L@dy Skrevet 23. november 2007 #1 Skrevet 23. november 2007 Jeg har muligheter til å bruke litt penger til ett skikkelig kamera nå til jul... Jeg var veldig innstilt på å kjøpe speilrefleks kamera, og har sett litt på det, pris rundt 5-6000. Men dere som har det, var det ett godt kjøp? dvs, kvaliten på bildene ble enda bedre osv? eller er det greitt å kjøpe vanlig digitalkamera? Jeg liker å ta fine bilder av min datter, det er hun som stort sett blir tatt bilde av da, tidligere har det vært mer viktig for meg å "alltid" ha med kamera, men ettersom hun er i bhg om dagen er det ikke sååå viktig lenger, så det vil igrunn gå fint å ta med meg ett litt større kamera når vi skal ta bilder... valgets kval....
Gjest Blondie65 Skrevet 23. november 2007 #2 Skrevet 23. november 2007 Det er faktisk ikke noe å stusse på. Du skriver ikke hva slags kamera som er alternativet. Jeg har akkurat kjøpt meg kamera selv, jeg ventet til jeg hadde råd til speilrefleks fordi jeg ikke synes noe annet er noe alternativ.
L@dy Skrevet 23. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 23. november 2007 Du skriver ikke hva slags kamera som er alternativet. Alternativet blir ett digitalt kamera, har ikke noe mer spesifikt enn det. Hvilket speilrefleks kamera har du, ?
onyx Skrevet 23. november 2007 #4 Skrevet 23. november 2007 Hva slags bilder tar du? Bare vanlige hverdagsbilder? Bilder i fart eller med mye bevegelse? Portretter? Naturbilder? Hvor viktig er kvaliteten i forhold til brukervennlighet og størrelse? Og hvor ivrig fotograf er du? Selv har jeg 2 kameraer, et vanlig digital og et Nikon speilrefleks. Det er helt klart at speilrefleksen gir mye bedre bilder og har andre mulgheter enn det vanlige digitalkameraet derfor blir det også mest brukt. Det lille kameraet er det vi gjerne tar med på fest eller i situasjoner der behovet for en speilrefleks ikke er så stort, f.eks. på en liten hverdagsutflukt til parken.
Gjest Blondie65 Skrevet 23. november 2007 #5 Skrevet 23. november 2007 Alternativet blir ett digitalt kamera, har ikke noe mer spesifikt enn det. Hvilket speilrefleks kamera har du, ? Canon 350D.
christofa Skrevet 24. november 2007 #6 Skrevet 24. november 2007 vi har både digital kamera og speilrefleks kamera. Jeg ble litt skuffet da jeg tok med speilreflekskamera på konsert og skulle filme datteren min, det gikk jo ikke ann på det kameraet!!!! Men det tar jo helt klart finere bilder, men ønsker du å ta små filmsnutter i tilegg må du velge digitalkamera.
L@dy Skrevet 24. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 24. november 2007 Hva slags bilder tar du? Bare vanlige hverdagsbilder? Bilder i fart eller med mye bevegelse? Portretter? Naturbilder? Hvor viktig er kvaliteten i forhold til brukervennlighet og størrelse? Og hvor ivrig fotograf er du? Selv har jeg 2 kameraer, et vanlig digital og et Nikon speilrefleks. Det er helt klart at speilrefleksen gir mye bedre bilder og har andre mulgheter enn det vanlige digitalkameraet derfor blir det også mest brukt. Det lille kameraet er det vi gjerne tar med på fest eller i situasjoner der behovet for en speilrefleks ikke er så stort, f.eks. på en liten hverdagsutflukt til parken. Det er stort sett datteren min på 2 som blir brukt som objekt.
