Gå til innhold

B12 vitaminer/sprøyter

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Er det noen som vet hvor man får kjøpt B12 vitaminer? Var hos legen i dag og spurte om å få B12 sprøyter, men det ville han ikke gi meg, for det var kreftfremkallende mente han :(

Noen som vet om noen steder der de setter B12 sprøyter? Er ikke interessert i å høre om kreft o.l..men i og få tatt sprøyten.

Endret av Lola83
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det noen som vet hvor man får kjøpt B12 vitaminer? Var hos legen i dag og spurte om å få B12 sprøyter, men det ville han ikke gi meg, for det var kreftfremkallende mente han :(

Noen som vet om noen steder der de setter B12 sprøyter? Er ikke interessert i å høre om kreft o.l..men i og få tatt sprøyten.

Hvorfor vil du ha dette når legen ikke anbefaler deg det :klø:

Skrevet

Jeg vet at en del som har barn med autisme/ADHD bruker B12 på dem som del av en diettbehandling. Da bestiller de gjerne sprøyter fra USA.

MEN: Det skjer i samråd med norsk lege og diettspesialist. Gjentar som gjest over - hvorfor vil du ha det når legen ikke anbefaler det?

Skrevet

Dette må du vel ha en resept på, for så å hente på apoteket. Var i hvertfall det jeg gjorde.

Hva med å ta en ny prat med legen, så dere kommer til en enighet?

Skrevet
Dette må du vel ha en resept på, for så å hente på apoteket. Var i hvertfall det jeg gjorde.

Hva med å ta en ny prat med legen, så dere kommer til en enighet?

Jeg tror ikke at det nytter å prate mere med han om det, han var ganske klar når han sa at de ikke utførte slikt der, kun hvis man hadde B12 mangel..så jeg tok en blodprøve..men det er jo ikke pga. mangel jeg vil ha den, det er jo som et tilskudd som skal gi energiboost og gjøre godt for hud og hår. Om det er kreftfremkallende eller ikke, er meg revnende likegyldig, praktisk talt alt man gjør er jo kreftfremkallende..

Noen som vet om steder der man kan få velge selv?

Gjest nextlife
Skrevet (endret)
Jeg tror ikke at det nytter å prate mere med han om det, han var ganske klar når han sa at de ikke utførte slikt der, kun hvis man hadde B12 mangel..så jeg tok en blodprøve..men det er jo ikke pga. mangel jeg vil ha den, det er jo som et tilskudd som skal gi energiboost og gjøre godt for hud og hår. Om det er kreftfremkallende eller ikke, er meg revnende likegyldig, praktisk talt alt man gjør er jo kreftfremkallende..

Du får prøve å gå til en annen lege da, kanskje en som er tilknytttet et ernæringssenter eller et sted der skolemedisin og alternativ medisin driver i lag :jepp:

Endret av nextlife
Skrevet

Nå høres du ung og veldig dum ut!

Du må jo ikke drite i det legen sier

Det daglige behover for vitamin B12 hos voksne er omtrent 0,3-1,2 mikrogram per dag. Vanlig norsk kost inneholder mye mer vitamin B12 enn dette. De totale vitamin B12-"lagrene" i kroppen er på omtrent 1-6 milligram, og kan vare i flere år ved for lite inntak av vitaminet gjennom kosten.

Det er en vanlig misforståelse at siden vitaminer er bra, må det være ekstra bra med ekstra mye vitaminer. Slik er det ikke. Enkelte vitaminer kan i overdoser faktisk være giftige for kroppen.

For høye nivåer av B12 er vanligvis ikke farlig, men det er ingen grunn til å tro at kroppen har nytte av å få alt for mye tilskudd av dette vitaminet heller.

Skrevet

Reseptbelagt legemiddel vil man ikke få utskrevet med mindre man har behov for det. Dette er jo akkurat grunnen til at de er reseptbelakte i utgangspunktet. Det vil ikke hjelpe å gå til en annen lege heller.

Du kan kjøpe tilskudd av b12 på apoteket, det får nok holde.

Gjest Silmarill
Skrevet
Reseptbelagt legemiddel vil man ikke få utskrevet med mindre man har behov for det. Dette er jo akkurat grunnen til at de er reseptbelakte i utgangspunktet. Det vil ikke hjelpe å gå til en annen lege heller.

Du kan kjøpe tilskudd av b12 på apoteket, det får nok holde.

:Nikke:

Vitamin B12 finnes i lever, oksekjøtt, svinekjøtt, fisk, torskerogn, egg, melk og ost. Så spis nok av dette så trenger du ikke noe B12 tilskudd!

Vitaminet finnes ikke i grønnsaker og planter, bare i de smådyr og bakterier som lever på grønnsakene.

Strenge vegetarianere risikerer mangel på B12-vitamin og får gjerne B12 vitaminsprøyter, MEN legene tester deg for å se om du trenger dette tilskuddet! Så du kan ikke komme å si at du er vegetarianer om du ikke er det bare for å få dette.

Skrevet (endret)

Som med vitamin C, så kvitter kroppen seg med overskudd av vitamin B. Det går ikke an å ta for mye vitamin B12, og du vil heller ikke få noen energi-kick av vitamin B12. Da er det bedre (og billigere) å drikke vann!

Endret av lillesky
Gjest lillagubban
Skrevet

Jeg har B12 mangel (er veggis) og fikk resept på b12vitamintabletter av legen. Hvis du ikke har b12 mangel tviler jeg sterkt på at du får noe finere hår eller hud av å ta "overdose". Drikk vann og spis sunt heller ;)

Skrevet

Det er resept belagt og du kan ikke få dersom du ikke har mangel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...