostene på statsbudsjettet), prøver man å fordele. Det sier seg da selv at helsevesenet aldri vil bli helt optimalt for alle. Med mindre du snakker om å bruke opp alle oljepengene nå, og overlate de kommende generasjoner til seg selv. Nei, det jeg er forbauset over er at med alle de pengene norsk helesystem har egentlig (og som sagt, det ble jo skrytet her tidligere, at Norge bruker så mye og så mye) skulle en ha en bedre tilbyd. Det er det jeg synes. Jeg kan ikke forestille at det skulle gis ENNÅ mer penger! Selv om det er aldri nok i helsesektor og lønningene til sykepleiere kunne være bedre osv, men la oss se forbi dette nå. Norsk helsesektor har det ikke så verst. Men hvorfor er ventetidene da SÅ lange? Det jeg er overbevist er at det er noe i mellom som tar for mye resurssene. Det er litt for få leger, og det er relativt mye penger investert. Så det må jo være noe som spiser opp pengene i det administrative (eller..?) som kunne gjøres mye bedre. Jeg er ikke veldig begeistret over effektivisering til det ekstreme, men det må være noe som kan gjøres bedre. Endret 17. desember 2007 av mrs_bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2008 #155 Del Skrevet 2. januar 2008 Hm.. Ser jo tydelig at fremtidige medisinstudenter møter en tøff hverdag når de er ferdige. Stakkars, snakk om press fra alle kanter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest medisinstudent Skrevet 2. januar 2008 #156 Del Skrevet 2. januar 2008 Gjest skrev: Hm.. Ser jo tydelig at fremtidige medisinstudenter møter en tøff hverdag når de er ferdige. Stakkars, snakk om press fra alle kanter Det kan jeg love deg. Har angret mange ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2008 #157 Del Skrevet 2. januar 2008 mrs_bond skrev: Det eneste helsevesenet jeg har personlig erfaring med, ville jeg ikke oppgi fordi jeg ville gjerne holde min person litt mer uklar. Men kan oppriktig si at ventetidene er ikke like ille og det er ingen egenandel. Og det er ikke Cuba heller Den blir for tynn. Konkluderer dermed med at du ikke kan komme på noe helsevesen som kan sidestilles med det vi har her i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 2. januar 2008 #158 Del Skrevet 2. januar 2008 mrs_bond skrev: Nei, det jeg er forbauset over er at med alle de pengene norsk helesystem har egentlig (og som sagt, det ble jo skrytet her tidligere, at Norge bruker så mye og så mye) skulle en ha en bedre tilbyd. Det er det jeg synes. Jeg kan ikke forestille at det skulle gis ENNÅ mer penger! Selv om det er aldri nok i helsesektor og lønningene til sykepleiere kunne være bedre osv, men la oss se forbi dette nå. Norsk helsesektor har det ikke så verst. Men hvorfor er ventetidene da SÅ lange? Det jeg er overbevist er at det er noe i mellom som tar for mye resurssene. Det er litt for få leger, og det er relativt mye penger investert. Så det må jo være noe som spiser opp pengene i det administrative (eller..?) som kunne gjøres mye bedre. Jeg er ikke veldig begeistret over effektivisering til det ekstreme, men det må være noe som kan gjøres bedre. Legene bruker enormt mye tid på rent papirarbeid som bare tjener administrative formål, sammenlignet med mange andre land. Jeg snakket med en finsk kirurg om det der, en gang. Han fortalte at hjemme i Finland, ville en kirurg gå fra den ene operasjonen og raskest mulig til den neste. For spesialistene ville pasientene bli klargjort med kortest mulig intervaller mellom, bare nok til at kirurgen fikk oppdatert seg på caset og den aktuelle prosedyren, og preppet seg selv med vask og skift, etc. Journalskriving ble overlatt til sekretærer. Ass.leger sydde sammen pasienten etter inngrepet, og tok seg av det grøvste av rapport dikteringen og øvrig papirarbeid. I Norge må kirurgen gjøre veldig mye av dette selv, og det er et sløseri med tida deres. Særlig papirarbeidet. I verste fall er det en drøy time med papirskyving for hver pasient, før og etter inngrepet.- Da går det hardt ut over effektiviteten. Finnen som jeg snakket med, kunne ofte komme ned på en halv time mellom operasjoner. Det var det han trengte for å friske opp hukommelsen med å lese gjennom journal og planlegge inngrepet, kikke på røntgenbilder og så videre. I Norge går det ofte over 2 timer mellom hver operasjon, pga skriving og diktering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigo-san Skrevet 2. januar 2008 #159 Del Skrevet 2. januar 2008 Tråden er ryddet. - Nigo (mod) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 3. januar 2008 #160 Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) Gjest skrev: Den blir for tynn. Konkluderer dermed med at du ikke kan komme på noe helsevesen som kan sidestilles med det vi har her i Norge. Konkluder det du vil, jeg kan bare anbefale å bo litt rundt omkring i Europa og se hvordan livet er i andre steder. Det finnes faktisk land uten egenandel hvor en ikke må vente over 5 måneder for en spesialist og hvor skatten er litt lavere enn i Norge. Det at jeg kjenner ikke så mange her i Norge som er fra samme sted som meg (det kan jo ha noe med omgangskrets å gjøre men sånn er det), gjør at jeg skal helst ikke gi hjemlandet her, så enkelt er det. Forresten, rart at anklager om viljen å holde ens identitet og nasjonalitet som en 'for tynn' argument skulle komme fra en gjest.. Mann 42 skrev: Legene bruker enormt mye tid på rent papirarbeid som bare tjener administrative formål, sammenlignet med mange andre land. /.../ I Norge går det ofte over 2 timer mellom hver operasjon, pga skriving og diktering. Hmm, jeg er selv ikke så kjent med den praktiske siden i Norsk helsesystem, så det var ganske interessant å vite, og faktisk også ganske overraskende. Det høres faktisk ganske rart ut - at det er så store forskjeller mellom praksis i Finland og i Norge, de landene som begge er jo kjent som velfredsstater. Hvorfor er det så forskjellig da? Hvis Finland kan, da skulle jo Norge kunne og. Av og til har jeg faktisk lurt på hva det er som Finland har og andre ikke har, da det gjelder innovasjon, skoler, alt egentlig. Vet ikke, kanskje Norge trenger en virkelig økonomisk krise som Finland hadde i begynnelsen av 90tallet, så mennesker hadde våknet litt fra det for gode livet... Men ok da, det finske fenomenet er kanskje en litt annen diskusjon. Effektivisering er ikke noe forferdelig ting, selv om det ofte blir snakket om som det forferdelige, så ut av min egen erfaring trenger Norge mye effektivisering i helsevesenet. Og det er faktisk ikke legene som har skylden i noe, men de som organiserer systemet. Bare for å gjøre det klar, jeg synes ikke det er legene som skulle skyldes for mangeler i systemet og de er ikke legene som min frustrasjon over 5 måneds ventetid går utover. Legene er jo bare de som gjør jobben. Hvordan systemet fungerer er jo bestemt av andre mennesker, som åpenbart liker å ha jobben sin i det offentlige Store Systemet (som kanskje ikke hadde hatt de samme jobbene med en litt mer effektiv system). Endret 3. januar 2008 av mrs_bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå