Gå til innhold

Oppføre seg hvit og svart

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva betyr å at noen oppfører seg hvit eller svart?

Har hørt folk snakke om det på amerikanske forum og filmer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er når man har en veldig enten/eller-holdning. Enten så er alle muslimer fæle og terrorister, eller så er alle muslimer geniale og fantastiske. Abort er alltid feil (evt. alltid rett), hvis man ikke mener som meg, så er man dum/tåpelig/uintelligent osv. Veldig enkel holdninger uten rom for nyanser, altså.

Skrevet

I mange filmer betyr det å oppføre seg som afroamerikaner eller "hvit".Hvit betyr oftest streit,kanskje litt kjedelig flink på skolen tar ikke helt av på utesteder osv.mens svart betyr mer livlig,laidbak osv. Litt fordomsfulle mot hverandre synes jeg...

Skrevet

Å, da misforsto jeg. :sjenert:

Skrevet

jeg mener at for X sempel."livet er svart eller hvit" da er det enten eller og mangler nyangser,for livet er fargerikt? :forvirret:

Gjest Wolfmoon
Skrevet
I mange filmer betyr det å oppføre seg som afroamerikaner eller "hvit".Hvit betyr oftest streit,kanskje litt kjedelig flink på skolen tar ikke helt av på utesteder osv.mens svart betyr mer livlig,laidbak osv. Litt fordomsfulle mot hverandre synes jeg...

Virkelig? Kan ikke huske å ha sett det brukt slik i noen filmer jeg, men det er mulig jeg har sett feil filmer/oversett det.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Her kan det jo være to betydninger da?

Enten at man ser på ting litt ensformig, at man ikke ser nyanser, at alt er enten/eller.

Eller at en hvit person oppfører seg som en svart person eller omvendt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...