Gå til innhold

Trening på resept?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Panda_*
Skrevet

For noe år tilbake gikk jeg på antidepressiva i en ganske lang periode. Da jeg sluttet på disse gikk det ikke lang tid før jeg var like langt nede igjen.

MEN, jeg begynte å trene på SATS sist høst, og det tok ikke lang tid før jeg ikke bare følte meg like "ok" som da jeg gikk på antidepressiva, men faktisk mye bedre! Jeg har fått bedre selvtillitt, mindre sosial angst og endret tankemønster. Jeg har faktisk lyst til å stå opp om morgenen, er motivert og alt er bare fint, egentlig. (Slipper ekle bivirkninger også, får bare positive, som stram rompe, hehe.)

Men så er jeg fattig student, og, heh, det er kanskje et teit spørsmål, men er det mulig å få trening "på resept" av legen, slik at man kanskje kan få trene på treningsstudio litt billigere?

Det har vært mye snakk her om leger som deler ut antidepressiva i hytt og pine. Legen min anbefalte iallefall ikke noe så enkelt som fysisk trening da jeg gikk til ham for depresjon. Jeg fikk utdelt resept på Zoloft etter fem minutter...

Jeg vet det ikke så lett for en svært deprimert person å bare begynn å trene sånn helt uten videre. Jeg begynte å trene i fjor høst nettopp fordi jeg ville se om det hjalp på psyken. Det var litt sånn "gjør noe eller legg deg ned å dø".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Billigere trening for ALLE synes jeg er noe som det rett og slett burde satses på :)

Men å legge depresjoner til grunn for argumentet blir litt feil... Hvis vi da snakker virkelig dype og alvorlige depresjoner. Det er jo en veldig naiv tankegang å anta at "alles" depresjoner kan kureres dersom man bare "kommer seg ut".

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Det har jeg aldri hørt om.

Men du kan trene på studentidretten da. De har egne treningssente, og prisen er tilpasset studenter.

Skrevet

Jeg liker ikke å trene på treningssenter, men har funnet ut at det faktisk er mulig å få trent ganske bra hjemme :) Ta noen enkle øvelser, sit-ups, pushups osv og jeg kommer nok ikke til å bli kjempeveltrent, men det gir en god følelse i kroppen og jeg holder meg selv ved like.

Gjest nextlife
Skrevet (endret)
For noe år tilbake gikk jeg på antidepressiva i en ganske lang periode. Da jeg sluttet på disse gikk det ikke lang tid før jeg var like langt nede igjen.

MEN, jeg begynte å trene på SATS sist høst, og det tok ikke lang tid før jeg ikke bare følte meg like "ok" som da jeg gikk på antidepressiva, men faktisk mye bedre! Jeg har fått bedre selvtillitt, mindre sosial angst og endret tankemønster. Jeg har faktisk lyst til å stå opp om morgenen, er motivert og alt er bare fint, egentlig. (Slipper ekle bivirkninger også, får bare positive, som stram rompe, hehe.)

Men så er jeg fattig student, og, heh, det er kanskje et teit spørsmål, men er det mulig å få trening "på resept" av legen, slik at man kanskje kan få trene på treningsstudio litt billigere?

Det har vært mye snakk her om leger som deler ut antidepressiva i hytt og pine. Legen min anbefalte iallefall ikke noe så enkelt som fysisk trening da jeg gikk til ham for depresjon. Jeg fikk utdelt resept på Zoloft etter fem minutter...

Jeg vet det ikke så lett for en svært deprimert person å bare begynn å trene sånn helt uten videre. Jeg begynte å trene i fjor høst nettopp fordi jeg ville se om det hjalp på psyken. Det var litt sånn "gjør noe eller legg deg ned å dø".

For noen år siden var det en eller annen helseminister som lanserte "grønn resept". Er ikke helt orientert om ordningen, men det skulle ialle fall være trening på resept som et alternativ i stedet for medikamenter. Når denne ordningen startet opp var det visst bare for pasienter med høyt blodtrykk, diabetes, eller folk som stod i fare for å utvikle dette.

Vet ikke om ordningen gjelder ennå, og om de har utvidet ordningen.

Et annet alternativ er jo rekvisjon til fysioterapeut med treningssal.

Endret av nextlife
Skrevet

Grønn resept er en løsning for å få fri fra jobben med lønn for å trene, gjerne forebyggende når det er fare for bekkenløsning og denslags. Dermed hjelper det ikke TS, dessverre. Fattige studenter må nok lete opp studenttilbud selv.

Avhengig av hvor man studerer er det ofte mulig å få trene til anstendig pris, men jeg husker et studenttilbud jeg fikk som var noe sånt som 200,- avslag på trening som kosta 2.500,- i halvåret. Fnys.

Skrevet

Er nok bare folk med diabetes og høyt blodtrykk som kan få trening på grønn resept.

Noen kommuner tilbyr gratis trening (treningsstudio, svømming etc) til psykisk syke. Ta kontakt med kommunen din og spør.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Er ganske mange grupper i samfunnet som ville hatt godt av trening - så det bør forbli et privat gjøremål.

Skrevet

Jeg vet at Studentidretten i Oslo har hatt noen spesielle tilbud til studenter på grønn resept - såkalt Friskvern-tilbud. Nå vet jo ikke jeg om du er i Oslo, men kanskje studiestedet ditt har en lignende løsning? Tror Friskvern er gratis hvis det kommer fra lege, og det er vel noe slikt du er ute etter?

Det er vel forøvrig litt slik at det er mer sannsynlig at folk vil ta piller enn å begynne å trene - de aller fleste er altfor glade i sofaen, så at du ikke fikk det tipset var vel bare fordi det nok faller dødt til jorden for det fleste legen foreslår det for... Ikke noe negativt til deg, altså - det er kjempekult å høre at trening har vært bra for deg!

Skrevet

finnes åpne psykriatiske dag/kveldstilbud som har gratis trening opptil flere ganger pr uke. både på stedet og på feks Sats, der kan man og låne kort i helgen feks.

Man kan og få psykomotorisk fysioterapi "gratis"

Men ikke trening som sådan så vidt jeg vet.

Men det burde vært det for det er god terapi, ogdt for kroppen

Skrevet

Psykomotorisk fysioterapi går mer på indre holdning, og ikke fysisk trening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...