Dru Skrevet 24. november 2007 #8 Skrevet 24. november 2007 Du kan se på Olympus E-410, det minste speilreflekskameraet på markedet. Der får du iallfall litt av feelingen som kompaktkameraer har, med at du kan bruke skjermen som søker. Det er absolutt et bra kamera. Dette har også en av de aller beste bildekvalitetene på jpg rett fra kamera. Jeg ville i tillegg sett på Pentax K100D Super eller K100D (dersom noen fremdeles har den inne), der får du bildestabilisator i huset i tillegg. Det gjør underverker for bildekvaliteten, og objektivet som følger med er ett av de beste på markedet i den klassen. Bare husk å stille inn litt på oppskarping og diverse på jpg-bildene, siden de er litt slappe rett ut fra kamera. Canon sine kit-objektiver er av veldig variabel kvalitet, så jeg ville ikke satset på det med mindre du allerede nå vil satse på å bruke mer penger på kvalitetsoptikk. Iallfall ikke når det du er mest opptatt av er å få gode bilder med én gang. Nikon D40(x) er helt greit, men det er ikke et alternativ for meg i det hele tatt. Det mangler fokusmotor i huset, og det har absolutt null og niks som kan veie opp for det. Bildekvaliteten er på linje med de andre her.
L@dy Skrevet 24. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 24. november 2007 Takk for info Dru. Jeg har sett litt på Canon 400D ( tror jeg det heter), har ei venninne som akkurat har kjøpt det og som er fornøyd. Og så såg jeg det kom "best i test" på tv2 hjelper deg.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2007 #10 Skrevet 24. november 2007 Husk at et speilreflesk er stort aa dra paa! Jeg har begge deler men det blir ofte til at jeg kun tar med det kompakte som ikke er saa stort. Kikk paa Nikon sitt beste colpix. Hvis du kun er hobbyfotograf saa tror jeg fort du kan faa like mye glede at dette.
Dru Skrevet 24. november 2007 #11 Skrevet 24. november 2007 Takk for info Dru. Jeg har sett litt på Canon 400D ( tror jeg det heter), har ei venninne som akkurat har kjøpt det og som er fornøyd. Og så såg jeg det kom "best i test" på tv2 hjelper deg. Jeg ville tatt den testen med en klype salt. http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=867223 Det aller viktigste er at du prøver kameraene og velger det som ligger aller best i hånda. Du skal bruke det, og du bruker ikke et kamera som er ubehagelig å ha i hånda. Bildekvaliteten varierer uansett ikke nevneverdig i den klassen der, så du vil antageligvis bli fornøyd uansett hva du kjøper.
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2007 #12 Skrevet 26. november 2007 Det aller viktigste er at du prøver kameraene og velger det som ligger aller best i hånda. Du skal bruke det, og du bruker ikke et kamera som er ubehagelig å ha i hånda. Bildekvaliteten varierer uansett ikke nevneverdig i den klassen der, så du vil antageligvis bli fornøyd uansett hva du kjøper. Samt at man tenker over hvilke merke man vil satse på siden man ikke kan bruke objektivene om hverandre hos de forskjellige merkene. Men Nikon D40X eller D40 er det verdt å merke seg at driveren sitter i objektivet. Dermed er det et begrenset utvalg samt dyrt å invistere i et nytt og bedre objektiv enn det som kommer med i kiten. Nikon har heller ikke antidust slik som f.eks Canon. Sony Alpha har mange bra ekstra funksjoner som antidust, antishake osv. Absolutt et kamera som det er verdt å kikke mer på.
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2007 #13 Skrevet 26. november 2007 Men har du tenkt å avansere senere så er det vel ingen tvil om at dyrere Nikon fortsatt er i en klasse for seg selv.
NovaFlare Skrevet 26. november 2007 #15 Skrevet 26. november 2007 Jeg har et Nikon D50, supert kamera. Jeg hadde ikke lurt, gå for speilrefleks! Jeg har lagt ut noen bilder av kameraet mitt på nettby, jeg kaller meg nova, og under filer kan du gå inn på "natur og dyrebilder jeg har tatt", kan du se noen av bildene jeg har tatt, selv på de enkleste innstillingene- Ikke sikkert du liker bildene, men du ser kvaliteten iallefall
Gjest Angelita Skrevet 26. november 2007 #16 Skrevet 26. november 2007 Du er sikker på at du ikke heller skal legge litt penger i ett kompaktkamera med litt optisk zoom?? Kjøp en Canon G7 eller en Canon S3. Dette er digitalkamera som både har den etterlyste film funksjonen i tillegg til å ha god zoom, biledstabilisator, mange gode manuellfunskjoner osv. I forhold til speirefleks er det litt mindre, mer kompakt, billigere, trenger ikke flere objektiver, vendbar skjerm... Hvis du bare bruker auto knappen når du tar bilder med det kameraet du har i dag, vil du sikkert fortsette med det. Da vil jeg påstå at det er bortkastet å bruke penger på Speilrefleks. Dessuten vil du aldri bli fornøyd med kit-linsa som er med på de forskjellige speilreflekskameraene fordi de ikke lar deg komme nært nok objektet når du knipser. Foreslår at du tar en tur til en fotobutikk og legger fram behovet ditt, så får du forskjellige priser og så går du hjem og tenker på det og sammenligner prisene med det du finner hos prisguide.no....
Gjest Bond Skrevet 26. november 2007 #17 Skrevet 26. november 2007 (endret) vi kjøpte kamera nå over 2 år siden og da var speilrefleks jo mye mye dyrere og var ikke noe aktuelt (selv om det har blitt planen snart). http://www.digixo.com/products/1/panasonic...z5black.big.jpg så vi kjøpte Panasonic DMC-FZ5, er ikke helt kompakt, men litt større, men bare digital likevel. nå har det jo allerede kommet ut nyere versjoner som ser stort sett lik ut, men har en del oppgraderinger så skulle jo være ennå bedre, men allerede FZ-5 hadde 12 ganger optisk zoom (+digital i tillegg, men det er jo bare tull), 5mpix, god optisk bildestabilisator, veldig god macro, og masse funksjoner som en kan også manuelt stille + videofunksjoner og alt mulig. FZ5 oversikt har vært på mange ferier og fått massssssse fine bilder (jeg er litt ivrig når det gjelder å ta bilder heheh) med den. gjorde jo en god del research før og akkurat dette kamerat hadde fått masse skryt når det gjaldt bilekvalitet. så hvis du er bare etter å ta bilder av datteren og lignende, kan noe sånt være et alternativ. det koster en del mindre, veier mindre, men når det gjelder bildekvalitet og funksjoner, da er det mer en god nok. men vær sikker til å gjøre en god del 'research' first.. vi prøvde først med en HP som ble fort ødelagt og har også hørt fra andre at de har hatt problemer med HP (kanskje bare dårlig flaks, men jeg har blitt mistenksom). Endret 27. november 2007 av Dru
LilleLy Skrevet 27. november 2007 #18 Skrevet 27. november 2007 Jeg har nettopp fått meg et nikon d40x (eller... jeg er ikke så inn i det, men tror det heter det). Det er helt fantastisk. hadde et vanlig speilrefleks tidligere, men må si det er fantastisk å få et digitalt!!
Gjest Grafica Skrevet 28. november 2007 #19 Skrevet 28. november 2007 For å si det sånn; med mindre du har planer om å drive med fotografering på høyere nivå, som seriøs hobby eller lidenskap, trenger du ikke speilrefleks. Det er mye mas om speilrefleks for tiden og "alle" skal ha det. Et fancy kamera gjør deg ikke til en dyktig fotograf! Jeg har tatt like bra bilder både med mobilen som med speilrefleksen min. En speilrefleks er avansert, med å stille på lukkerhastighet, brennvidde, fokus osv, du må sette deg inn i en del teoretisk. Selvfølgelig kan du bare bruke auto, men da kan du like gjerne kjøpe et av de dyrere vanlige digitalkameraene. Dersom du bestemmer deg for å gå for speilrefleks tross alt, vil jeg anbefale Olympus 510i. Banker Nikon ned i støvlene. Men slik jeg ser det, trenger du ikke speilrefleks, bare et godt digitalkamera. Sørg for at det er høy oppløsning på det, du får de opp til 10 pixler nå, faktisk.
Gjest lillagubban Skrevet 28. november 2007 #20 Skrevet 28. november 2007 Du trenger ike speilrefleks, kan ta veldig fine bilder med vanlig kompakt. Som over her sier må du sette deg inn i masse nytt ved speilrefleks; og hvis du bare har tenkt å bruke auto kan du like greit ha kompakt. Selv har jeg kjøpt meg Nikon D40, digger det. Ligger bra i hånden og passe størrelse. At det ikke har fokusmotor gjør meg ingenting da objektivene jeg vil ha har det innebygget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå